Motorbyte?! :)

Raid Life is whatever you make, be true dont fake it
11 januari 2012 · 96 Inlägg

Hejsan alla! smile

Nu har jag diskuterat lite med farsan om att byta motor i 740in vilket han gick med på!

men nu är det så att, vad gäller då? regler ang besiktingar och omtypningar osv..??
och jag är sugen på att trycka i en T5a men dom kostar juh lite, så vilket alternativ på rolig motor finns?
jag behöver alla tips och råd jag kan få, kan ingenting om detta smile

tack på förhand smile

MG ZR 160 "Black widow" (2005)
Volvo V70 2,4T "Refined III" (2000)
Volvo 740 "200sx" (1988)
dahlens SÄNK MER!
11 januari 2012 · 389 Inlägg

M50b25 är en trevlig motor, ska vara lätt att stoppa i med smile

Finns nog mycket info om man söker ang motorbyte i 740. kolla även med sfro så ska det inte vara några prob.

Senast redigerat av dahlens (11 januari 2012)

Volvo 240 GL "Max" (1988)
Raid Life is whatever you make, be true dont fake it
11 januari 2012 · 96 Inlägg

dahlens skrev:
M50b25 är en trevlig motor, ska vara lätt att stoppa i med smile

Finns nog mycket info om man söker ang motorbyte i 740. kolla även med sfro så ska det inte vara några prob.

okej, det är just det dom där motorkoderna fattar inte jag big_smile

jo, jag ska titta runt lite.. den ska vara klar i sommar så
ja, jag ska göra det, så jag får den informationen jag ska ha

Volvo V70 2,4T "Refined III" (2000)
Volvo 740 "200sx" (1988)
MG ZR 160 "Black widow" (2005)
careau
11 januari 2012 · 1 624 Inlägg

Ta dig ett snack med; http://www.garaget.org/?car=182295

Han kör nästan samma motor som nämndes av dahlens tidigare i tråden.

Senast redigerat av careau (11 januari 2012)

Loxxy
11 januari 2012 · 47 Inlägg

Raid skrev:

dahlens skrev:
M50b25 är en trevlig motor, ska vara lätt att stoppa i med smile

Finns nog mycket info om man söker ang motorbyte i 740. kolla även med sfro så ska det inte vara några prob.

okej, det är just det dom där motorkoderna fattar inte jag big_smile

jo, jag ska titta runt lite.. den ska vara klar i sommar så
ja, jag ska göra det, så jag får den informationen jag ska ha

Bmw motor 2,5 liters rak sexa på 191 Hk räcker gott o väl wink  ´du blir inte misnöjd

BMW E38 750i "Godzilla" (1998)
Nissan Stagea RS FOUR S "R34 GTR" (2001)
Bmw_Bertil Ljud freak !
11 januari 2012 · 928 Inlägg

köp SFRO bygghandbok ! Jag skulle satsa på bmw 6an ! Lätta att få ditt å väldigt slitstarka..Annars är T6 eller T5 ett alternativ ! men som sagt sfro bygghandbok är väldigt bra att ha i detta läge smile

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
11 januari 2012 · 2 390 Inlägg

Frågan är ju om du vill SFRO besikta eller bara vanlig regg besiktning?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Raid Life is whatever you make, be true dont fake it
11 januari 2012 · 96 Inlägg

_Performance_ skrev:
Frågan är ju om du vill SFRO besikta eller bara vanlig regg besiktning?

vad är den stora skillnaden?

Volvo V70 2,4T "Refined III" (2000)
Volvo 740 "200sx" (1988)
MG ZR 160 "Black widow" (2005)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
11 januari 2012 · 2 390 Inlägg

Raid skrev:

_Performance_ skrev:
Frågan är ju om du vill SFRO besikta eller bara vanlig regg besiktning?

vad är den stora skillnaden?

Skillnad är ju hur mycket effekt du ska ha i bilen. En T5 motor kan du ju göra en vanlig reggbesktning med, gränsen  ligger på 238hk och 328nm om ja inte minns fel, rätta mig om det är fel någon. Ska du över den effekten måste du göra en SFRO besiktning, alltså regga om den som ombyggt fordon . Och det är inte direkt billigt

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Bmw_Bertil Ljud freak !
11 januari 2012 · 928 Inlägg

Men är ju inte bara att byta motor måste byta bromsar å bakaxel sen måste du få intyg på dessa ändringar.....Och satsa på bmw motor smile kör med 328 spis 193hk 238Nm med mindre modd så får du bra med mer öss i maskin å inte som alla andra wink

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
KHRacing
11 januari 2012 ·

Bmw_Bertil skrev:
Men är ju inte bara att byta motor måste byta bromsar å bakaxel sen måste du få intyg på dessa ändringar.....Och satsa på bmw motor smile kör med 328 spis 193hk 238Nm med mindre modd så får du bra med mer öss i maskin å inte som alla andra wink

Bara för SFRO / ombyggt fordon
för att regga med bytt motor så beror allt på vad man använder för frambromsar/bromsar, bromscylinder.
mkt enklare att dr ai en T5:a i en 740 o remma med bytt motor "bara" än att  rega med t5:a som ombyggt fordon.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
11 januari 2012 · 2 390 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
Men är ju inte bara att byta motor måste byta bromsar å bakaxel sen måste du få intyg på dessa ändringar.....Och satsa på bmw motor smile kör med 328 spis 193hk 238Nm med mindre modd så får du bra med mer öss i maskin å inte som alla andra wink

Turbo bromsar, 1031 axel, och motor i original utförande med kat och komplett avgasrening så bordet det inte vara nått problem alls med en regg besiktning

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
KHRacing
11 januari 2012 ·

_Performance_ skrev:

Bmw_Bertil skrev:
Men är ju inte bara att byta motor måste byta bromsar å bakaxel sen måste du få intyg på dessa ändringar.....Och satsa på bmw motor smile kör med 328 spis 193hk 238Nm med mindre modd så får du bra med mer öss i maskin å inte som alla andra wink

Turbo bromsar, 1031 axel, och motor i original utförande med kat och komplett avgasrening så bordet det inte vara nått problem alls med en regg besiktning

precis: vet flera som reggat på detta sättet helt enligt reglerna/lagligt.

kolla in JIp´s 740 här på garaget eller på bonnmeck.se

Jonasarvidsson Maniac
11 januari 2012 · 536 Inlägg

Hade jag varit dig så hade jag utan tvekan valt BMWs m50b25 (och inte en 328 motor för att om du vill bygga turbo så har dom alu block.. o det håller sådär.....). Mycket trevligare än t5an som ALLA ska ha nuförtiden.. Bmw motorn behöver du inte ens öppna och du kan köra över 400hk.. Vill du vara säkrare kan du byta till ARP bult, racing kedjor och en cooperingpackning... Håller bra mycket bättre än en t5a och är bra mycket trevligare..

smile

Senast redigerat av Jonasarvidsson (11 januari 2012)

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
11 januari 2012 · 2 390 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Hade jag varit dig så hade jag utan tvekan valt BMWs m50b25. Mycket trevligare än t5an som ALLA ska ha nuförtiden.. Bmw motorn behöver du inte ens öppna och du kan köra över 400hk.. Vill du vara säkrare kan du byta till ARP bult, racing kedjor och en cooperingpackning... Håller bra mycket bättre än en t5a och är bra mycket trevligare..

smile

Vart har du varit förra året, inte på garaget tydligen, ALLA kör ju med Bmw motor nu..Visst T5:an är vanlig den med..

Senast redigerat av _Performance_ (11 januari 2012)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Jonasarvidsson Maniac
11 januari 2012 · 536 Inlägg

_Performance_ skrev:

Jonasarvidsson skrev:
Hade jag varit dig så hade jag utan tvekan valt BMWs m50b25. Mycket trevligare än t5an som ALLA ska ha nuförtiden.. Bmw motorn behöver du inte ens öppna och du kan köra över 400hk.. Vill du vara säkrare kan du byta till ARP bult, racing kedjor och en cooperingpackning... Håller bra mycket bättre än en t5a och är bra mycket trevligare..

smile

Vart har du varit förra året, inte på garaget tydligen, ALLA kör ju med Bmw motor nu..Visst T5:an är vanlig den med..

Fortfarande inte lika vanlig som t5an.. Vill man ha en potent motor för en relativt billig peng utan att behöva byta allting och ladda 2 bar.. Då väljer man en bmw sexa smile

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
11 januari 2012 · 2 390 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:

_Performance_ skrev:

Jonasarvidsson skrev:
Hade jag varit dig så hade jag utan tvekan valt BMWs m50b25. Mycket trevligare än t5an som ALLA ska ha nuförtiden.. Bmw motorn behöver du inte ens öppna och du kan köra över 400hk.. Vill du vara säkrare kan du byta till ARP bult, racing kedjor och en cooperingpackning... Håller bra mycket bättre än en t5a och är bra mycket trevligare..

smile

Vart har du varit förra året, inte på garaget tydligen, ALLA kör ju med Bmw motor nu..Visst T5:an är vanlig den med..

Fortfarande inte lika vanlig som t5an.. Vill man ha en potent motor för en relativt billig peng utan att behöva byta allting och ladda 2 bar.. Då väljer man en bmw sexa smile

Nästan så¨den är det snart. Visst inge fel på den motorn. Men allt handlar ju om hur stor budget han har, vad han ska göra efter besiktning osv.  Vi kan ju bara ge tips sen är det ju upp till han tongue.. DOCK så kan ja hålla med att bmw motorn med turbon får ett jävla fint ljud.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Jonasarvidsson Maniac
11 januari 2012 · 536 Inlägg

_Performance_ skrev:

Jonasarvidsson skrev:

_Performance_ skrev:

Vart har du varit förra året, inte på garaget tydligen, ALLA kör ju med Bmw motor nu..Visst T5:an är vanlig den med..

Fortfarande inte lika vanlig som t5an.. Vill man ha en potent motor för en relativt billig peng utan att behöva byta allting och ladda 2 bar.. Då väljer man en bmw sexa smile

Nästan så¨den är det snart. Visst inge fel på den motorn. Men allt handlar ju om hur stor budget han har, vad han ska göra efter besiktning osv.  Vi kan ju bara ge tips sen är det ju upp till han tongue.. DOCK så kan ja hålla med att bmw motorn med turbon får ett jävla fint ljud.

Går att regga ju big_smile så en bra motor big_smile

Raid Life is whatever you make, be true dont fake it
11 januari 2012 · 96 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Hade jag varit dig så hade jag utan tvekan valt BMWs m50b25 (och inte en 328 motor för att om du vill bygga turbo så har dom alu block.. o det håller sådär.....). Mycket trevligare än t5an som ALLA ska ha nuförtiden.. Bmw motorn behöver du inte ens öppna och du kan köra över 400hk.. Vill du vara säkrare kan du byta till ARP bult, racing kedjor och en cooperingpackning... Håller bra mycket bättre än en t5a och är bra mycket trevligare..

smile

låter ju inte alls fel det där, och jag håller med dig att alla ska ha T5orna i sina gammla traktorer tongue

men anledningen till att jag vill stoppa i en T5a är att jag älskar ljudet! sen gillar jag den motorn "ingen anning varför" smile

Volvo 740 "200sx" (1988)
MG ZR 160 "Black widow" (2005)
Volvo V70 2,4T "Refined III" (2000)
Jonasarvidsson Maniac
11 januari 2012 · 536 Inlägg

Raid skrev:

Jonasarvidsson skrev:
Hade jag varit dig så hade jag utan tvekan valt BMWs m50b25 (och inte en 328 motor för att om du vill bygga turbo så har dom alu block.. o det håller sådär.....). Mycket trevligare än t5an som ALLA ska ha nuförtiden.. Bmw motorn behöver du inte ens öppna och du kan köra över 400hk.. Vill du vara säkrare kan du byta till ARP bult, racing kedjor och en cooperingpackning... Håller bra mycket bättre än en t5a och är bra mycket trevligare..

smile

låter ju inte alls fel det där, och jag håller med dig att alla ska ha T5orna i sina gammla traktorer tongue

men anledningen till att jag vill stoppa i en T5a är att jag älskar ljudet! sen gillar jag den motorn "ingen anning varför" smile

Gör såhär, stoppa i precis vad du känner för smile Men ska du trimma, dvs nåt annat än att slänga i ett chip. Så hade jag alla gånger valt BMW motorn.. För somsagt du behöver itne ens öppna skiten, o du kan ändå trycka ut över 400.. PPF fick ut över 400 på hjulen på en m50 motor.. Oöppnad.. Testa det med en t5a så skickar man allt och lite till i motorn tongue ska du bara köra original så kör på en t5a.. Där är iaf turbo på den original tillskillnad från bmwn.. Sen är nästan sexans motorljud porrigare va wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang