2599
Sök

Cheva-38 på duettram (Update!, s.4 11/2)

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
26 december 2011
#41
Riktigt fräckt projekt, keep up the good work.

Amazon, den skiljer dig från mängden

Jävel
2 018 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#42
Kul att ni gillar projektet smile
Neeh de blir nog lugnt med vodkan, får dricka i lagom mängder vid festligheter;) inte i garaget smile Där duger de bra med nån bärs ibland smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#43
Hejsan!

Har fått ner karossen ordentligt på ramen, så att den inte hugger i motorn,lådan och baktill längre. Sen har jag kapat ner fronten, så att den passar på ramen. Vill ni se bilder?

Ska försöka snacka lite med SBP om styrningen på bilen, och så få iväg mitt turboprojekt till motorverkstaden så att det händer någonting där också.

Ungefär där jag står nu smile

Ikväll ska jag rostlaga lite på en framskärm för att kunna få dit hela fronten.

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 271 Inlägg
3 januari 2012
#44
Plankpojk skrev:
Hejsan!

Har fått ner karossen ordentligt på ramen, så att den inte hugger i motorn,lådan och baktill längre. Sen har jag kapat ner fronten, så att den passar på ramen. Vill ni se bilder?

Ska försöka snacka lite med SBP om styrningen på bilen, och så få iväg mitt turboprojekt till motorverkstaden så att det händer någonting där också.

Ungefär där jag står nu smile

Ikväll ska jag rostlaga lite på en framskärm för att kunna få dit hela fronten.

självklart vill man se bilder siken dum fråga tongue

Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#45
-stoffe- skrev:
Plankpojk skrev:
Hejsan!

Har fått ner karossen ordentligt på ramen, så att den inte hugger i motorn,lådan och baktill längre. Sen har jag kapat ner fronten, så att den passar på ramen. Vill ni se bilder?

Ska försöka snacka lite med SBP om styrningen på bilen, och så få iväg mitt turboprojekt till motorverkstaden så att det händer någonting där också.

Ungefär där jag står nu smile

Ikväll ska jag rostlaga lite på en framskärm för att kunna få dit hela fronten.

självklart vill man se bilder siken dum fråga tongue

Då fixar jag det!

Kapade av röret i fram på ramen för att få dit fronten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-bd2aa16e474ce04ca20070cf947dc661.jpg

Plockade även bort lite balkar till kylarn i fronten för att få lite mer plats, sen kapade vi bort ungefär 15 cm plåt..
Sen satt den där smile
på bilderna är även karossen nerkapad så att den står ungefär som den ska.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-1720e5d7eb19ba93fc290abcaadc58b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-202054b266acc38c66c31e1951a270a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-9854867581b46178afc6b01155bb2acb.jpg

Tänkte först ramsänka hela bilen. Men som den står nu så är det ungefär 10cm-markfrigång, sen blir de ju vanlig kapning av fjädrar och fotsteg osv.. Så det blir nog ingen ramsänkning. Den blir lagom låg som de blir.
Fick ett par air-ridebälgar av farsan att sätta i bak om ja ville, men vi får se hur de blir med de.

Bonusbilder på farsans 38a för några somrar sen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-64901be10fe1b5dc6c24d526311f44c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-5206f37c4b9e542a713bbe96b9f7a245.jpg

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 271 Inlägg
3 januari 2012
#46
är de tänkt för hjul??

Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#47
-stoffe- skrev:
är de tänkt för hjul??

Skulle helst vilja ha såna:
http://bit.ly/qNfkDE

Med diagonaler, evetuellt vit sida, men de spelar ingen roll.

Men där får ja räkna på runt 15 papp, så de lutar åt breddade amazonfälgar med diagonaler och moonkapslar till att börja med.
typ såhär:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTRQHwbhJsbZrae4fQHkAfGg6f3dJi02nXS9noB1hmhLKPx5yBLRnX_k6_U

You got to risk it, to get the biscuit :)

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 507 Inlägg
3 januari 2012
#48
Ska det inte gå att få dit en orginal duettsnäcka ändå? om du flyttar generatorn & tar ut lite till i nederkanten på frontplåten? sen är det väl SFRO du ska prata med om såna grejjer i första hand ? eller?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#49
farbrorbozze skrev:
Ska det inte gå att få dit en orginal duettsnäcka ändå? om du flyttar generatorn & tar ut lite till i nederkanten på frontplåten? sen är det väl SFRO du ska prata med om såna grejjer i första hand ? eller?

Själva snäckan går dit, det har jag anpassat, men armarna ner från snäckan går rakt igenom underdelen på fronten, som dessutom är nybyggd på plåtfirma sad.
mad

Snackade med SFRO-gubben om styrningen, han sa bara: Det är inte min sak att avgöra, det är bilprovningen..
Men så vitt jag hört o läst får man ju inte ändra på styrningen.

Om jag mot förmodan skulle få det blir det Volvo 240 kuggstång på framvagnsbalken o så en ledad rattstång upp, skulle spara fruktansvärt mycket jobb.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 507 Inlägg
3 januari 2012
#50
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:
Ska det inte gå att få dit en orginal duettsnäcka ändå? om du flyttar generatorn & tar ut lite till i nederkanten på frontplåten? sen är det väl SFRO du ska prata med om såna grejjer i första hand ? eller?

Själva snäckan går dit, det har jag anpassat, men armarna ner från snäckan går rakt igenom underdelen på fronten, som dessutom är nybyggd på plåtfirma sad.
mad

Snackade med SFRO-gubben om styrningen, han sa bara: Det är inte min sak att avgöra, det är bilprovningen..
Men så vitt jag hört o läst får man ju inte ändra på styrningen.

Om jag mot förmodan skulle få det blir det Volvo 240 kuggstång på framvagnsbalken o så en ledad rattstång upp, skulle spara fruktansvärt mycket jobb.

Vad jag kan minnas så får du helt fel styrvinklar om du ersätter orginalprylarna kuggstång.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#51
farbrorbozze skrev:
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:
Ska det inte gå att få dit en orginal duettsnäcka ändå? om du flyttar generatorn & tar ut lite till i nederkanten på frontplåten? sen är det väl SFRO du ska prata med om såna grejjer i första hand ? eller?

Själva snäckan går dit, det har jag anpassat, men armarna ner från snäckan går rakt igenom underdelen på fronten, som dessutom är nybyggd på plåtfirma sad.
mad

Snackade med SFRO-gubben om styrningen, han sa bara: Det är inte min sak att avgöra, det är bilprovningen..
Men så vitt jag hört o läst får man ju inte ändra på styrningen.

Om jag mot förmodan skulle få det blir det Volvo 240 kuggstång på framvagnsbalken o så en ledad rattstång upp, skulle spara fruktansvärt mycket jobb.

Vad jag kan minnas så får du helt fel styrvinklar om du ersätter orginalprylarna kuggstång.

Jo det tror jag med, men det skulle förmodligen gå att lösa på något sätt.
Var iaf iväg med turbosnurran idag, o ska beställa alla grejer nästa vecka.
När jag ändå var i Uppsala brakade jag in till SBP o pratade med besiktningschiifen, efter ungefär 20 minuters ringande o bläddrande i dator o pärmar kom vi fram till att jag får vinkla om och ändra längd på rattstång och styrningsdetaljer, men jag får inte byta ut det helt.

Så nu blir de att försöka hitta på något smart.. Får ta hjälp av farsan som är en jävel på ideer smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 271 Inlägg
3 januari 2012
#52
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:
Plankpojk skrev:

Själva snäckan går dit, det har jag anpassat, men armarna ner från snäckan går rakt igenom underdelen på fronten, som dessutom är nybyggd på plåtfirma sad.
mad

Snackade med SFRO-gubben om styrningen, han sa bara: Det är inte min sak att avgöra, det är bilprovningen..
Men så vitt jag hört o läst får man ju inte ändra på styrningen.

Om jag mot förmodan skulle få det blir det Volvo 240 kuggstång på framvagnsbalken o så en ledad rattstång upp, skulle spara fruktansvärt mycket jobb.

Vad jag kan minnas så får du helt fel styrvinklar om du ersätter orginalprylarna kuggstång.

Jo det tror jag med, men det skulle förmodligen gå att lösa på något sätt.
Var iaf iväg med turbosnurran idag, o ska beställa alla grejer nästa vecka.
När jag ändå var i Uppsala brakade jag in till SBP o pratade med besiktningschiifen, efter ungefär 20 minuters ringande o bläddrande i dator o pärmar kom vi fram till att jag får vinkla om och ändra längd på rattstång och styrningsdetaljer, men jag får inte byta ut det helt.

Så nu blir de att försöka hitta på något smart.. Får ta hjälp av farsan som är en jävel på ideer smile

de är tu du har han tongue

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 507 Inlägg
3 januari 2012
#53
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:
Plankpojk skrev:

Själva snäckan går dit, det har jag anpassat, men armarna ner från snäckan går rakt igenom underdelen på fronten, som dessutom är nybyggd på plåtfirma sad.
mad

Snackade med SFRO-gubben om styrningen, han sa bara: Det är inte min sak att avgöra, det är bilprovningen..
Men så vitt jag hört o läst får man ju inte ändra på styrningen.

Om jag mot förmodan skulle få det blir det Volvo 240 kuggstång på framvagnsbalken o så en ledad rattstång upp, skulle spara fruktansvärt mycket jobb.

Vad jag kan minnas så får du helt fel styrvinklar om du ersätter orginalprylarna kuggstång.

Jo det tror jag med, men det skulle förmodligen gå att lösa på något sätt.
Var iaf iväg med turbosnurran idag, o ska beställa alla grejer nästa vecka.
När jag ändå var i Uppsala brakade jag in till SBP o pratade med besiktningschiifen, efter ungefär 20 minuters ringande o bläddrande i dator o pärmar kom vi fram till att jag får vinkla om och ändra längd på rattstång och styrningsdetaljer, men jag får inte byta ut det helt.

Så nu blir de att försöka hitta på något smart.. Får ta hjälp av farsan som är en jävel på ideer smile

Så här löste vi det på duettrodden, 30cm långt rattnav skarvat med hjälp av 3" avgasrör wink
var något pilligt att få dit muttern till navet kan jag lova big_smile
men som sagt ditt problem är väl säkert mest frigången till frontplåten.
https://www1.garaget.org/archive/45/44948/173033/173033-1638416.jpg

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#54
farbrorbozze skrev:
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:

Vad jag kan minnas så får du helt fel styrvinklar om du ersätter orginalprylarna kuggstång.

Jo det tror jag med, men det skulle förmodligen gå att lösa på något sätt.
Var iaf iväg med turbosnurran idag, o ska beställa alla grejer nästa vecka.
När jag ändå var i Uppsala brakade jag in till SBP o pratade med besiktningschiifen, efter ungefär 20 minuters ringande o bläddrande i dator o pärmar kom vi fram till att jag får vinkla om och ändra längd på rattstång och styrningsdetaljer, men jag får inte byta ut det helt.

Så nu blir de att försöka hitta på något smart.. Får ta hjälp av farsan som är en jävel på ideer smile

Så här löste vi det på duettrodden, 30cm långt rattnav skarvat med hjälp av 3" avgasrör wink
var något pilligt att få dit muttern till navet kan jag lova big_smile
men som sagt ditt problem är väl säkert mest frigången till frontplåten.
http://www1.garaget.org/archive/45/44948/173033/173033-1638416.jpg

Härligt med lite hemsmide! big_smile
Jajjemen, i bilen är ett senare problem.. Men de fixar sig nog på något sätt, jag är inte så orolig smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 507 Inlägg
3 januari 2012
#55
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:
Plankpojk skrev:

Jo det tror jag med, men det skulle förmodligen gå att lösa på något sätt.
Var iaf iväg med turbosnurran idag, o ska beställa alla grejer nästa vecka.
När jag ändå var i Uppsala brakade jag in till SBP o pratade med besiktningschiifen, efter ungefär 20 minuters ringande o bläddrande i dator o pärmar kom vi fram till att jag får vinkla om och ändra längd på rattstång och styrningsdetaljer, men jag får inte byta ut det helt.

Så nu blir de att försöka hitta på något smart.. Får ta hjälp av farsan som är en jävel på ideer smile

Så här löste vi det på duettrodden, 30cm långt rattnav skarvat med hjälp av 3" avgasrör wink
var något pilligt att få dit muttern till navet kan jag lova big_smile
men som sagt ditt problem är väl säkert mest frigången till frontplåten.
http://www1.garaget.org/archive/45/44948/173033/173033-1638416.jpg

Härligt med lite hemsmide! big_smile
Jajjemen, i bilen är ett senare problem.. Men de fixar sig nog på något sätt, jag är inte så orolig smile

ta bort generatorn du & häng dit styrväxel & hjälpstyrarm utan styrstag föst, prova in fronten igen & kolla om det verkligen är så mycke du behöver kapa i plåten? jag tycker det ser ut att vara ganska lite?
funkar ju alltid bäst att använda duettens styrning.
behöver du vinkla om styrväxeln för att få rattstången i rätt höjd så är väl inte det så stort problem?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#56
farbrorbozze skrev:
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:

Så här löste vi det på duettrodden, 30cm långt rattnav skarvat med hjälp av 3" avgasrör wink
var något pilligt att få dit muttern till navet kan jag lova big_smile
men som sagt ditt problem är väl säkert mest frigången till frontplåten.
http://www1.garaget.org/archive/45/44948/173033/173033-1638416.jpg

Härligt med lite hemsmide! big_smile
Jajjemen, i bilen är ett senare problem.. Men de fixar sig nog på något sätt, jag är inte så orolig smile

ta bort generatorn du & häng dit styrväxel & hjälpstyrarm utan styrstag föst, prova in fronten igen & kolla om det verkligen är så mycke du behöver kapa i plåten? jag tycker det ser ut att vara ganska lite?
funkar ju alltid bäst att använda duettens styrning.
behöver du vinkla om styrväxeln för att få rattstången i rätt höjd så är väl inte det så stort problem?

Nejdå, du har helt rätt. Generatorn ska sitta på andra sidan sen.
Jag tror mest att det är lite undertill, ska bara rostlaga ena skärmen o hänga dit hela frontpaketet för att se exakt vart allting hamnar, sen tar jag itu med det. Som du säger så borde det inte vara för mycket trassel, och det spelar ju ingen större roll om jag kapar mycket i plåten på undersidan, för det syns ju ändå inte smile.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 507 Inlägg
3 januari 2012
#57
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:
Plankpojk skrev:

Härligt med lite hemsmide! big_smile
Jajjemen, i bilen är ett senare problem.. Men de fixar sig nog på något sätt, jag är inte så orolig smile

ta bort generatorn du & häng dit styrväxel & hjälpstyrarm utan styrstag föst, prova in fronten igen & kolla om det verkligen är så mycke du behöver kapa i plåten? jag tycker det ser ut att vara ganska lite?
funkar ju alltid bäst att använda duettens styrning.
behöver du vinkla om styrväxeln för att få rattstången i rätt höjd så är väl inte det så stort problem?

Nejdå, du har helt rätt. Generatorn ska sitta på andra sidan sen.
Jag tror mest att det är lite undertill, ska bara rostlaga ena skärmen o hänga dit hela frontpaketet för att se exakt vart allting hamnar, sen tar jag itu med det. Som du säger så borde det inte vara för mycket trassel, och det spelar ju ingen större roll om jag kapar mycket i plåten på undersidan, för det syns ju ändå inte smile.

nä precis, sen måste du väl dit med ett rör som tvärbalk på ramen igen men även det borde få plats framför styrväxeln men innanför frontplåten tror jag.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#58
farbrorbozze skrev:
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:

ta bort generatorn du & häng dit styrväxel & hjälpstyrarm utan styrstag föst, prova in fronten igen & kolla om det verkligen är så mycke du behöver kapa i plåten? jag tycker det ser ut att vara ganska lite?
funkar ju alltid bäst att använda duettens styrning.
behöver du vinkla om styrväxeln för att få rattstången i rätt höjd så är väl inte det så stort problem?

Nejdå, du har helt rätt. Generatorn ska sitta på andra sidan sen.
Jag tror mest att det är lite undertill, ska bara rostlaga ena skärmen o hänga dit hela frontpaketet för att se exakt vart allting hamnar, sen tar jag itu med det. Som du säger så borde det inte vara för mycket trassel, och det spelar ju ingen större roll om jag kapar mycket i plåten på undersidan, för det syns ju ändå inte smile.

nä precis, sen måste du väl dit med ett rör som tvärbalk på ramen igen men även det borde få plats framför styrväxeln men innanför frontplåten tror jag.

Precis så jag tänkte också smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 507 Inlägg
3 januari 2012
#59
Plankpojk skrev:
farbrorbozze skrev:
Plankpojk skrev:

Nejdå, du har helt rätt. Generatorn ska sitta på andra sidan sen.
Jag tror mest att det är lite undertill, ska bara rostlaga ena skärmen o hänga dit hela frontpaketet för att se exakt vart allting hamnar, sen tar jag itu med det. Som du säger så borde det inte vara för mycket trassel, och det spelar ju ingen större roll om jag kapar mycket i plåten på undersidan, för det syns ju ändå inte smile.

nä precis, sen måste du väl dit med ett rör som tvärbalk på ramen igen men även det borde få plats framför styrväxeln men innanför frontplåten tror jag.

Precis så jag tänkte också smile

tror nog inte att bilprovningen tänker på att du kortat ramen där framför, dom bryr nog sig inte ens om dom skulle tänka på det.... wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

3 Inlägg
4 januari 2012
#60
ser riktigt bra ut smile har för  mig att jag köpte duettskärmarna å nån dörr av dig förut? tongue


Sök