DalleRacing bygger B230 med 16v topp 600hk ( Guide )

Larsssaaa
22 december 2013 · 17 Inlägg

Japs-Micke skrev:

Larsssaaa skrev:
var har du gömt ditt expansionskärl:S

Om jag minns rätt sitter det ihop med kylaren

Ok, vad är det för kylare, vet du det??

Volvo 940 ltt "Driftern" (1995)
jok3 Lastbilsschaffis
22 december 2013 · 886 Inlägg

Larsssaaa skrev:

Japs-Micke skrev:

Larsssaaa skrev:
var har du gömt ditt expansionskärl:S

Om jag minns rätt sitter det ihop med kylaren

Ok, vad är det för kylare, vet du det??

Det är en helaluminium kylare. Kommer inte ihåg var han köpte den men kan ha varit på KL

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
DalleRacing
16 januari 2014 · 1 738 Inlägg

Tjena!

Jag har nu kört en säsong med bilen och vill dela med mig info ang motorn o dess ändringar / kostnad att bygga hela motorn / bilder och filmer här nedanför!

Motorn:

Jag på lite ändrad motorspec som även är ändrat i denna projekttråd! Jag kör idag på original kolvar vilket är de enda som är ändrat på hela motorn! Har plågat dessa original kolvar i ett halvår nu och det håller fortfarande wink

Motor kostnad:

Med ett block och topp som i princip är original förutom h-profil samt lite bearbetade delar som viktning / balansering lätt filning på toppen osv så har hela motorn kostat mig mellan tummen o pekfingret 35 000kr och det inkluderar sprut / spridare

Effekt:

Denna setup lämnade 488whp 604nm med 2.6 bar ladd och 6400rpm, idag kör effekten på 419whp 598nm och 2 bar. Spoolup börjar redan vid 2600rpm! Tyvärr så bottnade jag turbon pga min grovt stälda tändning som ligger mellan 15/18 grader för att jag ville ha tidigt ladd, original kammarna orkade inte varva mer än 6400rpm. Det vart även tungt att få ur effekt när jag bara kör 98 oktan

2014/2015:

Kommer bli lite ombyggnad, håller nu på med ett nytt grenrör då det jag kör med nu spricker hela tiden! Antingen är de skitrör jag köpt eller så är det ett för litet grenrör dimension mässigt sätt jag byggt!? Kommer även bygga ett plenum istället för ett original jag kör idag! Övrigt så var tanken att bygga vidare på denna motor men efter att kört detta monster finns ingen anledning!!! Den orkar riva loss på varenda växel och har ett grymt ryt o ork i maskineriet därför bygger jag inte efter mer effekt wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-59f01a0030177c1d5c238e5e6419c3c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-94082b0c844b73cdff45c124d5813b10.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-14c0e51bf73b23113f4d648716dbe92e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-0f170d4ab159c239453b2b5d1a05a4d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-b95556db21bf5be43a3bbc56fd075c28.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-1e556140f2d36ee4d0b1f791b8c91e8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-6ef4fe251ee4c5e1584babd381899a7c.jpg

Fimer:

http://www.youtube.com/watch?v=Bt1PPGl82uw

http://www.youtube.com/watch?v=jq8tCGvff4o

http://www.youtube.com/watch?v=EOUJIg9KDOQ

Håll till godo så updaterar jag med bygget snart igen wink

Senast redigerat av DalleRacing (16 januari 2014)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
NoFantasy Garaget Anhängare!
16 januari 2014 · 2 068 Inlägg

kul info när man också kör 16v men inte lika hög efekt som dig.
400hk+ räcker bra till när man "bara" kör drifting, tvålar ju runt med min på både 2an och 3an på asfalten.

men man vill ju alltid ha mera! mera av allt. högre ladd som är så dyrt smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
Turbo_ManiaC
31 mars 2014 · 65 Inlägg

Har plockat bort fördelarlocket inklusive plattan med ingående axel på min 16v topp.
Hur går man tillväga sen då för att inte få oljeläckage ur hålet när man kör?

nilsson_10
2 april 2014 · 201 Inlägg

Turbo_ManiaC skrev:
Har plockat bort fördelarlocket inklusive plattan med ingående axel på min 16v topp.
Hur går man tillväga sen då för att inte få oljeläckage ur hålet när man kör?

vet inte om dessa passar i 16v men en sån isf om det är de du tänker på?
http://folkraceshop.se/bricka-kamaxel-volvo-b230

Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo 240 "R-design" (1988)
DalleRacing
8 april 2014 · 1 738 Inlägg

Turbo_ManiaC skrev:
Har plockat bort fördelarlocket inklusive plattan med ingående axel på min 16v topp.
Hur går man tillväga sen då för att inte få oljeläckage ur hålet när man kör?

Jag kör en täckbricka från en 405 topp om jag inte minns fel som har fördelarn i blocket smile iaf toppar utan fördelare bak kan du kolla på wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
NTCRS
8 april 2014 · 246 Inlägg

Tjena!

Du har mkt tidigare spoolup än vad jag har (troligtvis på mitt onödigt stora avgashus), och så har du ca 20 whp mer än mig, dock på 2bar medan jag bara laddar 1.4 bar..

Hur tkr du att det går att sladda med den effekten? Vill du ha mer?

I och med att min laddar vid typ 4000 så tycker jag min var lite svårsladdad med original styrvinklar. Behövde hålla runt 5000 varv genom kurvorna och det blir lite svettigt om det är små kurvor..

Har nu lite bättre styrvinklar, men inte provkört på torrt än, så vi får se hur det går smile

DalleRacing
8 april 2014 · 1 738 Inlägg

NTCRS skrev:
Tjena!

Du har mkt tidigare spoolup än vad jag har (troligtvis på mitt onödigt stora avgashus), och så har du ca 20 whp mer än mig, dock på 2bar medan jag bara laddar 1.4 bar..

Hur tkr du att det går att sladda med den effekten? Vill du ha mer?

I och med att min laddar vid typ 4000 så tycker jag min var lite svårsladdad med original styrvinklar. Behövde hålla runt 5000 varv genom kurvorna och det blir lite svettigt om det är små kurvor..

Har nu lite bättre styrvinklar, men inte provkört på torrt än, så vi får se hur det går smile

Tja!

Jag kör ju en TB70 som är turbobanditens näst största/3:e största agg!? Den är stor i mitt tycke men vart väl anpassad för min effekt! Jag har kanske inte några höga HP siffror men satan vilket ryt de är i den, medans kompisens skyline har 80hk mer än mig åkte o fes på 3:an 4:an runt banorna när jag låg mellan 4:an o 5:an för orken fans utan problem på båda växlarna med 1 passagerare i bilen. Mitt tidiga ladd beror på att jag har 18 grader tändning, vid 0 grader lämna den 439whp / 2 bar o spool vid 3400rpm o fullt vid 4800rpm! Med 439whp setupen kunde jag inte köra, laddet kom alldeles för sent o svårkört på banan då laddet aldrig kom! 1 månad innan bilen stod färdig för första gången o aldrig provkörd sa jag att mer effekt ska byggas, men efter att få kört den nu första säsongen så har jag ändrat mig. De finns fan inget o bygga vidare på + att konceptet är jävligt billigt om de skulle haverera efter som jag i princip kör en helt orginal maskin. Jag ska köra etanol nästa år tänkte jag bara för att hålla ner motortempen men vill ej ha mer effekt!

Hoppas du fick lite svar!? Mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
NTCRS
8 april 2014 · 246 Inlägg

DalleRacing skrev:

NTCRS skrev:
Tjena!

Du har mkt tidigare spoolup än vad jag har (troligtvis på mitt onödigt stora avgashus), och så har du ca 20 whp mer än mig, dock på 2bar medan jag bara laddar 1.4 bar..

Hur tkr du att det går att sladda med den effekten? Vill du ha mer?

I och med att min laddar vid typ 4000 så tycker jag min var lite svårsladdad med original styrvinklar. Behövde hålla runt 5000 varv genom kurvorna och det blir lite svettigt om det är små kurvor..

Har nu lite bättre styrvinklar, men inte provkört på torrt än, så vi får se hur det går smile

Tja!

Jag kör ju en TB70 som är turbobanditens näst största/3:e största agg!? Den är stor i mitt tycke men vart väl anpassad för min effekt! Jag har kanske inte några höga HP siffror men satan vilket ryt de är i den, medans kompisens skyline har 80hk mer än mig åkte o fes på 3:an 4:an runt banorna när jag låg mellan 4:an o 5:an för orken fans utan problem på båda växlarna med 1 passagerare i bilen. Mitt tidiga ladd beror på att jag har 18 grader tändning, vid 0 grader lämna den 439whp / 2 bar o spool vid 3400rpm o fullt vid 4800rpm! Med 439whp setupen kunde jag inte köra, laddet kom alldeles för sent o svårkört på banan då laddet aldrig kom! 1 månad innan bilen stod färdig för första gången o aldrig provkörd sa jag att mer effekt ska byggas, men efter att få kört den nu första säsongen så har jag ändrat mig. De finns fan inget o bygga vidare på + att konceptet är jävligt billigt om de skulle haverera efter som jag i princip kör en helt orginal maskin. Jag ska köra etanol nästa år tänkte jag bara för att hålla ner motortempen men vill ej ha mer effekt!

Hoppas du fick lite svar!? Mvh

Ja lite klokare blev jag.
Ja TB's agg är ju ganska mkt piggare i början än en lastbilssnurra. Kanske ska ta ett litet snack med min mappkille och se om vi kan justera lite för att kanske få fram lite tidigare ladd, tror jag har runt 27 gr tändning, så får kika lite på det smile

Turbo_ManiaC
12 april 2014 · 65 Inlägg

nilsson_10 skrev:
vet inte om dessa passar i 16v men en sån isf om det är de du tänker på?
http://folkraceshop.se/bricka-kamaxel-volvo-b230

Ja det var en sån jag tänkte på, Tack så mycket  smile

Flygel
20 april 2014 · 18 Inlägg

Riktigt intressant tråd då jag själv går i funderingarna på att bygga 16v..

PainlakeRacing
8 maj 2014 · 3 Inlägg

Tja! Hittade tråden idag, vilket var väldigt smidigt eftersom jag slapp vänta på uppdateringar wink Fick så mycket inspiration från tråden att jag blev tvungen att skapa konto här.

Nu till min fråga! Var köpte du grejerna till bränslesystemet? Tänkte på genomföringar, pump, brickor osv.
Tack på förhand smile

Mvh Andreas, Painlake Racing
Plymouth Valiant "Painlake Racing Valianten" (1966)
BMW E36 328 "SladdTysken" (1998)
Saab 9000 A50 "Pysventilen" (1997)
DalleRacing
9 maj 2014 · 1 738 Inlägg

PainlakeRacing skrev:
Tja! Hittade tråden idag, vilket var väldigt smidigt eftersom jag slapp vänta på uppdateringar wink Fick så mycket inspiration från tråden att jag blev tvungen att skapa konto här.

Nu till min fråga! Var köpte du grejerna till bränslesystemet? Tänkte på genomföringar, pump, brickor osv.
Tack på förhand smile

Tja mannen!

Härligt wink Bygget är gjort på så billiga lösningar som ändo är hållbart! Hela mitt bränslesystem består av 10mm inv. gummislang och 8mm inv. retur! Kopplingar är av vanliga hydralkopplingar och brivkor består av kopparbrickor där de behövs! Kör 1 turbobanditen utv. pump och 1 Walbro i tanken. Måste ha 2 pumpar för jag kör catchtank på mitt bränslesystem. Efter den utvändiga pumpen har jag ett bränslefilter från biltema, orginal till 940 wink

1 tips jag kan ge efter att ha kört ett år med detta är att kosta på dig stålomspunnen slang direkt o pressa koplingarna på denna slang! Min gummislang har redan spruckit och den tål inte e85 om man får för sig att köra me de smile

Annars så sparar du säkert halva kostnaden i inköp att köra på hydralkoplingar istället för aluminium kopplingar ( AN )

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
9 maj 2014 · 1 738 Inlägg

PainlakeRacing skrev:
Tja! Hittade tråden idag, vilket var väldigt smidigt eftersom jag slapp vänta på uppdateringar wink Fick så mycket inspiration från tråden att jag blev tvungen att skapa konto här.

Nu till min fråga! Var köpte du grejerna till bränslesystemet? Tänkte på genomföringar, pump, brickor osv.
Tack på förhand smile

Tja mannen!

Härligt wink Bygget är gjort på så billiga lösningar som ändo är hållbart! Hela mitt bränslesystem består av 10mm inv. gummislang och 8mm inv. retur! Kopplingar är av vanliga hydralkopplingar och brivkor består av kopparbrickor där de behövs! Kör 1 turbobanditen utv. pump och 1 Walbro i tanken. Måste ha 2 pumpar för jag kör catchtank på mitt bränslesystem. Efter den utvändiga pumpen har jag ett bränslefilter från biltema, orginal till 940 wink

1 tips jag kan ge efter att ha kört ett år med detta är att kosta på dig stålomspunnen slang direkt o pressa koplingarna på denna slang! Min gummislang har redan spruckit och den tål inte e85 om man får för sig att köra me de smile

Annars så sparar du säkert halva kostnaden i inköp att köra på hydralkoplingar istället för aluminium kopplingar ( AN )

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
PainlakeRacing
10 maj 2014 · 3 Inlägg

Tack smile Det såg så prydligt ut allting att jag trodde du hittat nåt kit nånstans.

Pressade kopplingar blir det garanterat. Har tyvärr en hel back med billiga AN kopplingar och slang men vet många som haft problem med läckage så skippar nog dem hmm

Senast redigerat av PainlakeRacing (10 maj 2014)

Mvh Andreas, Painlake Racing
BMW E36 328 "SladdTysken" (1998)
Saab 9000 A50 "Pysventilen" (1997)
Plymouth Valiant "Painlake Racing Valianten" (1966)
DalleRacing
11 maj 2014 · 1 738 Inlägg

PainlakeRacing skrev:
Tack smile Det såg så prydligt ut allting att jag trodde du hittat nåt kit nånstans.

Pressade kopplingar blir det garanterat. Har tyvärr en hel back med billiga AN kopplingar och slang men vet många som haft problem med läckage så skippar nog dem hmm

Alu är ju så känsligt så minsta lilla märke på en anslutning så kanske de läcker hmm

Fördelen: du får samma flöde hela vägen då an kopplingar håller samma mått inv som slangens inv mått du ska köra med!

Nackdelar: känsligt material, större risk att dra gängpaj

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
seven-40
26 juli 2014 · 15 Inlägg

tjena åker du standard komp? vad det nu ligger på
kör du med stakarna som peter säljer?

gasp88
5 augusti 2014 · 66 Inlägg

va händer lever motorn fortfarande..?

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!
EmilFredriksson
5 augusti 2014 · 223 Inlägg

gasp88 skrev:
va händer lever motorn fortfarande..?

https://www.facebook.com/AngryDriftTeam smile

BMW 335i (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang