Varför kör inte fler Volvo 300 på vintern?

Knugcab
11 december 2011 · 5 111 Inlägg

Jag skiter totalt i om min bil är krocksäker eller inte men ser för det ingen anledning att plåga mig genom den kalla årstiden i någon liten skrotbil med bristfällig värme, komfort och tillförlitlighet när jag kan glida fram kungligt utan att det kostar skjortan, sånt är resonemanget mitt. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Wonderboy_
11 december 2011 · 555 Inlägg

Jag har kört min 360 som bruksbil sen 2008 funkar bra så här långt, visst fått byta drivaxlar och lite blandat men fantastiskt kul att köra på vintern cool

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org
Ksj
11 december 2011 · 1 217 Inlägg

Evildan skrev:

Ksj skrev:

Volvo142_73a skrev:
Är jag totalt korkad när jag säger att en 340/360 drar mindre soppa än en 200-700serie?

Nej då, kör man normalt med en 340 så pendlar man mellan 0,5.0,6/mil (blandad körning), iallafall med 343 och 1,4an då.

haha, hur räknar du fram sådana otroligt positiva siffror?
enligt Volvo själva drar en -79/-81 343 DL med nämnda 70hk Renaultmotor 0.94 blandad körning när den är ny och allt lirar oklanderligt.
-81 när motoreffekten sänktes till 64hk sjönk även förbrukningen till 0.9 blandad körning.
så dessa 0.5-0.6 är något jag skulle vilja få en trovärdig källa på...

1. Du kikar över siffror på bilar med variomatic
2. Min mor har ägt en 1,4 med manuell låda, dessutom är siffrorna möjligen missvisande då hon körde något mer landsväg än stadskörning, men gång på gång så hamnade hon på 0,5-0,6 i förbrukning.

Den var också välservad av min pedantiska fader och bilen hamnade i min ägo på 16års dagen, sålde den en vecka senare pga att jag ville slippa skämmas under övningskörningen under de kommande två åren.

Saab 900 "2.1an" (1992)
Mattsson_91 Självlärd
12 december 2011 · 3 083 Inlägg

För att kasta mig in i diskussion om varför man ställer av sin kanske halvslitna bil som man kör med på sommaren.... Jag skulle aldrig få för mig att köra 142an på vintern. Då åker jag hellre min golf på vintern faktiskt. Mest för att 142an är min första bil och för att (när den är klar) kommer jag ha lagt ner för mycket tid på den för att salta sönder den

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
kannebanne
12 december 2011 · 2 046 Inlägg

1. För att den e slö.
2. För att den e ful.
3. För att där finns ingen komfort.
4. För att den inte är en 740.
5. För att de är en volvo.

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 december 2011 · 2 973 Inlägg

Growe skrev:
vem kör i 60?
min bil känns skönast på 3:an och 4:an på sladd och då går det inte i 60 iallfall smile

du är medveten om att gamla volvsar fortfarande är över medel bra i krocksäkerhet i verkliga olyckor
och inte förbestämda olyckor

euro ncap ger jag inget för dom tillverkar bilar som är säkra i exakta vinklar och skit
men i verkligheten finns det ingen logik vart en smäll tar så jag håller mig till verklighetens forskning istället

känner/de ingen som dött i en gammal 740 eller en 850 smile
inte heller slagit sig nämdvärt

fast jag har varit med och fält telestolpar med en Lanzer tidigt 90tal och klivit därifrån utan några större skador
fast vi klippte stolpen med sidan före i 120blås och stannade mot ett stort träd

så jag dör nog inte inågon bil eller slår mig nämdvärt heller smile

Du har nog inte sett detta va?

Volvo 940, den säkraste bilen, stor och tung mot en nyare Renault småbil - pang!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 december 2011 · 10 427 Inlägg

matteeee skrev:

Growe skrev:
vem kör i 60?
min bil känns skönast på 3:an och 4:an på sladd och då går det inte i 60 iallfall smile

du är medveten om att gamla volvsar fortfarande är över medel bra i krocksäkerhet i verkliga olyckor
och inte förbestämda olyckor

euro ncap ger jag inget för dom tillverkar bilar som är säkra i exakta vinklar och skit
men i verkligheten finns det ingen logik vart en smäll tar så jag håller mig till verklighetens forskning istället

känner/de ingen som dött i en gammal 740 eller en 850 smile
inte heller slagit sig nämdvärt

fast jag har varit med och fält telestolpar med en Lanzer tidigt 90tal och klivit därifrån utan några större skador
fast vi klippte stolpen med sidan före i 120blås och stannade mot ett stort träd

så jag dör nog inte inågon bil eller slår mig nämdvärt heller smile

Du har nog inte sett detta va?

Volvo 940, den säkraste bilen, stor och tung mot en nyare Renault småbil - pang!

Denna är ju bättre:



wink

Edit: http://media.folksam.se/2009/03/14/nytt … tor-bil-2/

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/0E/69/67/Illustration_personskador_Yaris_vs_945.jpg

Senast redigerat av steifan (12 december 2011)

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Soderqvist
12 december 2011 · 660 Inlägg

EDIT: JÄVLAR VA JAG KOMMER BLI PÅHOPPAD AV ALLA 240/740-räägerz NU! cool

Nu är jag trött på folk som tar påståenden från höger och vänster, ingen har någon fakta utan allt många säger är bara taget direkt ur luften. Kom med källa vid era påståenden tack! (Din kusinsflickvänsmamma-historier eller "jag har hört" historier godtas ej från min sida iaf)

Krocksäkerhet

Wikipedia skrev:
Dessutom så har modellen som alla andra Volvo-modeller god krocksäkerhet. Den hade långt över genomsnittet när det gällde krocksäkerhet i sin klass.

Designen, vem fan sa att den var designad i ett haschfyllt fik i holland?

Wikipedia skrev:
Giovanni Michelotti, född 1921, död 1980, italiensk bildesigner.

Michelotti ritade flera av Ferraris 1950-talsmodeller under sin tid hos karosserifirman Vignale. Michelotti ritade även Lancia Aprilia. Under 1960-talet ritade han flera bilmodeller åt brittiska Triumph, exempelvis Spitfire, 1300 och TR4. Han designade även DAF-modeller som DAF 44/46, 55 och 66 och Volvo 340.

Bränsleförbrukningen (Ja, det stämmer! får liknande siffror med min B14)

Wikipedia skrev:
ca. 6 l/100 km (340 DL med 1,4-litersmotor och manuell 5-växlad låda.)

Pålitligheten

Wikipedia skrev:
Volvo uppdaterade modellen många gånger och mot slutet var den i stort sett lika bra och tillförlitlig som vilken Volvo som helst.

Men bilen är INTE helt utan fel

Wikipedia skrev:
År 1986 kom det en till ny Renaultmotor, en bensinare (B172) på 1,7 liter och 80hk med överliggande kamaxel, förgasare och elkylfläkt till 340GL, denna motor hade många kvalitetsproblem och blev ingen större succé

Och.. ~1,4-litersmodellen som fått utstå mycket kritik för sin dåliga prestanda och sina kallstartsproblem.

Se länken http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_340 för mer underlag till era påståenden smile

//Soderqvist

Senast redigerat av Soderqvist (12 december 2011)

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Knugcab
12 december 2011 · 5 111 Inlägg

Om man tycker det är så viktigt med tillförlitliga källor så är väl iofs. wikipedia inte den första man skall använda, där kan vem som helst skriva, precis som här.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Soderqvist
12 december 2011 · 660 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Om man tycker det är så viktigt med tillförlitliga källor så är väl iofs. wikipedia inte den första man skall använda, där kan vem som helst skriva, precis som här.

Yes förstod att jag skulle få lite kritik för mitt val av källa, men anser ändå att min källa är bättre än ingen källa.. Visst att det är 300 Power-klubben som bidragit med informationen som står på wikipedia men när det kommer till 300-serien litar jag blint på dessa grabbar för dom kan mer om den bilen än Volvo själva.

Sen som jag skrev så stämmer t.ex bränsleförbrukningen som står på wikipedia mot min verklighet vilket för mig gör att den källan blir mer trovärdig för mig.

Men jag har också märkt här att det verkar typ som att hälften av dom som skriver här har aldrig kört en 300, förstår inte att så många kan ha förutfattade meningar om bilens prestanda tillförlitlighet bränsleförbrukning etc utan att ens ha kört en? Eller ja iofs, detta är väll garaget i ett nötskal då det inte är första gången jag ser detta fenomen.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Rquired Allmänt envis
12 december 2011 · 12 512 Inlägg

Soderqvist skrev:

Volvo544special65 skrev:
Om man tycker det är så viktigt med tillförlitliga källor så är väl iofs. wikipedia inte den första man skall använda, där kan vem som helst skriva, precis som här.

Yes förstod att jag skulle få lite kritik för mitt val av källa, men anser ändå att min källa är bättre än ingen källa.. Visst att det är 300 Power-klubben som bidragit med informationen som står på wikipedia men när det kommer till 300-serien litar jag blint på dessa grabbar för dom kan mer om den bilen än Volvo själva.

Sen som jag skrev så stämmer t.ex bränsleförbrukningen som står på wikipedia mot min verklighet vilket för mig gör att den källan blir mer trovärdig för mig.

Men jag har också märkt här att det verkar typ som att hälften av dom som skriver här har aldrig kört en 300, förstår inte att så många kan ha förutfattade meningar om bilens prestanda tillförlitlighet bränsleförbrukning etc utan att ens ha kört en? Eller ja iofs, detta är väll garaget i ett nötskal då det inte är första gången jag ser detta fenomen.

//Soderqvist

Och partiska entusiaster har alltid varit en pålitlig källa?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Soderqvist
12 december 2011 · 660 Inlägg

Rquired skrev:
Och partiska entusiaster har alltid varit en pålitlig källa?

Måste ha läst igenom mitt inlägg 10 gånger nu, jag ser ingenstans att jag säger eller påstår att det alltid är en pålitlig källa... Tycker nästan själv att jag är lite källkritisk när jag påpekar att det är 300 klubben som bidragit med informationen men kanske uppfattas fel av andra?

Iaf så står jag fast vid att min källa är bättre än ingen källa, du är välkommen att debatera det hur mycket du vill men från där jag står ser det ut som att du gräver din egen grop om du gör det då det bara är dumt smile

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
monno Elektriker
12 december 2011 · 718 Inlägg

Growe skrev:
vem kör i 60?

Inte många kör i 60, men det är inte många som krockar i 90 heller, förhoppningsvis bromsar du innan du krockar, skulle tro att fler smäller i 60km/h än i 90km/h.

Om du krockar i 90km/h kan du nog räkna med att du är kn**ad än vilken bil du körsmile Om du inte krockar väldigt mjukt dåwink


Sen angående Volvo 3XX bilar, nästa 3XX jag ser som kör med hål i avgasröret kommer jag fan prejja av vägen!! Satans idiot till granne man har som ska stumma sin skit bil hela vägen från att han lämnar parkeringsplatsen kl 6 på morgonen!! Ar fan bananer i avgasröret där snart, men blir väl inte tätt för de antar jag..=\

Tack för mig=)

Senast redigerat av monno (12 december 2011)

Som att kasta vatten i sjön.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2011 · 13 806 Inlägg

steifan skrev:

matteeee skrev:

Growe skrev:
vem kör i 60?
min bil känns skönast på 3:an och 4:an på sladd och då går det inte i 60 iallfall smile

du är medveten om att gamla volvsar fortfarande är över medel bra i krocksäkerhet i verkliga olyckor
och inte förbestämda olyckor

euro ncap ger jag inget för dom tillverkar bilar som är säkra i exakta vinklar och skit
men i verkligheten finns det ingen logik vart en smäll tar så jag håller mig till verklighetens forskning istället

känner/de ingen som dött i en gammal 740 eller en 850 smile
inte heller slagit sig nämdvärt

fast jag har varit med och fält telestolpar med en Lanzer tidigt 90tal och klivit därifrån utan några större skador
fast vi klippte stolpen med sidan före i 120blås och stannade mot ett stort träd

så jag dör nog inte inågon bil eller slår mig nämdvärt heller smile

Du har nog inte sett detta va?

Volvo 940, den säkraste bilen, stor och tung mot en nyare Renault småbil - pang!

Denna är ju bättre:



wink

Edit: http://media.folksam.se/2009/03/14/nytt … tor-bil-2/

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/0 … vs_945.jpg

är välmedveten om dessa filmer
men dom säger mig inte något

en modern småbil är riktigt jävla hård för att stå imot en krock mot en stor bil
och då utnytjar man den andra bilens krockszoner istället för att använda sin egna och det syns ganska tydligt

har sätt när dom smäckar en smart in i en e-klass och e-klassen är den som går sönder mest

men det säger inget om krocksäkerheten mer än att deras bil verkar krocksäkrare på pappret
verkligheten är något helt annat

men jag skiter ärligt i krocksäkerheten det är det mest ointresanta man kan fundera på

bara idioter som inte kan köra som behöver bry sig om sånt skit smile

edit:
dessutom bevisar du genom att lägga ut bilden med personskader yaris vs 940 att 940 är bättre
eftersom bröstkorgen innehåller alla viktiga inreorgan och där är den säkrare än yarisen

då snackar vi skillnad på mer än 20års skillnad i utveckling
940 är bara en vidarutveckling på 760 som släpptes 1982 som utvecklades på 70talet
och den är fortfarande så jävla säker att den fortfarande har bättre förutsättningar för innreskador

visst att benen tar stryk är en sak men hellre fungerande lungor och mjälte och skit än att ha halvhela ben smile

Senast redigerat av Growe (12 december 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 december 2011 · 2 973 Inlägg

Growe skrev:
är välmedveten om dessa filmer
men dom säger mig inte något

en modern småbil är riktigt jävla hård för att stå imot en krock mot en stor bil
och då utnytjar man den andra bilens krockszoner istället för att använda sin egna och det syns ganska tydligt

har sätt när dom smäckar en smart in i en e-klass och e-klassen är den som går sönder mest

men det säger inget om krocksäkerheten mer än att deras bil verkar krocksäkrare på pappret
verkligheten är något helt annat

men jag skiter ärligt i krocksäkerheten det är det mest ointresanta man kan fundera på

bara idioter som inte kan köra som behöver bry sig om sånt skit smile

Du kanske börjar fundera mer när någon idiot som inte kan köra träffar dig på det här viset...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2011 · 13 806 Inlägg

matteeee skrev:

Growe skrev:
är välmedveten om dessa filmer
men dom säger mig inte något

en modern småbil är riktigt jävla hård för att stå imot en krock mot en stor bil
och då utnytjar man den andra bilens krockszoner istället för att använda sin egna och det syns ganska tydligt

har sätt när dom smäckar en smart in i en e-klass och e-klassen är den som går sönder mest

men det säger inget om krocksäkerheten mer än att deras bil verkar krocksäkrare på pappret
verkligheten är något helt annat

men jag skiter ärligt i krocksäkerheten det är det mest ointresanta man kan fundera på

bara idioter som inte kan köra som behöver bry sig om sånt skit smile

Du kanske börjar fundera mer när någon idiot som inte kan köra träffar dig på det här viset...

du vet den där runda saken framför dig den kan man vrida på oxå smile

men helt ärligt sitter ni och oroar er för att krocka hela dagarna eller?

har gjort 2av åkningar som troligen skulle dömmas som väldigt liten överlevnadschans
båda gångerna utan bälte i gamla japanska plåtburkar utan airbag och bältessträckar och sämre än medelbilen i krockstatestik

ena gången minns jag att jag såg mätaren på 130 när vi vände runt och åkte rakt ut i skogen stannade mot en stubben lite ont i nacken bakhjulet på min sida (passagerarsidan) satt mot mitt ryggstöd
det var med en toyota celica 87:a

och sen fick vi sladd en gång och klippte med sidan före in i en telfonstolpe av trä så den gick av och stannade med sidan in i en stor björk
när det började släppa hade vi 120km/h inget bälte denna gång heller
jag klev ur med en bruten axel
polarn med en punkterad lunga och det var en 90-91 mitzu Lancer

visst bilarna var buckliga men det gick fina fisken för mig iallfall
samma som körde båda gångerna och det var 8dagar mellan olyckorna

med andra ord det var inte min tur att gå vidare och den dagen så dör jag oavsätt om jag sitter i en suv eller en micra från 87 även om vi krockar i 10km/h för då var det dax att kila vidare smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 december 2011 · 2 973 Inlägg

Ja, använder du inte bälte kan det ju kvitta vilken bil du sitter i. Fortsätt som hittills så ska du nog snart ha löst alla våra problem enligt Darwins logik, survival of the fittest. Hoppas inte du tar några oskyldiga med dig i fallet bara.

Senast redigerat av matteeee (12 december 2011)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Volvofarfar
12 december 2011 · 1 312 Inlägg

matteeee skrev:

Growe skrev:
vem kör i 60?
min bil känns skönast på 3:an och 4:an på sladd och då går det inte i 60 iallfall smile

du är medveten om att gamla volvsar fortfarande är över medel bra i krocksäkerhet i verkliga olyckor
och inte förbestämda olyckor

euro ncap ger jag inget för dom tillverkar bilar som är säkra i exakta vinklar och skit
men i verkligheten finns det ingen logik vart en smäll tar så jag håller mig till verklighetens forskning istället

känner/de ingen som dött i en gammal 740 eller en 850 smile
inte heller slagit sig nämdvärt

fast jag har varit med och fält telestolpar med en Lanzer tidigt 90tal och klivit därifrån utan några större skador
fast vi klippte stolpen med sidan före i 120blås och stannade mot ett stort träd

så jag dör nog inte inågon bil eller slår mig nämdvärt heller smile

Du har nog inte sett detta va?

Volvo 940, den säkraste bilen, stor och tung mot en nyare Renault småbil - pang!

Mja, skulle vilja se en Renault från 1996 mot denna 940 istället...Undrar hur testet skulle bli då..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 december 2011 · 2 973 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Mja, skulle vilja se en Renault från 1996 mot denna 940 istället...Undrar hur testet skulle bli då..

Fast det vet vi ju från krocktesterna på den tiden hur det går. Problemet är ju att folk tror att eftersom en Volvo var det säkraste som fanns då så gäller det även nu för alla Volvo från den tiden. Men denna filmen bevisar ju att mycket har hänt på de 10-15 åren.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Ibanezman Skåning
12 december 2011 · 739 Inlägg

Volvofarfar skrev:

matteeee skrev:

Growe skrev:
vem kör i 60?
min bil känns skönast på 3:an och 4:an på sladd och då går det inte i 60 iallfall smile

du är medveten om att gamla volvsar fortfarande är över medel bra i krocksäkerhet i verkliga olyckor
och inte förbestämda olyckor

euro ncap ger jag inget för dom tillverkar bilar som är säkra i exakta vinklar och skit
men i verkligheten finns det ingen logik vart en smäll tar så jag håller mig till verklighetens forskning istället

känner/de ingen som dött i en gammal 740 eller en 850 smile
inte heller slagit sig nämdvärt

fast jag har varit med och fält telestolpar med en Lanzer tidigt 90tal och klivit därifrån utan några större skador
fast vi klippte stolpen med sidan före i 120blås och stannade mot ett stort träd

så jag dör nog inte inågon bil eller slår mig nämdvärt heller smile

Du har nog inte sett detta va?

Volvo 940, den säkraste bilen, stor och tung mot en nyare Renault småbil - pang!

Mja, skulle vilja se en Renault från 1996 mot denna 940 istället...Undrar hur testet skulle bli då..

Jag har sett detta test många gånger på Youtube,
men är det någon som kan se en B230 i denna 945:a?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang