StåhlgrenDesign's Evo 8, Widebody TimeAttack

Efter att hela mitt liv strävat efter att köpa mig en Mitsubishi Lancer Evolution så blev jag äntligen ägare till en svart Evo 8:a den 10/12 2011. Och sedan dess har bilen gått igenom diverse modifikationer. Det har varit en resa från att vara en helt vanlig gatbil, mot målet, en fullfjädrad banbil. Bilen byggs för att jaga tider och för att jag ska ha så kul som det bara är möjligt! Följ gärna med på resan, det händer saker hela tiden! :)
  • 277 Följare
  • 376 614 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 maj 2016
StahlgrenDesign Virtuell Designer
12 december 2011 · 545 Inlägg

Hej på er,
Lovade att starta en projekttråd om nya bilen när jag fick den, så här kommer den:

Äntligen kom den dagen jag strävat efter i mer än halva mitt liv.
Alla de timmarna av arbete som ligger bakom för att komma hit visar sig vara värda varje sekund.
Dagen jag drömt om.

Det var dagen då jag blev ägare av en Evolution.

I lördags, den 10/12 2011 ställdes larmet på kl 06.00 för att åka nästan 30 mil genom snöslask och ruskväder söderut ner till Älmhult.
3,5 timmars bilfärd senare stod jag där öga mot öga, bara några meter i från mitt mål.
När jag gled ner i förarsätet på högersidan, greppade ratten och vred om nyckeln, fick uppleva gången i motorn och växlarnas distinkta lägen så uppfylldes mina förhoppningar, och mer därtill.
Hela provkörningen var som en salongsberusning, man var där fast ändå inte, nästintill drömliknande.
Kontrakt skrevs på och snart lämnade jag Älmhult bakom mig i backspegeln, sedan började alla intryck att sakta sjunka in, vad som verkligen hade hänt.
Ögonen fylldes av diskreta glädjetårar och ett glädjerus for igenom min kropp.

En vis man sa att man skulle leva här och nu, det gör jag till det yttersta. Morgondagen existerar inte för mig, bara nuet.

Så äntligen är man alltså ägare av en:
Mitsubishi Lancer Evolution VIII 260 (FQ-300 spec)

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-9ae0282397f1646bdb4c33d87294105c_large.jpg

Som synes utseendemässigt är den inte mer än en original E8:a, men det kommer bli lite ändring på detta framöver.
Motormässigt är den, enligt försäljaren, mappad enl. FQ-300 spec. (där av "FQ-300" emblemen på en GSR modell), 3" HKS Superdragger helsystem utan katt, samt K&N Insatsfilter.
Men bilen skall bänkas och se vad den går för just nu, sedan skall jag gå igenom och kika på vad mer som kanske kan vara gjort med den.

Hoppas alla som kollat in min projekttråd om Saaben också kommer följa denna smile

Återkommer med uppdateringar inom kort!

Take care,
//Anton

Senast redigerat av StahlgrenDesign (21 januari 2013)

Renault Megane Sport Tourer "Bose Edition" (2017)
steevie
12 december 2011 · 322 Inlägg

Fin bil smile ska följas, vad har du tänkt att göra utseendemässigt med den?

Kolla gärna in min projekttråd om S60in
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232927
Robin-T
12 december 2011 · 168 Inlägg

Trevlig bil, kommer följas!  smile

StahlgrenDesign Virtuell Designer
12 december 2011 · 545 Inlägg

steevie skrev:
Fin bil smile ska följas, vad har du tänkt att göra utseendemässigt med den?

Tack för det! smile

Robin-T skrev:
Trevlig bil, kommer följas! smile

Tack! smile

-------------------

Utsidan kommer att förfinas lite med bl.a. dessa prylar:
-Kolfiber vortex
-Kolfiber blad till vingen
-Kolfiberläpp till fronten
-Kolfiberläpp till sidokjolarna
-Ja plus lite mer svart guld wink
-Lacka strålkastarinsatser svarta
-Ev. byta baklampor till EVO 7
-Rota fälgar 18" antingen 5 eller 6 ekrade (P45R el. Drift Grid)
-Coilovers/ sänkas
-Har fuderingar på E9:ans bakdel, men får se
-Xeneon konvertering
-mm.

Så kommer den se ut i stora drag! smile

Renault Megane Sport Tourer "Bose Edition" (2017)
steevie
12 december 2011 · 322 Inlägg

StahlgrenDesign skrev:

steevie skrev:
Fin bil smile ska följas, vad har du tänkt att göra utseendemässigt med den?

Tack för det! smile

Robin-T skrev:
Trevlig bil, kommer följas! smile

Tack! smile

-------------------

Utsidan kommer att förfinas lite med bl.a. dessa prylar:
-Kolfiber vortex
-Kolfiber blad till vingen
-Kolfiberläpp till fronten
-Kolfiberläpp till sidokjolarna
-Ja plus lite mer svart guld wink
-Lacka strålkastarinsatser svarta
-Ev. byta baklampor till EVO 7
-Rota fälgar 18" antingen 5 eller 6 ekrade (P45R el. Drift Grid)
-Coilovers/ sänkas
-Har fuderingar på E9:ans bakdel, men får se
-Xeneon konvertering
-mm.

Så kommer den se ut i stora drag! smile

låter bra du smile

Kolla gärna in min projekttråd om S60in
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232927
StahlgrenDesign Virtuell Designer
12 december 2011 · 545 Inlägg

Här kommer en liten uppdatering, lite kolfiber, och lite bättre luftflöde! wink

(ursäktar mig innan för dålig bildkvalité)

Innan, original luftburk med K&N Insatsfilter
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-0a404ac2fa01910d9972de7cc22c242d.jpg


Efter, luftburk bortplockad, ersatt med K&N Typhoon kit
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-2caac6c113b8ffecd882349f94b60de0.jpg

Resultat:
Insugsljudet= Mumma!

Jag vill inte ens säga vad detta kittet kostade mig, men låt oss säga att jag hade lite tur och det var kraftigt under märknadsvärdet.. wink

Det var allt för idag!
Over and out,
//Anton

Renault Megane Sport Tourer "Bose Edition" (2017)
steevie
12 december 2011 · 322 Inlägg

Blev snyggt smile

Kolla gärna in min projekttråd om S60in
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232927
StahlgrenDesign Virtuell Designer
12 december 2011 · 545 Inlägg

steevie skrev:
Blev snyggt smile

Tack! Framförallt låter den mycket skönare när turbon börjar jobba! wink
Är inte riktigt nöjd med "luftsnorkeln" skall se om man hittar en till för att modda om lite för bättre passform mot värmeskölden till luftfiltret smile

Renault Megane Sport Tourer "Bose Edition" (2017)
steevie
12 december 2011 · 322 Inlägg

StahlgrenDesign skrev:

steevie skrev:
Blev snyggt smile

Tack! Framförallt låter den mycket skönare när turbon börjar jobba! wink
Är inte riktigt nöjd med "luftsnorkeln" skall se om man hittar en till för att modda om lite för bättre passform mot värmeskölden till luftfiltret smile

Menar du kallluften snorkeln eller vad de heter:P

Kolla gärna in min projekttråd om S60in
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232927
StahlgrenDesign Virtuell Designer
12 december 2011 · 545 Inlägg

steevie skrev:

StahlgrenDesign skrev:

steevie skrev:
Blev snyggt smile

Tack! Framförallt låter den mycket skönare när turbon börjar jobba! wink
Är inte riktigt nöjd med "luftsnorkeln" skall se om man hittar en till för att modda om lite för bättre passform mot värmeskölden till luftfiltret smile

Menar du kallluften snorkeln eller vad de heter:P

Ja, det är den som "ligger" på värmeskölden just nu tongue Den som såg till att mata in kalluft i original luftburk smile

Renault Megane Sport Tourer "Bose Edition" (2017)
steevie
12 december 2011 · 322 Inlägg

StahlgrenDesign skrev:

steevie skrev:

StahlgrenDesign skrev:

Tack! Framförallt låter den mycket skönare när turbon börjar jobba! wink
Är inte riktigt nöjd med "luftsnorkeln" skall se om man hittar en till för att modda om lite för bättre passform mot värmeskölden till luftfiltret smile

Menar du kallluften snorkeln eller vad de heter:P

Ja, det är den som "ligger" på värmeskölden just nu tongue Den som såg till att mata in kalluft i original luftburk smile

Har du något intag till luftfiltret eller måste allt moddas?

Kolla gärna in min projekttråd om S60in
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232927
Audi_powah
12 december 2011 · 1 515 Inlägg

StahlgrenDesign skrev:

steevie skrev:
Fin bil smile ska följas, vad har du tänkt att göra utseendemässigt med den?

Tack för det! smile

Robin-T skrev:
Trevlig bil, kommer följas! smile

Tack! smile

-------------------

Utsidan kommer att förfinas lite med bl.a. dessa prylar:
-Kolfiber vortex
-Kolfiber blad till vingen
-Kolfiberläpp till fronten
-Kolfiberläpp till sidokjolarna
-Ja plus lite mer svart guld wink
-Lacka strålkastarinsatser svarta
-Ev. byta baklampor till EVO 7
-Rota fälgar 18" antingen 5 eller 6 ekrade (P45R el. Drift Grid)
-Coilovers/ sänkas
-Har fuderingar på E9:ans bakdel, men får se
-Xeneon konvertering
-mm.

Så kommer den se ut i stora drag! smile

Jag har en Helt ny Kolfiber R läpp till Evo 8an ifall du är intresserad, endast öppnad kartong. Samt en "fake kolfiber" Vortex, också endast öppna kartong, helt nya grejjer.

Finns uppe på min sida, samt länk till sakerna smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
StahlgrenDesign Virtuell Designer
12 december 2011 · 545 Inlägg

steevie skrev:

StahlgrenDesign skrev:

steevie skrev:
Menar du kallluften snorkeln eller vad de heter:P

Ja, det är den som "ligger" på värmeskölden just nu tongue Den som såg till att mata in kalluft i original luftburk smile

Har du något intag till luftfiltret eller måste allt moddas?

Hur menar du nu?
Det är inget som "behöver" moddas, det är bara jag som stör mig på att den böjda svarta platta snorkeln ligger ojämnt och skaver i överkant mot värmeskölden i kolfiber. Dock vill jag ha den där för att filtret lättare ska få kalluft från fartvinden. Men vill fila till den lite så den inte ligger så "klämd" mellan motorhuven och värmeskölden.

Audi_powah, du har PM! smile

Renault Megane Sport Tourer "Bose Edition" (2017)
steevie
12 december 2011 · 322 Inlägg

StahlgrenDesign skrev:

steevie skrev:

StahlgrenDesign skrev:

Ja, det är den som "ligger" på värmeskölden just nu tongue Den som såg till att mata in kalluft i original luftburk smile

Har du något intag till luftfiltret eller måste allt moddas?

Hur menar du nu?
Det är inget som "behöver" moddas, det är bara jag som stör mig på att den böjda svarta platta snorkeln ligger ojämnt och skaver i överkant mot värmeskölden i kolfiber. Dock vill jag ha den där för att filtret lättare ska få kalluft från fartvinden. Men vill fila till den lite så den inte ligger så "klämd" mellan motorhuven och värmeskölden.

Audi_powah, du har PM! smile

Får luftfiltret kallluft nu då?hört att man kan förlora hästar om den inte får det.någon får rätta mig om jag har fel.

Kolla gärna in min projekttråd om S60in
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232927
StahlgrenDesign Virtuell Designer
12 december 2011 · 545 Inlägg

steevie skrev:

StahlgrenDesign skrev:

steevie skrev:

Har du något intag till luftfiltret eller måste allt moddas?

Hur menar du nu?
Det är inget som "behöver" moddas, det är bara jag som stör mig på att den böjda svarta platta snorkeln ligger ojämnt och skaver i överkant mot värmeskölden i kolfiber. Dock vill jag ha den där för att filtret lättare ska få kalluft från fartvinden. Men vill fila till den lite så den inte ligger så "klämd" mellan motorhuven och värmeskölden.

Audi_powah, du har PM! smile

Får luftfiltret kallluft nu då?hört att man kan förlora hästar om den inte får det.någon får rätta mig om jag har fel.

Ja det får fullt av kallluft så du kan vara lugn. Det ser precis ut så som det gör på bilden ovan nu. Körde den skapligt hårt för att se om det fungerade bra. Kände efteråt värmestrålningen på båda sidorna av skölden och det var stor skillnad. Så nog funkar det alltid wink

Renault Megane Sport Tourer "Bose Edition" (2017)
steevie
12 december 2011 · 322 Inlägg

StahlgrenDesign skrev:

steevie skrev:

StahlgrenDesign skrev:
Hur menar du nu?
Det är inget som "behöver" moddas, det är bara jag som stör mig på att den böjda svarta platta snorkeln ligger ojämnt och skaver i överkant mot värmeskölden i kolfiber. Dock vill jag ha den där för att filtret lättare ska få kalluft från fartvinden. Men vill fila till den lite så den inte ligger så "klämd" mellan motorhuven och värmeskölden.

Audi_powah, du har PM! smile

Får luftfiltret kallluft nu då?hört att man kan förlora hästar om den inte får det.någon får rätta mig om jag har fel.

Ja det får fullt av kallluft så du kan vara lugn. Det ser precis ut så som det gör på bilden ovan nu. Körde den skapligt hårt för att se om det fungerade bra. Kände efteråt värmestrålningen på båda sidorna av skölden och det var stor skillnad. Så nog funkar det alltid wink

Okej,tänkte bara för din skull smile kan inte så mycket om motorer osv,vad sitter kallluft insuget fast i nu då?

Såg hur de satt nu,ska inte sitta vid garaget när man är trött haha.

Senast redigerat av steevie (12 december 2011)

Kolla gärna in min projekttråd om S60in
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232927
Lidborn VD
13 december 2011 · 643 Inlägg

Jag hade tagit bort det i stället.. Gör varken till eller från.. I dagsläget är det ju inte så varmt heller och det är tråkigt att repa kolfibern..
F300 spec? 6 växlad då också eller?
Är det denna ESC hade julrea på?

StahlgrenDesign Virtuell Designer
13 december 2011 · 545 Inlägg

Lidborn skrev:
Jag hade tagit bort det i stället.. Gör varken till eller från.. I dagsläget är det ju inte så varmt heller och det är tråkigt att repa kolfibern..
F300 spec? 6 växlad då också eller?
Är det denna ESC hade julrea på?

Det har du iofs. rätt i, får se hur det blir med det. Har sett att endel har den kvar vid installation av Typhoon kittet.
Nope tyvärr ingen 6vxl låda, vad jag vet hade föregående ägare i UK fått den mappad med FQ-300 mappen, (fick då samtidigt FQ emblemen) Sedan installerades ett HKS super dragger helsystem och vart sedan mappad efter det en andra gång.
Där av 300+ vet ej hur många HK den har, därför skall den bänkas så jag får se verkliga siffror smile
Vet inte om någon julrea på denna, jag tingade den nästan i början på November så tror inte det var det, nämndes aldrig vid köpet smile

//Anton

Renault Megane Sport Tourer "Bose Edition" (2017)
Lidborn VD
13 december 2011 · 643 Inlägg

Såg dom andra bilderna nu och det var inte din som jag sett på julrea big_smile
Var ska den mappas? Man kan inte mappa originalboxen utan ett chip.. Annars är det en annan box som gäller.. Om jag fattat det rätt..

StahlgrenDesign Virtuell Designer
13 december 2011 · 545 Inlägg

Lidborn skrev:
Såg dom andra bilderna nu och det var inte din som jag sett på julrea big_smile
Var ska den mappas? Man kan inte mappa originalboxen utan ett chip.. Annars är det en annan box som gäller.. Om jag fattat det rätt..

Ah okej tongue
Den skall inte mappas ännu, bara bänkas för att se hur mycket den är trimmad just nu. Kul att ha siffror före och efter. Originalboxen går att mappa om, men vet faktiskt inte hur dom gjort på min bil. Skall föröska lista ut detta smile

Renault Megane Sport Tourer "Bose Edition" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang