Bmw E36 328 dör ibland när man kopplar och är slö? *!FELET HITTAT!* Hjälp, med ett annat fel tack!

Ahlen93
11 december 2011 · 186 Inlägg

Hej, har två frågor som jag undrar om någon skulle kunna besvara.
Bilen går väldigt fint i motorn men ibland när man kopplar för att t.ex stanna vid en korsning så dör bilen också släpper jag upp kopplingen så hoppar den igång igen? Filtret är ganska så smutsigt men tycker inte de borde vara felet kan det vara luftmassemätare, någon vakumslang eller något annat? Sen när man gasar på tomgång så sjunker tomgången ibland till 500varv och sen till 800varv men ibland klockrent till 800varv?

Sen när man växlar oftast så klonkar de till i bakaxeln, kan det vara stödlagret eller hardyskiva?

Någon som vet eller haft samma fel?

Tacksam för svar!

Redigerade rubriken.
mvh jonTe/moderator

Senast redigerat av Ahlen93 (17 juli 2012)

328E36CAB
12 december 2011 · 92 Inlägg

Har samma fel på min 328. Innan motorn blivit varm kan den ha problem att "fånga upp" tomgången om man släpper gasen och kopplar från relativt högt varv. Om man däremot motorbromsar och glider ner mot 1000-1500 varv innan man kopplar så är det inga problem. Har hört att det kan vara tomgångsmotorn som kärvar på dessa men den sitter inte så lättillgängligt så jag gör ett försök att åtgärda det nästa gång jag har ett ärende djupt nere i motorrummet.

Har även hänt att den har problem att hålla tomgång om jag till exempel startar bilen för att parkera om, och sen stänger av den efter väldigt kort sträcka. Då kan den vara lite kinkig nästa gång den startas.

Suzuki Vitara X-90 "Minimonstertruck" (1996)
Ahlen93
12 december 2011 · 186 Inlägg

Okej, jo det är klart att den startar när man släpper upp kopplingen, men om tomgångsmotorn kärva borde väll den alltid vara ostadig på tomgång?

Turbovin Turbo lover
12 december 2011 · 555 Inlägg

Klonkandet kommer väl troligen från silentblocken, om de nu inte är bytta.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Ahlen93
12 december 2011 · 186 Inlägg

Det är inte silentblocken för de klonkar aldrig när jag åker över typ brunnar och sånt och den är inte spårkänslig.
En kille på mekonomen provkörde och han sade att de var bussningar i bakvagnen och att de kunde vara tomgångsmotorn som behövde rengöring.

Tack för svaren.

Turbovin Turbo lover
12 december 2011 · 555 Inlägg

Jag hade inget klonk alls över vägbulor mm. på min E34 med sopslut silentblock, endast vid växling eller gasuppsläpp. Men visst den var något svajigare i baken då.

Senast redigerat av Turbovin (12 december 2011)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Rhodin-GBG Porsche 944 Turbo
12 december 2011 · 54 Inlägg

Jag är övertygad om att det är tomgångsmotorn som är skitig, eller trasig...

Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.
Porsche 911 "996 Targa" (2002)
Rquired Allmänt envis
12 december 2011 · 12 512 Inlägg

Svårt med silentbussningarna om man inte har något man vet är helt ok att jämföra med, dem kan utan problem vara tillräckligt dåliga för att orsaka missljud utan att bilen skall gå markant instabilt. Annars kan det vara motorfästen med t.ex...

Angående tomgångsproblemet är det absolut vanligaste felet tjuvluft, att gummibälgen mellan LMM och gasspjäll är sprucken och/eller att slangen som går från denna bälg och till tomgångsmotorn är sprucken. Det är väldigt svårt att se eventuella sprickor när den sitter på plats, men den är väldigt enkel att ta av och kostar en hundring hos BMW. Var dock försiktig, råkar du dra av slangen som går vidare in under insuget från sitt fäste är den dock klurigare att montera tillbaka!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ahlen93
12 december 2011 · 186 Inlägg

Den klonkar bakifrån och enbart när man lägger i växel, han på mekonomen sade att de var gummibussningarna i bakvagnen. Han fick ju provköra den.

328E36CAB
12 december 2011 · 92 Inlägg

Bytte tomgångsmotor på min E34 förra hösten. Önskar det vore lika lätt på E36an hmm

Suzuki Vitara X-90 "Minimonstertruck" (1996)
Rquired Allmänt envis
12 december 2011 · 12 512 Inlägg

Ahlen93 skrev:
Den klonkar bakifrån och enbart när man lägger i växel, han på mekonomen sade att de var gummibussningarna i bakvagnen. Han fick ju provköra den.

Där finns mer än en bussning i bakvagnen minst sagt, han var inte mer specifik?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ahlen93
12 december 2011 · 186 Inlägg

jo men de finns ju 2st olika, han sade att de var ingen fara att köra med, men hittade på ebay riktigt billiga bussningar från Tyskland.
Har tagit bort tomgångsmotorn nu och kanalerna längst ner i den eller vad man ska säga står i avfettning , den var jäkligt skitig kan jag säga så tror det är de som är felet ska sätta ihop imorgon bitti smile
Går det att byta bussningar själv?

Rhodin-GBG Porsche 944 Turbo
12 december 2011 · 54 Inlägg

Klart det var tomgångsmotorn! Hoppas den blir bättre efter rengöring...

Ja det går att byta bussningar själv. En del sitter jädrigt hårt, men eftersom du ändå ska ha ut dom för att dom är trasiga, så kan man använda i stort sett hur mycket våld som helst, och även eld, sålänge du är beredd att eventuellt bättringsmåla dom. Mitt tips är att byta till Delrin eller motsvarande hård plast där det inte rör sig, och gummi där det rör sig mycket, för att styva upp lagom, utan att förlora all komfort.

Surfa in på www.specialsvarv.se om du vill få bussningar svarvade till billigt pris, eller kanske Streetperformance.se om du vill köpa exempelvis powerflex eller andra motsvarande. Mitt tips är att byta alla på en gång, så behöver du inte va osäker på att eliminera felet, när du ändå gör det stora jobbet med att riva bakvagnen, och du kommer dessutom uppleva en tightare rumpa!

Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.
Porsche 911 "996 Targa" (2002)
Ahlen93
13 december 2011 · 186 Inlägg

Har satt ihop bilen nu efter att avfettat och tvätta kanalerna i tomgångsmotorn, de var de som var felet för den dog inte någon gång när jag var ute och provkörde och den går jämnt och fint på tomgången.
Men är det normalt att om man varvar till 4-5 tusen varv och släpper gasen att varvet sjunker till 500varv och sedan direkt går upp till ca: 800varv?

Rhodin-GBG Porsche 944 Turbo
13 december 2011 · 54 Inlägg

Japp...det är det som är tomgångsmotorns uppgift...att rädda bilen från att dö, när man gör såna manövrar! Kul att det funka.,,...eller som man säger....det var väl det jag sa!!! wink

Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.
Porsche 911 "996 Targa" (2002)
Ahlen93
15 december 2011 · 186 Inlägg

Tyvärr så har den börjat dö ibland igen, men felet är ändå tomgångsmotorn är jag säker på så jag har köpt en på skroten för 500kr idag och ska byta den snart och se hur den går återkommer med svar.
Men såg att den var sliten när jag tog isär den för om man skaka på den hörde man att något satt löst inuti i den.
Men tror fortfarande du har rätt om tomgångsmotorn big_smile

Ahlen93
16 december 2011 · 186 Inlägg

Bytte tomgångsmotorn och problemet finns fortfarande har även bytt filter. Undrar om tomgångsmotorn jag köpte på Skroten möjligtvis var för glapp redan? Kan någon säga hur spänd fjädern ungefär ska vara i tomgångsmotorn, ska man kunna höra att det rör sig om man skakar på den?
Kan det vara bränslefilter eller något? DEn dör när man varvar liksom även typ 4-5000varv och kopplar.
Kan någon hjälpa mig! smile

Ahlen93
17 december 2011 · 186 Inlägg

Kan någon svara på frågan jag ställde innan, sen undrar jag även om de kan vara fel nummer på luftmassemätaren för när man rycker ur sladden till den ändrar sig tomgången nämnvärt lite, de står ju ett nummer på luftmassemätaren på sidan är det tillverkningskod eller vad är de? Sen så verkar det som att tomgångsmotorn får signalen för sent, för när man varvar upp den och släpper gasen så sjunker varvet till 500varv och sen upp till 800varv oftast, de verkar ju som att tomgångsmotorn får signalen för sent eller vad man ska säga? Eller kan det vara så att den jag köpte på skroten var defekt för den var lite glapp om man skaka på den men inte som den som satt där innan, den kanske ska vara pytte lite glapp för att den ska snurra lätt eller?
Sen har vi sprutat med startgas och den ökade inget varv när vi prova igår men ska pröva även idag.
Väldigt tacksam om någon kunde svara!

Richtenb
17 december 2011 · 1 365 Inlägg

För mig var det luftmassemätaren. Rengjorde den sen slutade tomgångenatt att spöka. Testa det först.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Ahlen93
17 december 2011 · 186 Inlägg

Okej, hur rengör man en luftmassemätare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang