Mercedes 230E -88, tändningslåset fastnar

erikerik
22 december 2011 · 14 Inlägg

Hej, jag har fått ett problem med tändningslåset på min mercedes!

Börjar väl här vad jag tycker är konstigt, inte haft några som helst problem med det tidigare, förutom en dag(Lördags) då jag skulle starta, skulle tippa på att det var -1 eller -2 ute just då, gick liksom inte att vrida om nyckeln, stoppa i och försökte starta men gick inte alls att vrida, hämta då reservnyckeln och trodde det var fel på nyckeln, nej det gick inte heller! så sprutade i minimalt med 5-56 sprej och efter det så gick det att vrida med en gång, åkte och handlade, gick även då att vrida om med en gång när jag kom ut, åkte även ut senare på kvällen då gick det även bra! och dagen efter åkte jag också, gick även bra då! men sen idag, tippar på att det är -6 ~ -8 idag så gick det inte alls vrida om (Den är i rattlåst läge) så jag har prövat att dragit och slitit i ratten samt försökt med båda nycklarna att vrida och vrida, dränkt den i tyflon, 556 och annat skitlösande medel men inget händer!roll

är det någon som har några förslag på vad jag kan tänkas göra för att åtgärda detta? och vad skall jag göra ifall jag nu lyckas vrida på nyckeln och tillslut och får igång bilen?

har hört att det är en helvetes process att byta cylinderlås och så i denna modell, är det någon som vet om det bara går att byta själva kolven? eller något annat knep? neutral

och om nu i värsta fall jag måste byta, är det någon som har ett passande till bra pris eller vet vart man kan få tag på?

Tack på förhand!smile

MrPontiac48 Tuppen
22 december 2011 · 17 Inlägg

Hej hej.
Låter som själva cylindern där du stoppar in nyckeln är väldigt slitet, är ingen större operation att byta tändningslås på en merca, såvida du kan vrida om nyckeln igen. Antingen byter du hela huset med rattlås anordningen eller enbart cylinder till nyckeln.
Men som sagt, för att få till ett enkelt byte av allt måste du kunna vrida på nyckeln.
Nyckeln låser nämligen 3 olika saker när inte nyckeln funkar; du kan inte skruva ur cylindern, du får inte bort den elektriska kontakten på baksidan, får heller inte bort själva huset utan att bryta sönder vid rattstången.

Men som sagt, byter gör du själv på 1 timme :-)

erikerik
23 december 2011 · 14 Inlägg

Hej, ja jag kan ju bara stoppa i nyckeln, inte vrida om den. jag skulle ju helst vilja slippa att byta hela anordningen och byta ut själva grejen till låset, är det låskolven man byter ut då eller? själva grejen som man kan stoppa nyckeln i och som sitter glapp i cylinderlåset?
Om jag inte får vrid på nyckeln vad skall jag göra då? Kapa rattlåset?
men om jag nu lyckas vrida om nyckeln vad skall jag göra då? försöka pilla ut låskolven med ståltråd eller? och vart får man tag på nya sådanna? tacksam för svar, hoppas de går att förstå mig haha:)

peugeotpasi
24 december 2011 · 112 Inlägg

för att byta cylinder måste man väl ändå ta bort hela tändningslåset? är dock inte säker.. cylinder köper du hos mercedes, dyr historia. jag skulle köpa tändningslås på skroten med tillhörande nycklar samt dörrlås.. blir billigare än att köpa ny cylinder tippar jag på..

erikerik
24 december 2011 · 14 Inlägg

helt klart så blir det begagnade material! finns väl att beställa på bildelsdatabasen skulle jag tro! men om någon hade ett i någolunda skick här så är det bara att skicka meddelande:) ska vara så de passar på w124 modell! behåller nog gamla nycklarna och har till dörrlåset:) men återkommer ifall jag har fler frågor, det lutar mot att byta ut eländet!

MrPontiac48 Tuppen
25 december 2011 · 17 Inlägg

Hej hej.

På din cylinder har du förmodligen 2 små hål, dessa hål använder man när man ska byta cylinder, men det förutsättter att man kan vrida till första läget.
Vrid till första läget (acc), fila 2 ståltrådar ca 45 grader i ändarna, stick in i hålen, då ska klackarna lossna från hylsan som du sen gängar av medans ståltrådarna sitter kvar i hålen, sen är det bara att plocka ur cylinder och sätta dit en annan.
Det första läget låser nämligen upp allt inför utbyte av tändningslås, ja hela allt om man så vill.
Kan eventuellt ha hela huset liggande jag om du inte får tag på ett på annat håll

Kan du inte vrida så blir de till att bryta sönder saker, du får heller inte lös strömkontakten bak om du inte kan vrida till första läget, även vid rattstången kommer du få bryta för att få lös den.

Så försök om möjligt få nyckel till första läget åtminstone.

Lycka till :-)

erikerik
27 december 2011 · 14 Inlägg

nu skall jag ut och försöka få vrid på nyckeln en sista gång! några tips på vad jag kan pröva? har dränkt i lösande medel och så vidare och vridit och ryckt på ratten,  har låtit nyckeln suttit i länge, prövat i +grader prövat värmt upp nyckeln. Om det inte går på några timmar lär jag väl börja göra det den hårda vägen:)

erikerik
27 december 2011 · 14 Inlägg

Nej, det går tamefan inte att få vrid på nyckeln, nu återstår ju bara ett alternativ, då är frågan (jag är helt oerfaren gällande detta) vilka kåpor runt ratten lär jag ta bort runt ratten för att kapa rattlåset? eller går det att bryta och isåfall på vad för sätt? jag har börjat plocka bort kåpan runt sjävla cylinderlåset men får inte bort hela, då den röda grejen man drar i för att öppna motorhuven är i vägen, ska man skruva låss den också då? måste man ta bort hela mätarhuset och allt. Jag får verkligen inte nyckeln till läge 1 så detta är vad jag måste göra. strömkontakten du nämnde, om jag inte får lös den genom att inte vrida till läge 1, hur får jag då lös den överhuvudtaget?

MrPontiac48 Tuppen
27 december 2011 · 17 Inlägg

Går inge bra för dig alltså smile
Kåpan där du har benen och den runt själva tändningslåset räcker att plocka bort.
Mätarhuset kan sitta kvar.
Sitter skruvar bakom strömbrytaren till lyset och vid tändningslåset.
Huvöppnaren så öppnar du bara skruven lite och trär sen igenom kåpan du ska bort med, du ser hur man ska göra.
Försök kapa bort "hylsan" runt låscylindern sen så du kan vrida till första läget med en skruvmejsel, den kommer du åt rätt bra när du fått bort kåpan runt.
Själva huset sitter fast med en klämring på rattstången, sen finns en kula som låser den i läget, som blir upplåst när du vrider till första läget på tändningen.
Som sagt, första läget e viktigt när du ska byta hela huset, kapa hellre sönder cylindern så du kommer åt att vrida, strömkontakten får du inte lös utan första läget, den kommer gå sönder om du försöker rycka loss den.

Kör du fast, så fråga på hehe

Lycka till :-)

erikerik
28 december 2011 · 14 Inlägg

Hej, tack för din hjälp MrPontiac48 hade inte klarat det utan det haha! har nu fått bort kåporna runt cylinderlåset och vid benen! jag skruvade av huvöppnaren då den satt så hårt emot kåpan istället för att trä igenom smile
Nu är det så att jag inte hittat någon ny låscylinder och så så att jag kan byta med en gång, men då är min fråga, hade du en du kunde sälja? eller har du förslag på hur jag kan ha tills jag hittar en begagnad som jag kan byta ut emot. Kanske ifall jag byter själva cylinderlåset i sommar istället och kör med skruvmejsel eller så gör jag en slags strömbrytare som en tjuvkoppling, en slags knapp jag gömmer undan någonstans i panelen, vad tycker du? är det lätt att komma åt dem sladdarna på denna bil? Tack för din hjälp smile

erikerik
28 december 2011 · 14 Inlägg

Okej var väl inte helt ärlig, jag trodde det räckte att ben kåpan hängde ner, men vill ta bort hela, jag ser att det sitter sånna där guldiga/gula skruvar som det gjort lite här och där bakom strömavbrytaren till lysen, men jag försöker dra o slita i strömbrytaren, hur får man bort den så man kommer åt skruven/skruvarna bakom själva strömbrytaren till lyset?

MrPontiac48 Tuppen
28 december 2011 · 17 Inlägg

Hej du.
Knappen du vrider på lyset med brukar sitta ganska hårt så ta en tång till hjälp, sen kommer du åt muttern så du kan plocka bort "täcklocket". Då kommer du åt sista skruvarna, sitter även en mutter som håller kåpan på sidan, intill dörrsidan blir den när dörren e stängd så vet du hur jag menar :-) Byt hela huset, köp den på länken du fått, bra pris och minst problem.

erikerik
29 december 2011 · 14 Inlägg

Hej, jag hade gärna följt ditt råd om att byta ut den med en gång men med min ekonomi just nu så får jag göra det senare i vår(har en sommarbil jag ska sälja, arbetslös i dagsläget), det kommer även att snöa rejält imorn eller i övermorn verkar det som.
Men ska nu förklara hur jag gick tillväga, jag borrade bort lite fästen till själva lås hylsan så den stora klumpen längst bak kom fram, därifrån kan jag starta bilen med hjälp utav en skruvmejsel.
Jag ska försöka lägga upp bild på detta. Jag undrar ifall det fortfarande kommer gå att byta ut hela cylinderlåset i framtiden fast jag borrade bort dom fästena, det borde det gå tycker jag har inte något med själva upphållningen att göra tror jag. Men nu till det jag inte riktigt förstår. Jag vet inte vart jag ska kapa för att få ur rattlåset (ordentligt, så jag inte behöver oroa mig för att det åker i) jag ska försöka lägga upp bild på själva cylindern & låset så jag kanske kan få det enklare beskrivet var jag ska kapa. Jag hade tänkt byta själva cylinderlåset till våren, men måste ha bilen för att ta mig fram nu fort och kan inte vänta på någon lås leverans heller för den delen.

Men som sagt, jag lägger upp bilder om det underlättar att förklara vart jag skall såga itu det, och på vad jag gjorde för att kunna starta den smile

erikerik
30 december 2011 · 14 Inlägg

http://i39.tinypic.com/10f9uty.jpg

Detta är en bild på själva mojängen som sitter bakom själva cylinderlåset (det satt bakom där man vrider om nyckeln, borrade i några svetspunkter så ramla denna ner) Den kan jag stoppa nyckeln i och vrida om så bilen startar, min fråga nu kommer jag fortfarande kunna byta cylinderlås i framtiden? Detta gick väldigt fort och är rätt smidigt då jag måste använda bilen snarast.


http://i39.tinypic.com/33ynl75.jpg

Här är en bild på där jag tror att jag skall såga, ska jag såga av vid den svarta som går ut från sjävla cylinderlåset? kan ta bättre bild ifall det hjälper. ska jag såga av utanför det silvriga/gråa från själva låset och såga av vid det svarta för att vara säker på att rattlåset inte hoppar i och jag inte behöver vara orolig?

erikerik
2 januari 2012 · 14 Inlägg

Här har du / ni en bild som kanske gör det enklare att förklara vart jag skall kapa för att få bort rattlåset permanent smile

http://i39.tinypic.com/35hh6z9.jpg

garaget91
7 december 2012 · 13 Inlägg

Har en Mercedes 300 te 24v automat. Fungerar detta att göra även på en sådan ?

MrPontiac48 Tuppen
8 januari 2013 · 17 Inlägg

garaget91 skrev:
Har en Mercedes 300 te 24v automat. Fungerar detta att göra även på en sådan ?

Ja det är lika på den modellen smile

aeriksson
14 januari 2013 · 476 Inlägg

Hur fick du ur rattlåset ? Samt fatta inte riktigt hur du fick ur kontakten i bakkant på tändningslåset utan att vrida nyckeln till läge 1?

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker
garaget91
19 januari 2013 · 13 Inlägg

aeriksson skrev:
Hur fick du ur rattlåset ? Samt fatta inte riktigt hur du fick ur kontakten i bakkant på tändningslåset utan att vrida nyckeln till läge 1?

Fick kapa sönder med rondell, sen fick vi använda mejsel för att starta och stänga av bilen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang