Har krockat, han följde inte högerregeln men ljuger för försäkringen!

PerfectionR Japanese Engineering
12 mars 2012 · 690 Inlägg

Hej!

Jag körde förbi en T-korsning för ett tag sedan i farsans E klass, jag var på högra sidan och därför måste den andra bilen följa högerregeln men icke. Helt plötsligt hör jag en smäll och bilen slungas en halv meter åt sidan, kliver ut och ser en röd Corolla 97 och en ung förare. Hans bil fick ingen skada alls men jag fick en lackskada, killen försöker bjuda mig 600kr för allt men jag skrattar och tackar nej. Vi kommer överens om att han är skyldig och vi lämnar platsen.

*På plats frågar jag om hans personnummer och han ger mig ett konstigt personnummer, trodde han drev med mig först men jag kom fram till att han inte var medborgare utan provisoriskt.*

Skriver en anmälan och efter en vecka så ringer försäkringen och säger att killen har skrivit min historia men i hans historia (och skiss) så är det jag som inte följer högerregeln, ord mot ord rent sagt. Han påstår att jag inte följde högerregeln och att jag var där han var (hoppas ni förstår vad jag menar). Jag har inte helförsäkring.

Så frågan är vad ska jag göra nu?

Väldigt tacksam för snabb hjälp!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Zmirro
12 mars 2012 · 183 Inlägg

Påpeka att skadan inte kan bli utan att han måste ha varit på den sidan som han påstår att du nu var (Om jag förstår vad du menar)

BMW 330D "M-Performance" (2014)
Expoze
12 mars 2012 · 2 024 Inlägg

Rita gärna upp situationen så blir det lättare att förstå hur det gick till. Men om din bil nu slungades en halvmeter åt sidan borde det blivit lite mer än en lackskada tycker jag....

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
schnauz
12 mars 2012 · 1 758 Inlägg

Rita gärna en bild, ja!
Om jag fattat saken rätt så har han kört in i din vänstersida? Och om ni hade bytt plats, som han säger, så borde din bil blivit skadad på högersidan?

Zmirro
12 mars 2012 · 183 Inlägg

schnauz skrev:
Rita gärna en bild, ja!
Om jag fattat saken rätt så har han kört in i din vänstersida? Och om ni hade bytt plats, som han säger, så borde din bil blivit skadad på högersidan?

Precis som jag sa! smile Måste ju vara det enklaste sättet egentligen om det nu är såhär?

BMW 330D "M-Performance" (2014)
Nybergrobin
12 mars 2012 · 2 381 Inlägg

Expoze skrev:
Rita gärna upp situationen så blir det lättare att förstå hur det gick till. Men om din bil nu slungades en halvmeter åt sidan borde det blivit lite mer än en lackskada tycker jag....

Mercor är hårda... tongue  neh men det kan ha varit halt o jävligt där dem krockade. jag smällade med en kärringjävel som körde på fel sida vägen i en kurva och jag krossade blinkersglaset på min dåvarande audi 80 men sedan blev det inge mer fast jag åkte ganska långt i sidledes.

Rquired Allmänt envis
12 mars 2012 · 12 512 Inlägg

Om du kom från höger och han träffade din bil i (vänster)sidan bör din bils skada enkelt kunna bevisa vad du kom ifrån, påstår han att det var han som kom från höger borde hans bil ha en skada på vänstersidan och din bil ha någon form av skada framtill och så är inte fallet vad jag förstått på dig?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
zortep
12 mars 2012 · 911 Inlägg

Har du synliga skador på bilen efter det inträffade och den andra sidan är skadefri kan du helt enkelt hänvisa till skadorna på bilen , han har som sagt iaf redan erkänt att han varit med om krocken som hände så det bör inte vara några större problem att bevisa det !

pic up the phone, wazzzaaa
PerfectionR Japanese Engineering
12 mars 2012 · 690 Inlägg

Kan slänga upp en bild på skissen smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
PerfectionR Japanese Engineering
12 mars 2012 · 690 Inlägg

http://forumbilder.se/images/79220121100026a27.jpg

Skissen från skadeanmälan.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Isaksson5 Ungdoms Räser
12 mars 2012 · 425 Inlägg

Liknande hände för mig för ett par veckor sedan.

Kom till en korsning och tvärnitade då en gubbe kom från höger i fullfart rakt ut och genade ut på min sida.
På plats så sa han att "Bla bla högerregeln" och att jag skulle få betala.
Ringde polisen och de sa att det var "gubbens" fel.

Det var en lånad bil av min flickväns mamma. Hon ringde upp gubben (Då jag sagt att jag ska kolla upp detta med polisen och höra av mig) Ja då erkände han på stört att han gjort fel. 9300kr fattigare blev han big_smile

Men somsagt. Du kan inte få en smäll på vänster sida om han kommer från vänster :S Nä, visa skadorna och VAR skadorna är.

Isaksson5 Ungdoms Räser
12 mars 2012 · 425 Inlägg

PerfectionR skrev:
http://forumbilder.se/images/79220121100026a27.jpg

Skissen från skadeanmälan.

Edit:

http://hitta.se/karta?ref=start#var=kir … 0294848018 Där finns "livebild" ...

Senast redigerat av Isaksson5 (12 mars 2012)

risodlarn
12 mars 2012 · 577 Inlägg

Isaksson5 skrev:
Men somsagt. Du kan inte få en smäll på vänster sida om han kommer från vänster :S Nä, visa skadorna och VAR skadorna är.

nähepp

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Isaksson5 Ungdoms Räser
12 mars 2012 · 425 Inlägg

risodlarn skrev:

Isaksson5 skrev:
Men somsagt. Du kan inte få en smäll på vänster sida om han kommer från vänster :S Nä, visa skadorna och VAR skadorna är.

nähepp

Nu blev det lite fel i min hjärna. Lite småtrött tongue

Vänster, ej på höger å viceversa roll

PerfectionR Japanese Engineering
12 mars 2012 · 690 Inlägg

Isaksson5 skrev:

PerfectionR skrev:
http://forumbilder.se/images/79220121100026a27.jpg

Skissen från skadeanmälan.

Edit:

http://hitta.se/karta?ref=start#var=kir … 0294848018 Där finns "livebild" ...

Tackar, men vill säga att det var 02:31 på natten det inträffade.

Har ringt upp föraren två gånger en gång innan försäkringen ringde och en gång efter. Först sa han att det löser sig och att han gjort fel men andra gången dvs efter att försäkringen ringt så känner han inte mig och säger att han aldrig krockat och att hans Corolla är vit.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Isaksson5 Ungdoms Räser
12 mars 2012 · 425 Inlägg

Försöker han smita så får du göra polisärende av det.
Finns det vittnen som kan intyga att det skedde?
Hade förövaren ens körkort?

Och hade han ringt och sagt att Du krockat in i honom? Och när du ringer nu så är hans bil en annan färg och han inte vet vem du är? Ja då har han ju tabbat sig rejält. Han har redan sagt att det vart en olycka, så du kan ju räkna med att du vinner tvisten.

DanielAsplund
12 mars 2012 · 317 Inlägg

Har hört att det där med vems fel det var varierar pga var du blir träffad,

Dvs är det högerregel och bilen som kommer från höger kör på dej och träffar framskärm/framdörr så är det ditt fel men träffar han bakdelen är det hans fel då du inte kunde stanna för honom om du redan passerat så mycket.

Detta är iallafall vad jag hört av lite kompisar men har inte forskat något i det

Hoppas du förstår smile

Edit: Ska inte säga för mycket men det var något sånt iaf smile

Senast redigerat av DanielAsplund (12 mars 2012)

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
Isaksson5 Ungdoms Räser
12 mars 2012 · 425 Inlägg

DanielAsplund skrev:
Har hört att det där med vems fel det var varierar pga var du blir träffad,

Dvs är det högerregel och bilen som kommer från höger kör på dej och träffar framskärm/framdörr så är det ditt fel men träffar han bakdelen är det hans fel då du inte kunde stanna för honom om du redan passerat så mycket.

Detta är iallafall vad jag hört av lite kompisar men har inte forskat något i det

Hoppas du förstår smile

Edit: Ska inte säga för mycket men det var något sånt iaf smile

Dock om du stannar innan korsningen (Helt stillastående) och en som kommer från höger kör in i dig så är det han som gjort galet.
I princip är det som du just skrev.



Till TS: Vad var det för E klass merca btw?

DanielAsplund
12 mars 2012 · 317 Inlägg

Aa precis men nu var de ju tvärtom att de va den som kom från vänster som "krockade" men då har jag faktiskt inte hört något om hur det ligger till med det att de beror på var man blir träffad

Isaksson5 skrev:

DanielAsplund skrev:
Har hört att det där med vems fel det var varierar pga var du blir träffad,

Dvs är det högerregel och bilen som kommer från höger kör på dej och träffar framskärm/framdörr så är det ditt fel men träffar han bakdelen är det hans fel då du inte kunde stanna för honom om du redan passerat så mycket.

Detta är iallafall vad jag hört av lite kompisar men har inte forskat något i det

Hoppas du förstår smile

Edit: Ska inte säga för mycket men det var något sånt iaf smile

Dock om du stannar innan korsningen (Helt stillastående) och en som kommer från höger kör in i dig så är det han som gjort galet.
I princip är det som du just skrev.



Till TS: Vad var det för E klass merca btw?

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
Rensvinf
12 mars 2012 · 528 Inlägg

Ligg lågt och låt försäkringsbolaget lösa det? Du har hans personnummer samt reg.nummer och dina skador på bilen som direkt visar vilket håll han kom ifrån.  Det ska räcka för försäkringsbolaget för att reglera ärendet.  Din bil är trafikförsäkrad och i den ingår väl just försäkring för dylika ärenden?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang