Skambud från försäkringsbolag

charlie_hansson
8 december 2011 · 50 Inlägg

Han kan kontakta ingemar@trafikjuristen.se och fråga. Det skulle inte skada, han får förhoppningsvis vägledning och ev tips om vem man ska prata med.

Senast redigerat av charlie_hansson (8 december 2011)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 december 2011 · 2 973 Inlägg

charlie_hansson skrev:
Han kan kontakta ingemar@trafikjuristen.se och fråga. Det skulle inte skada, han får förhoppningsvis vägledning och ev tips om vem man ska prata med.

enbart som en webb-tjänst för nedladdning dvs ingen kontakt...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
p12
8 december 2011 · 551 Inlägg

9Femma skrev:
Även fast jag håller med om att detta ärende verkar väldigt dåligt skött så är det snarast naivt att tro att det är bättre hos andra bolag.

Försäkringar är individuella. Skadeanspråk av olika slag detsamma och de behandlas just individuellt.
Givetvis - har man tvingats utnyttja sin försäkring och fått allt ordnat för sig utan krångel, givetvis är man då nöjd. Och rakt omvänt, som i detta fall.
Men det är, oavsett situation, ingen garanti för att det blir så igen om ett nytt försäkringsfall från samma bolag skulle inträffa.

Så att peka ut bolag hit och dit ...
Ja du ... Då blir det inte många bolag kvar i slutändan.
Då slutar det nog med att du får starta ett eget försäkringsbolag och leva upp till de ideal du nu förväntar dig som kund. Lycka till med den ekvationen.
Jag kommer lägga alla mina försäkringar hos dig omgående, det är ett löfte!

Nu säger jag inte att man inte bör vara kritisk om man blir dåligt bemött som kund. Det ska man.
Att vara påläst, informerad och lyhörd kan man både spara och tjäna pengar på.
Men det är något helt annat.

Sedan detta med ersättningarna. Jag håller med om att TS bil är undervärderad av försäkringsbolag/Handelskammare och att de argument han säger sig ha fått är undermåliga.
Men att, som vissa i tråden, börja tala om att man, utöver bilens inköpspris, även ska ha ersättning för rena omkostnader som bilaffären för med sig ... Det håller inte.
Försäkringen tar hänsyn till bilens värde och dess värde enbart. Inte omkostnader.

Om omkostnader vore en faktor att ta hänsyn till skulle alla begära ersättningar hit och dit för alla möjliga omkostnader, oavsett om bilen köps av grannen i huset bredvid eller hämtas från annat land.
Då kan man fundera över vart gränsen för ersättningar ska gå.

Jag tvingas ta ledigt en dag från jobbet för att hämta min nästa bil. Ersättning?
Jag tvingas använda en annan bil och ta med en kompis för att hämta min nästa bil. Milersättning samt ersättning till kompisen också, eftersom han också tvingas ta ledigt?
Eller bilen är tvungen att hämtas på biltransport eller genom att anita transportföretag. Ersättning?

Nej, ett sådant system hade i slutändan enbart lett till ännu högre premier än de redan rådande, för samtliga av bolagets kunder.
Håller, för övrigt, helt med p12.

precis, har man lite samhällsvetenskapligt och ekonomiskt perspektiv på saken så ser man att det drömbolag som vissa naivt tror existerar inte skulle fungera i praktiken. Det skulle bara bli dyrare för kunden.

Haters gonna hate.
Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

p12 skrev:

9Femma skrev:
Även fast jag håller med om att detta ärende verkar väldigt dåligt skött så är det snarast naivt att tro att det är bättre hos andra bolag.

Försäkringar är individuella. Skadeanspråk av olika slag detsamma och de behandlas just individuellt.
Givetvis - har man tvingats utnyttja sin försäkring och fått allt ordnat för sig utan krångel, givetvis är man då nöjd. Och rakt omvänt, som i detta fall.
Men det är, oavsett situation, ingen garanti för att det blir så igen om ett nytt försäkringsfall från samma bolag skulle inträffa.

Så att peka ut bolag hit och dit ...
Ja du ... Då blir det inte många bolag kvar i slutändan.
Då slutar det nog med att du får starta ett eget försäkringsbolag och leva upp till de ideal du nu förväntar dig som kund. Lycka till med den ekvationen.
Jag kommer lägga alla mina försäkringar hos dig omgående, det är ett löfte!

Nu säger jag inte att man inte bör vara kritisk om man blir dåligt bemött som kund. Det ska man.
Att vara påläst, informerad och lyhörd kan man både spara och tjäna pengar på.
Men det är något helt annat.

Sedan detta med ersättningarna. Jag håller med om att TS bil är undervärderad av försäkringsbolag/Handelskammare och att de argument han säger sig ha fått är undermåliga.
Men att, som vissa i tråden, börja tala om att man, utöver bilens inköpspris, även ska ha ersättning för rena omkostnader som bilaffären för med sig ... Det håller inte.
Försäkringen tar hänsyn till bilens värde och dess värde enbart. Inte omkostnader.

Om omkostnader vore en faktor att ta hänsyn till skulle alla begära ersättningar hit och dit för alla möjliga omkostnader, oavsett om bilen köps av grannen i huset bredvid eller hämtas från annat land.
Då kan man fundera över vart gränsen för ersättningar ska gå.

Jag tvingas ta ledigt en dag från jobbet för att hämta min nästa bil. Ersättning?
Jag tvingas använda en annan bil och ta med en kompis för att hämta min nästa bil. Milersättning samt ersättning till kompisen också, eftersom han också tvingas ta ledigt?
Eller bilen är tvungen att hämtas på biltransport eller genom att anita transportföretag. Ersättning?

Nej, ett sådant system hade i slutändan enbart lett till ännu högre premier än de redan rådande, för samtliga av bolagets kunder.
Håller, för övrigt, helt med p12.

precis, har man lite samhällsvetenskapligt och ekonomiskt perspektiv på saken så ser man att det drömbolag som vissa naivt tror existerar inte skulle fungera i praktiken. Det skulle bara bli dyrare för kunden.

Så då låter 60.000kr rimligt enligt dig? För en Bmw 323 cab E46?

Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

Vad kan konsumentverket göra i detta fall?

charlie_hansson
8 december 2011 · 50 Inlägg

p12: Anser du då att fb ska marknadsföra försäkringar som det gör på bla. tv? I deras reklam framstår de som "änglar" som kommer till räddning när olyckan är framme.

Ett bra exempel på detta: http://reklammusik.se/?q=node/6380





p12 skrev:

9Femma skrev:
Även fast jag håller med om att detta ärende verkar väldigt dåligt skött så är det snarast naivt att tro att det är bättre hos andra bolag.

Försäkringar är individuella. Skadeanspråk av olika slag detsamma och de behandlas just individuellt.
Givetvis - har man tvingats utnyttja sin försäkring och fått allt ordnat för sig utan krångel, givetvis är man då nöjd. Och rakt omvänt, som i detta fall.
Men det är, oavsett situation, ingen garanti för att det blir så igen om ett nytt försäkringsfall från samma bolag skulle inträffa.

Så att peka ut bolag hit och dit ...
Ja du ... Då blir det inte många bolag kvar i slutändan.
Då slutar det nog med att du får starta ett eget försäkringsbolag och leva upp till de ideal du nu förväntar dig som kund. Lycka till med den ekvationen.
Jag kommer lägga alla mina försäkringar hos dig omgående, det är ett löfte!

Nu säger jag inte att man inte bör vara kritisk om man blir dåligt bemött som kund. Det ska man.
Att vara påläst, informerad och lyhörd kan man både spara och tjäna pengar på.
Men det är något helt annat.

Sedan detta med ersättningarna. Jag håller med om att TS bil är undervärderad av försäkringsbolag/Handelskammare och att de argument han säger sig ha fått är undermåliga.
Men att, som vissa i tråden, börja tala om att man, utöver bilens inköpspris, även ska ha ersättning för rena omkostnader som bilaffären för med sig ... Det håller inte.
Försäkringen tar hänsyn till bilens värde och dess värde enbart. Inte omkostnader.

Om omkostnader vore en faktor att ta hänsyn till skulle alla begära ersättningar hit och dit för alla möjliga omkostnader, oavsett om bilen köps av grannen i huset bredvid eller hämtas från annat land.
Då kan man fundera över vart gränsen för ersättningar ska gå.

Jag tvingas ta ledigt en dag från jobbet för att hämta min nästa bil. Ersättning?
Jag tvingas använda en annan bil och ta med en kompis för att hämta min nästa bil. Milersättning samt ersättning till kompisen också, eftersom han också tvingas ta ledigt?
Eller bilen är tvungen att hämtas på biltransport eller genom att anita transportföretag. Ersättning?

Nej, ett sådant system hade i slutändan enbart lett till ännu högre premier än de redan rådande, för samtliga av bolagets kunder.
Håller, för övrigt, helt med p12.

precis, har man lite samhällsvetenskapligt och ekonomiskt perspektiv på saken så ser man att det drömbolag som vissa naivt tror existerar inte skulle fungera i praktiken. Det skulle bara bli dyrare för kunden.

p12
8 december 2011 · 551 Inlägg

Maikel skrev:

p12 skrev:

9Femma skrev:
Även fast jag håller med om att detta ärende verkar väldigt dåligt skött så är det snarast naivt att tro att det är bättre hos andra bolag.

Försäkringar är individuella. Skadeanspråk av olika slag detsamma och de behandlas just individuellt.
Givetvis - har man tvingats utnyttja sin försäkring och fått allt ordnat för sig utan krångel, givetvis är man då nöjd. Och rakt omvänt, som i detta fall.
Men det är, oavsett situation, ingen garanti för att det blir så igen om ett nytt försäkringsfall från samma bolag skulle inträffa.

Så att peka ut bolag hit och dit ...
Ja du ... Då blir det inte många bolag kvar i slutändan.
Då slutar det nog med att du får starta ett eget försäkringsbolag och leva upp till de ideal du nu förväntar dig som kund. Lycka till med den ekvationen.
Jag kommer lägga alla mina försäkringar hos dig omgående, det är ett löfte!

Nu säger jag inte att man inte bör vara kritisk om man blir dåligt bemött som kund. Det ska man.
Att vara påläst, informerad och lyhörd kan man både spara och tjäna pengar på.
Men det är något helt annat.

Sedan detta med ersättningarna. Jag håller med om att TS bil är undervärderad av försäkringsbolag/Handelskammare och att de argument han säger sig ha fått är undermåliga.
Men att, som vissa i tråden, börja tala om att man, utöver bilens inköpspris, även ska ha ersättning för rena omkostnader som bilaffären för med sig ... Det håller inte.
Försäkringen tar hänsyn till bilens värde och dess värde enbart. Inte omkostnader.

Om omkostnader vore en faktor att ta hänsyn till skulle alla begära ersättningar hit och dit för alla möjliga omkostnader, oavsett om bilen köps av grannen i huset bredvid eller hämtas från annat land.
Då kan man fundera över vart gränsen för ersättningar ska gå.

Jag tvingas ta ledigt en dag från jobbet för att hämta min nästa bil. Ersättning?
Jag tvingas använda en annan bil och ta med en kompis för att hämta min nästa bil. Milersättning samt ersättning till kompisen också, eftersom han också tvingas ta ledigt?
Eller bilen är tvungen att hämtas på biltransport eller genom att anita transportföretag. Ersättning?

Nej, ett sådant system hade i slutändan enbart lett till ännu högre premier än de redan rådande, för samtliga av bolagets kunder.
Håller, för övrigt, helt med p12.

precis, har man lite samhällsvetenskapligt och ekonomiskt perspektiv på saken så ser man att det drömbolag som vissa naivt tror existerar inte skulle fungera i praktiken. Det skulle bara bli dyrare för kunden.

Så då låter 60.000kr rimligt enligt dig? För en Bmw 323 cab E46?

har inte läst hela tråden, men OM den kostar 60 000 i urspringslandet exlusive importkostnader, svar ja.
om inte, svar nej.

sen kan man ju fråga sig hur man ska värdera en bil. jag menar blocket eller mobile.de är ju inte direkt säkra källor. finns ju inga bevis för att en 323 på mobile.de för 80 000kr alltid kommer att bli såld för just det priset. Tror nog en tysk bilhandlare är en bättre värderingsmetod.

EDIT:stavfel

Senast redigerat av p12 (8 december 2011)

Haters gonna hate.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 december 2011 · 2 973 Inlägg

Se Folksams villkor:
"Värdering av lös egendom
Du kan begära att en värderingsman, förordnad
av handelskammaren, ger ett utlåtande
om värdet på din lösa egendom. Om värderingsmannen
kommer fram till ett högre värde
än vi, betalar vi hela värdeingskostnaden.
I annat fall betalar du och vi hälften var. Vi
ersätter endast en värdering."

och

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, prövar
kostnadsfritt de flesta tvister om privatpersoners
försäkringar. Undantag är tvister som rör
lägre belopp än 2 000 kronor samt medicinska
bedömningar och vållandefrågor vid trafikolyckor.
Anmälan till ARN måste göras senast
sex månader efter det att Folksam eller Kundombudsmannen
har lämnat slutligt besked.
Adress: Box 174, 101 23 Stockholm
Telefon 08-508 860 00
www.arn.se
Tingsrätten kan pröva din tvist med Folksam.
Om du har rättsskyddsförsäkring kan den ofta
ersätta en del av kostnaderna.
www.domstol.se
Konsumenternas försäkringsbyrå ger kostnadsfri
information och råd men prövar inte
enskilda försäkringstvister.
Adress: Box 242 15, 104 51 Stockholm
Telefon 08-22 58 00
www.konsumenternas.se

http://www.folksam.se/forsakringar/bilf … ng/1.69390

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
p12
8 december 2011 · 551 Inlägg

charlie_hansson skrev:
p12: Anser du då att fb ska marknadsföra försäkringar som det gör på bla. tv? I deras reklam framstår de som "änglar" som kommer till räddning när olyckan är framme.

Ett bra exempel på detta: http://reklammusik.se/?q=node/6380

Nej det har jag väll inte påstått. Tycker inte att cholkadtillverkaren Lindt ska marknadsföra sig som någon oral sprutorgasm heller, så himla gott är det inte.

Dessutom påstår dom aldrig i reklamen att de ska stå för massa avgifter för att man ska importera en bil. inte heller nämner dom att man ska få ut mer pengar än vad bilen är värd. om den nu är värd 60 lakan i tyskland eller vart den nu kom ifrån så ska han få just 60 lakan.

Jag tycker dock att det är fel av f-bolaget att inte ens gå med på att diskutera priset med sin kund.

Haters gonna hate.
Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

matteeee skrev:
Se Folksams villkor:
"Värdering av lös egendom
Du kan begära att en värderingsman, förordnad
av handelskammaren, ger ett utlåtande
om värdet på din lösa egendom. Om värderingsmannen
kommer fram till ett högre värde
än vi, betalar vi hela värdeingskostnaden.
I annat fall betalar du och vi hälften var. Vi
ersätter endast en värdering."

och

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, prövar
kostnadsfritt de flesta tvister om privatpersoners
försäkringar. Undantag är tvister som rör
lägre belopp än 2 000 kronor samt medicinska
bedömningar och vållandefrågor vid trafikolyckor.
Anmälan till ARN måste göras senast
sex månader efter det att Folksam eller Kundombudsmannen
har lämnat slutligt besked.
Adress: Box 174, 101 23 Stockholm
Telefon 08-508 860 00
www.arn.se
Tingsrätten kan pröva din tvist med Folksam.
Om du har rättsskyddsförsäkring kan den ofta
ersätta en del av kostnaderna.
www.domstol.se
Konsumenternas försäkringsbyrå ger kostnadsfri
information och råd men prövar inte
enskilda försäkringstvister.
Adress: Box 242 15, 104 51 Stockholm
Telefon 08-22 58 00
www.konsumenternas.se

http://www.folksam.se/forsakringar/bilf … ng/1.69390

Tack som fan! vilka tycker ni att jag skall kontakta? Enligt folksam så har jag rättskyddsförsäkring.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 december 2011 · 2 973 Inlägg

Jag hade börjat med ARN eller kanske konsumenternas först för gratis råd hur du ska gå tillväga.
Lägg upp allt sakligt, beskriv bilen och vad motsvarande kostar på blocket, i tyskland och vad du gav för hur länge sen osv. Förklara att du fått en tokfel värdering av ditt bolag och att den externa oberoende värderingsmannen missade en del viktiga detaljer som är av stor vikt.

Sen kanske det är läge att gå till botten med miltalet först. Är bilen skruvad så vet man inte hur långt den hade gått innan. Då är den troligen tyvärr inte värd mer än 55-60. Då får du nog tyvärr bita i det sura....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

p12 skrev:

charlie_hansson skrev:
p12: Anser du då att fb ska marknadsföra försäkringar som det gör på bla. tv? I deras reklam framstår de som "änglar" som kommer till räddning när olyckan är framme.

Ett bra exempel på detta: http://reklammusik.se/?q=node/6380

Nej det har jag väll inte påstått. Tycker inte att cholkadtillverkaren Lindt ska marknadsföra sig som någon oral sprutorgasm heller, så himla gott är det inte.

Dessutom påstår dom aldrig i reklamen att de ska stå för massa avgifter för att man ska importera en bil. inte heller nämner dom att man ska få ut mer pengar än vad bilen är värd. om den nu är värd 60 lakan i tyskland eller vart den nu kom ifrån så ska han få just 60 lakan.

Jag tycker dock att det är fel av f-bolaget att inte ens gå med på att diskutera priset med sin kund.

Bilen kommer ursprungligen från Tyskland.
Den billigaste 323 cab i tyskland kostar 5000 Euro. (SLITEN)
Den näst billigaste kostar 7500 Euro.

I sverige så kostar den billigaste 89.000 KR (Import)

Enligt värderaren så har bilhandlare sålt 323 cabbar i sverige för 50,000.. Men det hade han inga underlag för.
Han påpekade däremot att det finns flera bmw 323or i belgien som kostar 55.000kr. (Hittar ingen)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 december 2011 · 2 973 Inlägg

Maikel skrev:
Bilen kommer ursprungligen från Tyskland.
Den billigaste 323 cab i tyskland kostar 5000 Euro. (SLITEN)
Den näst billigaste kostar 7500 Euro.

I sverige så kostar den billigaste 89.000 KR (Import)

Enligt värderaren så har bilhandlare sålt 323 cabbar i sverige för 50,000.. Men det hade han inga underlag för.
Han påpekade däremot att det finns flera bmw 323or i belgien som kostar 55.000kr. (Hittar ingen)

Vad bilarna kostar och vad som står på "prislappen" på blocket och mobile.de är ju dock inte samma sak. Det får du vara medveten om i denna diskussion.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Evildan
8 december 2011 ·

har även jag tittat och hittat den biligaste e46 323 caben och det begärs mkt riktigt 89k för den.
däremot finns det en e36 320 för 57.9k som ditt FB påstår att dom är värda.
kan det vara så att dem som det skrivs innan bara tittat på årsmodellen och inte på vilken modell det rör sig om?
kontakta verkstaden i tyskland och be dom skicka upp papper på bilen servicehistorik, detta går iofs att hitta även hos BMW i sverige om bilen är servad hos aukt.bmw service.

Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

Jag jobbar ganska nära en BMW handlare i stockholm. Skall prova åka förbi dem och kolla om man kan få veta information om när bilen servats/lagats hos dem.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
8 december 2011 · 1 594 Inlägg

Har läst igenom hela tråden och tycker hanteringen av ditt ärende suger ankbajs.
Först, FB är proffersionella biluppköpare och ska kunna värdera en bil rätt. Ok, FB bedriver ingen välgörenhet och ger därför ett låg bud som baseras på bilhandlarnas sk. "gröna bok" Dvs. det pris du får i inbyte för din bil. FB´s tanke verkar vara lite går det så går det...
Vidare, vid en disskusion bör man då som bilägare ta in information vad en bil i liknade skick kostar utställd i hallen hos en BMW dealer i detta fall. Blocketannonser och övriga privatannonser ger en mer heltäckande bild och sedan ger man försäkringsbolaget en presentation. Det ligger ofta på bilägaren men då jag jobbar en del mot försäkringsbolag så vet jag att koll från deras sida görs på samma sätt vid en tvist. Att bilen är importerad vägs in men det är inte helt avgörande även om FB går mer eller mindre på slentrian och bockar import i skadeärendet.
Utan att gå på annat än vad du skrivit i tråden + jag inte sett bilen eller har koll på dess egentliga värde så... Som jag ser det så har du två olika case där värderingen isåfall är felaktigt gjord. Dels FB som helt klart inte gjort "sitt jobb" eller så är dom fula och räknar med att du skall tröttna. Sen HK som kanske gått på fel modell, värderaren har inte gjort sitt jobb etc. men... FB kommer helt gå på HK´s värdering i detta fall oavsett vilka kompletterande uppgifter du kan komma med eftersom HK "kan sin sak" och är mer trovärdiga än vad du någonsin kommer att kunna bli i detta fall.
Tror att din enda möjlighet är att ta detta via tingsrätten men börja med konsumentvägledning/ARN för att få mer kött på benen och dom kan även hjälpa dig med tips på juridst/advokat. Där kommer det efter en konsultation bedömmas om det är värt att ta det högre upp. Men du kan ju även knalla in på vilket advokatkontor som helst (google is your friend) och beställa en tid 1000-1500kr/tim kan vara väl investerade pengar ifall du kan lyfta budet ett antal 10K

Senast redigerat av hotrodder (8 december 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Evildan
8 december 2011 ·

Maikel skrev:
Jag jobbar ganska nära en BMW handlare i stockholm. Skall prova åka förbi dem och kolla om man kan få veta information om när bilen servats/lagats hos dem.

en kille på jobbet gjorde så nyligen när han skulle hämta en 135 från tyskland för några veckor sedan, dom fick upp all servicehistorik hos BMWhandlaren.
hoppas det blir rätsida på detta.
mvh D.

Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

matteeee skrev:

Maikel skrev:
Bilen kommer ursprungligen från Tyskland.
Den billigaste 323 cab i tyskland kostar 5000 Euro. (SLITEN)
Den näst billigaste kostar 7500 Euro.

I sverige så kostar den billigaste 89.000 KR (Import)

Enligt värderaren så har bilhandlare sålt 323 cabbar i sverige för 50,000.. Men det hade han inga underlag för.
Han påpekade däremot att det finns flera bmw 323or i belgien som kostar 55.000kr. (Hittar ingen)

Vad bilarna kostar och vad som står på "prislappen" på blocket och mobile.de är ju dock inte samma sak. Det får du vara medveten om i denna diskussion.

Vad är en rimlig värdering då? är det inte så att jag skall kunna köpa en likadan bil för pengarna som jag blir erbjuden?
Vad skulle du tycka om att jag erbjöd dig 60.000kr för en bil som har en "prislapp på 90.000?" 1/3 av priset

Maikel
8 december 2011 · 161 Inlägg

Evildan skrev:

Maikel skrev:
Jag jobbar ganska nära en BMW handlare i stockholm. Skall prova åka förbi dem och kolla om man kan få veta information om när bilen servats/lagats hos dem.

en kille på jobbet gjorde så nyligen när han skulle hämta en 135 från tyskland för några veckor sedan, dom fick upp all servicehistorik hos BMWhandlaren.
hoppas det blir rätsida på detta.
mvh D.

Då ska jag passa på att åka förbi Bmw och fråga. Kul om de inte skulle hitta något om att den är skruvad, då blir det tingsrätten med 100% säkerhet smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 december 2011 · 2 973 Inlägg

Maikel skrev:

matteeee skrev:

Maikel skrev:
Bilen kommer ursprungligen från Tyskland.
Den billigaste 323 cab i tyskland kostar 5000 Euro. (SLITEN)
Den näst billigaste kostar 7500 Euro.

I sverige så kostar den billigaste 89.000 KR (Import)

Enligt värderaren så har bilhandlare sålt 323 cabbar i sverige för 50,000.. Men det hade han inga underlag för.
Han påpekade däremot att det finns flera bmw 323or i belgien som kostar 55.000kr. (Hittar ingen)

Vad bilarna kostar och vad som står på "prislappen" på blocket och mobile.de är ju dock inte samma sak. Det får du vara medveten om i denna diskussion.

Vad är en rimlig värdering då? är det inte så att jag skall kunna köpa en likadan bil för pengarna som jag blir erbjuden?
Vad skulle du tycka om att jag erbjöd dig 60.000kr för en bil som har en "prislapp på 90.000?" 1/3 av priset

2/3 är det ju, men det var inte det jag menade. Säger bara att vad en BMW 323 cab kostar inte står i annonserna på Blocket eller mobile.de. Att prutmånen inte är 1/3 av priset är ju självklart (även om många verkar tro det när man annonserar).

På blocket och mobile står vad säljarna "vill ha". Det är ju inte samma sak.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang