DalleRacing bygger B230 med 16v topp 600hk ( Guide )

Brago
12 november 2012 · 1 574 Inlägg

Riktigt seriöst projekt!
Men din mod av kopplingsgaffeln reagerade jag på.. Jag hade hellre gjort som ja & flera gjort, de är att svetsa på "halvmånar"
http://i1176.photobucket.com/albums/x32 … gaffel.jpg
Men ditt sätt kanske också funkar, men org är de en avrundad upphöjning..

BMW 530D (2006)
Volvo 242 Dl "Slayer" (1975)
Volvo 242 Turbo "Pansarvagnen" (1975)
DalleRacing
13 november 2012 · 1 738 Inlägg

hede_racing skrev:
tjena! har du bilder på hur du fäst plastspoijlern fram, för du kör inte med kofångare väl? Mvh Alex

Jovist kan jag fixa det wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
13 november 2012 · 1 738 Inlägg

turboforssen skrev:

DalleRacing skrev:

turboforssen skrev:

jag det är ett grymt jobb du gör i alla fall smile får hoppa satt du lyckas med det big_smile

De tackar jag för big_smile får forska lite i de du sa o lovar återkomma med hur jag gjorde sen nör den är startad wink

Mvh

låter fint de smile

Har nu forskat runt lite o de värkar som jag gjort min hemläxa iaf wink ringde MAXXTUNING samt snacka med min importör av vemset som förklarade båda 2 att köra på en hall givare på svänghjulet och separata spolar inte var några som hels bekymer! Behövde varken fördelare eller camsynk till den setupen! Skulle jag köra sekventiellt så är jag tvungen att ha camsynken men jag ska bara köra" wasted fire " nu med min tänkta setup o den kommer funka utan problem sa dom wink Dock blir livslängden på spolarna lite mindre med wasted fire hmm

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
13 november 2012 · 1 738 Inlägg

Brago skrev:
Riktigt seriöst projekt!
Men din mod av kopplingsgaffeln reagerade jag på.. Jag hade hellre gjort som ja & flera gjort, de är att svetsa på "halvmånar"
http://i1176.photobucket.com/albums/x32 … gaffel.jpg
Men ditt sätt kanske också funkar, men org är de en avrundad upphöjning..

Tack big_smile Snyggt gjort! Ja jag tog en funderare på detta innan jag opererade wink Jag har en kompis som svetsat på 5mm plattjärn bara, inga halvmånar eller nåt o han kör utan bekymmer! Jag har ju insekts hålet i mitten o blir på ett ungefär samma effekt som dina halvmånar eftersom godset runt om insektshålet är av 1-2mm vägg o har ju en yterst liten liggyta mot utramningslagret så glider den lika lätt när slavcylindern pressas ut! Det hade ju vart skildnad om jag hade haft en hel 6-kants bullt då de blir samma effekt som plattjärnet! skitsvårt o förklara men det blir helt olika brytningar för utrampningslagret beroende vilken modell halvmåne / platjärn m.m man andvänder tongue Hoppas du förstår, tänk bara hur armen rör sig och hur utrampningslagret styr med armen när den åker ut och hur de olika modellerna glider på u-lagret när som sagt armen åker ut tongue

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
zemin Licenssvetsare
14 november 2012 · 9 Inlägg

Varför använder du en progressiv bränsletrycks regulator och inte en linjär? Progressiv används väl när man inte kan ställa in typ ett original sprut?
Mycket bra och lärorik tråd annars smile

Mvh

Turbo_ManiaC
16 november 2012 · 65 Inlägg

Tjenare Dalle!

Vill först bara säga att detta var en helt underbar läsning, så underbar att den har hindrat mig från att få min skönhetssömn under natten som har varit lol


Jag har dock ett par frågor som jag hoppas att du kan svara på:

Var det stor viktskillnad mellan kolvarna?
Viktmatchade du även stakarna?
Om svar JA..Var det stor skillnad mellan dom?


Prenumeration är givetvis lagd (Y)big_smile

DalleRacing
22 november 2012 · 1 738 Inlägg

zemin skrev:
Varför använder du en progressiv bränsletrycks regulator och inte en linjär? Progressiv används väl när man inte kan ställa in typ ett original sprut?
Mycket bra och lärorik tråd annars smile

Mvh

Sorry zemin vart lite fel, självklart ska de va linjär till eftermarknads sprut o prog. till orginalsystem wink Funkar att köra prog. med men många mappare säger gärna ifrån har jag hört om man kommer med en sån för de är knöliga att mappa med!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
22 november 2012 · 1 738 Inlägg

Turbo_ManiaC skrev:
Tjenare Dalle!

Vill först bara säga att detta var en helt underbar läsning, så underbar att den har hindrat mig från att få min skönhetssömn under natten som har varit lol


Jag har dock ett par frågor som jag hoppas att du kan svara på:

Var det stor viktskillnad mellan kolvarna?
Viktmatchade du även stakarna?
Om svar JA..Var det stor skillnad mellan dom?


Prenumeration är givetvis lagd (Y)big_smile

Tjena mannen! Härligt de glädjer mig big_smile

Det är rätt stor skildnad på vikt mot orginal kolvar o smidda, dom är ju gjorda i alu! Kolvarna är viktade o de skiljde knappt nåt mellan dom, sen stakarna är ju också viktade o 3 höll samma mått ungefär men den 4:e fick borras lite mer wink

Mvh

Senast redigerat av DalleRacing (22 november 2012)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Turbo_ManiaC
23 november 2012 · 65 Inlägg

Att det är stor skillnad i vikt mellan standard och smidda saker visste jag redan.

Var skillnaden i vikt mellan S.P.M kolvarna och stakarna som var mest intressant wink

Ber om ursäkt för att jag inte förtydligade det när jag ställde frågorna.

Men hade ju som sagt nattmössan på mer eller mindre då jag skrev dom tongue

Stort tack för svaret i alla fall big_smile

DalleRacing
25 november 2012 · 1 738 Inlägg

Tjena!

Lite oljeslangs info wink

Matar ledning turbo: Kopplingarna inv. 4mm / slang inv. 6mm
Matar ledning oljekyl: Kopplingarna inv. 8mm / slang inv. 10mm
Retur ledning turbo: Kopplingarna inv. 16mm / slang inv. 19mm

Tänk på att matarledning till turbo skiljer beroende på vad du har för lager i den, 360* lager/ kullagrad osv. Detta är mycket viktigt att kolla upp annars kan det leda till turboras! Jag har ett 360 lager i min snurra och ska ha en tillförsell mellan 4-7mm! Retur slangen från turbon måste vara minst 16-17mm för att slippa tryck i slangen så oljan lätt kan rinna av, helst ska slangen gå nedåt ända ner till inloppet i blocket
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-1eee026e8f5eff5dc42dd18ec156cfa9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-f8e1b7570bfe78a426761b4d941ed7fb.jpg

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Lagerq
18 december 2012 · 170 Inlägg

Snyggt! smile

BrajjAxx 040 RedLine
18 december 2012 · 1 219 Inlägg

7mm på olja till turbo hade inte ja accepterat tongue Och en oljeretur som inte är självrinnande hela vägen är felbyggd yikes

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Jonasarvidsson Maniac
19 december 2012 · 536 Inlägg

Jag kör 4mm oljematning till snurrbon och seadn 2mm hål i banjobulten smile

Brago
19 december 2012 · 1 574 Inlägg

BrajjAxx skrev:
7mm på olja till turbo hade inte ja accepterat tongue Och en oljeretur som inte är självrinnande hela vägen är felbyggd yikes

Förklara gärna varför du inte skulle accepterat detta? smile
jag kör An4 till in i min turbo och kollar man ner när man tar bort flensen så ser man att hålet inte alls är stort in i lagerhuset.. Olje retur är ju självfallet att det ska vara fri flöde & de ska inte bildas tryck..

Volvo 242 Turbo "Pansarvagnen" (1975)
BMW 530D (2006)
Volvo 242 Dl "Slayer" (1975)
Alle86 YEAH!!!
19 december 2012 · 559 Inlägg

tillförsel ska va måttade enlig tillverkarens spec

V o L v o
Brago
19 december 2012 · 1 574 Inlägg

Alle86 skrev:
tillförsel ska va måttade enlig tillverkarens spec

Exakt, kortfattat å bra big_smile

BMW 530D (2006)
Volvo 242 Dl "Slayer" (1975)
Volvo 242 Turbo "Pansarvagnen" (1975)
DalleRacing
19 december 2012 · 1 738 Inlägg

Tjena!

Längesen jag bjöd på bilder nu så de är väll bäst ni får några då smile blir lite "Tips" bilder denna gång, kommer bilder på mycket mer senare som grejas med bilen wink

Detta är min laddmätare, köpt från hydroscand för 200kr och är igentligen till för hydralik! Denna mätare mäter väldigt väldigt exakt, fördelen är att de går upp till o med över 3 bar som jag hoppas kunna ladda nångång i framtiden wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-1e7404a25683a9b10bc614dbc0331649.jpg

Överst på mätaren har du en gummiplug du tar bort, häll ut all glycerin o skölj sedan i mätaren med ljumet vatten! Glycerinet gör att mätar stickan rör sig sakta, och ni vet ju själva hur en ladd mätare far så ut med glycerinet är ett måste wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-aa8a7dcc6a8b547b2d0460ee81e55f04.jpg

Nackdelen med denna är att den inte kan mäta vaccumet, men såna mätare går ju köpa överallt wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-1f9504ac09312792c86f0c3981c4baa3.jpg

Lite moddning för att få dit VAG spolar
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-13affde4523ff2e2bdedd997ca25b945.jpg

Såga av den gängade pinnen till tändstiftskåpan, denna är ivägen när du ska trycka i dina kontakter i spolarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-fd97fd60aece77d175c3e56e127476a7.jpg

Tändspolen, lägg märke till gummihöljet o kolla sedan nästa bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-37e7f30893a48a70d2309d9cf662733f.jpg

Jag flyttade ner gummit straxt under själva gummispärren som ni ser på bilden, detta gjorde jag för att spolen skulle sitta stadigt i hålen  i topplocket! Om man inte flyttar ner dom så fastnar de inte utan kan vickas i sidleds, och drar du ner gummit längre än vad bilden visar så kommer den inte va lika stabil som jag gjort på bilden wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-395774431413a51e289b2f7730a7756a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-6c55cad032567769a0a6fc825ff2f7e6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-27bc389f7c7a370350ddd9465838f247.jpg

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
TurboLundin
19 december 2012 · 764 Inlägg

Ser kanon ut som vanligt smile

Volvo 760 Turbo "Driftcar" (1983)
Apel
19 december 2012 · 78 Inlägg

TurboLundin skrev:
Ser kanon ut som vanligt smile

Håller med där, bra tips som alltid.

StlpMK Team T-Röd Racing
19 december 2012 · 507 Inlägg

Vakuum mätare kan va bra om man börja mixtra me olika kammar smile

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang