Volvo 745 -90 vibrerar i växellådan/kardan

olivernilsson Den med lägst bil vinner
13 februari 2012 · 617 Inlägg

Jag har aldrig fått vibrationer av att kardan suttit fel, har haft isär hur många som helst och endå lyckats träffa rätt alla gånger? yikes tur för mig:)

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)
Farleykarley
13 februari 2012 · 406 Inlägg

twin_cam skrev:
Alltså öronen på kardan och medbringare får ju inte ligga för varann, men har du rivit det många gånger förr gör du inte det felet smile

Känn så det inte är knutkorsen, brukar paja på 240, men kan ju göra det på 740 också smile

Ah, du tänker så. Tycker som sagt att jag borde märkt det i sådana fall, men skall dra ner allt på Torsdag igen och se vad man kommer fram till.

Knutkorsen är ju vanligt att dem är dåliga på 240 som sagt, men inte 7/940.

Kan också hålla med om att jag tagit ner kardan tidigare utan att detta uppkommit (dock ej på denna bil, utan på andra 7/940), men den här gången uppkom det direkt efter att vi bytt stödlager/hållare samt växellådskudden. Hardyskivan bytte jag i efterhand eftersom den ändå var rätt dålig.
Börjar nästan fundera på om jag blivit allvarligt paranoid, eller om jag haft så pass oflyt så att någon balanseringsvikt ramlat av hjulen typ exakt samtidigt som jag grejat med detta.
Ska nog tamefan testa att dra på sommardäcken en sväng bara för att utesluta den varianten smile

Har hört om folk som satt splinsen nå inihelvete fel när dem glömt att märka upp hur det satt, med mindre vibrationer som föjd, så därför känns det så pass osannolikt att det skulle bli nåt när jag till synes satt allt som det ska vara.

Mercedes 280S "W108. S-klasse" (1972)
Volvo 745 GL "Lågmilarn" (1986)
Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
twin_cam Smålänning
14 februari 2012 · 7 877 Inlägg

Karlie skrev:

twin_cam skrev:
Alltså öronen på kardan och medbringare får ju inte ligga för varann, men har du rivit det många gånger förr gör du inte det felet smile

Känn så det inte är knutkorsen, brukar paja på 240, men kan ju göra det på 740 också smile

Ah, du tänker så. Tycker som sagt att jag borde märkt det i sådana fall, men skall dra ner allt på Torsdag igen och se vad man kommer fram till.

Knutkorsen är ju vanligt att dem är dåliga på 240 som sagt, men inte 7/940.

Kan också hålla med om att jag tagit ner kardan tidigare utan att detta uppkommit (dock ej på denna bil, utan på andra 7/940), men den här gången uppkom det direkt efter att vi bytt stödlager/hållare samt växellådskudden. Hardyskivan bytte jag i efterhand eftersom den ändå var rätt dålig.
Börjar nästan fundera på om jag blivit allvarligt paranoid, eller om jag haft så pass oflyt så att någon balanseringsvikt ramlat av hjulen typ exakt samtidigt som jag grejat med detta.
Ska nog tamefan testa att dra på sommardäcken en sväng bara för att utesluta den varianten smile

Har hört om folk som satt splinsen nå inihelvete fel när dem glömt att märka upp hur det satt, med mindre vibrationer som föjd, så därför känns det så pass osannolikt att det skulle bli nåt när jag till synes satt allt som det ska vara.

Precis. Kanske stödlagret hamnat snett? Rätt osannolikt i och för sig, men vört att kolla... Kardan på en 740 är ju tacksam på det viset att den tar ju inte ens 20 minuter att plocka väck smile Annars om du har typ tvåpelare kan du ju köra på tomgång med växel i och hissa upp bilen och kolla...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Daniieel
14 februari 2012 · 160 Inlägg

jag har löst det! tog isär kardanet, och bytte mitt stödlager. =problem löst. tryckte sen bara ihop  kardanet så måste haft tur om dom måste sitta som innan.  för har ingen obalans och har testat kör i 120km/h smile

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
bengarn
14 februari 2012 · 4 Inlägg

Jag har samma problem på min 965:a (2,5l m90 man), vibrationer i kardanen mellan 70-95 km efter att jag bytt stödlager o stödlagergummit. inga stora vibrationer mer ett doft brummande (precis lagom för att det ska slå lock i öronen hela tiden)

Jag har satt splinesen rätt (passar bara på ett sätt + att jag märkte upp kardanhalvorna), har prövat att ställa både knutkorset vid växellådan och även mittersta korset helt rakt, men utan framgång!  Som jag har fattat det så ska kardanen på denna bilen vara konstig... gafflarna linjerar inte som på de flesta andra kardaner, tittar man på främre kardanhalvan så LIGGER första "gaffeln medan andra "gaffeln STÅR! De båda borde enligt mig vara på samma håll!

Jag börjar misstänka att det är obalans i kardanen, men då den inte vibrerade innan jag bytte lagret så borde det väl inte vara så? en annan tanke är att lagerhållaren är för hård eller för mjuk (köpt på skruvat) kan det kanske funka att byta växellådskudden?

Finns det någon som har en lösning på det här problemet??

MVH//Niklas

Farleykarley
15 februari 2012 · 406 Inlägg

twin_cam skrev:

Karlie skrev:

twin_cam skrev:
Alltså öronen på kardan och medbringare får ju inte ligga för varann, men har du rivit det många gånger förr gör du inte det felet smile

Känn så det inte är knutkorsen, brukar paja på 240, men kan ju göra det på 740 också smile

Ah, du tänker så. Tycker som sagt att jag borde märkt det i sådana fall, men skall dra ner allt på Torsdag igen och se vad man kommer fram till.

Knutkorsen är ju vanligt att dem är dåliga på 240 som sagt, men inte 7/940.

Kan också hålla med om att jag tagit ner kardan tidigare utan att detta uppkommit (dock ej på denna bil, utan på andra 7/940), men den här gången uppkom det direkt efter att vi bytt stödlager/hållare samt växellådskudden. Hardyskivan bytte jag i efterhand eftersom den ändå var rätt dålig.
Börjar nästan fundera på om jag blivit allvarligt paranoid, eller om jag haft så pass oflyt så att någon balanseringsvikt ramlat av hjulen typ exakt samtidigt som jag grejat med detta.
Ska nog tamefan testa att dra på sommardäcken en sväng bara för att utesluta den varianten smile

Har hört om folk som satt splinsen nå inihelvete fel när dem glömt att märka upp hur det satt, med mindre vibrationer som föjd, så därför känns det så pass osannolikt att det skulle bli nåt när jag till synes satt allt som det ska vara.

Precis. Kanske stödlagret hamnat snett? Rätt osannolikt i och för sig, men vört att kolla... Kardan på en 740 är ju tacksam på det viset att den tar ju inte ens 20 minuter att plocka väck smile Annars om du har typ tvåpelare kan du ju köra på tomgång med växel i och hissa upp bilen och kolla...

Har också svårt att tro att det hamnat snett, men ska dra isär det imorn på jobbet och kolla igen. Har tillgång till lyft och allting, så jag testade att mäta vid karadan samtidigt som man snurrade den, o den verkade inte vara skev eller liknande iaf. Allt snurrade väldigt jämt och fint.

Återkommer imorgon så får vi se smile

bengarn
24 februari 2012 · 4 Inlägg

jag har löst problemet på min bil... den nya stödlagerhållaren var för hård o enligt mig felkonstruerad... på ena sidan sitter det en bälg som håller ihop hållaren och gör att den kan flexa, men på andra sidan av hållaren mellan lagret och yttre metallringen på hållaren sitter det en massiv gummikant som har ett spel på ca 1 mm. skulle tippa på att den är till för att minska spelet i lagerhållaren! jag skar bort den och då försvann vibrationerna!

Farleykarley
24 februari 2012 · 406 Inlägg

Bra tips där! Kul att det löst sig. Har inte haft tid att titta min bil än, men ska försöka dra isär allt till veckan. Fick även höra från en gammal "volvoräv" att det kan vara en av knutarna som kärvar, men tycker det låter ganska så osannolikt. Brukar ju mest vara 240 som dem strular på.
Skall definitivt kolla upp det du sa om gummit där till veckan. Återkommer när jag dragit isär allt igen smile

Farleykarley
1 mars 2012 · 406 Inlägg

bengarn skrev:
jag har löst problemet på min bil... den nya stödlagerhållaren var för hård o enligt mig felkonstruerad... på ena sidan sitter det en bälg som håller ihop hållaren och gör att den kan flexa, men på andra sidan av hållaren mellan lagret och yttre metallringen på hållaren sitter det en massiv gummikant som har ett spel på ca 1 mm. skulle tippa på att den är till för att minska spelet i lagerhållaren! jag skar bort den och då försvann vibrationerna!

Stoooort tack för tipset om gummikanten där! Fixade till det på min bil nu, och det blev helt jäkla perfekt! Hade nog aldrig kommit på det om det inte vore för ditt tips, så stort tack för den! big_smile

bengarn
12 mars 2012 · 4 Inlägg

Det var så lite så, kul att kunna vara till nytta (= Jag läste så många andra trådar om samma sak, folk som bytt stödlager och fått vibrationer efter det och nästan alla började spekulera om obalans, balansering, knutkors och linjering! Men om bilen funkade innan man bytte lagret så är det ju faktiskt störst chans att det är där felet ligger! (=

MVH Niklas

wodger
2 januari 2014 · 3 Inlägg

Bengarn, du är min idol! Hade du bott i Kungälv hade det blivit kramkalas.......
Sen i somras har jag jävlats med detta fenomen..........svaret var det du sa!
Än en gång har jag åkt på skiten att köpa eftermarknadsdelar. Aldrig mer!
Jag har en 745 -90 som jag ägnat ett par timmar idag med att bara åka runt och njuta av en vibrationsfri Volvo.
Jag har grejat med detta ett tag. Gillar särskilt dom dagar jag ägnat åt att flytta splines kugge för kugge för att utesluta ev felmontering efter byte av stödlager. Igår förstod jag att det finns gula prickar som Torslanda kladdat på kardan för att dom ska "linjera" sig......dom fanns under all smuts.....
Skön känsla det var....
.Ja, på årsmodell upp till 91 så kan man montera den på många sätt....
Ja, på bakaxel kan man montera på 2 sätt.
Ja, hardy är dyrt på volvo Men nu är den ny iallafall.....
Skulle kunna skriva spaltmeter om detta. Väljer att inte åka till den som sålde stödlagret, är rädd att det kommer sluta illa......
Tack än en gång bengarn. Du är en ängel med huvvet och hjärtat på rätt ställe!

wodger
3 januari 2014 · 3 Inlägg

Lite surt att dramatiskt förkortat livet på lagerhållare bara..
Bra att det blir Volvo orginal nästa gång!

Fladdee
30 november 2016 · 1 Inlägg

Hej!

Jag har råkat ur för liknande bekymmer på min Volvo 245 -89

Jag bytte packboxen från utgående axel till växellådan och har nu fått vibrationer /obalans  från lådan främst vid belastning på rätt låga varv.

Jag missade att märka upp hur medbringaren satt monterad innan jag tog ner den, finns det något smidigare sätt än att testa splins för splins hur den ska sitta?
Finns det någon markering vid medbringaren från fabrik?
Någon nämnde tidigare att bultarna ska sitta enligt pilarna är det pilarna på hardyskivans utsida?
Kan stödlagret eller bakre knutkorset tagit stryk? Jag tog aldrig lös kardan helt utan bara i främre kant, hur kollar jag bäst så att de är fräscha?
Testade byta hardyskiva ikväll utan resultat snurrade även på kardan 1/3 varv vilket bara gjorde saken värre.

Tacksam för alla tips!

Mvh Fladde

Fladde
4 december 2016 · 1 Inlägg

Hittade felet på min smile
Det sitter en trekantig bricka mellan hardyskivan och medbringaren den ska bultas ihop med medbringaren och INTE med kardan. Det spelar inte någon roll hur man sätter medbringaren på splinsen.  Nu går bilen mjukt och fint igen!

Senast redigerat av Fladde (4 december 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang