17 februari 2012
Trådstartare
Outlaw: Oljan skall bytas oavsett då "det är dags"...Borde inte komma någon större mängd spån om ens något då toppen var av när gängan fixades första gången, finns kvitto på detta från BMW. Borde rimligtvis vara sot/förbränningsrester som trillar ner i cylindern isf, o det borde motorn klara, det är ju trots allt inget "främmande" som kommer in i cylindern utan något som uppstått som en biprodukt vid förbränningen... Nej steg 1 är att försöka "rensa" gängan utan att lyfta toppen. Ett klåpar alternativ är ju att skita i o rensa gängan o sätta stiftet som det satt, kommer inte på tal för min del. Toppen är felfri i övrigt, precis som motorn, drar inte mätbart med olja, vanos bytt osv. Att lyfta på toppen är den absolut sista utvägen, känns lite väl att lyfta på toppen bara för att kunna gänga i hylsan ordentligt efter en "gängrensning", skillnad om gängorna varit slut, då hade jag varit tvungen att lyfta...
Just nu står hoppet in första hand till "gängrensaren" som börjar rensningen innifrån toppen o utåt, funkar det inte (dvs att den fastnar trots smörjning med fett) så kommer jag trycka ner WD40 i tändstifts hålet samtidigt som verktyg+fett sitter i o tätar, o låta det verka 1 dygn. Sedan blir det ett nytt försök med "gängrensaren". Om den fortfarande inte vill gå igenom hyffsat lätt (rensaren är expanderbar så jag kommer försöka ta lite i taget) så blir det gängtapp. O skiter sig gängtappen så lyfter jag skiten o gängar i en ny större insatsgänga.
Det må vara en M-motor men lite "skit" måste den tåla, är ju inte tala om att borra ut några gängor o fylla cylindern med spån, även om vissa påstår att det är "inge risk då alu är mjukt"....