Bolles Projekt: Volvo V70XC Denna gången fick den vara hel i nio dagar. När ska detta sluta?

Uppfräschning och utrusta med originalutrustning som saknas! Kanske även lite annat påhitt som följer...
  • 44 Följare
  • 160 655 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2013
BOLIN_
3 januari 2012 · 2 763 Inlägg

Hej alla Gorgare!

Tänkte bara starta en liten tråd om min Cross Country och se om det finns nåt intresse! smile
Ni får ha överseende med att det inte händer allt för mycket då jag är student tongue

Volvo V70XC, årsmodell 2000, miltal vid inköp: 19154 mil!

Det som ska göras är:
Fixa dimljusfästena (krökta)
Fixa orginal hasplåt/motorskydd tills jag fixar en i plåt
Byta mittkonsol till en hel
Regplåtsbelysning
Byta nivåmatdämparna
Byta/lacka om bagageluckan
Byta registreringsplåtar och skylthållare
Fälgar och däck (sommarsulor)
Byta olja och oljefilter

Listan fylls på efter hand!

Saker som är gjorda:
Bytt båda hjullagerna
Bytt två halvljuslampor
Kupéfilter
Rengjort gasspjället



Tanken med projektet är att få en finare och fräschare förstabil som jag kan ha några år framöver.

https://www1.garaget.org/archive/115/114092/266947/266947-2526616.jpg
Annonsbilden som fick mig att falla för bilen smile

https://www1.garaget.org/archive/115/114092/266947/266947-2554994.jpg
Precis hemkommen till stugan efter köpet! Här utan XC-grill.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114092/114092-4405f4ef9f874ca25b92cf2e36b6c1c3.jpg
Såhär så bilen ut när jag hade kommit upp till Arjeplog efter sommarlovet, fixade XC-grillen från min gamle V70 smile

Den 22:e september skulle jag hjälpa en polare att hämta en Saab i Boden, några mil efter Arvidsjaur körde jag i ett stort hål vilket resulterade i ett trasigt däck och en skev fälg hmm Har dock ingen bild på detta!


https://www1.garaget.org/archive/115/114092/266947/266947-2540373.jpg
Min far skickade två veckor senare upp fyra begagnade vinterdäck på fina plåtfälgar så det blev snabbt att montera dessa! Resultatet blev inte så dåligt ändå, klart godkänt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114092/114092-c99fc4fac70d3d61cce5378f19620681.jpg
Körde nån vecka och den 15:e oktober, klockan 12:18 så slog mätaren runt till...

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114092/114092-acd9aaf8956e1ac1eba1af6b747303d2.jpg
Senare samma dag slog den även om till... Lite fränt faktiskt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114092/114092-b5a866862951f0d489ff71482d8617f4.jpg
Detta firades givetvis av mig och min polare Sebastian (s_sundin här på gorg) med julmust och pepparkakor!

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114092/114092-af17db0edf4359eac69c5528d1ffd925.jpg
Här är båda min åk tillsammans! Nu är dock Yamahan såld pga flytt hmm

Jag hoppas att denna tråd kan intressera någon på detta forum iaf! smile

Mvh Christoffer

Senast redigerat av BOLIN_ (9 februari 2013)

Volvo - For Life
Mashalaa
3 januari 2012 · 55 Inlägg

Grattis till en fin bil, Ta hand om den smile Lycka till.

Vissa kallar det lyx, BMW kallar det för standard.
Honda S2000 (2001)
BOLIN_
3 januari 2012 · 2 763 Inlägg

Tackar! Det ska jag göra, den ska bli riktigt fin sen när jag är "klar" smile

Volvo - For Life
linuseek
3 januari 2012 · 411 Inlägg

varför inte lacka ner alla lister? smile det gör stoor skillnad!

BOLIN_
3 januari 2012 · 2 763 Inlägg

linuseek skrev:
varför inte lacka ner alla lister? smile det gör stoor skillnad!

Visst kan jag lacka ner de men då tycker jag att bilen förlorar Cross Country-utséendet så de får vara som de är, dock skulle jag vilja har de mörkare, de har blivit mattade med åren hmm

Volvo - For Life
linuseek
3 januari 2012 · 411 Inlägg

BOLIN_ skrev:

linuseek skrev:
varför inte lacka ner alla lister? smile det gör stoor skillnad!

Visst kan jag lacka ner de men då tycker jag att bilen förlorar Cross Country-utséendet så de får vara som de är, dock skulle jag vilja har de mörkare, de har blivit mattade med åren hmm

du får helt enkelt polera upp de big_smile

Mashalaa
3 januari 2012 · 55 Inlägg

BOLIN_ skrev:

linuseek skrev:
varför inte lacka ner alla lister? smile det gör stoor skillnad!

Visst kan jag lacka ner de men då tycker jag att bilen förlorar Cross Country-utséendet så de får vara som de är, dock skulle jag vilja har de mörkare, de har blivit mattade med åren hmm

Absolut, Ha kvar dom som dom e, mycket snyggare! Att gå runt med en värmepistol på listerna kan funka ibland. Du liksom värmer upp plasten lite. (raggartrick på 740ins fram och bak stötisar) Annars finns det ett speciellt medel som ska få fart i solbleck plast smile

Vissa kallar det lyx, BMW kallar det för standard.
Honda S2000 (2001)
BOLIN_
3 januari 2012 · 2 763 Inlägg

linuseek skrev:

BOLIN_ skrev:

linuseek skrev:
varför inte lacka ner alla lister? smile det gör stoor skillnad!

Visst kan jag lacka ner de men då tycker jag att bilen förlorar Cross Country-utséendet så de får vara som de är, dock skulle jag vilja har de mörkare, de har blivit mattade med åren hmm

du får helt enkelt polera upp de big_smile

Hur blir det om man polerar olackad svart plast? tongue

Volvo - For Life
BOLIN_
3 januari 2012 · 2 763 Inlägg

Mashalaa skrev:

BOLIN_ skrev:

linuseek skrev:
varför inte lacka ner alla lister? smile det gör stoor skillnad!

Visst kan jag lacka ner de men då tycker jag att bilen förlorar Cross Country-utséendet så de får vara som de är, dock skulle jag vilja har de mörkare, de har blivit mattade med åren hmm

Absolut, Ha kvar dom som dom e, mycket snyggare! Att gå runt med en värmepistol på listerna kan funka ibland. Du liksom värmer upp plasten lite. (raggartrick på 740ins fram och bak stötisar) Annars finns det ett speciellt medel som ska få fart i solbleck plast smile

Har också hört om detta men att det inte är någon långvarig behandling då plasten försämras när man värmer den om och oom igen hmm

Volvo - For Life
linuseek
3 januari 2012 · 411 Inlägg

tror att sonax har ett polermedel smile

BOLIN_
3 januari 2012 · 2 763 Inlägg

linuseek skrev:
tror att sonax har ett polermedel smile

Tackar! Då får jag kolla upp detta lite mer smile Några andra förslag när du ändå håller på? big_smile

Volvo - For Life
linuseek
3 januari 2012 · 411 Inlägg

BOLIN_ skrev:

linuseek skrev:
tror att sonax har ett polermedel smile

Tackar! Då får jag kolla upp detta lite mer smile Några andra förslag när du ändå håller på? big_smile

tona rutor, kanske få dit lite dekaler..? sen polera upp baklampor och framlyktor! det ska jag göra på min! sonax har sånt medel för de med big_smile

linuseek
3 januari 2012 · 411 Inlägg

linuseek skrev:

BOLIN_ skrev:

linuseek skrev:
tror att sonax har ett polermedel smile

Tackar! Då får jag kolla upp detta lite mer smile Några andra förslag när du ändå håller på? big_smile

tona rutor, kanske få dit lite dekaler..? sen polera upp baklampor och framlyktor! det ska jag göra på min! sonax har sånt medel för de med big_smile

eller nä, nu när jag kollade närmare hade du ju blanka lyktor wink

BOLIN_
3 januari 2012 · 2 763 Inlägg

linuseek skrev:

linuseek skrev:

BOLIN_ skrev:

Tackar! Då får jag kolla upp detta lite mer smile Några andra förslag när du ändå håller på? big_smile

tona rutor, kanske få dit lite dekaler..? sen polera upp baklampor och framlyktor! det ska jag göra på min! sonax har sånt medel för de med big_smile

eller nä, nu när jag kollade närmare hade du ju blanka lyktor wink

Tona rutor får bli i sommar när jag har jobbat in mer pengar smile Jo lyktorna är faktiskt rätt fräscha, de där bak är riktigt blanka och fina! smile

Volvo - For Life
Brådhis * Voff voff *
3 januari 2012 · 10 293 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Mashalaa skrev:

BOLIN_ skrev:

Visst kan jag lacka ner de men då tycker jag att bilen förlorar Cross Country-utséendet så de får vara som de är, dock skulle jag vilja har de mörkare, de har blivit mattade med åren hmm

Absolut, Ha kvar dom som dom e, mycket snyggare! Att gå runt med en värmepistol på listerna kan funka ibland. Du liksom värmer upp plasten lite. (raggartrick på 740ins fram och bak stötisar) Annars finns det ett speciellt medel som ska få fart i solbleck plast smile

Har också hört om detta men att det inte är någon långvarig behandling då plasten försämras när man värmer den om och oom igen hmm

Nej nej. Det funkar kanon att värma med varmluftspistol. Håller sig dessutom fräscht länge.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
s_sundin Trafikledare på Revi Test Centre
3 januari 2012 · 1 Inlägg

Listerna måste gå att polera upp med svart polermedel. Detta innebär ju att du mättar plasten med svart pigment vilket leder till svarta och fina lister.

BOLIN_
3 januari 2012 · 2 763 Inlägg

Brådhis skrev:

BOLIN_ skrev:

Mashalaa skrev:

Absolut, Ha kvar dom som dom e, mycket snyggare! Att gå runt med en värmepistol på listerna kan funka ibland. Du liksom värmer upp plasten lite. (raggartrick på 740ins fram och bak stötisar) Annars finns det ett speciellt medel som ska få fart i solbleck plast smile

Har också hört om detta men att det inte är någon långvarig behandling då plasten försämras när man värmer den om och oom igen hmm

Nej nej. Det funkar kanon att värma med varmluftspistol. Håller sig dessutom fräscht länge.

//Brådhis

Okej! Tack för svar! smile

Volvo - For Life
BOLIN_
3 januari 2012 · 2 763 Inlägg

s_sundin skrev:
Listerna måste gå att polera upp med svart polermedel. Detta innebär ju att du mättar plasten med svart pigment vilket leder till svarta och fina lister.

Vi får kolla detta sebastian! smile

Volvo - For Life
flabbstorm 5000hk varje dag!
3 januari 2012 · 4 Inlägg

BOLIN_ skrev:

s_sundin skrev:
Listerna måste gå att polera upp med svart polermedel. Detta innebär ju att du mättar plasten med svart pigment vilket leder till svarta och fina lister.

Vi får kolla detta sebastian! smile

Prova Turtle Black Chrome som säljs på Mekonomen, använde liknande fast av annat märke på min bil när jag köpte den och det funkade riktigt bra, försök dock att ta av listerna innan du behandlar dom ifall du vill slippa svårborttagna fläckar på lacken! wink

It's not the fart that kills, it's the smell
ToXtreme
3 januari 2012 · 3 627 Inlägg

Plocka av listerna och kör med varmluftspistol istället, det klart effektivaste sättet att få de svarta och det håller dessutom längst! smile

Annars tycker ju jag då att du ska ta och lacka dem, då hade allt smält ihop bättre med bilen och den hade blivit cleanare wink

Edit:

Efter sjukt mycket letande så hittade jag äntligen ett referensobjekt!

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/197329_10150150069591587_677061586_7152345_4330178_n.jpg
Här ser man skillnaden.

Stötfångaren fram är tagen med varmluftspistol förrutom den lilla rutan framför framdäcket för där är det sånt där medel för att göra det svart. (varmluftspistolen tog självmord därav att vi använde medel, tänk att det kunde komma till nytta nu ^^)

Dessutom blir det inte lika flammigt med varmluftspistol

Kan även tilläggas att stötfångarna var väldigt dassiga när vi började, har tyvärr ingen före bild men de var i stuk med dessa:
http://www.blocket.se/varmland/Opel_Ast … 15&w=3
Till och med något värre! Bilen var förbannat vanvårdad.. man kunde typ raka sig genom att dra kinden mot lacken för den va så sträv och matt xP

Senast redigerat av ToXtreme (3 januari 2012)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang