Motorn drar mycket olja!!

Enterprise
7 september 2006 · 90 Inlägg

Vilka är dom vanligaste orsakerna när motorn drar mycket olja??

har det problemet med civicen nu.

Nallen_sthlm Direktör
7 september 2006 · 305 Inlägg

Sliten Motor/turbo om den är utrustad med det.......

Speed limit are only for pussy
Enterprise
7 september 2006 · 90 Inlägg

nepp den har ingen turbo..men vart kan den läcka ut ifrån då..för det sitter nya ventiltätningar,topp packning och ventilkåp packning i den.
Vad mer för packningar kan jag byta på den?  eller ja tråget är ju oljigt så..

Karlzzon The One Evolution
7 september 2006 · 1 627 Inlägg

slitna kolvringar ?

Fäll ner pungen och landa
Enterprise
7 september 2006 · 90 Inlägg

ja inte en aning säker är det nå sånt jävligt..dyrt att repe då på verkstad??  kan man förresten kolla på nå sätt om dom e dåliga?

Karlzzon The One Evolution
7 september 2006 · 1 627 Inlägg

Enterprise skrev:
ja inte en aning säker är det nå sånt jävligt..dyrt att repe då på verkstad??  kan man förresten kolla på nå sätt om dom e dåliga?

kolvringar e dyrt att byta på verkstan men e toppen fixad finns det inte mycket mer det kan vara

Fäll ner pungen och landa
Enterprise
7 september 2006 · 90 Inlägg

eller går det att göra comp test?? annars så får jag väll byta själv ringar..kan väll inte vara så jätte svårt..bara jobbigt gisar jag. ?

Karlzzon The One Evolution
7 september 2006 · 1 627 Inlägg

komptest kan ju visa att dom inte är 100  svårt e de inte att göra själv men det är ju jobb med bara plocka ner hela motorn

Fäll ner pungen och landa
Enterprise
7 september 2006 · 90 Inlägg

mm och jag tyckte det var nog jobbigt att plocka bort toppen på den..nåja blir väll att sälja bort skiten och skaffa en annan bil.

BoraV6
7 september 2006 · 677 Inlägg

Kan var igensatt vevhusventilation!


Kolla den och gör ev ett komptest om det inte är vevhusventilationen.

Enterprise
7 september 2006 · 90 Inlägg

jaha hur kollar jag om det är igensatt och så??

Sharky
7 september 2006 · 10 287 Inlägg

Servicehandbok typ Haynes eller verkstad.

/Göran

Enterprise skrev:
jaha hur kollar jag om det är igensatt och så??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
8 september 2006 · 1 660 Inlägg

Oljeplugg. rekomenderas att byta koppartätning varje oljebyte..

BoraV6
8 september 2006 · 677 Inlägg

Enterprise skrev:
jaha hur kollar jag om det är igensatt och så??

Om du har motorn igång och tar av oljelocket så bör det vara ett övertryck där så att du hör.
Det kan också var lite "rökigt" där i.

Märks inget ovanligt där så kan du plocka av slangen till vevhusventilationen och blåsa i den. Är systemet öppet ska du höra hur det susar i andra änden. Kan beroende på bil behövas mer eller mindre tryck. Men gå inte på med tryckluft eller liknande, möjligtvis väldigt försiktigt. Blåser du på för mycket kan det gå sönder!

Ev, plockar du ner alla slangar och kontrollerar dom så!
Ev, kan du ha ett filter eller en backventil på nån av slangarna som kan ha satt igen!
OBS, har du en backventil så går det bara att blåsa åt ett håll och det krävs lite tryck för att öppna den!

Detta är allmäna uppgifter, har ingen aning om hur det ser ut på just din bil!

Men drar den väldigt mycketolja så kan det nog lika gärna vara kolvringarna sad

Senast redigerat av BoraV6 (8 september 2006)

Enterprise
8 september 2006 · 90 Inlägg

okej men gissar på att det är kolvringarna då..brukar alltid ha oturen med att det är dom dyraste felen med allt. och sen så har den ju bara gått 22000 mil ungefär.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang