Ford Mondeo MK3 fräschas upp samt småstylas. Sommarpjuks på 2014-04-10

Tanken med denna bilen är inte 500hp+ eller någon banbil eller liknande utan bara en helt vanlig familjebil som skall fräschas upp och få lite clean styling med mkt smådetaljer som gör mkt.
  • 24 Följare
  • 71 042 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 april 2014
lennyboy Privatchaufför
22 mars 2014 · 303 Inlägg

Känns riktigt gött att bilen går igen smile
O bensinpumpen verkar fungera fin fint tongue

Såg däremot att jag måste köpa en sats klämmor samt lite fett till höger drivaxelknut.
O sen skickade jag svärmor till Biltema för att köpa en ny styrled så jag kan byta fjäder vänster fram big_smile

Over and out!

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
Keller Hamster
22 mars 2014 · 817 Inlägg

lennyboy skrev:

Keller skrev:
Har för mig att den sparas i huset.
På Focus mk2 så kan jag gå in och ändra mätarställning via ett program jag har.
Dock bara uppåt. Så skaffar man ett nytt hus, från t.ex en facelift modell så måste man dels programmera in nycklarna och dels ändra mätarställningen till det man har så att säga.
Skaffar du ett hus med högre värde än vad du har så går det inte att justera neråt.

Bör vara någerlunda likadant på Mondeon.

Vad menar du med nycklar?
Jag tänkte jag skall kolla nummret på mätarhuset o hitta ett med likadant nummer... mätarställningen är ju inte hela världen, är det högre/lägre så är det ju bara skriva vad det gamla stod på och vad det nya visar.

Det är ju bara siffror^^

Over and out!

På Focusen måste man koda in nycklarna till det nya huset.
Har väl med imobilisern att göra..

Ja du gör ju som du vill smile På polarens Primera Sport så hade verkstaden skrivit in det i serviceboken bara.
Som du skrev, sålänge man kan spåra det.
Jag refererade till Focusens inställning då om man vill ha det "korrekt" så skriver man in mätarställningen direkt i programmet så visar den samma som du hade innan. Sålänge det nya huset har lägre tal än det gamla.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
lennyboy Privatchaufför
22 mars 2014 · 303 Inlägg

ja okej.
Det är ju bara att testa o byta instrumentet o se vad som händer big_smile

Over and out!

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
lennyboy Privatchaufför
23 mars 2014 · 303 Inlägg

Efter snart ett år har jag äntligen tagit tag i att byta vänster fjäderben (bytte ju det högra sommaren 2013)
Så det var väl dags nu? roll
Grejen att jag inte bytt är att jag ej fått tag i en styrled innan, har jämt varit slut när jag varit på biltema o bilen har ju gått bra så inte orkat lägga energi på att köpa det på mekonomen som kostar lite mera tongue

Halva dagens jobb gjort nu iaf, vart lite tomt här i hjulhuset cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102729/102729-79b48998a9a9f197316da8b39d787b3c.jpg

Det är ju bara "lite" skillnad i antalet fjädervarv ^^ det gamla fjäderbenet med originalfjädern var endast 2,75varv och det "nya" med lessjöfjädern är 6,5 varv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102729/102729-8826246c8a053e6af46d08be3ce65643.jpg

Så nu blir det en break ett tag för att hinna kalasa lite, så blir att plocka ihop bilen ikväll så man kan bränna till jobbet me han imorron igen.

Så det skall bli skönt att ha lessjösänkfjädrar på båda sidor fram big_smile
Se om den blir mindre stötig nu tongue

Over and out!

P.S. Kör försiktigt, det kan vara mitt liv du räddar ^^

Senast redigerat av lennyboy (23 mars 2014)

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
lennyboy Privatchaufför
23 mars 2014 · 303 Inlägg

Tänkte lägga upp två bilder till här...

Så här skall ju en skiva som är använd och normalsliten se ut...
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102729/102729-57e9cf31e2831bb5ddcffb57436ef2c5.jpg

Men när insidan börjar se ut såhär så börjar man fundera på om man skall investera i ett par nya skivor fram.
Eftersom ekonomin inte riktigt är i fas just nu, så får det vänta ett litet tag.
Eftersom att utsidan ser bra ut så lär ju inte länsman gnälla om man blir stoppad, insidan är värre när det är dags för besiktning däremot...
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102729/102729-019b9d3bec907636a20bd5d3c7d1eee4.jpg

Jaja, snart blire att gå ut och fortsätta montera ihop bilen och ta en provrunda me han smile

Over and out!

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
lennyboy Privatchaufför
23 mars 2014 · 303 Inlägg

Då var bilen äntligen nere på alla 4-hjul igen. Dessvärre vart det ingen provtur ikväll då jag måste fixa lite inför morgondagens arbete...

Men nu skall han väl gå ett tag, bara leta runt lite efter ett mätarhus till bilen så man kan testa o byta o se om man löser felet smile

Over and out!

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
lennyboy Privatchaufför
24 mars 2014 · 303 Inlägg

Har provkört bilen ordentligt idag, och den går som en dröm big_smile

Känner mig ungefär som ett litet barn på julafton smile

Dessvärre så verkar panelen leva sitt eget liv mer o mer så snart går det väl ej att utläsa någonting ens en liten stund.
Så skall ut ikväll och montera loss instrumenthuset och prova att spänna metallbläcken lite o se om det hjälper. annars blir det att byta mätarhuset vartefter, har ju en bil till att åka med som tur är smile

Over and out!

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
bompyride
25 mars 2014 · 227 Inlägg

Skönt att höra att den gick bra! smile

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon
lennyboy Privatchaufför
25 mars 2014 · 303 Inlägg

bompyride skrev:
Skönt att höra att den gick bra! smile

Ja eller hur, den har varit saknad kan jag lova cool

Over and out!

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
lennyboy Privatchaufför
9 april 2014 · 303 Inlägg

ja det blir ingen jättestor update nu, men det blir en iaf.

Har sprejat kontaktspray i kontakthandsken bakom panelen och även i mätarhuset och det verkar funka som tur är big_smile

Sålde förresten min andra slitvarg nu när forden går igen.
Dessvärre har inte ekonomin kommit riktigt i fas ännu så blir inga spenderbyxor denna månad...
Men jag har iaf inhandlat ett par schysta alu-fälgar till sommaren då jag tröttnade på mina gamla 17" SVF Talladega.

Men bild på det kommer så fort jag hunnit montera dom på bilen tongue

Ovar and out!

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
bompyride
9 april 2014 · 227 Inlägg

Kanon! det ser vi fram emot!

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon
lennyboy Privatchaufför
9 april 2014 · 303 Inlägg

Jag kan väl avsölja att det inte är några blingbling fälgar, eller 18" o större, utan det är 16"are.

Anledningen är att dels ekonomin är ur balans o dessutom är det mkt enklare o billigare att hitta bra billiga 16" om man jämför mot 17"

Over and out!

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
lennyboy Privatchaufför
10 april 2014 · 303 Inlägg

Då har jag varit ute och krälat på marken och fått på lite fräschare fälgar på bilen.
Dock får ni ha överseende med att jag inte tvättat fälgarna innan jag monterade dom, men skall ändå göra en ordentlig tvätt av bilens utsida i helgen så tänkte ta allt på en gång istället.
Ser ju lite dumt ut med vältvättade o putsade fälgar o skitig bil cool

Här är en bild tagen före hjulbytet
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102729/102729-91f84f8a837cfeca170809b974c028fa.jpg

Och här är med sommarfälgarna, dels är det dåligt med luft i vänster fremhjul, och sen har jag massor med bråte i bagaget o det är lite buligt där den står så därför det ser ut som han har världens rövhäng big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102729/102729-fad4becd6b6bef1534f1408c1eaa9cd1.jpg

Det bästa med dessa fälgar är att dom breddar utåt jämförelsevis mot vinterfälgarna, och det gör att bromsoken sitter djupare in o ger lite maffigare utseende på någe vis.
Dessutom är det tajt mellan däck o skärmkant bak, nu är det ca 3mm mellanrum, förut var det ca 20mm cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102729/102729-3cb4a9dbf9af8d32a9921f7bbe66aeee.jpg

Funderar även på att sätta lite stretch på däcken om man skall byta men frågan är:
Nu sitter det 205/55-16 tror ni man kan köra typ 185/50-16? eller någon som har ett bättre förslag på däck dimension tongue

Over and out!

Senast redigerat av lennyboy (10 april 2014)

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
lennyboy Privatchaufför
15 april 2014 · 303 Inlägg

Just nu står projektet väldigt stilla...
Har helt tappat både ork o motivation.
Förhoppningsvis får man väl tillbaka gnistan att fortsätta pilla så man kan komma iväg på lite bilträffar m.m.

Over and out!

Senast redigerat av lennyboy (15 april 2014)

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
bompyride
15 april 2014 · 227 Inlägg

Hoppas att du hittar det som driver dig! smile

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon
lennyboy Privatchaufför
20 april 2014 · 303 Inlägg

bompyride skrev:
Hoppas att du hittar det som driver dig! smile

Tack, ja just nu är det inte mkt till motivation.

Men besiktning står och väntar vid dörren så gjorde ett litet ryck idag o kollade varför handbromsen inte längre tar.
Det visade sig att wirarna på bägge sidor kärvar... för drar man åt handbromsen så släpper den inte när man släpper spaken.
Och kopplar man loss wirarna från oken så rör sig "armarna" på bägge oken bak utan problem. DVS. tar man en polygrip o klämmer åt (samma som wiren gör) och släpper så går dom fint tillbaka till "viloläge".

Så det blir väl att börja forska lite i vart man billigt kan få tag på 2st nya handbromswirar så man kan få det bytt till bes.
Känns onödigt att åka dit o veta att jag får ombesiktning på handbromsen.

Men återigen så tappade man ju lite motivation när det bara är motgångar med det mesta.
Kanske kan g¨att smörja upp dom "tillfälligt" så dom klarar bes men vet att dom kommer krångla inom kort igen o det finns roligare saker att göra än att smörja upp handbromsen 1gång i veckan för de skall fungera.

Over and out!

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
Nystedt88
21 april 2014 · 411 Inlägg

Höger bromsok bak kärvar på min ST med,, trodde det var wirarna men det är armen som wiren sitter fast i som kärvar så man får smörja upp där då och då.. smile

Volvo 240 "Hjördis" (1980)
Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
lennyboy Privatchaufför
21 april 2014 · 303 Inlägg

Nystedt88 skrev:
Höger bromsok bak kärvar på min ST med,, trodde det var wirarna men det är armen som wiren sitter fast i som kärvar så man får smörja upp där då och då.. smile

Ja det är ju sjukdom på dessa containrar att handbromsen bråkar o i 9 fall av 10 är det oken.
Men på min är det wirarna som gjort sitt, har smörjt dom som en galning till förra bes o funkade max en vecka o sen krånglade skiten igen. så iår blir det att göra det ordentligt och byta bägge när man ändå river i det.

Over and out!

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang