Audi 200 turbo quattro som kommer att bli en glidarbil med knuff. En 350hk är väl målet, den kommer att vara byggd för att kunna glida sena sommarkvällen utan att skämmas. Därför kommer att bilen att putsas upp och snyggas till.
Hejsan! Dags att starta en projekt tråd då nu när man har skaffat sig tid till att börja bygget!
Övrigt om mig: Jag är en 18årig och studerande biltok som gett sig fan på att få bygga och leka av sig
Förord: Alla updates kommer att ske i nya inlägg, dock kommer all info uppdateras i första inlägget.
Historia: Har tagit över detta projekt som startades av flaektrem på sävar turbo. Dock hade han sålt iväg vissa delar som t.ex. k-jet systemet. Allt annat fanns kvar, och han hade börjat med optimering av diverse delar så som topp etc.
Inledning: Den ytrost som finns kommer att fixas, den kommer att trimmas lite smått och sen är det ju självklart ett budget bygge! Vet dock inte hur mycket detta projekt kommer att spåra till slut, men tanken är att den ska bli en lekbil med lite klös i på alla fyra sulor
[ ]=Inte påbörjat, [/]=Påbörjat, [X]=Avklarat
Check lista:
Laga ytrost = [X]
Porta 10v topp = [X] Förra ägaren gjorde detta. RS2 topplockspackning = [/] Större turbo = [X] Holset HX35w (borttagen wg) Ny extern wastegate = [ ] Bygga grenrör = [/] Bygga downpipe = [ ] Bygga 3" avgassystem = [X] Förra ägaren gjorde detta. Ombyggt orginal insug = [X] Förra ägaren gjorde detta. Volvo 850 spjällhus = [X] Förra ägaren gjorde detta. Alu intercooler = [X] Bygga tryckrör = [ ] Megasquirt 1 V3 = [ ] Spridare = [X] Spridarhylsor = [X] Bränsletrycksregulator = [X] Fuelrail = [X] Dumpventil = [X]
Detta är dock en bild när jag fick hem den i höstas, den har absolut inte stått sådär under vintern Skämdes bara över att den var så fruktansvärt dammig just nu så det fick bli en äldre bild så länge
Har letat snäckor och annat skoj och hittade då på en perfekt turbo som var billig
Holset HX35w med borttagen wg fick det bli, inget glapp eller liknande så förhoppningsvis ska det vara frid och fröjd
Dock är jag lite fundersam hur jag ska göra med twin entry? Man borde väl kunna slipa ner den så det blir en jämnare ingång ifrån grenröret tänker jag mig?
Holset HX35 ligger brevid orginal KKK K26, det är en liten skillnad
Bilen är riktigt matt i lacken och sen har det kommit en del ytrost som jag håller på att slipa ner för tillfället Känns bättre mentalt att ha en bil att bygga på som det inte finns någon direkt rost på. Stör mig på dom 2 tonade rutorna, dock verkar bakdörrarna vara bytta? då dom inte stämmer helt i linjerna och det står ett annat regg nummer på rutorna, plus att dom verkar vara orginal tonade....
Fronten är borttagen av förra ägaren.
En haynes bok kändes som ett bra köp så jag får ihop allt rätt då det inte är jag som har plockat ner den
Jodå det går bra, håller på att förhandla om lite delar, få se hur det går
Har dock inte haft någon mer tid, då jag har skola att sköta och även en isbil som behöver lite kärlek När isbilen är klar för stunden så kommer ännu mer tid läggas ner.
Dock ska ytrosten lagas först, och de tar väl ett litet tag iaf
Efter att det har varit mycket skolarbete som var tvungen att vara klart och en isbil som har strulat och annat som har stulit tid så har jag äntligen gjort något vettigt!
Då drar det roliga igång! Rostlagning.... aja, något som måste göras om man vill att grejerna ska leva!
Rostlagning utav vänster framskärm påbörjad och färdig slipad. Och sen lite rostskyddsfärg på dom rostiga ställena också
Slipning påbörjad på vänster bakskärm. Sänknings sats runtom och sport stötdämpare bak, de kan nog vara skönt att ha så man slipper gunga runt med orginal grejer
Än så länge vad jag har sett av fram och bakvagn så måste jag få lov att säga att audis ingenjörer har lycktas riktigt bra med placering av allt. Allt jag sett hittills är väldigt lätt åtkomligt och sitter bra till
Jippen skrev: Varför har ingen sagt till mig? Det är solklart att det skall följas då det är en 200a det handlar om
Ännu en till 200:a entusiast! ;D
Jippen skrev: Hehe jodå allt är bra till du kommer till elen
Jasså, är det så krångligt?
Ja om du skall fixa elhissar och liknade så är det lite dåligt, men annars är det bra Det kan du se i mitt projekt då jag tog av förardörren och skarvade om alla sladdar till dörren
Rost skydda bakom innerskärmen vänster bak klart! Dock tror jag att jag har hittat akilles hälen på audi 100/200 i alla fall när det gäller rost. Bakom innerskärmen höger bak, där hade det börjat blivit ganska ätet och även så det precis har blivit hål. Bara fram med svetsen!
Har slipat rost och rost lagat hela dagen idag och nu börjar jag kunna se slutet på slipandet av rost iaf vilket är riktigt skönt! Så man kan lägga ner mer tid på de roliga
Förra ägaren har haft sönder reflexen på ena lyktan.... Mindre kul att få tag på en sådan, någon som har något bra tips?
Synd att man har dom tråkiga och jobbiga skärmkanterna bak, så nu har jag en väldigt bra anledning till att göra något åt dom. Någon som har ett bra tips på hur?
Sen ytterliggare en fråga, någon som vet vart man hittar vart färgkoden står på en sån här audi? :S
Skrivit i din tråd på NA, kika det. Men håller med Jippen, ser ut att vara LY9B, har samma på min A6. Biltemas bättringsfärg matchar faktiskt överraskande bra, använt det på min.
Mvh Tommy
Aa de gör ja
Jag svarade nyss på de Vad jag har förstått så finns det bara en svart färg till audi 200? tack för tipset!
Skärmkanten blir i värsta fall temporärt uppkapad lite snyggt