Dummaste förslaget någonsin

Muttley
21 januari 2012 ·

Puttejohnsson skrev:
Jag fyllde nyss 18 och har kollat på bil lite runtomkring. Jag är mycket inne på Peugeot 206 GTI. På Länsförsäkringar Skåne kostar en helförsäkring, för en -00 som gått ~17000 mil, runt 14000 kronor. Och då bor jag på landet, tre mil ifrån närmsta storstad (Helsingborg).
"Men idiot, du behöver ju inte köpa en GTI!". En som gått lika långt och samma årsmodell i 1,6L utförande kostar runt 11000:-. Det är svinigt rent ut sagt! Om min käre far (43 år, som även har två stora bilar + lantbruksfastigheten stående hos LF) ska stå på GTIn skulle det blivit ganska exakt 10000 kronor billigare. Men om min mor (38 år, har inga som helst försäkringar hos LF) skulle stått på GTIn hade det blivit 400:- billigare än om min far skulle stått på den. Lite konstigt...

Så Evildan, du anser att jag inte får sätta en bil på någon av mina föräldrar för att jag ska kunna åka till träningar fem gånger i veckan, till tåget varje morgon och hem (7km till tågstation) och för att vara social med mina kompisar? Men det är bra, tyck du att vi ungdomar bli tjocka, feta och ohälsosamma av att bli sittandes vid datorn för att vi inte har en bil att transportera oss med. Kanon! Då vet jag! smile

//
Putte

Välj en billigare bil blir svaret.   En bil är en lyxvara och inte en rättighet. De blir billigare ju mer erfarenhet du får och därmed är de en bonus att premien går ner.

Inser inte någon att vi har för mycket bilar sett till hur lite vägar vi har.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
21 januari 2012 · 1 899 Inlägg

Hilmer skrev:

PHrnfeldt skrev:
Anledningen till att de är så dyrt för en ungdom är att försäkringsbolagen inte alls vill ha med dem att göra..

En anledningen till att det blivit så dyrt är bl a alla försäkringsbedrägerier, dom som är i den mest utsatta gruppen i olycksstatistiken betalar ju inte för det dom orsakar därför måste priserna höjas. Blir en ond cirkel det är nog de flesta överens om, men för att komma till rätta med problemet med skyhöga premier måste man börja i rätt ände, dvs se till att gruppen som står för olyckorna också är med och betalar notan.

Det har du nog rätt i. Och om du med försäkringsbedrägerier i det här fallet syftar på de som skriver bilen på någon annan än sej själv så är det ju en jädra dum lösning att tvinga övriga att betala mer. Det leder bara till att fler fuskar på just denna punkt.

Det bästa vore ju att man börjar med en bra premie och sen får man helt enkelt arbeta sej nedåt. De som inte tar sitt ansvar får på så vis ökad premie. Försäkringarna kanske skulle vara bundna till personen i fråga och inte fordonet dessutom, detta förlorar ju försäkringsbolaget kanske en viss vinst på men de går rätt jäkla bra ändå.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Hilmer
21 januari 2012 · 1 789 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Hilmer skrev:

PHrnfeldt skrev:
Anledningen till att de är så dyrt för en ungdom är att försäkringsbolagen inte alls vill ha med dem att göra..

En anledningen till att det blivit så dyrt är bl a alla försäkringsbedrägerier, dom som är i den mest utsatta gruppen i olycksstatistiken betalar ju inte för det dom orsakar därför måste priserna höjas. Blir en ond cirkel det är nog de flesta överens om, men för att komma till rätta med problemet med skyhöga premier måste man börja i rätt ände, dvs se till att gruppen som står för olyckorna också är med och betalar notan.

Det har du nog rätt i. Och om du med försäkringsbedrägerier i det här fallet syftar på de som skriver bilen på någon annan än sej själv så är det ju en jädra dum lösning att tvinga övriga att betala mer. Det leder bara till att fler fuskar på just denna punkt.

Det bästa vore ju att man börjar med en bra premie och sen får man helt enkelt arbeta sej nedåt. De som inte tar sitt ansvar får på så vis ökad premie. Försäkringarna kanske skulle vara bundna till personen i fråga och inte fordonet dessutom, detta förlorar ju försäkringsbolaget kanske en viss vinst på men de går rätt jäkla bra ändå.

Om ingen fuskade hade ju premierna inte behövt vara så höga, de som fuskar överlåter ju kostnaderna på andra som faktiskt vill göra rätt för sig. Enkel logik i mina ögon i alla fall.
Så fixa felet istället för symptomet;)

JaggaChafen Tesla Senior Technician
21 januari 2012 · 2 307 Inlägg

Ojj ojjj oj dett ahar dom snackat om helt sen jag tog lappen..

Känns osm om det e ett önsketänkande från nån å få ner dödsfallen. Om man skall införa alla dessa regler så kan mna ju lika gärna förbjuda unga å köra alls..

Å undrar hur dom har tänkt att det skall va ekonomiskt försvarbart å göra allt detta med en bil.. För en 18 åring.

Nä fy fan det e allt bra farligt allt som e förbjudet idag som alla gjorde för 20 årsen...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
SportPilot Ubåtsingenjör
21 januari 2012 · 7 234 Inlägg

blä ... skrota alla bilar så slipper vi fler dödsfall ? enkelt tycker jag ! .... men fy vad tråkigt det hade varit , alla hade gått in i en depresion och alla hade tagit självmord ! men det är ju bra smile då blir ju sjukvård och alla andra sociala medel mycket billigare att driva smile

eller så kör vi på som vanligt, det funkar ju hyffsat bra, finns mycket annat att ta i tu med först

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
21 januari 2012 · 1 899 Inlägg

Hilmer skrev:

PHrnfeldt skrev:

Hilmer skrev:
En anledningen till att det blivit så dyrt är bl a alla försäkringsbedrägerier, dom som är i den mest utsatta gruppen i olycksstatistiken betalar ju inte för det dom orsakar därför måste priserna höjas. Blir en ond cirkel det är nog de flesta överens om, men för att komma till rätta med problemet med skyhöga premier måste man börja i rätt ände, dvs se till att gruppen som står för olyckorna också är med och betalar notan.

Det har du nog rätt i. Och om du med försäkringsbedrägerier i det här fallet syftar på de som skriver bilen på någon annan än sej själv så är det ju en jädra dum lösning att tvinga övriga att betala mer. Det leder bara till att fler fuskar på just denna punkt.

Det bästa vore ju att man börjar med en bra premie och sen får man helt enkelt arbeta sej nedåt. De som inte tar sitt ansvar får på så vis ökad premie. Försäkringarna kanske skulle vara bundna till personen i fråga och inte fordonet dessutom, detta förlorar ju försäkringsbolaget kanske en viss vinst på men de går rätt jäkla bra ändå.

Om ingen fuskade hade ju premierna inte behövt vara så höga, de som fuskar överlåter ju kostnaderna på andra som faktiskt vill göra rätt för sig. Enkel logik i mina ögon i alla fall.
Så fixa felet istället för symptomet;)

Folk har ju börjat fuska p g a orimligt höga premier. Dessa priser är satta så att försäkringsbolagen endera tjänar bra på besväret med människor som är olycksbenägna, eller så de slipper ha med dem att göra. Det görs för att hålla profiten så hög som möjligt. Om de slipper utbetalningsärenden så kan de tillslut skära ner på personal som ska handlägga ärendena, dessa tjänar ju dessutom ohyggligt bra (om man nu ska tro blint på vad de säger) och med arbetsgivareavgiften på det också så får ju bolaget punga ut i snitt 40 - 50k per anställd (om det ens räcker). Detta säger ju sej självt. Ju färre olycksärenden, ju färre anställda och ju fler kunder desto högre profit. Så inte fan avhjälps problemet i slutändan utav att alla slutar fuska. De kommer ändå hålla höga priser för att slippa de mest olycksbenägna kunderna, oavsett område.

Så fungerar systemet, och endera lagstadgar man hårt mot försäkringsbedrägerier och lägger ner tid och pengar för att få fast förövarna eller så tvingar man försäkringsbolagen att sätta humanare priser. Problemet är att folk inte har råd med att betala premien, inte att de fuskar. De flesta fungerar så att man fuskar inte om man inte tycker att det är värt besväret.

Man kan ju också säga så att om folk slutar råka ut för olyckor så sänks premierna, men samtidigt kan man ju göra som jag skrev tidigare. Var och en får teckna en personlig trafikförsäkring med ett rimligt pris, sen får man "arbeta sej nedåt". D v s att den som råkar ut för en olycka som denne är vållande till får betala en högre premie hädanefter.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
xXSammy
21 januari 2012 · 6 580 Inlägg

Vad är rimligt försäkringspris då?

Måste ju prioritera.. Klart priserna är högre på ungdomsbilar, speciellt med bakhjulsdrift
Ju nyare bil ju dyrare plåtjobb, rutor är heller inte gratis
Årsmodell
Drivlina
Effekt
Vikt?
Antal inblandade i olyckor

Summans helhet är asdyr, säg 10k.
Men hur mycket blir det egentligen? ~800 i månaden?

De/Dem
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
21 januari 2012 · 1 899 Inlägg

Malheus skrev:
Vad är rimligt försäkringspris då?

Måste ju prioritera.. Klart priserna är högre på ungdomsbilar, speciellt med bakhjulsdrift
Ju nyare bil ju dyrare plåtjobb, rutor är heller inte gratis
Årsmodell
Drivlina
Effekt
Vikt?
Antal inblandade i olyckor

Summans helhet är asdyr, säg 10k.
Men hur mycket blir det egentligen? ~800 i månaden?

Vet inte vad som är rimligt. Förmodligen däri problemen ligger. Normalt folk har inte tillräckligt god koll på vad kostnaderna uppgår i och då är det svårt att sätta krav, men en sak är säker och det är att försäkringsbolagen går bra. Så lite annorlunda prisbilder vore ju inte fel. Samtidigt så är det ju inte bara på detta vis det fuskas heller så de ligger ju även en del i att fusket borde upphöra, men att anta att om alla slutar fuska så blir det bra priser är bara blåögt.

Har f ö inga planer på att förändra systemet heller. Som jag tidigare skrivit så betalar ja de där surt förvärvade pengarna till trafikförsäkringen för rat-audin jag har. BMWn är billigare att försäkra då jag kan entusiastförsäkra den, vilket också stärker min tes om att det är vissa grupper i samhället som är mindre välkomna hos försäkringsbolagen medan det är andra som är mera välkommna.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
dengus Bilplastreperatör
21 januari 2012 · 87 Inlägg

Jag fick betala 22000 på Folksam för min impreza -01 måste säga att det är bra jävla saftig, kollade vad den skulle kosta på morsan och det är under halva priset enligt mig helt orimligt? Överpris det är vi nog alla överens om?

xXSammy
21 januari 2012 · 6 580 Inlägg

dengus skrev:
Jag fick betala 22000 på Folksam för min impreza -01 måste säga att det är bra jävla saftig, kollade vad den skulle kosta på morsan och det är under halva priset enligt mig helt orimligt? Överpris det är vi nog alla överens om?

Inte så konstigt, du har samtidigt skämt ut dig med en bild då du kört in bilen i en stolpe.

Undrar varför försäkring är så dyrt!

De/Dem
Muttley
21 januari 2012 ·

dengus skrev:
Jag fick betala 22000 på Folksam för min impreza -01 måste säga att det är bra jävla saftig, kollade vad den skulle kosta på morsan och det är under halva priset enligt mig helt orimligt? Överpris det är vi nog alla överens om?

Så värst mycket är de ju faktiskt inte. Du är förmodligen ung, och så lite krut i bilen. 

Vem ska annars betala när de väl händer något.  Inte är de vi eller hur ?.

Sushikocken Sleeper
21 januari 2012 · 3 084 Inlägg

Är nu 24 nu och det är ju löjligt med åldersdiskriminering och alla under 25 kör inte som idioter.
De som är män i min ålder och kör mycket är även bäst i trafiken. (bäst kontroll, bäst reaktionstid, bäst mörkerseende och relativt bra erfarenhet. Intresse för bilar är också generellt sett större hos män. Som med allt annat så blir man ju duktigare på sånt man är intresserad av.) likt förbannat ska vi betala mest!

Isåfall ska dem införa högre försäkringspremie på medelålderskvinnor och pensionärer också för dem ställer tamefan till mest materiella skador i trafiken. Det finns väl ett stort mörkertal här för dem märker ju inte ens när dem ställer till med exempelvis en parkeringsskada och smiter. Visst dem dör inte för att dem ligger och tuffar på i 60 på 120väg och kör in i räcket. Dem ställer dock oftare än andra grupper till med frustration i trafiken vilket kan leda till mänskligt aggressivt beteende hos övriga medtrafikanter. Skulle man samla ihop den klumpen aggressioner panchisen samlar på så skulle det bli en jävligt stor klump med aggression, finns ju ingen forskning om detta men jag tror ju  själv att detta ökar på risken för olyckor som de indirekt är vållande till.

Sen appropå försäkringar så är ju försäkringen för unga män helt åt helvete. Försäkringsbolagen vet ju att man ändå skriver försäkringen på morsan när man är 18... men för i helvete höj självrisken till astronom belopp istället. Då ska det inte heller spela någon roll om bilen står på morsan eller ej det ska kosta lika mycket ändå.
Alla vill ju liksom inte bo hemma hela livet för att inte bli rånad på bilförsäkring.

Med Filosofi, ordbajseri och frustration tackar jag för mig... hej!

Senast redigerat av Sushikocken (21 januari 2012)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Sushikocken Sleeper
21 januari 2012 · 3 084 Inlägg

tkd_rille skrev:

dengus skrev:
Jag fick betala 22000 på Folksam för min impreza -01 måste säga att det är bra jävla saftig, kollade vad den skulle kosta på morsan och det är under halva priset enligt mig helt orimligt? Överpris det är vi nog alla överens om?

Så värst mycket är de ju faktiskt inte. Du är förmodligen ung, och så lite krut i bilen. 

Vem ska annars betala när de väl händer något.  Inte är de vi eller hur ?.

Jo men det blir ju det om ha lägger den på morsan som det ser ut idag

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Muttley
21 januari 2012 ·

Sushikocken skrev:

tkd_rille skrev:

dengus skrev:
Jag fick betala 22000 på Folksam för min impreza -01 måste säga att det är bra jävla saftig, kollade vad den skulle kosta på morsan och det är under halva priset enligt mig helt orimligt? Överpris det är vi nog alla överens om?

Så värst mycket är de ju faktiskt inte. Du är förmodligen ung, och så lite krut i bilen. 

Vem ska annars betala när de väl händer något.  Inte är de vi eller hur ?.

Jo men det blir ju det om ha lägger den på morsan som det ser ut idag

Systemet är ju tyvärr så korkat upplagt ändå att om du då skadar dig och behöver rehabiliteringen så betalar försäkringsbolaget ändå för dig när du försäkrar ett fordon i dina föräldrar. Jag skulle vilja se de som att man får ta de sura och betala helt för sig själv då du inte försäkrat för dig.
Ja jag har visst försäkrat fordon på föräldrar förr för de funkar tyvärr. 

Men sen såg vi ju att denne killen kunde ju inte köra så varför ska han ha de mycket billigare.

turbodeath
21 januari 2012 · 2 452 Inlägg

om dom nu vill ha det på det sättet så får väl staten betala allt för varför skall den enskilde alltid behöva betala detta....om det nu skulle bli så...

döden kommer tillbaka
Andromeda Rumpmas
21 januari 2012 · 3 860 Inlägg

N0rdqvist skrev:

Puttejohnsson skrev:
Jag fyllde nyss 18 och har kollat på bil lite runtomkring. Jag är mycket inne på Peugeot 206 GTI. På Länsförsäkringar Skåne kostar en helförsäkring, för en -00 som gått ~17000 mil, runt 14000 kronor. Och då bor jag på landet, tre mil ifrån närmsta storstad (Helsingborg).
"Men idiot, du behöver ju inte köpa en GTI!". En som gått lika långt och samma årsmodell i 1,6L utförande kostar runt 11000:-. Det är svinigt rent ut sagt! Om min käre far (43 år, som även har två stora bilar + lantbruksfastigheten stående hos LF) ska stå på GTIn skulle det blivit ganska exakt 10000 kronor billigare. Men om min mor (38 år, har inga som helst försäkringar hos LF) skulle stått på GTIn hade det blivit 400:- billigare än om min far skulle stått på den. Lite konstigt...

Så Evildan, du anser att jag inte får sätta en bil på någon av mina föräldrar för att jag ska kunna åka till träningar fem gånger i veckan, till tåget varje morgon och hem (7km till tågstation) och för att vara social med mina kompisar? Men det är bra, tyck du att vi ungdomar bli tjocka, feta och ohälsosamma av att bli sittandes vid datorn för att vi inte har en bil att transportera oss med. Kanon! Då vet jag! smile

//
Putte

Bra svar!!

Dåligt svar!

Köp en Hyundai Accent 80-90 hk av liknande årsmodell. Det blir bra mycket billigare att försäkra.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
21 januari 2012 · 3 860 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Hilmer skrev:

PHrnfeldt skrev:

Det har du nog rätt i. Och om du med försäkringsbedrägerier i det här fallet syftar på de som skriver bilen på någon annan än sej själv så är det ju en jädra dum lösning att tvinga övriga att betala mer. Det leder bara till att fler fuskar på just denna punkt.

Det bästa vore ju att man börjar med en bra premie och sen får man helt enkelt arbeta sej nedåt. De som inte tar sitt ansvar får på så vis ökad premie. Försäkringarna kanske skulle vara bundna till personen i fråga och inte fordonet dessutom, detta förlorar ju försäkringsbolaget kanske en viss vinst på men de går rätt jäkla bra ändå.

Om ingen fuskade hade ju premierna inte behövt vara så höga, de som fuskar överlåter ju kostnaderna på andra som faktiskt vill göra rätt för sig. Enkel logik i mina ögon i alla fall.
Så fixa felet istället för symptomet;)

Folk har ju börjat fuska p g a orimligt höga premier. Dessa priser är satta så att försäkringsbolagen endera tjänar bra på besväret med människor som är olycksbenägna, eller så de slipper ha med dem att göra. Det görs för att hålla profiten så hög som möjligt. Om de slipper utbetalningsärenden så kan de tillslut skära ner på personal som ska handlägga ärendena, dessa tjänar ju dessutom ohyggligt bra (om man nu ska tro blint på vad de säger) och med arbetsgivareavgiften på det också så får ju bolaget punga ut i snitt 40 - 50k per anställd (om det ens räcker). Detta säger ju sej självt. Ju färre olycksärenden, ju färre anställda och ju fler kunder desto högre profit. Så inte fan avhjälps problemet i slutändan utav att alla slutar fuska. De kommer ändå hålla höga priser för att slippa de mest olycksbenägna kunderna, oavsett område.

Så fungerar systemet, och endera lagstadgar man hårt mot försäkringsbedrägerier och lägger ner tid och pengar för att få fast förövarna eller så tvingar man försäkringsbolagen att sätta humanare priser. Problemet är att folk inte har råd med att betala premien, inte att de fuskar. De flesta fungerar så att man fuskar inte om man inte tycker att det är värt besväret.

Man kan ju också säga så att om folk slutar råka ut för olyckor så sänks premierna, men samtidigt kan man ju göra som jag skrev tidigare. Var och en får teckna en personlig trafikförsäkring med ett rimligt pris, sen får man "arbeta sej nedåt". D v s att den som råkar ut för en olycka som denne är vållande till får betala en högre premie hädanefter.

Problemet är väl att ungdomar inte verkar vilja ha bilar de har råd att försäkra? Vad kostar en invalidiserad 18-åring ett försäkringsbolag tror du? Det är personskadorna som kostar.

Men jag håller med om att det skulle behövas en lagstiftning som kräver att bolagen kan motivera sina premier, för att säkerställa att en hög premie beror på just höga utbetalningskostnader och inte saltas grovt för att skrämma bort icke önskvärda kunder. Dock är jag av uppfattningen att detta inte sker. Ungdomar kostar helt enkelt försäkringsbolagen så pass mycket mer än övriga åldersgrupper.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
21 januari 2012 · 1 899 Inlägg

Andromeda skrev:

PHrnfeldt skrev:

Hilmer skrev:

Om ingen fuskade hade ju premierna inte behövt vara så höga, de som fuskar överlåter ju kostnaderna på andra som faktiskt vill göra rätt för sig. Enkel logik i mina ögon i alla fall.
Så fixa felet istället för symptomet;)

Folk har ju börjat fuska p g a orimligt höga premier. Dessa priser är satta så att försäkringsbolagen endera tjänar bra på besväret med människor som är olycksbenägna, eller så de slipper ha med dem att göra. Det görs för att hålla profiten så hög som möjligt. Om de slipper utbetalningsärenden så kan de tillslut skära ner på personal som ska handlägga ärendena, dessa tjänar ju dessutom ohyggligt bra (om man nu ska tro blint på vad de säger) och med arbetsgivareavgiften på det också så får ju bolaget punga ut i snitt 40 - 50k per anställd (om det ens räcker). Detta säger ju sej självt. Ju färre olycksärenden, ju färre anställda och ju fler kunder desto högre profit. Så inte fan avhjälps problemet i slutändan utav att alla slutar fuska. De kommer ändå hålla höga priser för att slippa de mest olycksbenägna kunderna, oavsett område.

Så fungerar systemet, och endera lagstadgar man hårt mot försäkringsbedrägerier och lägger ner tid och pengar för att få fast förövarna eller så tvingar man försäkringsbolagen att sätta humanare priser. Problemet är att folk inte har råd med att betala premien, inte att de fuskar. De flesta fungerar så att man fuskar inte om man inte tycker att det är värt besväret.

Man kan ju också säga så att om folk slutar råka ut för olyckor så sänks premierna, men samtidigt kan man ju göra som jag skrev tidigare. Var och en får teckna en personlig trafikförsäkring med ett rimligt pris, sen får man "arbeta sej nedåt". D v s att den som råkar ut för en olycka som denne är vållande till får betala en högre premie hädanefter.

Problemet är väl att ungdomar inte verkar vilja ha bilar de har råd att försäkra? Vad kostar en invalidiserad 18-åring ett försäkringsbolag tror du? Det är personskadorna som kostar.

Men jag håller med om att det skulle behövas en lagstiftning som kräver att bolagen kan motivera sina premier, för att säkerställa att en hög premie beror på just höga utbetalningskostnader och inte saltas grovt för att skrämma bort icke önskvärda kunder. Dock är jag av uppfattningen att detta inte sker. Ungdomar kostar helt enkelt försäkringsbolagen så pass mycket mer än övriga åldersgrupper.

Jag har ju aldrig skrivit att det är billigt för försäkringsbolagen att betala ut skadorna, men i förhållande till vad de tjänar på samtliga som inte smäller sina bilar så är det ju förmodligen ingen enorm förlust. Vad jag skrev var en förklaring om varför kostnaderna är som de är, helt enkelt att bolagen försöker göra stor vinst.

Dessutom är det väl lika vanligt med äldre människor som köper bilar de inte har råd med som yngre, var och varannan lånar ju pengar till bilar de inte har råd med.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
RD_87 Skrotsamlare
21 januari 2012 · 4 031 Inlägg

Jag ogillar att försäkring ska behöva vara en så dyr post i ett bilägande. Jag skulle t.ex gärna ha en Dodge Durango kring -00, en sådan kostar på mig som inte har varit med i nån olycka & haft körkort sedan jag var 18 1000:- i månaden helförsäkring max 500 mil.
Blir dyra jävla mil på en bil som gör 0-100 på en industrisemester...
Det måste betyda att bolagens statistik & vinstmarginal är skev eller att jävligt många ungar busåker i just Durango?

Senast redigerat av RD_87 (21 januari 2012)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
21 januari 2012 · 1 948 Inlägg

Lekandet kan minska med t.ex kameraövervakning på platser som är populära att leka på. Samt fler poliser på patrull dygnet runt.

Hur illa detta än låter så anser jag att om "kalle 18 år" kör som en idiot och kör ihjäl sig så är det hans problem så länge han inte tar någon oskyldig med sig. Alltså oskyldig då menar jag verkligen någon som inte har med Kalle att göra.

Skulle kalle ha hela bilen full med kompisar som hetsar och alla stryker med eller blir skadade då är det deras eget fel och dem får skylla sig själva. Enda staten kan bidra med är lite upprensning på olycksplatsen. Skulle det visa sig att olyckan berodde på vårdslöshet jag då ingår inte fri sjukvård utan då får dem stå för hela kalaset. Sjukvård, bärgning osv osv.

Andra typer av olyckor händer och kommer alltid att hända.

Jag ser större problem i högre åldrar faktiskt, vanliga svensson 45år vet sällan vad blinkers, högerregel och allmänt trafikvett är och är mer farlig när han kryssar mellan filerna och tränger sig före med en mobiltelefon i örat. Än vad 18 åriga kalle som kör 20 km/h fö fort är.

Senast redigerat av AcesHigh666 (21 januari 2012)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang