VW Golf MK2 OEM+ Agressive Stance, Enginebay Shave & Sugtrim !

Tja Allihopa Kände att det var dags för ett nytt projekt. Denna gång blir det inte någon mer familjebil utan jag och min tvillingbror har nu investerat i en väldigt fin och välvårdad Golf MK2 1.8 GL utav 91:års modell som gått 13k lugna mil. Bilen i sig har alltid varit servad hos oss i våran bilverkstad och det är ju en ära att få köpa något man själv jobbat på innan så att säga. Golfen är i toppskick som och ser väldigt bra ut i exteriör samt interiör. Bilen är i stort sätt helt rostfri förutom vänster framskärm som blivit begripen men en ny har blivit beställd .Vi personligen tycker att detta är ett utmärkt utgångsobjekt som nu i detta fall är vårt nya projekt som vi kommer att äga bra tag framöver. Tycker att jag borde lägga ner skrivandet och börja lägga upp alla planer och vad som skall införskaffas till projektet, Vi tackar våra sponsorer för den hjälp och stöd vi fått under projektets gång
  • 211 Följare
  • 362 892 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 januari 2018
Mitsubishi
26 december 2013 · 169 Inlägg

Ser bra ut de här fortsätt så grabbar:) får ont i huvudet när jag ser de här! Kommer ihåg när jag fixade mina bbs split fyfan vilket tråkigt jobb de va:) ni har lite mer tur bara för jag hade bulltar på in sidan av fälgen o de suger plus hade bara en 10:a block nyckel, ett halv varv itaget. Tog lite tid men de gick;)

BMW E46 "Touring" (1999)
BMW E46 "Högerstyrd" (1999)
BMW E36 "Coupe" (1994)
Twins Twins Bil & Plåt
26 december 2013 · 2 577 Inlägg

Mitsubishi skrev:
Ser bra ut de här fortsätt så grabbar:) får ont i huvudet när jag ser de här! Kommer ihåg när jag fixade mina bbs split fyfan vilket tråkigt jobb de va:) ni har lite mer tur bara för jag hade bulltar på in sidan av fälgen o de suger plus hade bara en 10:a block nyckel, ett halv varv itaget. Tog lite tid men de gick;)

Haha, kanske inge det bästa sättet att göra det på tongue
Önskar det hade vart ökga split, hade bara använt mutterdragaren då big_smile

Vi fick ett par bbs rs som skulle lackas hos oss i verkstan en gång, kunden hade även köpt nya fälgbanor(3,5" & 2,5") och Skruvar med tillhörande nyckel som skulle på, såklart demonterades dem innan lack, men det gick väldigt snabbt och smidigt, även vid montage smile vill ha ett par BBS RF men ahh, kanske i framtiden smile

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Mitsubishi
26 december 2013 · 169 Inlägg

Twins skrev:

Mitsubishi skrev:
Ser bra ut de här fortsätt så grabbar:) får ont i huvudet när jag ser de här! Kommer ihåg när jag fixade mina bbs split fyfan vilket tråkigt jobb de va:) ni har lite mer tur bara för jag hade bulltar på in sidan av fälgen o de suger plus hade bara en 10:a block nyckel, ett halv varv itaget. Tog lite tid men de gick;)

Haha, kanske inge det bästa sättet att göra det på tongue
Önskar det hade vart ökga split, hade bara använt mutterdragaren då big_smile

Vi fick ett par bbs rs som skulle lackas hos oss i verkstan en gång, kunden hade även köpt nya fälgbanor(3,5" & 2,5") och Skruvar med tillhörande nyckel som skulle på, såklart demonterades dem innan lack, men det gick väldigt snabbt och smidigt, även vid montage smile vill ha ett par BBS RF men ahh, kanske i framtiden smile

Ja enkelt när maan har rätt grejer vilket jag inte hade just då då jag hade 6 till 7 mil o fälgarna hemma i lägenheten:) fast nu har jag ju garaget en meter från min säng så inte så långt;) jaxde vore fint med BBS RF:)

FjonkeeN93 Volkswagen <3
6 januari 2014 · 1 132 Inlägg

Kommer ej ihåg, men ska ni köra med dimljus eller?
Har kanske ett par splitt nya dimljus över, osäker på om jag ska ha dom på min eller inte sad

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Twins Twins Bil & Plåt
6 januari 2014 · 2 577 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
Kommer ej ihåg, men ska ni köra med dimljus eller?
Har kanske ett par splitt nya dimljus över, osäker på om jag ska ha dom på min eller inte sad

Vi vill ha men är väldigt osäkra om det är cleanare utan eller inte hmm, om det blir några så är det klarglas som skall införskaffas smile

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
7 januari 2014 · 1 132 Inlägg

Är klarglas jag har hemma :-) velar själv fram och tbx om jag ska ha det eller inte...

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Johnareh
7 januari 2014 · 111 Inlägg

jag har satt på dimljus på min jetta nu blir skit bra ljus i alla fall lägger upp bilder på bygg loggen så fort jag får min mobil lagad igen

Volkswagen Golf Mk2 GL "GTI 12V VR6" (1991)
Twins Twins Bil & Plåt
7 januari 2014 · 2 577 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
Är klarglas jag har hemma :-) velar själv fram och tbx om jag ska ha det eller inte...

Nice! Haha xD

silentpower415 skrev:
jag har satt på dimljus på min jetta nu blir skit bra ljus i alla fall lägger upp bilder på bygg loggen så fort jag får min mobil lagad igen

Gött, gör så !
Har den pajjat yikes?

Senast redigerat av Twins (7 januari 2014)

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Sound_lover94 Vissa faller för grupptryck, Andra för bas tryck
12 februari 2014 · 938 Inlägg

Hur går det?
Tycker det har stått stilla ett tag nu tongue

---> Mitt Projekt <---
R135
╚╬╬╝ Sponsor sökes :)
24
Twins Twins Bil & Plåt
12 februari 2014 · 2 577 Inlägg

Sound_lover94 skrev:
Hur går det?
Tycker det har stått stilla ett tag nu tongue

Vi är mitt uppe i en flyttmånad, därav saknaden utav uppdates, har haft mycket saker att göra inför flytten också osv, så vi har helt fullt upp på andra håll sad, vid mitten av nästa månad så är vi nog helt klara och då börjas det igen big_smile

Tack för din omtänksamhet, och som frågar hur det har gått smile

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Sound_lover94 Vissa faller för grupptryck, Andra för bas tryck
12 februari 2014 · 938 Inlägg

Twins skrev:

Sound_lover94 skrev:
Hur går det?
Tycker det har stått stilla ett tag nu tongue

Vi är mitt uppe i en flyttmånad, därav saknaden utav uppdates, har haft mycket saker att göra inför flytten också osv, så vi har helt fullt upp på andra håll sad, vid mitten av nästa månad så är vi nog helt klara och då börjas det igen big_smile

Tack för din omtänksamhet, och som frågar hur det har gått smile

Jaha det med flytt och allt tar sin lilla tid smile
Okej då väntar jag med spänning smile

---> Mitt Projekt <---
R135
╚╬╬╝ Sponsor sökes :)
24
Buljong
14 februari 2014 · 44 Inlägg

Lägger en prem, synd att ja inte hittat detta projektet tidagre, verkar klockrent!

Nissan Bluebird "blåfågeln" (1987)
Twins Twins Bil & Plåt
20 februari 2014 · 2 577 Inlägg

Sound_lover94 skrev:

Twins skrev:

Sound_lover94 skrev:
Hur går det?
Tycker det har stått stilla ett tag nu tongue

Vi är mitt uppe i en flyttmånad, därav saknaden utav uppdates, har haft mycket saker att göra inför flytten också osv, så vi har helt fullt upp på andra håll sad, vid mitten av nästa månad så är vi nog helt klara och då börjas det igen big_smile

Tack för din omtänksamhet, och som frågar hur det har gått smile

Jaha det med flytt och allt tar sin lilla tid smile
Okej då väntar jag med spänning smile

Roligt och höra !

Buljong skrev:
Lägger en prem, synd att ja inte hittat detta projektet tidagre, verkar klockrent!

Det tackar vi så mycket för big_smile!

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Twins Twins Bil & Plåt
20 februari 2014 · 2 577 Inlägg

Hallå alihopa big_smile!
Idag har det hänt lite, och det blev ganska så misslyckat skulle tvätta lite i motorrumet för att få det att se lite fräschare ut men slutade som sagt i ett fiasko.

Tvättade med avfettning och det verkade inte funka så värst bra, prövade sedan med spis-skum...väntade i två timmar, visst blev det lite bättre men inte helt.

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0241_zps4c09ba3e.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0243_zps86e55aa2.jpg

Rensade lite på andra sidan med smile

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0242_zps2bfaa248.jpg

Insåg att jag hade ett till problem, skyddsmassan i motorrummet förstör otroligt mycket, då varken avfettningen eller spis-skummet funkade så får jag köra med bensin, tvättborste och plastskrapa (avsluta med avfettning såklart) imorgon och hoppas att det går bort, gick bort en del som ni kan se efter högtrycken, men det kan ha vart att det kanske inte satt fast riktigt bra mot karossen.

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/IMAG0245_zpsa8e18d16.jpg


Allt för denna gång och sorry för mobilbilder smile

Senast redigerat av Twins (21 februari 2014)

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Johnareh
21 februari 2014 · 111 Inlägg

håller med att vanlig avfettning inte funkar så bra nästa gånga jag tvättar av mitt motor utrymme skall jag köpa någon motortvätt medel såg sånt på Mekonomen kanske finns på typ Biltema med eller något billigare ställe

Volkswagen Golf Mk2 GL "GTI 12V VR6" (1991)
Steenzor
21 februari 2014 · 489 Inlägg

Twins skrev:

Sound_lover94 skrev:
Följer detta med spänning smile
Btw hur många häst tror du motorn hamnar sen på ett ung, blev med lite sugen på och trimma min smile

Tackar !
Min tvillingbror känner en sugtrimmare som i uppdrag fått trimma ett par rally och folkrace golfar, och dessa med RP block.
Utifrån hans egna erfarenheter så blev dessa snabbare än en GTI, Runt 140HK satsade han på för annars hade man lite problem med Monojet Förgasaren.
Utifrån hans beräkningar så kommer vi hamna där, och tom över från våra ynka 98hk orginal.
Utifrån en annan ståndpunkt så har jag även hunnit prata lite med en annan forummedlem på vwgolf forumet, som hade liknande setup med mindre en vass G60 kamm, utifrån hans ståndpunk så drog han iväg V-Tech's och som jag ser det nu så låter allting lovande.

Har ni andra gubbar föresten någon ide på spjäll &monojet insprut som kan passa golfen ? Finns det andra bilar som kanske har samma deal fast gjorda för högre kubikage? Typ audi porsche mm ?

Tack för era kommentarer och GLÖM INTE PRENUMERERA PÅ BYGGLOGEN smile!

Med vänliga hälsingar
/Venhar & Benhar !

Skall bli intressant! skall följas!
Hyffsad lik setup som ni.
Min scirocco mk2 hamnade på 126hk och 173nm men sen hur den bänken var vet jag inte, men inte allt för mycket som hängde på!

Senast redigerat av Steenzor (21 februari 2014)

Golf_fanz
21 februari 2014 · 39 Inlägg

Kanske bygga turbo på den 1.8T eller trycka ner en audi A3 1.8T 5V motor i den kanske kan vara ett mål? Annars har ni bröder gjort ett strålande jobb på denna go bit, bra kämpat

Twins Twins Bil & Plåt
21 februari 2014 · 2 577 Inlägg

silentpower415 skrev:
håller med att vanlig avfettning inte funkar så bra nästa gånga jag tvättar av mitt motor utrymme skall jag köpa någon motortvätt medel såg sånt på Mekonomen kanske finns på typ Biltema med eller något billigare ställe

Får väl pröva lite olika saker, men jag tror stenhårt på att bensin kommer att lösa upp det med lite skrubbning smile

Steenzor skrev:

Twins skrev:

Sound_lover94 skrev:
Följer detta med spänning smile
Btw hur många häst tror du motorn hamnar sen på ett ung, blev med lite sugen på och trimma min smile

Tackar !
Min tvillingbror känner en sugtrimmare som i uppdrag fått trimma ett par rally och folkrace golfar, och dessa med RP block.
Utifrån hans egna erfarenheter så blev dessa snabbare än en GTI, Runt 140HK satsade han på för annars hade man lite problem med Monojet Förgasaren.
Utifrån hans beräkningar så kommer vi hamna där, och tom över från våra ynka 98hk orginal.
Utifrån en annan ståndpunkt så har jag även hunnit prata lite med en annan forummedlem på vwgolf forumet, som hade liknande setup med mindre en vass G60 kamm, utifrån hans ståndpunk så drog han iväg V-Tech's och som jag ser det nu så låter allting lovande.

Har ni andra gubbar föresten någon ide på spjäll &monojet insprut som kan passa golfen ? Finns det andra bilar som kanske har samma deal fast gjorda för högre kubikage? Typ audi porsche mm ?

Tack för era kommentarer och GLÖM INTE PRENUMERERA PÅ BYGGLOGEN smile!

Med vänliga hälsingar
/Venhar & Benhar !

Skall bli intressant! skall följas!
Hyffsad lik setup som ni.
Min scirocco mk2 hamnade på 126hk och 173nm men sen hur den bänken var vet jag inte, men inte allt för mycket som hängde på!

Ohh nice att höra big_smile!
Gött gött, låter skitbra det smile, har du någon projektlogg på din föresten ?

Golf_fanz skrev:
Kanske bygga turbo på den 1.8T eller trycka ner en audi A3 1.8T 5V motor i den kanske kan vara ett mål? Annars har ni bröder gjort ett strålande jobb på denna go bit, bra kämpat

hmm, njaah målet är att hålla bilen så billig som helst när det gäller skatt och försäkring smile, plus att RP är roligare att trimma på då ingen annan velat göra något på dessa motorer tongue

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Steenzor
21 februari 2014 · 489 Inlägg

Nä, den såldes smile

Twins Twins Bil & Plåt
22 februari 2014 · 2 577 Inlägg

Steenzor skrev:
Nä, den såldes smile

Okey smile!

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang