Ljudet försvinner ur högtalarna när man höjer volymen??

Fredzze
7 mars 2012 · 243 Inlägg

tjena! Jag har köpt nya högtalare runt om i min supra. Det är trevägs 4". Dom funkar bra när man spelar lågt men när man börjar höja så börjar det krasa i dom. Nästan som musiken börjar försvinna. Jag har spelat in högtalarna o dom e helt nya så de måste ju vara kablarna. Undrar om det är någon som vet vad de kan vara??

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
Fredzze
7 mars 2012 · 243 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Endera för dålig strömförsörjning till HU:n eller så har du nån högtalarutgång som kortsluter.
Kan även bero på lägre impedans på den nya snäckorna.

0kej, tack får kolla det när jag kommer hem big_smile

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
Fredzze
7 mars 2012 · 243 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Var är placeringen på snäckorna? Fram sitter i brädan spelandes halvt nedåt misstänker jag? Men de andra två?

ja dom fram sitter i dörrarna o dom bak sitter bakom baksättet och spelar uppåt. precis under C-stolpen..

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
AndrAAx
8 mars 2012 · 742 Inlägg

Får dom inte för djup bas? Har du delat dom riktigt? En 4" tål inte speciellt mycket bas innan dom börjar att låta illa!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Fredzze
8 mars 2012 · 243 Inlägg

AndrAAx skrev:
Får dom inte för djup bas? Har du delat dom riktigt? En 4" tål inte speciellt mycket bas innan dom börjar att låta illa!

om man skruvar ner basen lite så går de att höja lite till.. men vad menar du med att ha delat dom?

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 mars 2012 · 8 744 Inlägg

Det han menar med delning är ifall du bara kopplat dom rätt på och kör så eller om du har ställt in något högpass delningsfilter för att ta bort basen från dom. Till ett par 4" bör du köra en delning vid ca 100Hz för att kunna spela någorlunda högt, ska du spela väldigt högt så får du dela ännu högre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Fredzze
8 mars 2012 · 243 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det han menar med delning är ifall du bara kopplat dom rätt på och kör så eller om du har ställt in något högpass delningsfilter för att ta bort basen från dom. Till ett par 4" bör du köra en delning vid ca 100Hz för att kunna spela någorlunda högt, ska du spela väldigt högt så får du dela ännu högre.

okej jag har kopplat dom i dom gamla högtalarkablarna så har inga delningsfilter

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 mars 2012 · 8 744 Inlägg

Nu menade jag dock inte ett fysiskt delningsfilter utan ett som finns i huvudenheten eller slutsteget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Fredzze
8 mars 2012 · 243 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nu menade jag dock inte ett fysiskt delningsfilter utan ett som finns i huvudenheten eller slutsteget.

jaja okej men kan man ställa in dom själv som sitter i huvudenheten?

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 mars 2012 · 8 744 Inlägg

Det beror på vad du har för huvudenhet, dom flesta har någon form av filter inbyggt men inte alla.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Fredzze
8 mars 2012 · 243 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det beror på vad du har för huvudenhet, dom flesta har någon form av filter inbyggt men inte alla.

okej tack jag ska kolla på de när jag kommer hem i helgen smile

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
kjellsson_4
13 mars 2012 · 32 Inlägg

Kolla jorden  wink

Volvo 740 turbo "hya" (1988)
Fredzze
13 mars 2012 · 243 Inlägg

kjellsson_4 skrev:
Kolla jorden  wink

okey, ska checka det wink

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
AndrAAx
14 mars 2012 · 742 Inlägg

Eftersom du kan spela lite högre när du skruvar ner basen är det högtalaren som får för mycket effekt. Kolla som ChriZtoffer sa om det finns något högpassfilter i stereon, ställ in det på ca 100hz i sånna fall, kan vara förkortat HP. Om du inte har det enklaste lösningen gå är nog att köpa ett litet slutsteg, dom flesta stegen har dessa filter man kan använda!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Fredzze
14 mars 2012 · 243 Inlägg

AndrAAx skrev:
Eftersom du kan spela lite högre när du skruvar ner basen är det högtalaren som får för mycket effekt. Kolla som ChriZtoffer sa om det finns något högpassfilter i stereon, ställ in det på ca 100hz i sånna fall, kan vara förkortat HP. Om du inte har det enklaste lösningen gå är nog att köpa ett litet slutsteg, dom flesta stegen har dessa filter man kan använda!

okei, jag har kollat om de fanns något högpassfilter men de va de inte. Jag har ett par slutsteg hemma så jag kan testa med något av dom.

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
Lillalilja
15 mars 2012 · 538 Inlägg

Fredzze skrev:

AndrAAx skrev:
Eftersom du kan spela lite högre när du skruvar ner basen är det högtalaren som får för mycket effekt. Kolla som ChriZtoffer sa om det finns något högpassfilter i stereon, ställ in det på ca 100hz i sånna fall, kan vara förkortat HP. Om du inte har det enklaste lösningen gå är nog att köpa ett litet slutsteg, dom flesta stegen har dessa filter man kan använda!

okei, jag har kollat om de fanns något högpassfilter men de va de inte. Jag har ett par slutsteg hemma så jag kan testa med något av dom.

Hur som helst så vill du ju ändå ha steg till högtalarna så det blir ju win-win smile

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Saab 900 "Saabina" (1985)
Fredzze
15 mars 2012 · 243 Inlägg

Lillalilja skrev:

Fredzze skrev:

AndrAAx skrev:
Eftersom du kan spela lite högre när du skruvar ner basen är det högtalaren som får för mycket effekt. Kolla som ChriZtoffer sa om det finns något högpassfilter i stereon, ställ in det på ca 100hz i sånna fall, kan vara förkortat HP. Om du inte har det enklaste lösningen gå är nog att köpa ett litet slutsteg, dom flesta stegen har dessa filter man kan använda!

okei, jag har kollat om de fanns något högpassfilter men de va de inte. Jag har ett par slutsteg hemma så jag kan testa med något av dom.

Hur som helst så vill du ju ändå ha steg till högtalarna så det blir ju win-win smile

ja men kan jag ta av original högtalarkablar som sitter i stereon o koppla in till slutsteget eller måste jag dra nya?

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
AndrAAx
15 mars 2012 · 742 Inlägg

Du kan, men beror på hur seriös du vill vara, blir säkert inte sämre med nya! wink

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Fredzze
15 mars 2012 · 243 Inlägg

AndrAAx skrev:
Du kan, men beror på hur seriös du vill vara, blir säkert inte sämre med nya! wink

nä de e ju klart men i denna bilen ska de bara vara lite skön "bakrundsmusik" eller vad man ska säga smile

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang