Ersätta återcirkulereande dump med öppen ?

knoppen
17 december 2011 · 193 Inlägg

Hej!
Har en Audi S4a med en återcirkulerande dumventil men har planer på att sätta i en öppen.
Vet ju allt vad det innebär osv, eftersom original dumpen sitter i gummibälgen till LMM så blir det ju redan
beräknad luft man släpper ut ist för att skicka tillbaka det som det är nu.
Finns det något sätt man kan göra för att kunna få dit en öppen utan att det sliter på motorn ?
OBS sportluftfilter sitter redan där!
Har sökt men hittar inget vettigt svar på det jag söker !

Mvh Christoffer

Volvo V70 R (2004)
henkeboi
17 december 2011 · 87 Inlägg

Öppen dump på audi S4 sliter väl inte på motorn?  Däremot blir väl bränsleluftsblandningen fel vid växling o tomgången kanske blir ojämn om dumpen precis öppnat. Ganska onödigt. Fråga dig istället varför du vill ha en öppen dumpventil. För att det låter mer? Isåfall kan du montera en hybrid dump, som bara släpper ut en del av luften, o resten återcirkuleras. Men. Om du redan har öppet filter så skulle jag istället chippa bilen och montera en justerbar återcirkulerande som du kan spänna ganska hårt. Då får du samma hårda dump-ljud som en öppen. Tack vare ditt öppna filter.

knoppen
17 december 2011 · 193 Inlägg

Självklart är den redan chippad bytt turbo osv, strax över 300hk i nuläget !
kan du länka till en justerbar återcirkulerande dump ?

kolla på denna http://www.ridetech.se/rtr-extreme-bov13/9440-0 rent skit eller ?''

och ja det är ljudet jag vill åt!

Senast redigerat av knoppen (17 december 2011)

Volvo V70 R (2004)
henkeboi
17 december 2011 · 87 Inlägg

Ok. Vet inget om den hybrid-dumpen du visade, funkar säkert bra. Denna har jag iaf provat och den låter högt om man sätter i den hårdaste fjädern och har öppet filter till det (hade den på min saab 9-5aero maptun steg1 som laddade ca 1,2bar ). Vet inte vad din bil laddar men självklart måste du ju anpassa dumpventilens fjädertryck så det funkar bra till din motor. Spänner du för hårt så öppnar ju inte ventilen alls. Det är då det kvittrar istället för pyser.

http://shop.textalk.se/se/article.php?i … 77d2e76306

Senast redigerat av henkeboi (19 december 2011)

knoppen
17 december 2011 · 193 Inlägg

jag kommer att ladda ca 1,5 just nu laddar jag 1,8 men ska sänka lite i morgon !

Volvo V70 R (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang