Felkodsläsare till saab 9-3 -06

Jollen
1 mars 2012 · 68 Inlägg

Hej! smile Fick mig en felkod härom veckan att egr-huset var skitigt och var in på verkstaden för att släcka, detta kostade ju en slant och tänkte då att jag skulle kunna köpa mig en egen felkodsläsare.

Har kikat runt lite varhän nu men inte fått helt klarhet i vad jag skall söka på för variant så att jag kan läsa ut och släcka felkoderna i min 9-3 tid -06a.

En läser om biltema till ebay, men vad kan rekommenderas ? behöver inte vara något avancerat utan enbart så jag kan läsa ut och framförallt släcka koderna.

Mvh Joel

saab_sonett Handledare
1 mars 2012 · 1 481 Inlägg

Glöm biltema. Den kan inte läsa felkoder på SAAB. Provat.....

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
1 mars 2012 · 1 342 Inlägg

OBDII?? Isf har jag en du får köpa. ELM327, dock har jag inget program till datorn, men går väl att ladda ner överallt tänker ja. Slå ett PM om intresse finns

Audis in Scandinavia Crew
Jollen
1 mars 2012 · 68 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
OBDII?? Isf har jag en du får köpa. ELM327, dock har jag inget program till datorn, men går väl att ladda ner överallt tänker ja. Slå ett PM om intresse finns

Är det den det gäller som passar min saab ? Skicka iväg ett pm om pris för den, och gärna om du vet vilket program som det skall vara. Så en kan kika upp om programvara finns att ladda ner.

saab_sonett Handledare
1 mars 2012 · 1 481 Inlägg

Köpte en sådan på skoj till Volvo. Visst, funkade jättebra.... Men inte till motorstyrsystemet på 850 som jag hade.
Till SAAB så ska du väl ha Tech 2. Finns på Ebay för 1339 Eur.

robban_eddie
1 mars 2012 · 58 Inlägg

saab_sonett skrev:
Köpte en sådan på skoj till Volvo. Visst, funkade jättebra.... Men inte till motorstyrsystemet på 850 som jag hade.
Till SAAB så ska du väl ha Tech 2. Finns på Ebay för 1339 Eur.

Precis sen så behöver man väl en candimodul också? smile

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
Jollen
2 mars 2012 · 68 Inlägg

Finns alltså ingen budgetvariant för att läsa och nollställa felkoder på saaben utan jag måste ha en tech2 för detta ändamål ? Och detta candimodul någon som vill upplysa mer kring detta hmm

robban_eddie
2 mars 2012 · 58 Inlägg

Jollen skrev:
Finns alltså ingen budgetvariant för att läsa och nollställa felkoder på saaben utan jag måste ha en tech2 för detta ändamål ? Och detta candimodul någon som vill upplysa mer kring detta hmm

Har faktiskt ingen aning om detta, om man googlar lite så hittar man ju felkodsläsare som stöder canbus men har ingen aning om dom funkar,. candimodulen kom till 9-5:orna 06 har jag för mig, till 9-3 har jag för mig det va något år tidigare. Men annars är det jävligt smidigt med Tech 2, för du kommer säkert att åka på att göra regenering partikelfilter och det kostar en del på saabverkstad hmm

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 mars 2012 · 8 744 Inlägg

En vanlig läsare med ELM327 ska funka för att läsa och släcka dom vanliga felkoderna, men vill man göra nåt mer avancerat så är det TECH-II som gäller, med Candimodulen som är till för just 9-3 03->. Jag får då upp all möjlig data med min enkla felkodsläsare som kör via blåtand till telefonen, men har inte provat släcka felkoder än eftersom jag inte haft några.

Senast redigerat av ChriZtoffer (2 mars 2012)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang