STRIDSPILOT. vilka krav osv?

Fillppa
3 mars 2012 · 392 Inlägg

Tjenare, nu är det så här att min dröm och sug efter att bli stridspilot börjar bli ganska starka, det har nog varit så sen många många år sedan. Men problemet är att jag inte vet vilka krav som gäller, har läst mkt på försvarsmakten.se men man får ingen riktigt hum om hur det fungerar. Jag fyller 18 till sommarn, går tvåan gymnasiet på Transport programet, har snitt betyg på VG, matte och engelska: G. är svensk medborgare osv, MEN: jag har glasögon, synen ligger på 3,0 ungefär , brytningsfel, kmr inte ihåg riktigt. Och på försvarsmakten står det att man får ha 3,0. Får man stridsflyga med glasögon?? vilka utbildningar ska man göra? kostar det nått?  vilka krav annars?  MÅSTE man ha gått lumpen? annars är jag fysiskt ok osv. Snälla är det n¨ån som har lite info att dela med sig av?? det börjar kännas som att jag måste få börja jaga runt med JAS så om nån har nåt så skriv hit bara. tongue

Hamilton
3 mars 2012 · 8 868 Inlägg

Hitar rätt omgående det du söker på just forsvarsmakten.se
http://www.forsvarsmakten.se/lss/
http://www.forsvarsmakten.se/lss/Flygskolan-FlygS/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband … S/Kontakt/

Det mesta du behöver veta finns ju redan där

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Sushikocken Sleeper
3 mars 2012 · 3 084 Inlägg

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-h … ridspilot/ och lite krav har du minsta synfel är du körd.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Hool
3 mars 2012 · 1 067 Inlägg

DU får köra lasic/ögon kirurgi eller försöka bli helikopterpilot..

Uttagningen är stenhård..  Börja träna redan nu smile

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Muttley
3 mars 2012 ·

Hool skrev:
DU får köra lasic/ögon kirurgi eller försöka bli helikopterpilot..

Uttagningen är stenhård..  Börja träna redan nu smile

Ögonkirurgi hjälper inte något för att bli stridpilot vilket står på deras sida.

Hool
3 mars 2012 · 1 067 Inlägg

tkd_rille skrev:

Hool skrev:
DU får köra lasic/ögon kirurgi eller försöka bli helikopterpilot..

Uttagningen är stenhård..  Börja träna redan nu smile

Ögonkirurgi hjälper inte något för att bli stridpilot vilket står på deras sida.

Figures..   De e ena blindstyren ändå de e de..

Orkade inte läsa länken.. 

Lutar åt helikopter för OP då ..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Hool
3 mars 2012 · 1 067 Inlägg

Fillppa skrev:
hamilton: jo har läst omkring som en gris men får som inget vettigt å veta så tänkte om nån här råkar vara intresserad oxå smile
sushikocken: okej men läste på ett annat forum att man kan få ha glasögon el va de stod så ja vet inte

förövrigt så vet ja inte de där med helikopter men men, just armenkåren med "draken" "viggen" å Gripen har fascinerat mig sen ja va liten knatte så de känns lite tufft å aldrig få flyga dessa plan om de nu är så hårt sad tack för svaren, nån som vet om de spelar nån roll om man matar en kross me hjulare på helgerna eller om man läser högskola? smile att man måste va nån sorts officer har jag läst så sånt måste man ju läsa till smile

Stridspilot är en MYCKET  populär utbildning att söka till så de har mycket högra krav. 

Både fysiska uttagningsprov och perfekt fysik..     Förr körde aspiranterna mycket flygsimar och de fick skärpa kraven då folk övat hemma för mycket ^^

Du behöver nog ingen eg högskoleutbildning för att bli pilot.    De gör inte nå annat än flyger..   

Men kryssa runt på flygvapnets sida och maila dem kanske?    Har du gjort lumpen?

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Hool
3 mars 2012 · 1 067 Inlägg

Sök dig till FBU eller Hemvärnet.. 

Maila flygvapnet och fråga dem direkt.   Enklast så

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Fillppa
3 mars 2012 · 392 Inlägg

Hool skrev:
Sök dig till FBU eller Hemvärnet.. 

Maila flygvapnet och fråga dem direkt.   Enklast så

jajamen tusen tack för hjälpen smile

RoberthR
3 mars 2012 · 345 Inlägg

För att bli vanlig pilot för kommersiellt flyg ligger väl en ca 75 000 svenska riksdaler i utbildningssyfte minst dock så tjänar du in dessa relativt snabbt beroende på flybolag du jobbar för. Har en kompis som jobbar som steward åt Dubai airlines och en månadslön för en pilot där ligger på 145 000kr Sen ska du genomgå en massa tester för att se om du verkligen passar in så det ligger mer i generna än i plånboken om du är en pilot eller ej. Kan tänka mig att du måste ha ett visst antal flygtimmar för att ens sätta dig i ett stridsflygplan.

Senast redigerat av RoberthR (3 mars 2012)

Supra Club Sweden
Sarge
3 mars 2012 · 2 337 Inlägg

Det går inte att söka pilotutbildningen just nu. Annars är det GMU och KMU som gäller (om du inte genomfört värnplikt), sedan söka OP med aviatisk profil senast det år du fyller 23. Självklart ställs mycket höga krav på blivande piloters fysiska och mentala kapacitet. Synfel (korrigerat eller inte) accepteras som tidigare nämnt inte.

Fillppa
4 mars 2012 · 392 Inlägg

roberth: okej, men lönen har jag inte direkt ställt mig in på. jo int stoppar man vilken a-lagare som helst dit.

Sarge: jo läste det nånstanns har ja för mig men menade så här om nått år, är ju bara sjutton år så. okej då vart de kört helt å hållet för å få köra 39 Gripen då :S vet du om man får åka med fast man har syn fel??

Senast redigerat av Fillppa (4 mars 2012)

Sarge
4 mars 2012 · 2 337 Inlägg

Fillppa skrev:
roberth: okej, men lönen har jag inte direkt ställt mig in på. jo int stoppar man vilken a-lagare som helst dit.

Sarge: jo läste det nånstanns har ja för mig men menade så här om nått år, är ju bara sjutton år så. okej då vart de kört helt å hållet för å få köra 39 Gripen då :S vet du om man får åka med fast man har syn fel??

Om du skulle få möjlighet att åka baksäte på en 39 B/D så är det inget krav på syn.

Hool
4 mars 2012 · 1 067 Inlägg

Dubbelhyttarna används i utbildningssyfte och har ett begränsat antal flygtimmar innan de skrotas.. 

Du ska ha röta av rang om du får åka med smile  Om du inte är under utbildning smile

På min tid var de Dubbelhytt viggen som gällde..  Så få flygtimmar kvar på dem att knappt kungen fick åka med smile

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Fillppa
4 mars 2012 · 392 Inlägg

Sarge skrev:

Fillppa skrev:
roberth: okej, men lönen har jag inte direkt ställt mig in på. jo int stoppar man vilken a-lagare som helst dit.

Sarge: jo läste det nånstanns har ja för mig men menade så här om nått år, är ju bara sjutton år så. okej då vart de kört helt å hållet för å få köra 39 Gripen då :S vet du om man får åka med fast man har syn fel??

Om du skulle få möjlighet att åka baksäte på en 39 B/D så är det inget krav på syn.

okej måste forska vidare. Vet du annars vad som gäller för helikopter i armen då?? är synen nåt hinder?

Fillppa
4 mars 2012 · 392 Inlägg

Hool skrev:
Dubbelhyttarna används i utbildningssyfte och har ett begränsat antal flygtimmar innan de skrotas.. 

Du ska ha röta av rang om du får åka med smile  Om du inte är under utbildning smile

På min tid var de Dubbelhytt viggen som gällde..  Så få flygtimmar kvar på dem att knappt kungen fick åka med smile

jo jag visste att dom används i utbildning, men flygtimmar och skrotning visste jag inget om, känns ju som en onödig kostnad å bara skrota planen :S men vet du om man måste betala el nåt sånt OM man skulle lyckas få åka me? smile

Sarge
4 mars 2012 · 2 337 Inlägg

Fillppa skrev:

Sarge skrev:

Fillppa skrev:
roberth: okej, men lönen har jag inte direkt ställt mig in på. jo int stoppar man vilken a-lagare som helst dit.

Sarge: jo läste det nånstanns har ja för mig men menade så här om nått år, är ju bara sjutton år så. okej då vart de kört helt å hållet för å få köra 39 Gripen då :S vet du om man får åka med fast man har syn fel??

Om du skulle få möjlighet att åka baksäte på en 39 B/D så är det inget krav på syn.

okej måste forska vidare. Vet du annars vad som gäller för helikopter i armen då?? är synen nåt hinder?

Tidigare tror jag att de accepterade ögonoperationer för helikopterpiloter, men numera är det samma krav för alla pilotutbildningar. Kraven på helikopterpiloter kan nog sägas ha ökat avsevärt i och med insatser som SAE ISAF Medevac.

Fillppa
4 mars 2012 · 392 Inlägg

Sarge skrev:

Fillppa skrev:

Sarge skrev:

Om du skulle få möjlighet att åka baksäte på en 39 B/D så är det inget krav på syn.

okej måste forska vidare. Vet du annars vad som gäller för helikopter i armen då?? är synen nåt hinder?

Tidigare tror jag att de accepterade ögonoperationer för helikopterpiloter, men numera är det samma krav för alla pilotutbildningar. Kraven på helikopterpiloter kan nog sägas ha ökat avsevärt i och med insatser som SAE ISAF Medevac.

Okej. känns jobbigt å aldrig kunna få göra nåt som är grymt intressant bara pga ens ögon.

Hool
4 mars 2012 · 1 067 Inlägg

Fillppa skrev:

Hool skrev:
Dubbelhyttarna används i utbildningssyfte och har ett begränsat antal flygtimmar innan de skrotas.. 

Du ska ha röta av rang om du får åka med smile  Om du inte är under utbildning smile

På min tid var de Dubbelhytt viggen som gällde..  Så få flygtimmar kvar på dem att knappt kungen fick åka med smile

jo jag visste att dom används i utbildning, men flygtimmar och skrotning visste jag inget om, känns ju som en onödig kostnad å bara skrota planen :S men vet du om man måste betala el nåt sånt OM man skulle lyckas få åka me? smile

Stridsflygplan är rätt extrema maskiner och de slits.. Så när de har uppnnått vissa flygtimmar så renoveras dem..    När de renoverats ett visst antal ggr så anses materialet vara utslitet och då yxas de upp och återvinns.. 

Det bildas sprickor och utmattning i materialet osv.    Helt annat säkerhetstänk på flygsidan jämnfört med väg eller vatten

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Fillppa
5 mars 2012 · 392 Inlägg

jo i och för sig, tänkte int så långt:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang