Skambud från försäkringsbolag

p12
7 december 2011 · 551 Inlägg

Brains skrev:

p12 skrev:

Brains skrev:
Fbolaget hade ju gett ett bud eftersom bilen kostade det i ett annat land, då måste dom ju lägga till importkostnader om dom ska lägga såna bud.

Verkligen? Juridiskt sett självklart, vad kunden anser skiter dom i.

KAN kan dom väl men tar man det vidare till rätten så finns det nog ingen chans i världen att dom vinner med argumentet "Bilen kostar Xkr i Bulgarien".

Klart dom kan. det är väll bilens värde i ursprungslandet som är det viktiga.
kan ta det igen, ett försäkringsbolag är ett vinstdrivande företag som troligtvis har ett mycket genomarbetat juridiskt stöd. Detta för att man inte ska kunna tjäna pengar på deras verksamhet, det har aldrig varit tanken med deras organistation.

Om en bil kostar X kr i tyskland och en svensksåld kopia av den i sverige kostar X+Y kr så ska du ju inte kunna importera bilen med värde X och få X+Y kr av försäkringsbolaget. Du ska ju inte kunna tjäna Y kr på denna affär.

Det skulle ju inte fungera att ha det på detta viset då försäkringsbedrägerier skulle öka. Tror nog att F-bolaget har ganske hyfsad koll juridiskt på detta.

Haters gonna hate.
Janneutanb
7 december 2011 · 7 272 Inlägg

Men bilen kostar inte X för att kunna användas i Sverige.
Då kostar bilen X+Z, dvs färd dit/hem + registrering etc.
Sen slutar det oftast billigare än en svensksåld bil MEN det är fortfarande MER än vad den kostar i utlandet.
Bilen behöver inte värderas som svensksåld men den måste fortfarande värderas som svenskreggad.

Annars skulle dom bara kunna leta fram en bil i valfritt land där den kanske kostar 1/5 av vad dom kostar i Sverige och ge ett bud därefter.

p12
7 december 2011 · 551 Inlägg

Brains skrev:
Annars skulle dom bara kunna leta fram en bil i valfritt land där den kanske kostar 1/5 av vad dom kostar i Sverige och ge ett bud därefter.

Nej det kan dom ju inte, det bör vara det aktuella urspringslandet. Inte något random.

Haters gonna hate.
Janneutanb
7 december 2011 · 7 272 Inlägg

p12 skrev:

Brains skrev:
Annars skulle dom bara kunna leta fram en bil i valfritt land där den kanske kostar 1/5 av vad dom kostar i Sverige och ge ett bud därefter.

Nej det kan dom ju inte, det bör vara det aktuella urspringslandet. Inte något random.

Ja men faktum kvarstår att det tillkommer extra kostnader för att kunna använda den i Sverige.

p12
7 december 2011 · 551 Inlägg

Brains skrev:

p12 skrev:

Brains skrev:
Annars skulle dom bara kunna leta fram en bil i valfritt land där den kanske kostar 1/5 av vad dom kostar i Sverige och ge ett bud därefter.

Nej det kan dom ju inte, det bör vara det aktuella urspringslandet. Inte något random.

Ja men faktum kvarstår att det tillkommer extra kostnader för att kunna använda den i Sverige.

Tror inte att de bjuder på den kostnaden. Det står säkert i något kontrakt som TS har skrivit på att de enbart ersätter värdet av bilen och inte massa 'runt om'-tjafs.

Haters gonna hate.
Rock-Star
7 december 2011 · 2 982 Inlägg

att försäkringsbolaget hittat bevis på att bilen är skruvad hjälper dig inte mycket men någon måtta får det igentligen vara.
fina e46 cabbarna låg runtikirng 100.000 när jag letade efter en nu i somras. äckliga e46or gick runt 69000 och uppåt.

Senast redigerat av Rock-Star (7 december 2011)

Bmw_Bertil Ljud freak !
7 december 2011 · 928 Inlägg

att överklaga en värdering är normalt ! Många som gör det när bilen blir uträknad ! brukar gå smärt fritt ! en polare te mig fick sin bmw e39 Ac sönderslagen så dom utvädrade den å erbjöd 7000kr för bilen ! men hon överklagade å fick 65.000kr istället smile Å det va inga problem de va bara åka i detta fallet till bmw å få en riktig värdering på bilen ! Och jag hör om omvärderingar varje dag då jag jobbar på bil skrot å snackar ofta med försäkrings gubbar !

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
N_W V8 de bästa som finns!
7 december 2011 · 1 092 Inlägg

Vad bilen kostar i andra länder är oväsentligt, frågan är vad kostar en importerad e46 323 cab i sverige att köpa,  då kollar man på andra som är till salu på tex blocket eller ringer och frågar handlare.
 
Enligt försäkringsbolagets resonemang skulle de kunna göra såhär, en ny Volvo Xc 90 V8 kostar 320000 i Usa och om man tar hem den hit med diverse avgifter kostar den 450000 istället för 600000, som den svensksålda gör. Ska den då värderas efter det, det är lika efterblivet..

Senast redigerat av Niklasw (7 december 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Ford Mustang "GT370" (2007)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
p12
7 december 2011 · 551 Inlägg

Niklasw skrev:
Vad bilen kostar i andra länder är oväsentligt, frågan är vad kostar en importerad e46 323 cab i sverige att köpa,  då kollar man på andra som är till salu på tex blocket eller ringer och frågar handlare.
 
Enligt försäkringsbolagets resonemang skulle de kunna göra såhär, en ny Volvo Xc 90 V8 kostar 320000 i Usa och om man tar hem den hit med diverse avgifter kostar den 450000 istället för 600000, som den svensksålda gör. Ska den då värderas efter det, det är lika efterblivet..

klart den inte ska värderas till 600 000. eller vad menar du?

Haters gonna hate.
N_W V8 de bästa som finns!
7 december 2011 · 1 092 Inlägg

p12 skrev:

Niklasw skrev:
Vad bilen kostar i andra länder är oväsentligt, frågan är vad kostar en importerad e46 323 cab i sverige att köpa,  då kollar man på andra som är till salu på tex blocket eller ringer och frågar handlare.
 
Enligt försäkringsbolagets resonemang skulle de kunna göra såhär, en ny Volvo Xc 90 V8 kostar 320000 i Usa och om man tar hem den hit med diverse avgifter kostar den 450000 istället för 600000, som den svensksålda gör. Ska den då värderas efter det, det är lika efterblivet..

klart den inte ska värderas till 600 000. eller vad menar du?

Om man köper en bil som är importerad till Sverige av någon då får man betala en viss summa oftast några tusen mindre än den svensksålda men ingen jätteskillnad, det är värdet på den bilen i Sverige, inte vad den kostade i Tyskland att köpa. Om någon har en nästan ny XC90 i sverige svensksåld som blir stulen, då kan ju försäkringsbolaget säga: " du får 450000 för du kan ju köpa en ny i usa och ta den hit för dom pengarna"

Eftersom jag själv sysslar med amerikanska bilar och har importerat ett par stycken så skulle de bli väldigt konstigt om jag blev ersatt efter vad de kostar att köpa en bil därborta och ta hem den hit vilket oftast är billigare än att köpa en bil som redan är importerad för tex 10år sedan. I det fallet blir man ersatt för vad sån bil kostar att köpa här vilket i många fall är mer än vad man betalat för den.

Senast redigerat av Niklasw (7 december 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
p12
7 december 2011 · 551 Inlägg

Niklasw skrev:
Om någon har en nästan ny XC90 i sverige svensksåld som blir stulen, då kan ju försäkringsbolaget säga: " du får 450000 för du kan ju köpa en ny i usa och ta den hit för dom pengarna"

Nej, självklart inte om den är svensksåld, men är den däremot amerikanskimport ska den värderas därefter. vad är det som är så svårt att förstå med deras affärsidé? De sysslar inte med välgörenhet och de har inte tänkt att finansiera brottslingar som begår försäkringsbedrägeri. Jag har beskrivit detta tidigare i tråden. du ska ju inte kunna tjäna hundratusentals kronor på att bränna upp en volvo xc90 som är importerad från usa. då skulle det ju inte finnas några xc90 kvar i staterna om 10 år, och försäkringsbolagen skulle gå i konkurs.

Haters gonna hate.
Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

Hej, förlåt för att jag varit så seg.

Jag har inte varit i kontakt med Bmw i tyskland, men skall självklart göra som så att jag skall ringa till dem.
Jag kan skriva öppet och ärligt att jag köpt bilen för 140.000 kr INKL hardtop. för en bil som rullat 11.000mil precis innan säsongen drar igång 2010 i tyskland. Ett ganska bra pris enligt mig för en E46 323 cab, svart metallic med 18tummare precis som jag vill ha.
Det var INTE den billigaste bilen på mobile.de. Utan sunkiga och sönderkörda E46 fanns såklart att tillgå till ett lägre pris om det var det man ville ha.

Jag har inte bråkat eller varit otrevlig på något sätt mot någon i detta fall.

Läste innan att vissa rekommenderade mig att spela in kommande samtal i framtiden men att jag måste meddela detta. Jag tror inte att personen i fråga kommer att vara lika otrevlig då.

Jag kontaktade handelskammaren igår och fick veta att det är en kvinna som har hand om ärendet kring besiktningsmännen/värderingsmännen (Klagomål) "Handelskammaren blandar sig inte in i värderingar"
Jag blev vidarekopplad till kvinnan som jag då ville förklara hur det låg till med deras förordnade värderare.
Kvinnan svarar att hon inte kommer kommer att prata priser med mig, då förklarar jag att detta inte har med priser att göra. Men denna kvinna är mycket speciell och låter mig inte prata till punkt, utan hon avbryter mig gång på gång. 5 minuter in i samtalet så har jag fortfarande inte sagt något, men kvinnan frågar mig hur mycket försäkringsbolagets värderare erbjöd mig samt hur mycket handelskammarens erbjöd. Jag svarade att FB erbjöd 60.000 och att HK erbjöd 55.000. Kvinnan tyckte att det var jättebra och förstod inte varför jag ville klaga. Måste erkänna att jag vid detta tillfälle blev lite sné och förklarade att om jag skulle få prata klart så skulle honom strax få veta varför jag ringer. Min första fråga var: Hur tar du ställning till att er värderingsman har varit och tittat på min bil och gjort en värdering samt missat att det är en automatväxlad bil? Hennes svar då är; inte bra. När jag sedan skall fortsätta att förklara att deras värderingsman inte kontrollerat serviceboken, historik osv så avbryter hon mig med att säga skicka mig ett E-mail på vad personen heter, men skriv INTE vad som har hänt. Jag vill bara veta vem han är. Därefter ska hon prata med en kollega till honom och skall försöka kolla varför detta har hänt. KVINNAN VET JU INTE VAD SOM HÄNT?!?! Jag fick inte ens möjlighet till att berätta!

charlie_hansson
8 december 2011 · 50 Inlägg

Man blir så arg och besviken när man blir behandlad så som de behandlar dig. Jag hoppas att när allt det här är över skriver du vilken fb det handlar om!!!


Maikel skrev:
Hej, förlåt för att jag varit så seg.

Jag har inte varit i kontakt med Bmw i tyskland, men skall självklart göra som så att jag skall ringa till dem.
Jag kan skriva öppet och ärligt att jag köpt bilen för 140.000 kr INKL hardtop. för en bil som rullat 11.000mil precis innan säsongen drar igång 2010 i tyskland. Ett ganska bra pris enligt mig för en E46 323 cab, svart metallic med 18tummare precis som jag vill ha.
Det var INTE den billigaste bilen på mobile.de. Utan sunkiga och sönderkörda E46 fanns såklart att tillgå till ett lägre pris om det var det man ville ha.

Jag har inte bråkat eller varit otrevlig på något sätt mot någon i detta fall.

Läste innan att vissa rekommenderade mig att spela in kommande samtal i framtiden men att jag måste meddela detta. Jag tror inte att personen i fråga kommer att vara lika otrevlig då.

Jag kontaktade handelskammaren igår och fick veta att det är en kvinna som har hand om ärendet kring besiktningsmännen/värderingsmännen (Klagomål) "Handelskammaren blandar sig inte in i värderingar"
Jag blev vidarekopplad till kvinnan som jag då ville förklara hur det låg till med deras förordnade värderare.
Kvinnan svarar att hon inte kommer kommer att prata priser med mig, då förklarar jag att detta inte har med priser att göra. Men denna kvinna är mycket speciell och låter mig inte prata till punkt, utan hon avbryter mig gång på gång. 5 minuter in i samtalet så har jag fortfarande inte sagt något, men kvinnan frågar mig hur mycket försäkringsbolagets värderare erbjöd mig samt hur mycket handelskammarens erbjöd. Jag svarade att FB erbjöd 60.000 och att HK erbjöd 55.000. Kvinnan tyckte att det var jättebra och förstod inte varför jag ville klaga. Måste erkänna att jag vid detta tillfälle blev lite sné och förklarade att om jag skulle få prata klart så skulle honom strax få veta varför jag ringer. Min första fråga var: Hur tar du ställning till att er värderingsman har varit och tittat på min bil och gjort en värdering samt missat att det är en automatväxlad bil? Hennes svar då är; inte bra. När jag sedan skall fortsätta att förklara att deras värderingsman inte kontrollerat serviceboken, historik osv så avbryter hon mig med att säga skicka mig ett E-mail på vad personen heter, men skriv INTE vad som har hänt. Jag vill bara veta vem han är. Därefter ska hon prata med en kollega till honom och skall försöka kolla varför detta har hänt. KVINNAN VET JU INTE VAD SOM HÄNT?!?! Jag fick inte ens möjlighet till att berätta!

Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

Då var jag precis i kontakt med chefen för värderaren på försäkringsbolaget. Han säger att det inte spelar någon roll om det inte finns bilar ute på annons 60.000kr. utan det är det bilen är värd "thats it".
Jag vägrar att använda mig av handelskammarens värderare då jag fått ett bild av att de är oseriösa med sina värderingar pga värderaren som inte kunde skilja på en automatlåda och manuellåda.

Det enda alternativet jag har kvar är typ att kontakta media/advokat för att föra vidare ärendet till domstol. eller?

Försäkrinsbolaget det handlar om heter Folksam!

9Femma
8 december 2011 · 342 Inlägg

Även fast jag håller med om att detta ärende verkar väldigt dåligt skött så är det snarast naivt att tro att det är bättre hos andra bolag.

Försäkringar är individuella. Skadeanspråk av olika slag detsamma och de behandlas just individuellt.
Givetvis - har man tvingats utnyttja sin försäkring och fått allt ordnat för sig utan krångel, givetvis är man då nöjd. Och rakt omvänt, som i detta fall.
Men det är, oavsett situation, ingen garanti för att det blir så igen om ett nytt försäkringsfall från samma bolag skulle inträffa.

Så att peka ut bolag hit och dit ...
Ja du ... Då blir det inte många bolag kvar i slutändan.
Då slutar det nog med att du får starta ett eget försäkringsbolag och leva upp till de ideal du nu förväntar dig som kund. Lycka till med den ekvationen.
Jag kommer lägga alla mina försäkringar hos dig omgående, det är ett löfte!

Nu säger jag inte att man inte bör vara kritisk om man blir dåligt bemött som kund. Det ska man.
Att vara påläst, informerad och lyhörd kan man både spara och tjäna pengar på.
Men det är något helt annat.

Sedan detta med ersättningarna. Jag håller med om att TS bil är undervärderad av försäkringsbolag/Handelskammare och att de argument han säger sig ha fått är undermåliga.
Men att, som vissa i tråden, börja tala om att man, utöver bilens inköpspris, även ska ha ersättning för rena omkostnader som bilaffären för med sig ... Det håller inte.
Försäkringen tar hänsyn till bilens värde och dess värde enbart. Inte omkostnader.

Om omkostnader vore en faktor att ta hänsyn till skulle alla begära ersättningar hit och dit för alla möjliga omkostnader, oavsett om bilen köps av grannen i huset bredvid eller hämtas från annat land.
Då kan man fundera över vart gränsen för ersättningar ska gå.

Jag tvingas ta ledigt en dag från jobbet för att hämta min nästa bil. Ersättning?
Jag tvingas använda en annan bil och ta med en kompis för att hämta min nästa bil. Milersättning samt ersättning till kompisen också, eftersom han också tvingas ta ledigt?
Eller bilen är tvungen att hämtas på biltransport eller genom att anita transportföretag. Ersättning?

Nej, ett sådant system hade i slutändan enbart lett till ännu högre premier än de redan rådande, för samtliga av bolagets kunder.
Håller, för övrigt, helt med p12.

Senast redigerat av 9Femma (8 december 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

Någon som har bra tips på en riktigt bra advokat som har för liknande handlingar tidigare?

charlie_hansson
8 december 2011 · 50 Inlägg

Du bör ta kontakt med de här och fråga:

http://www.trafikjuristen.se/

Putteliten
8 december 2011 · 9 089 Inlägg

Att ha försäkring hos folkskam är som att ha sjukvårdsförsäkring i USA. Känns jättebra att ha, men när det väl är dax att casha ut, så gör dom allt för att slippa betala.

Kollegan som är 60+ fick sin Mazda 626 -98 stulen för ett tag sen + att dom rev ur halva inredningen och dränkte in resten i bensin. Han fick ingen ersättning till att börja med, för det där hade han gjort själv. Dagen efter så kom det fram att bilen använts vid en mopedstöld och ett par snorungar var misstänkta för det, inte ens då fick han ersättning. Han fick till slut tag på chefen i STHLM och förklarade det hela, då fick han ersättning. Aldrig mera Folksam san han och bytte FB.

Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

@charlie_hansson: Tack,

@Putteliten: Ja, vad ska man säga... Jag kommer efter detta att byta försäkringsbolag, precis som många säger så tror man att allting är frid och fröjd, när olyckan är framme så inser man att man borde valt det försäkringsbolag med bäst rykte.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 december 2011 · 2 973 Inlägg

charlie_hansson skrev:
Du bör ta kontakt med de här och fråga:

http://www.trafikjuristen.se/

Mjae.. Läs på sidan:
Trafikjuristen driver jag idag enbart som en webb-tjänst för nedladdning av digitala trafikjuridiska dokument genom www.trafikjuristen.se respektive shop.trafikjuristen.se

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang