MEGA UPDATE!!!!
Då var bottendelen komplett för att stoppas i bilen Inväntar bara toppen men först får ni några bilder o förklaringar att suga på
Blocket nytvättat och ur blåst i alla kanaler o öppningar med tryckluft
Oljekyl spolarmunstyckets åtdragningsmoment: Skruva åt bulten så mycket du kan förhand UTAN spärrnyckel eller andra hjälpmedel, sedan dra MED spärrnyckel "5min" som på en klocka och andvänd gänglåsning!
Nya original lager monterade på överfall + lagerbananorna i blocket. Där alla lager ska sitta ska de vara tort, när lager sedan är monterade i block + överfall så smörj in glidbanorna med olja lite försiktigt!
Överfallens åtdragningsmoment: Kör i 3 omgångar, börja med mitten överfallet nr3 sedan nr2 - nr4 - nr 1- nr 5! Torra gängor på bultarna! Första åtdragnings omgången 2kg - 9kg - 12kg
Sedan ett test av kolvringarna! Sätt därför i första/ översta kolvringen i varje cylinder och testa sedan så att ett 0.45mm bladmått går imellan springan ( se bilden nedanför denna) Det får absolut inte vara mindre än 0.45, det behövs lite spel när allt sväller av värmen!
Bladmått 0.45. Jag fick imellan ett 0.50, bättre med ett större spel än för litet!
H-profil från SPM, standardlängd 152mm inkl arp bultar och lager
Smörj kolvbult, glidbanorna med olja innan montering av kolvbulten och låsringarna! Samma där med lagerna, tort bakom och olja på glidbanan
Alla kolvringar är i, se till att du får rätt ring i rätt spår! Det går inte ta fel, när du packar upp ringarna ur förpackningen så står de i vilket spår dom ska sitta MEN de har en liten markering där det står " top " den sidan ska ju självklart vara upp på alla ringar! Snurra runt ringarna så inte "öppningsspåret" hamnar i samma liv som de 2 andra ringarna för att minska att olja trycker igenom sedan
Åtdragningsmoment av stakar: 2 omgångar, 3kg - 6.5kg. Olja på gängor och bakom bulthatten! När ni drar överfallen till stakarna så sätt ett passande bladmått mellan stake o vev som hindrar att få en eventuell påfrästande "knäckning" av lagret i sidleds! Staken ska glappa lite i sidleds när den är monterad på veven och det är de glappet jag menar ni ska göra stumt med bladmåttet när ni momentdrar! Det finns ett speciellt verktyg för att få i kolvarna, slå i dom lite lätt med träskaftet på en hammare som inte gör några märken! Ett tips är att sätta alla stakar o kolvar åt samma håll om du har någon typ av markering som Tex. nummer/ text eller liknande
Oljepumpen, dra bultarna med sunt förnuft och gänglåsning! Glöm inte den lilla "hållarn" som håller det svarta röret på bilden
Röret mellan pump o block ska ha gumitätningar på varje ände, smörj dem lite med olja för att inte riskera att de torkar
Tråget ska också dras med sunt förnuft, de ska inte sitta så hårt och glöm inte gänglåsning!
Växellåds fästet + gänglåsning
Packning på och axeln till oljepumpen är monterad! Smörj glidbanorna med olja
Dra bultarna försiktigt, går lätt av! + gänglåsning
Styrbricka för kammremen
Ståldrev
Stykilen
Andra styrbrickan
Det svarta röret till vänster är det röret ni såg på bilden med vattenpumpen, i det högra hålet sitter det en liten axel med kugg på som driver oljepumpen med hjälp av oljekamen
Vevhusventilationen, sitter en liten o.ring på burken som ska täta högra hålet till axeln! Gänglåsning på bultarna
Vattenpump, glöm inte packning bakom! dra åt försiktigt med gänglåsning
Det kommer mer bilder på motorn inom kort!
Senast redigerat av DalleRacing (16 januari 2014)