Galant V6 -99 som vinglar

dramatik
16 mars 2012 · 14 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Kom å tänka på en sak till.
Mitsbishi Galant har dubbla länkar, en undre som vanligt men även en övre triangellänk.
Den kan vara glapp och och det är inte alltid bilprovningen ser sånt, eller snarare inte är så noga eftersom den har mera bara en assisterande verkan och ja man måste komma tillbaka om man saknar triangel men kan få typ blankt papper för värre saker.
Så en fråga, hur länge har det här pågått sen du besiktigade bilen senast?

Alltså bilen besiktigades i måndags, så det håller fortfarande på. Men innan besiktningen började den dra snett ca 1 månad innan som sagt och då hittade jag glapp i inre styrleden, så jag fick inre och yttre bytt+hjulinställning ca 2 veckor efter att den börjat dra. Men den blev lite bättre efter det, dock drar den fortfarande åt vänster en hel del.

Har tyvärr dåligt med tid i helgen eftersom vi ska hämta bil och grejer och ha oss. Men ska se om vi hittar tid till att hissa upp den och kolla stötdämpare, fjäderbenslagring, om styrledernas inställningslägen är låsta, bromsar och den där övre triangellänken du pratade om. Tror det var allt?tongue Och så eventuellt byta plats på hjulen. Annars får den vänta till nästa helg då vi ändå ska byta slavcylinder på den. Men tror inte det gör något om vi väntar till nästa helg? Den rullar inte så mycket under veckorna just nu ändå såsmile

A-Dahlgren Dahlgren
16 mars 2012 · 450 Inlägg

Min var lika när jag köpte den. den slängde och drog sidleds vid kraftigt gaspådrag.
Dock så var mina dämpare lite halvdåliga +att den var sänkt. Men det var mest bara en ovana för mig som ny förare på bilen. idag när man kör den så känner man inget..

dramatik
16 mars 2012 · 14 Inlägg

A-Dahlgren skrev:
Min var lika när jag köpte den. den slängde och drog sidleds vid kraftigt gaspådrag.
Dock så var mina dämpare lite halvdåliga +att den var sänkt. Men det var mest bara en ovana för mig som ny förare på bilen. idag när man kör den så känner man inget..

Min drar också snett vid kraftigt gaspådrag, men det sa någon till mig att det var för att den är framhjulsdriven, stämmer inte det?

A-Dahlgren Dahlgren
16 mars 2012 · 450 Inlägg

dramatik skrev:

A-Dahlgren skrev:
Min var lika när jag köpte den. den slängde och drog sidleds vid kraftigt gaspådrag.
Dock så var mina dämpare lite halvdåliga +att den var sänkt. Men det var mest bara en ovana för mig som ny förare på bilen. idag när man kör den så känner man inget..

Min drar också snett vid kraftigt gaspådrag, men det sa någon till mig att det var för att den är framhjulsdriven, stämmer inte det?

Till en viss del.. galanten med 163 hk drog ju mer snett än vad min s60 gör. Och s60'n drar endast snett när den spinner vilket är helt naturligt när den inte diffar.

Mazdakillen Motormontör
17 mars 2012 · 437 Inlägg

dramatik skrev:

Mazdakillen skrev:

alexbenhard skrev:

Som jag fattade det hela så kommer och går problemet med att den drar åt något håll.
Vet du något annat än fjäderbenslagringen som ger det problemet?

Jiises jag har tolkat det som att den har gjort det hela tiden. Ja klart att fjäderbenslagringen om dämparen kan börja röra sig.
Något annars som skulle kunna ge liknande symtom är annars lite långsökt men att de inte har låst fast instälningsmuttern på styrlänken.
Jag tolkade det först som att det var ett konstant problem som sagt.. hmm fel av mig.
Men frågan är om det kan påverka styrgeometrin såpass mycket, har oxå haft glapp i lagret utan några problem annat än att det klonkade över upp ibland.

Jo alltså bilen drar åt vänster hela tiden när jag är ute och kör, så pass att jag får hålla emot i ratten. Men emellanåt känns det som att något ändrar sig och den drar rakt fram en liten bit för att sedan börja dra åt vänster som vanligt igen:)

Det är något som är glapp, nu när du beskrev det så så är det givet.
Antingen fjäderbenslagret men glappar den så att bilen börjar uppföra sig så så är det ganska illa.
Du är säker på att du inte har hört något klonkande??
Annars så blir det nog läge att kolla glapp, Som jag minns de Galanter man har lyft på klänningen på så har de som sagt en ganska komplex framvagn med dubbla länkar på varje hjul och någon av dem kan vara glapp vilket påverkar styr geometrin.
Skulle även kolla styrlederna igen, att de är rätt monterade, att allt sitter på sin plats.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang