Kul att ni gillar projektet Neeh de blir nog lugnt med vodkan, får dricka i lagom mängder vid festligheter;) inte i garaget Där duger de bra med nån bärs ibland
Har fått ner karossen ordentligt på ramen, så att den inte hugger i motorn,lådan och baktill längre. Sen har jag kapat ner fronten, så att den passar på ramen. Vill ni se bilder?
Ska försöka snacka lite med SBP om styrningen på bilen, och så få iväg mitt turboprojekt till motorverkstaden så att det händer någonting där också.
Ungefär där jag står nu
Ikväll ska jag rostlaga lite på en framskärm för att kunna få dit hela fronten.
Har fått ner karossen ordentligt på ramen, så att den inte hugger i motorn,lådan och baktill längre. Sen har jag kapat ner fronten, så att den passar på ramen. Vill ni se bilder?
Ska försöka snacka lite med SBP om styrningen på bilen, och så få iväg mitt turboprojekt till motorverkstaden så att det händer någonting där också.
Ungefär där jag står nu
Ikväll ska jag rostlaga lite på en framskärm för att kunna få dit hela fronten.
Har fått ner karossen ordentligt på ramen, så att den inte hugger i motorn,lådan och baktill längre. Sen har jag kapat ner fronten, så att den passar på ramen. Vill ni se bilder?
Ska försöka snacka lite med SBP om styrningen på bilen, och så få iväg mitt turboprojekt till motorverkstaden så att det händer någonting där också.
Ungefär där jag står nu
Ikväll ska jag rostlaga lite på en framskärm för att kunna få dit hela fronten.
självklart vill man se bilder siken dum fråga
Då fixar jag det!
Kapade av röret i fram på ramen för att få dit fronten.
Plockade även bort lite balkar till kylarn i fronten för att få lite mer plats, sen kapade vi bort ungefär 15 cm plåt.. Sen satt den där på bilderna är även karossen nerkapad så att den står ungefär som den ska.
Tänkte först ramsänka hela bilen. Men som den står nu så är det ungefär 10cm-markfrigång, sen blir de ju vanlig kapning av fjädrar och fotsteg osv.. Så det blir nog ingen ramsänkning. Den blir lagom låg som de blir. Fick ett par air-ridebälgar av farsan att sätta i bak om ja ville, men vi får se hur de blir med de.
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 507 Inlägg
3 januari 2012
#48
Ska det inte gå att få dit en orginal duettsnäcka ändå? om du flyttar generatorn & tar ut lite till i nederkanten på frontplåten? sen är det väl SFRO du ska prata med om såna grejjer i första hand ? eller?
Ska det inte gå att få dit en orginal duettsnäcka ändå? om du flyttar generatorn & tar ut lite till i nederkanten på frontplåten? sen är det väl SFRO du ska prata med om såna grejjer i första hand ? eller?
Själva snäckan går dit, det har jag anpassat, men armarna ner från snäckan går rakt igenom underdelen på fronten, som dessutom är nybyggd på plåtfirma .
Snackade med SFRO-gubben om styrningen, han sa bara: Det är inte min sak att avgöra, det är bilprovningen.. Men så vitt jag hört o läst får man ju inte ändra på styrningen.
Om jag mot förmodan skulle få det blir det Volvo 240 kuggstång på framvagnsbalken o så en ledad rattstång upp, skulle spara fruktansvärt mycket jobb.
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 507 Inlägg
3 januari 2012
#50
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:
Ska det inte gå att få dit en orginal duettsnäcka ändå? om du flyttar generatorn & tar ut lite till i nederkanten på frontplåten? sen är det väl SFRO du ska prata med om såna grejjer i första hand ? eller?
Själva snäckan går dit, det har jag anpassat, men armarna ner från snäckan går rakt igenom underdelen på fronten, som dessutom är nybyggd på plåtfirma .
Snackade med SFRO-gubben om styrningen, han sa bara: Det är inte min sak att avgöra, det är bilprovningen.. Men så vitt jag hört o läst får man ju inte ändra på styrningen.
Om jag mot förmodan skulle få det blir det Volvo 240 kuggstång på framvagnsbalken o så en ledad rattstång upp, skulle spara fruktansvärt mycket jobb.
Vad jag kan minnas så får du helt fel styrvinklar om du ersätter orginalprylarna kuggstång.
Ska det inte gå att få dit en orginal duettsnäcka ändå? om du flyttar generatorn & tar ut lite till i nederkanten på frontplåten? sen är det väl SFRO du ska prata med om såna grejjer i första hand ? eller?
Själva snäckan går dit, det har jag anpassat, men armarna ner från snäckan går rakt igenom underdelen på fronten, som dessutom är nybyggd på plåtfirma .
Snackade med SFRO-gubben om styrningen, han sa bara: Det är inte min sak att avgöra, det är bilprovningen.. Men så vitt jag hört o läst får man ju inte ändra på styrningen.
Om jag mot förmodan skulle få det blir det Volvo 240 kuggstång på framvagnsbalken o så en ledad rattstång upp, skulle spara fruktansvärt mycket jobb.
Vad jag kan minnas så får du helt fel styrvinklar om du ersätter orginalprylarna kuggstång.
Jo det tror jag med, men det skulle förmodligen gå att lösa på något sätt. Var iaf iväg med turbosnurran idag, o ska beställa alla grejer nästa vecka. När jag ändå var i Uppsala brakade jag in till SBP o pratade med besiktningschiifen, efter ungefär 20 minuters ringande o bläddrande i dator o pärmar kom vi fram till att jag får vinkla om och ändra längd på rattstång och styrningsdetaljer, men jag får inte byta ut det helt.
Så nu blir de att försöka hitta på något smart.. Får ta hjälp av farsan som är en jävel på ideer
Själva snäckan går dit, det har jag anpassat, men armarna ner från snäckan går rakt igenom underdelen på fronten, som dessutom är nybyggd på plåtfirma .
Snackade med SFRO-gubben om styrningen, han sa bara: Det är inte min sak att avgöra, det är bilprovningen.. Men så vitt jag hört o läst får man ju inte ändra på styrningen.
Om jag mot förmodan skulle få det blir det Volvo 240 kuggstång på framvagnsbalken o så en ledad rattstång upp, skulle spara fruktansvärt mycket jobb.
Vad jag kan minnas så får du helt fel styrvinklar om du ersätter orginalprylarna kuggstång.
Jo det tror jag med, men det skulle förmodligen gå att lösa på något sätt. Var iaf iväg med turbosnurran idag, o ska beställa alla grejer nästa vecka. När jag ändå var i Uppsala brakade jag in till SBP o pratade med besiktningschiifen, efter ungefär 20 minuters ringande o bläddrande i dator o pärmar kom vi fram till att jag får vinkla om och ändra längd på rattstång och styrningsdetaljer, men jag får inte byta ut det helt.
Så nu blir de att försöka hitta på något smart.. Får ta hjälp av farsan som är en jävel på ideer
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 507 Inlägg
3 januari 2012
#53
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:
Plankpojk skrev:
Själva snäckan går dit, det har jag anpassat, men armarna ner från snäckan går rakt igenom underdelen på fronten, som dessutom är nybyggd på plåtfirma .
Snackade med SFRO-gubben om styrningen, han sa bara: Det är inte min sak att avgöra, det är bilprovningen.. Men så vitt jag hört o läst får man ju inte ändra på styrningen.
Om jag mot förmodan skulle få det blir det Volvo 240 kuggstång på framvagnsbalken o så en ledad rattstång upp, skulle spara fruktansvärt mycket jobb.
Vad jag kan minnas så får du helt fel styrvinklar om du ersätter orginalprylarna kuggstång.
Jo det tror jag med, men det skulle förmodligen gå att lösa på något sätt. Var iaf iväg med turbosnurran idag, o ska beställa alla grejer nästa vecka. När jag ändå var i Uppsala brakade jag in till SBP o pratade med besiktningschiifen, efter ungefär 20 minuters ringande o bläddrande i dator o pärmar kom vi fram till att jag får vinkla om och ändra längd på rattstång och styrningsdetaljer, men jag får inte byta ut det helt.
Så nu blir de att försöka hitta på något smart.. Får ta hjälp av farsan som är en jävel på ideer
Så här löste vi det på duettrodden, 30cm långt rattnav skarvat med hjälp av 3" avgasrör var något pilligt att få dit muttern till navet kan jag lova men som sagt ditt problem är väl säkert mest frigången till frontplåten.
Vad jag kan minnas så får du helt fel styrvinklar om du ersätter orginalprylarna kuggstång.
Jo det tror jag med, men det skulle förmodligen gå att lösa på något sätt. Var iaf iväg med turbosnurran idag, o ska beställa alla grejer nästa vecka. När jag ändå var i Uppsala brakade jag in till SBP o pratade med besiktningschiifen, efter ungefär 20 minuters ringande o bläddrande i dator o pärmar kom vi fram till att jag får vinkla om och ändra längd på rattstång och styrningsdetaljer, men jag får inte byta ut det helt.
Så nu blir de att försöka hitta på något smart.. Får ta hjälp av farsan som är en jävel på ideer
Så här löste vi det på duettrodden, 30cm långt rattnav skarvat med hjälp av 3" avgasrör var något pilligt att få dit muttern till navet kan jag lova men som sagt ditt problem är väl säkert mest frigången till frontplåten. http://www1.garaget.org/archive/45/44948/173033/173033-1638416.jpg
Härligt med lite hemsmide! Jajjemen, i bilen är ett senare problem.. Men de fixar sig nog på något sätt, jag är inte så orolig
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 507 Inlägg
3 januari 2012
#55
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:
Plankpojk skrev:
Jo det tror jag med, men det skulle förmodligen gå att lösa på något sätt. Var iaf iväg med turbosnurran idag, o ska beställa alla grejer nästa vecka. När jag ändå var i Uppsala brakade jag in till SBP o pratade med besiktningschiifen, efter ungefär 20 minuters ringande o bläddrande i dator o pärmar kom vi fram till att jag får vinkla om och ändra längd på rattstång och styrningsdetaljer, men jag får inte byta ut det helt.
Så nu blir de att försöka hitta på något smart.. Får ta hjälp av farsan som är en jävel på ideer
Så här löste vi det på duettrodden, 30cm långt rattnav skarvat med hjälp av 3" avgasrör var något pilligt att få dit muttern till navet kan jag lova men som sagt ditt problem är väl säkert mest frigången till frontplåten. http://www1.garaget.org/archive/45/44948/173033/173033-1638416.jpg
Härligt med lite hemsmide! Jajjemen, i bilen är ett senare problem.. Men de fixar sig nog på något sätt, jag är inte så orolig
ta bort generatorn du & häng dit styrväxel & hjälpstyrarm utan styrstag föst, prova in fronten igen & kolla om det verkligen är så mycke du behöver kapa i plåten? jag tycker det ser ut att vara ganska lite? funkar ju alltid bäst att använda duettens styrning. behöver du vinkla om styrväxeln för att få rattstången i rätt höjd så är väl inte det så stort problem?
Så här löste vi det på duettrodden, 30cm långt rattnav skarvat med hjälp av 3" avgasrör var något pilligt att få dit muttern till navet kan jag lova men som sagt ditt problem är väl säkert mest frigången till frontplåten. http://www1.garaget.org/archive/45/44948/173033/173033-1638416.jpg
Härligt med lite hemsmide! Jajjemen, i bilen är ett senare problem.. Men de fixar sig nog på något sätt, jag är inte så orolig
ta bort generatorn du & häng dit styrväxel & hjälpstyrarm utan styrstag föst, prova in fronten igen & kolla om det verkligen är så mycke du behöver kapa i plåten? jag tycker det ser ut att vara ganska lite? funkar ju alltid bäst att använda duettens styrning. behöver du vinkla om styrväxeln för att få rattstången i rätt höjd så är väl inte det så stort problem?
Nejdå, du har helt rätt. Generatorn ska sitta på andra sidan sen. Jag tror mest att det är lite undertill, ska bara rostlaga ena skärmen o hänga dit hela frontpaketet för att se exakt vart allting hamnar, sen tar jag itu med det. Som du säger så borde det inte vara för mycket trassel, och det spelar ju ingen större roll om jag kapar mycket i plåten på undersidan, för det syns ju ändå inte .
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 507 Inlägg
3 januari 2012
#57
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:
Plankpojk skrev:
Härligt med lite hemsmide! Jajjemen, i bilen är ett senare problem.. Men de fixar sig nog på något sätt, jag är inte så orolig
ta bort generatorn du & häng dit styrväxel & hjälpstyrarm utan styrstag föst, prova in fronten igen & kolla om det verkligen är så mycke du behöver kapa i plåten? jag tycker det ser ut att vara ganska lite? funkar ju alltid bäst att använda duettens styrning. behöver du vinkla om styrväxeln för att få rattstången i rätt höjd så är väl inte det så stort problem?
Nejdå, du har helt rätt. Generatorn ska sitta på andra sidan sen. Jag tror mest att det är lite undertill, ska bara rostlaga ena skärmen o hänga dit hela frontpaketet för att se exakt vart allting hamnar, sen tar jag itu med det. Som du säger så borde det inte vara för mycket trassel, och det spelar ju ingen större roll om jag kapar mycket i plåten på undersidan, för det syns ju ändå inte .
nä precis, sen måste du väl dit med ett rör som tvärbalk på ramen igen men även det borde få plats framför styrväxeln men innanför frontplåten tror jag.
ta bort generatorn du & häng dit styrväxel & hjälpstyrarm utan styrstag föst, prova in fronten igen & kolla om det verkligen är så mycke du behöver kapa i plåten? jag tycker det ser ut att vara ganska lite? funkar ju alltid bäst att använda duettens styrning. behöver du vinkla om styrväxeln för att få rattstången i rätt höjd så är väl inte det så stort problem?
Nejdå, du har helt rätt. Generatorn ska sitta på andra sidan sen. Jag tror mest att det är lite undertill, ska bara rostlaga ena skärmen o hänga dit hela frontpaketet för att se exakt vart allting hamnar, sen tar jag itu med det. Som du säger så borde det inte vara för mycket trassel, och det spelar ju ingen större roll om jag kapar mycket i plåten på undersidan, för det syns ju ändå inte .
nä precis, sen måste du väl dit med ett rör som tvärbalk på ramen igen men även det borde få plats framför styrväxeln men innanför frontplåten tror jag.
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 507 Inlägg
3 januari 2012
#59
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:
Plankpojk skrev:
Nejdå, du har helt rätt. Generatorn ska sitta på andra sidan sen. Jag tror mest att det är lite undertill, ska bara rostlaga ena skärmen o hänga dit hela frontpaketet för att se exakt vart allting hamnar, sen tar jag itu med det. Som du säger så borde det inte vara för mycket trassel, och det spelar ju ingen större roll om jag kapar mycket i plåten på undersidan, för det syns ju ändå inte .
nä precis, sen måste du väl dit med ett rör som tvärbalk på ramen igen men även det borde få plats framför styrväxeln men innanför frontplåten tror jag.
Precis så jag tänkte också
tror nog inte att bilprovningen tänker på att du kortat ramen där framför, dom bryr nog sig inte ens om dom skulle tänka på det....