Bil med gasdrift

abvw
4 mars 2012 · 42 Inlägg

min kompis har en 10 år gammal golf som går på gas och han ska sälja den.

Nu har jag aldrig ägt en bil som går på gas. Vad är viktigt att tänka på om man vill köpa en sådan bil? Kompisen säger att bilen kostar 6 kronor milen att köra. Otroligt billigt! ska man slå till?

Att gas är miljövänligt har jag förstått, men vilka är nackdelarna förutom att det finns få ställen att tanka på? Golfen går på metan. Är inte metan livsfarligt om det exploderar?

Senast redigerat av danz (4 mars 2012)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2012 · 17 630 Inlägg

danz skrev:
min kompis har en 10 år gammal golf som går på gas och han ska sälja den.

Nu har jag aldrig ägt en bil som går på gas. Vad är viktigt att tänka på om man vill köpa en sådan bil? Kompisen säger att bilen kostar 6 kronor milen att köra. Otroligt billigt! ska man slå till?

Att gas är miljövänligt har jag förstått, men vilka är nackdelarna förutom att det finns få ställen att tanka på? Golfen går på metan. Är inte metan livsfarligt om det exploderar?

Har kört Volvo V70 gasbil. Påstår att GasGolfen kostar ca 8-9 kr per mil i rena bränslekostnader istället för 10 kr på bensin. Dessutom tillkommer att du kan köra ca 15-20 mil på gas innan den tanken är slut. Många vändor förbi macken kostar också... Du får inte köra ombord på vissa bilfärjor med en gasbil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
saab_sonett Handledare
4 mars 2012 · 1 481 Inlägg

Polaren har en gas-bmw. Han kör 24 mil på 16 kubikmeter gas. milkostnad 7:60.
Han är helnöjd.

Muttley
4 mars 2012 ·

Har bara hört att de äldre gasbilarna får väldiga problem med kondens. Sen är de minitankar på de gamle. Jag kör gasbil i jobbet och kommer ca 45-50 mil per tank vilket är för lite. Tar en jävla tid att tanka dessutom. Men sen har jag en riktig bensintank med, vilket jag tror var rätt litet på de gamla v70 med?.

Nej gasbilar är inte mycket farligare än en bensinbil, eller de är klart sitter tanken inne i bagaget som en låda ?

saab_sonett Handledare
4 mars 2012 · 1 481 Inlägg

BMW:n är en 316 -98:a som gått 20000 mil. Han har inga problem med kondens. Pendlar till jobbet varje dag.

Muttley
4 mars 2012 ·

Ja en nackdel till med gasdrift, tätare serviceintervaller. Som på passat 2012 är de 1500 mil. På de äldre ingen aning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang