mkII skrev:
Har hört en del om impreza GT den motorn som ligger på ca 200hk har en växelåda som man skall passa sig för, enl många håller den inte så bra, Har man dock samma låda som i wrx/sti (rätt?) så är det inga problem.
Impreza GT från 99-00 som är att föredra har 218hk och 290nm, växellådan är inte alls "dålig" men som på så många andra lite äldre 4wd bilar så kan man inte förvänta sig att den ska hålla med 400hk och typ 500nm när biljäveln rullat 15k mil eller nåt... Att byta till elak koppling som många gör är dessutom helidiotiskt, kör org koppling eller motsvarande om man vill skona lådan. "Gränsen" effektmässigt är väl runt 350hk och medföljande vrid (det är vridet som dödar lådan) med en org låda i bra skick. Fast man kan rasa lådan med 250hk också om man vill... Treans drev är det som går i bitar oftast.
WRX har inte alls starkare låda, utan det är en STI MED 6 växlad låda som håller mycket bättre, en STI med 5 växlad håller också ok om det är en tätstegad historia men då får man toppfart på ungefär 220km/h på varvstoppet jämfört med teoretiskt närmare 280km/h med org lådan.
Det är snarare rosten som är det stora bekymret på dessa gamla bilar, lycka till att hitta en som är vettig för det är inte alls lätt.
Edit: För att förtydliga, en 5 växlad STI låda sitter endast i bilar för den japanska marknaden (JDM) och är från 2000 eller äldre (dvs GC8), det finns sedan en mängd olika av dessa lådor, allt från "vanliga" STI med visco centerdiffbroms och liknande utväxling som GT, till hardcore lådor från modeller som Type R och RA där det är extremt nedväxlat och tätstegat och varvar därmed mycket vid relativt låga farter, dessa lådor har även justerbar centerdiff (DCCD), och vissa har även diffbroms fram.
6 växlade STI lådor kom först i "bugeye" imprezan 2001, och började först säljas i sverige 2002, även här finns det "japanlådor" som är nedväxlade och tätstegade.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (16 mars 2012)