Volvo s60 avgassystem!

Crawlix
28 februari 2012 · 73 Inlägg

Tjenare!

Under våren har jag tänkt att köpa ett nytt avgassystem (halvsats "katback") men har beslutsångest ang. vad jag ska välja.
Har tänkt mig antingen BSR's, JT's eller Simons. Vilket av dessa 3 tycker ni jag ska välja? Vilket system låter bäst (brötigast,dovast m.m)? Och om nån av er har dessa system och bild på hur det ser ut på eran s60 så får ni mer än gärna lägga upp bild på den smile


Tacksam för svar! smile

Kroniskt tung högerfot :/
Marlboroman
28 februari 2012 · 8 234 Inlägg

Jag kör med BSR's system på min S60 och det är helt fel val om man vill att det bröla och låta mycket. Är man intresserad av det ska låta mycket och så är det JT's system som gäller.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Crawlix
28 februari 2012 · 73 Inlägg

Okej! Tack för svaret! cool Har varit inne på JT spåret lite faktiskt smile Ska fundera på saken och får se om nån skriver nån kommentar om Simons systemet också, skulle uppskattas smile

Kroniskt tung högerfot :/
F4S4N CAD-konstruktör
28 februari 2012 · 1 392 Inlägg

Jag kör JT 3" halvsats. Varianten med 2st dämpare. Det låter väldigt lite mer än original när man kör lugnt. Drar man på så morrar den mysigt smile JT med 1 dämpare låter betydligt mer. Jag är nöjd med mitt då man ofta tröttnar på ett jobbigt resonansljud i bilen.

Ett tips är att köpa det med 2st dämpare och köpa ett rakt rör som du kan ersätta dämparen i mitten med om du vill. Bara till att kapa av den och skarva på ett rakt rör med 2st muffar och klämmor!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Crawlix
28 februari 2012 · 73 Inlägg

Ah okej! Tack så mycket för svaret smile Då får det bli ett JT system med 2 dämpare smile får testa med 1 dämpare någongång och testa om jag tröttnar på ljudet eller ej smile Kommer ju bli bättre än orginalen oavsett wink

Senast redigerat av Crawlix (28 februari 2012)

Kroniskt tung högerfot :/
F4S4N CAD-konstruktör
28 februari 2012 · 1 392 Inlägg

Precis. Ska du ha ny downpipe också? Med racekatt så blir ju ljudet lite sportigare smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
SLG
28 februari 2012 · 498 Inlägg

Ska snart köpa 3" downpipe från ferrita med simons 2½ med en ljuddämpare. Tror ni det går igenom besiktningen med bara en ljuddämpare?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Crawlix
28 februari 2012 · 73 Inlägg

F4S4N skrev:
Precis. Ska du ha ny downpipe också? Med racekatt så blir ju ljudet lite sportigare smile

Det är inget jag har tänkt att skaffa för tillfället smile Men det kanske kommer i framtiden wink

Kroniskt tung högerfot :/
F4S4N CAD-konstruktör
28 februari 2012 · 1 392 Inlägg

SLG skrev:
Ska snart köpa 3" downpipe från ferrita med simons 2½ med en ljuddämpare. Tror ni det går igenom besiktningen med bara en ljuddämpare?

Det finns inget som pekar på att den inte skulle gå igenom. Vad ska du köpa för downpipe?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
SLG
28 februari 2012 · 498 Inlägg

Okej, tänkte på om det blir för högt ljud med bara en ljuddämpare. Ferrita rostfria med 100cell cat.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
JimmyAndersson
28 februari 2012 · 1 679 Inlägg

Jag kör med org DP med org kat sen 3tum efter kat utan dämpare och den gick igenom bes förra veckan smile
Finns ett klipp under min bil så hör du hur den låter smile

F4S4N CAD-konstruktör
28 februari 2012 · 1 392 Inlägg

SLG skrev:
Okej, tänkte på om det blir för högt ljud med bara en ljuddämpare. Ferrita rostfria med 100cell cat.

Du kan ju ha otur. Men då är det ju bara till att komma tillbaks med en plugg i röret och visa att den inte låter längre big_smile

Jag vet ingen som fått en 2a på ljudnivå!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
A-Dahlgren Dahlgren
28 februari 2012 · 450 Inlägg

Jag hade rakt 3" ferrita rör efter kat. den mullrade lite väl mycket... nu har jag 3" ferrita downpipe+kat och tme har byggt resten av avgassystemet med rostfria delar från tex simons. har även 2 dämpare.. jag klagar då inte på ljudet när man drar på smile i ditt fall så är det väll bara att ta bort bakre dämparen och sätta dit ett 2,5"/3" rör..jag hade antagligen valt 2,5"

A-Dahlgren Dahlgren
28 februari 2012 · 450 Inlägg

F4S4N skrev:

SLG skrev:
Okej, tänkte på om det blir för högt ljud med bara en ljuddämpare. Ferrita rostfria med 100cell cat.

Du kan ju ha otur. Men då är det ju bara till att komma tillbaks med en plugg i röret och visa att den inte låter längre big_smile

Jag vet ingen som fått en 2a på ljudnivå!

jag åkte på reg besiktning pga ljudnivå smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang