Dummaste förslaget någonsin

gostajan
18 januari 2012 · 1 Inlägg

Det här är så dumt att man nästan inte tror att det är sant:

http://svt.se/2.33919/1.2679064/vill_sp … mans_bilar


Vad tycker ni?

Evildan
18 januari 2012 ·

Alkolås: bra idé. Skulle tamejfan vara krav i samtliga fordon då det finns så mkt svin som kör onyktra.

Passagerarförbud: Hyfsat bra idé, ingen risk för en omogen förare att falla för grupptrycket eller försöka visa sig frääään inför polarna. Kan vara reglerat 1år efter taget körkort så lite rutin infinner sig utan störande (lättölsfulla popcornätande fjortisar) passagerare i bilen.

Hastighetsspärrat fordon: Dyrt, men istället införa hårdare straff vid fortkörning såsom körkortsindragning med krav på uppkörning och teoriprov under prövotiden samt riktigt dryga böter.

Mörkerkörningsförbud: Om de flesta olyckor med ung förare sker under mörkerkörning så inför begränsningar i körandet 6månader efter körkortstagandet såsom lägre hastighet samt endast körande till och från jobb/skola efter mörkret lagt sig (synd om ungdomar i Norrland skrivs det i artikeln, men sommartid då när solen aldrig går ned då får dom ju i princip köra dygnet runt!)

Dessa regler ska då gälla både Killar och Tjejer 18-25år med nytagna körkort för könsdiskriminering får inte förekomma.

Senast redigerat av Evildan (18 januari 2012)

-stoffe-
18 januari 2012 · 1 271 Inlägg

Vill veta hur dom ska fånge med fart spärr å funka på en äldre bil säg ex 240 med förgasare en inte allt för ovanlig första bil. Menar all kör juh inte mordäna bilar precis

plankan
18 januari 2012 ·

gostajan skrev:
Det här är så dumt att man nästan inte tror att det är sant:

http://svt.se/2.33919/1.2679064/vill_sp … mans_bilar


Vad tycker ni?

Råkar du kanske vara mellan 18-24 roll

Nybergrobin
18 januari 2012 · 2 381 Inlägg

Det skulle aldrig funka att göra detta på dagens bilar. Förslaget i sig är ganska bra för många av oss yngre förare kör hemskt dåligt. Men tex alkolås borde fan i mig vara krav på alla nya bilar idag!

Evildan
18 januari 2012 ·

-stoffe- skrev:
Vill veta hur dom ska fånge med fart spärr å funka på en äldre bil säg ex 240 med förgasare en inte allt för ovanlig första bil. Menar all kör juh inte mordäna bilar precis

Koppla en givare till hastighetsmätarvajern som är kopplad till tändspolen som bryter strömmen vid för hög hastighet?
Alternativt en liknande "1 till 2 vajerdelare" som man hade till kilometermäknaren på gamla dieselbilar så man får en del till hastighetsmätaren och en till en brytande enhet kopplad till tändspole eller insprut beroende på bilmodell.

Senast redigerat av Evildan (18 januari 2012)

9Femma
18 januari 2012 · 342 Inlägg

Dummaste förslaget någonsin vet jag inte om jag håller med om.
Däremot är det i sin presenterade form inte så genomtänkt. Dock helt dugligt som grund till diskussion och finslipning, något som faktiskt kan resultera i något vettigt i slutändan.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
-stoffe-
18 januari 2012 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:

-stoffe- skrev:
Vill veta hur dom ska fånge med fart spärr å funka på en äldre bil säg ex 240 med förgasare en inte allt för ovanlig första bil. Menar all kör juh inte mordäna bilar precis

Koppla en givare till hastighetsmätarvajern som är kopplad till tändspolen som bryter strömmen vid för hög hastighet?

Fast på 10 sekunder är juh de bortkopplat

Evildan
18 januari 2012 ·

-stoffe- skrev:

Evildan skrev:

-stoffe- skrev:
Vill veta hur dom ska fånge med fart spärr å funka på en äldre bil säg ex 240 med förgasare en inte allt för ovanlig första bil. Menar all kör juh inte mordäna bilar precis

Koppla en givare till hastighetsmätarvajern som är kopplad till tändspolen som bryter strömmen vid för hög hastighet?

Fast på 10 sekunder är juh de bortkopplat

Det är väl inte hur fort det är bortkopplat som är frågan utan hur man ska spärra en bil?
Går alltid att kringå tekniska lösningar oavsett hur ny eller gammal bil det handlar om.
Sätter man ett elakt straff på att åka med urkopplad "fartbegränsare" exempelvis förlora körkortet i 2år eller dylikt som svider får man enkelt bort de omogna som inte bryr sig om lagar och regler från vägarna och man kan hoppas att dom växt till sig när dom får börja ta om sitt körkort.

Caffe
18 januari 2012 · 1 436 Inlägg

Det jag har svårt för är att de säger att man ska införa massa saker för åldern 18-24... Ska man då bara få köra en "ungdomsgodkänd bil"? Menar de att det inte finns fortkörare eller alkolister som är äldre än 24?!?

Jag kan tänka mig att man inför krav på alkolås, om man gör det för ALLA förare.
Jag kan tänka mig att man begränsar max-hastigheten till säg 140 för alla bilar, men då ska det fan gälla alla förare oavsett ålder.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Warn
18 januari 2012 · 24 Inlägg

Visst med alkolås. Men fartspärr, ingen mörkerkörning eller passagerare?? Blir ju en epa som inte får köras i mörker och inte heller ha passagerare? Känns som att detta inte kommer gå igenom..

impresst 2fast4you
18 januari 2012 · 371 Inlägg

jag blir bara förbannad när jag läser sånt här. fan va dumma folk det finns.

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 januari 2012 · 2 972 Inlägg

gostajan skrev:
Det här är så dumt att man nästan inte tror att det är sant:

http://svt.se/2.33919/1.2679064/vill_sp … mans_bilar

Vad tycker ni?

Motivera varför du tycker det är så dumt att du inte tror det är sant?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
impresst 2fast4you
18 januari 2012 · 371 Inlägg

alkolås kan jag hålla med om, hastighetsbegränsning kan jag hålla med om, men det dära andra är ju så löjligt så det inte är sant. man ska åka kollektivt sägar dom. kommer se kul ut när 50 ungdommar åkar själva i bilen på väg till samma arbetsplass. sen måste dom jo börja senare på vintern o sluta tidigare så dom inte kör i mörkret
haha

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
engolf
18 januari 2012 · 3 235 Inlägg

Folk tänker helt fel när det gäller unga människor inblandade i olyckor. Straffa dem, inte låt köra i mörket bla bla bla... varför kan man inte belöna laglydiga förare istället? Typ väldigt billig försäkring för färska förare och/eller andra ekonomiska fördelar, och skulle dem åka fast för att köra för fort, krockar eller liknande först DÅ ska man straffa med indraget kort, dyrare försäkring, längre prövetid mm. Allt numera handlar om att straffa:/

sonaxvax
18 januari 2012 · 490 Inlägg

Garantera så klarade han inte körkortet förens han fyllde 22 fick inte va ute längere än kl 21:00 för sin inavlade mamma och alltid åkt otrimmad moped! och nu är han tillbaka för han är avundsjuk och vill ha hämnd! Äckelmänniska

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
granadadr
18 januari 2012 · 7 290 Inlägg

då tror jag hällre på att montera kameror i bilar,, är faktiskt lite sugen på det redan nu smile för vi har endel bussar som har förkärlek att svänga ut mittframför en på 70-90väg wink

skulle vara roligt att stoppa en sådan chaufför å bara säga att du borde tänka dig lite för,, å garanterat skulle man få nått spydigt tillbaka,, då kan man bara lugnt å sansat säga,, ja men jag har allt på film wink vill du se???

Senast redigerat av granadadr (18 januari 2012)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
IceEyes Varningar: För många..
18 januari 2012 · 2 552 Inlägg

Tomas Wikberg och de andra förespråkarna kan ta sitt korkade förslag och köra upp det på ett ställe där solen inte lyser. Tummen upp till de riksdagspolitiker som motsäger sig detta absurda påhitt.

Att det sker olyckor med jämna mellanrum är något man leva med. Allt kan inte vara perfekt här i världen.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
soyd
18 januari 2012 · 1 853 Inlägg

Alkolås borde bli/vara lag på nya bilar, sätt det i nyckeln så slipper det förstöra inredningen.

Inbyggd hastighets spärr funkar ju inte heller, om du sätter den till max 110, så kan man ju fortfarande köra som en blådåre på 50/70/80 osv...

Så det finns ju "typ" bara 2 lösningar.

1. GPS baserad hastighets låsning utifrån aktuell hastighet på vägen. (Problemet är om man tappar gps täckning..)
2. Digitala vägskyltar med sändare som gör att så fort du passerat skylten låses hastigheten till vad skylten visar.

Sedan så skulle det ju betyda att man omöjligt kan genomföra omkörningar med hastighets spärren.

Eller hur har man annars tänkt sig att lösa det hela ?

Sedan att man inte ska för köra i mörker det är ju korkat... Hur ska man komma hem när man slutat på kvällen och det är mörkt... Jag är även kritisk till att man inte ska får ha passagerare det är ju ganska oekonomiskt att inte låta folk samåka som är unga. Så Ja hastighets låsningen är ju bara för att rädda era egna arslen så det är ju bra på så vis..

Så jag ser ju de bästa lösningarna för att få ner olyckorna i detta fallet är ju:

Alkolås
Hastighetsspärrar, men de borde gälla alla oavsett kön mellan 18-24 om det blir till!.

/mvh soyd

Lillalilja
18 januari 2012 · 529 Inlägg

soyd skrev:
Alkolås borde bli/vara lag på nya bilar, sätt det i nyckeln så slipper det förstöra inredningen.

Inbyggd hastighets spärr funkar ju inte heller, om du sätter den till max 110, så kan man ju fortfarande köra som en blådåre på 50/70/80 osv...

Så det finns ju "typ" bara 2 lösningar.

1. GPS baserad hastighets låsning utifrån aktuell hastighet på vägen. (Problemet är om man tappar gps täckning..)
2. Digitala vägskyltar med sändare som gör att så fort du passerat skylten låses hastigheten till vad skylten visar.

Sedan så skulle det ju betyda att man omöjligt kan genomföra omkörningar med hastighets spärren.

Eller hur har man annars tänkt sig att lösa det hela ?

Sedan att man inte ska för köra i mörker det är ju korkat... Hur ska man komma hem när man slutat på kvällen och det är mörkt... Jag är även kritisk till att man inte ska får ha passagerare det är ju ganska oekonomiskt att inte låta folk samåka som är unga. Så Ja hastighets låsningen är ju bara för att rädda era egna arslen så det är ju bra på så vis..

Så jag ser ju de bästa lösningarna för att få ner olyckorna i detta fallet är ju:

Alkolås
Hastighetsspärrar, men de borde gälla alla oavsett kön om det blir till!.

/mvh soyd

Viss poäng finns det ju i hastighetsgränsen, men om det tex är halt/dålig syn osv hjälper ju inte det för då kan man ju ändå köra för fort för underlaget! Det jag tycker att man ska lägga mer fokus på istället för att försöka kontrollera allt så in i helvete är att få folk att tänka lite bara, använda huvudet helt enkelt. Sedan är ju rätt avstånd väldigt viktigt, framförallt i halkan inne i stan. Kan även tycka att staten skulle gå med på att finansiera alkolås både i gamla och nya bilar, istället för att lägga pengarna på annat trams. Om man kan få bort alla fylleolyckor så har man vunnit mycket, att man klantar sig och krockar eller kör på någon är sånt som kan hända, det är helt enkelt en konsekvens av vår levnadsstil smile

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang