DalleRacing bygger B230 med 16v topp 600hk ( Guide )

DalleRacing
1 april 2013 · 1 738 Inlägg

NTCRS skrev:
Utbudet suger tyvärr här mitt i skogen, men nu är det till 90% fixat smile Tack så mycket!

Btw jag facebook gissade 543 motorhästar på din när ni la upp frågan.. Vad tror du jag lyckas med om 2-3 veckor? smile

Bra gissat wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
solsken
9 april 2013 · 12 Inlägg

Hej! Skummade igenom tråden och såg att du använda huco spolar, jag ska precis uppdatera min 16v till separata tändspolar och undrar om du har nå nummer på dom? dom jag har provat hittills har varit lite för korta för att nå ner till stiftet
Är det dessa http://www.badassparts.se/tandspole-huc … 6-a8.html?

mvh!

DalleRacing
11 april 2013 · 1 738 Inlägg

solsken skrev:
Hej! Skummade igenom tråden och såg att du använda huco spolar, jag ska precis uppdatera min 16v till separata tändspolar och undrar om du har nå nummer på dom? dom jag har provat hittills har varit lite för korta för att nå ner till stiftet
Är det dessa http://www.badassparts.se/tandspole-huc … 6-a8.html?

mvh!

tjena mannen!

jag kan titta imorrn va jag har o återkomma wink mina är importerade från ungern så jag vet inte om du kan hitta dom i typ mekonomen sortiment!?

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
_MaCCe_ Majestas
29 maj 2013 · 1 319 Inlägg

Ser ju bra ut denna, verkar pina på bra oxå!
Såg den i Linköping i helgen.

Är nyfiken på om lösningen med urtrampningslagret och kopplingsarmen funkat bra ?

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
DalleRacing
29 maj 2013 · 1 738 Inlägg

_MaCCe_ skrev:
Ser ju bra ut denna, verkar pina på bra oxå!
Såg den i Linköping i helgen.

Är nyfiken på om lösningen med urtrampningslagret och kopplingsarmen funkat bra ?

Tackar macke! har problem med chassit bara :p nåt som kröker sig varje gång jag kör, under racet kröktes hundbensstagen till bakaxeln så de vinglades hej villt på höga växlar :p

har inte haft några problem med moddningen av kopplingsarmen jag gjort med bultskallen, funkar perfekt wink

mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Elving_
29 maj 2013 · 675 Inlägg

När kommer massa filmer med bilen in action? wink

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
Kalaspuff
30 maj 2013 ·

De va mer drift än dragrace vid schenkerrakan när du körde mot andra 740n wink

DalleRacing
30 maj 2013 · 1 738 Inlägg

Linkan_740 skrev:
När kommer massa filmer med bilen in action? wink

De kommer wink ska även göra ett par inlägg med bildrr vad som inte funkar osv som sitter på motorn som jag har fått modifiera om hmm

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
30 maj 2013 · 1 738 Inlägg

Kalaspuff skrev:
De va mer drift än dragrace vid schenkerrakan när du körde mot andra 740n wink

Hehehe ja de vart ju de xD noll fäste fast jag försökte :p

Senast redigerat av DalleRacing (30 maj 2013)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Enchzzz
30 maj 2013 · 347 Inlägg

Kanon bra projekttråd du gjort. smile Lycka till med bilen och hoppas det håller. smile

Kalaspuff
30 maj 2013 ·

DalleRacing skrev:

Kalaspuff skrev:
De va mer drift än dragrace vid schenkerrakan när du körde mot andra 740n wink

Hehehe ja de vart ju de xD noll fäste fast jag försökte :p

Såg nästan ut som de skulle smälla vid ett tillfällfe, läskigt nära! yikes Ska de byggas bättre bakvagn?!

DalleRacing
31 maj 2013 · 1 738 Inlägg

Kalaspuff skrev:

DalleRacing skrev:

Kalaspuff skrev:
De va mer drift än dragrace vid schenkerrakan när du körde mot andra 740n wink

Hehehe ja de vart ju de xD noll fäste fast jag försökte :p

Såg nästan ut som de skulle smälla vid ett tillfällfe, läskigt nära! yikes Ska de byggas bättre bakvagn?!

Jasså xD ne killen i 740:n var en bit före så de var inte nära wink japp byggde momentstag i förrgår och powerflex bussningar är påväg än sålänge wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Kalaspuff
31 maj 2013 ·

DalleRacing skrev:

Kalaspuff skrev:

DalleRacing skrev:

Hehehe ja de vart ju de xD noll fäste fast jag försökte :p

Såg nästan ut som de skulle smälla vid ett tillfällfe, läskigt nära! yikes Ska de byggas bättre bakvagn?!

Jasså xD ne killen i 740:n var en bit före så de var inte nära wink japp byggde momentstag i förrgår och powerflex bussningar är påväg än sålänge wink

hehe nice det! mom imorgon?!

Micke181
3 juni 2013 · 300 Inlägg

Det måste ju ha varit nått krökt redan när du rulla in på lkpg meet? Hela bakaxeln slog i sidled när du rulla in, jag hoppa ner i diket för såg ut som om hjulet skulle flyga iväg när du åkte förbi yikes

DalleRacing
3 juni 2013 · 1 738 Inlägg

Micke181 skrev:
Det måste ju ha varit nått krökt redan när du rulla in på lkpg meet? Hela bakaxeln slog i sidled när du rulla in, jag hoppa ner i diket för såg ut som om hjulet skulle flyga iväg när du åkte förbi yikes

kan vart så, märkte att spacerna inte riktigt satt åt o dåliga bussningar i framvagnen! så nya powerflex ska på inom kort!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
cheva1987
21 juni 2013 ·

Tjenare Dalle en liten fråga rem hjulet vart köpte du de? kolla gjärna in mitt 16v bygge smile sen om du har lust att lämna nån kommentar o lite tips kanske big_smile Att jag vill veta jo köpte ståldrevet på KL-Racing o sen körde me 16v org remhjul men dom två ville ej lira tsm sad

DalleRacing
21 juni 2013 · 1 738 Inlägg

cheva1987 skrev:
Tjenare Dalle en liten fråga rem hjulet vart köpte du de? kolla gjärna in mitt 16v bygge smile sen om du har lust att lämna nån kommentar o lite tips kanske big_smile Att jag vill veta jo köpte ståldrevet på KL-Racing o sen körde me 16v org remhjul men dom två ville ej lira tsm sad

Tjenare! kolla din tråd lite wink ser fint ut wink Men du kan inte blanda 16v detaljer i ett b230 block, de funkar inte! De ända du kan byta är kolvarna resten så som remhjul / drev osv. osv. måste komma från b230! så mitt remhjul kommer från sten parner o är allltså ett b230 hjul wink Risken med att köra orginal remhjul 16v som 8v är att vatten pumpen inte flödar tillräkligt o risk att motorn går riktigt varm! Så mindre hjul ( alu remhjulet ) resulterar i snabbare flöde o jämnare vattentemp!

Det funkar likadant spm när du drevar en cross ex. mindre drev ju snabbare/ rapparr går de och har du stort drev går den ju tvärt om starkare men söligare :p

Senast redigerat av DalleRacing (21 juni 2013)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
gjutarolle
21 juni 2013 · 669 Inlägg

du va på gatebil va? tyckte mig se denna stå jämte en lika dan fast med 2jz

cheva1987
21 juni 2013 ·

hejsan tack för ditt svar okej så om ja beställer ett RIKTIGT rem hjul från KL-Racing så borde de lösa sig eftersom ja köpte deras stål för att kunna montera 16v topp på b230 botten.Drevet är avsedd för b230 veven här är länken http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … dkugg.html så borde de ju gå med detta remhjul http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … rhjul.html MVH Fredde

DalleRacing skrev:

cheva1987 skrev:
Tjenare Dalle en liten fråga rem hjulet vart köpte du de? kolla gjärna in mitt 16v bygge smile sen om du har lust att lämna nån kommentar o lite tips kanske big_smile Att jag vill veta jo köpte ståldrevet på KL-Racing o sen körde me 16v org remhjul men dom två ville ej lira tsm sad

Tjenare! kolla din tråd lite wink ser fint ut wink Men du kan inte blanda 16v detaljer i ett b230 block, de funkar inte! De ända du kan byta är kolvarna resten så som remhjul / drev osv. osv. måste komma från b230! så mitt remhjul kommer från sten parner o är allltså ett b230 hjul wink Risken med att köra orginal remhjul 16v som 8v är att vatten pumpen inte flödar tillräkligt o risk att motorn går riktigt varm! Så mindre hjul ( alu remhjulet ) resulterar i snabbare flöde o jämnare vattentemp!

Det funkar likadant spm när du drevar en cross ex. mindre drev ju snabbare/ rapparr går de och har du stort drev går den ju tvärt om starkare men söligare :p

nixon89 klabbarpan
21 juni 2013 · 3 041 Inlägg

vevaxel drevet från b234:an passar ju rakt på b230ins axel, skiljer inget där?

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang