3060
Sök

Ritning på baslåda till min 740

15 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Hej.

Har en låda med dubbla 12or i som är aningens för hög för att kunna stå på rätt ställe i min bil. Dvs. under hatthyllan.

Så nu ska jag ge mig in på att bygga min egen låda istället.
Bilen i fråga är en Volvo 740. Måtten i bagaget är följande:
Höjd: 29.5 cm
Bredd: 112 cm
Nedre djup/Övre djup: 40/32 cm

Dessa mått är ganska exakta, så något mindre på nåt håll hade vart bra.

Basarna jag har heter MDS FD12
http://www.mds.se/sv/product/15302/FD-12

Parametrar:
SPL:     92
Fs:     29
Vas:     79,548
Qts:     0,54

Vet inte om det ska vara nåt mer med, men det är det jag har iallafall.

Någon som kan hjälpa mig med en ritning på nåt sätt. Har pillat lite i Probox själv, men eftersom jag inte vet hur bra en låda kan bli, så vill jag gärna att någon med mer kunskap eventuellt kan hjälpa mig.

Tack på förhand!

21 761 Inlägg
27 januari 2012
Gör man en basreflexlåda så tycker jag nog att lådan minst ska ha de maxmått du anger, det blir för liten låda annars. Ungefär 85 liter bruttovolym blir det med dessa mått om materialtjockleken är 22 mm, sedan kan man räkna bort ca 5 liter för båda basarna och några liter till för porten.

Kvar är mindre än 80 liter och min åsikt är att en basreflexlåda inte känns så effektiv då, slutet är nästan bättre. Nu utgår jag bara ifrån en teoretisk beräkning i ett program, har inte haft den basen själv. smile

15 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Har haft tankar på en sluten låda också. Spelar ingen större roll hur själva lådan blir/ser ut. Bara den får plats där den ska stå och spelar bra så är jag mer än nöjd smile

Tack för svaret!

103 Inlägg
27 januari 2012
kolla på min så bör du ju kunna bygga fast för 2 st basar så klart. mvh

15 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Dr3amy skrev:
kolla på min så bör du ju kunna bygga fast för 2 st basar så klart. mvh

Har läst mig till att basarna ska stå mot skidluckan. Vet inte själv vad som låter eller funkar bäst, men det kanske inte spelar nån roll när man inte har nåt flexrör som dunkar in basen i kupén utan kör en sluten låda så som du har gjort.

103 Inlägg
27 januari 2012
jag har alltid tyckt att det har blivit både bättre och ljud och mer tryck med basarna  bakåt. . MEN det är bara min åsikt!  mvh

Sök