Svetsning av Center diff Subaru RWD

kleinis
13 mars 2012 · 253 Inlägg

försöker komma på ett bra sätt att svetsa diffen.
behöver ha lite råd och ideer.

Så varför svetsa. jo har en diff som ligger hemma nu som jag tänkte göra så man kan köra RWD men skulle vara bra om axlarna fram är kvar.
i nu läget är diffen isär tagen.

Då till min ide

Om jag tar bort kugghjulet som gör att kraften kommer till framhjulen. så borde man kunna svetsa diffen invändigt och även kunna ha drivaxlarna fram kvar på bilen.

http://img147.imageshack.us/img147/3331/centerdifftz4.jpg
alltså ta bort kugg 30 på bilden och svetsa ihop del 28 med godset runt om då det blir konstant drivning bakåt.

har jag fel eller låter detta vettigt ?
i teorin tycker jag det låter rimligt för det finns ju axlar man kan köpa för ca 5400  och på deras hemsida står det att det går att köra med både drivaxlarna fram i eller borttagna.

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
KHRacing
13 mars 2012 ·

Jag skulle vilja ha hela bilden du nu visar en del utav, för att kunna hjälpa dig med RWD konverteringen

kleinis
14 mars 2012 · 253 Inlägg

KHRacing skrev:
Jag skulle vilja ha hela bilden du nu visar en del utav, för att kunna hjälpa dig med RWD konverteringen

RWD konverteringen vet jag hur det funkar frågan är bara om man kan ta bort drevet som överför kraften framåt i lådan igen.  men här är en pdf som visar drivlinan http://www.ludicrous-speed.com/automoti … ential.pdf   

ganska stor (10MB) så tar en stund att ladda

förstår du annars vad jag menar med att ha axlarna kvar i bilen ?

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
KHRacing
14 mars 2012 ·

personligen hade jag tatt av drivaxlarna fram o låtit framdiffen snurra med hela tiden.
finns en anledning till att den sitter i lådans konstruktion ju.

Kunde ej få fram den PDF´n

Svetsa mellandiffen men låt framdiffen sitta kvar är alltså mitt förslag

kleinis
14 mars 2012 · 253 Inlägg

KHRacing skrev:
personligen hade jag tatt av drivaxlarna fram o låtit framdiffen snurra med hela tiden.
finns en anledning till att den sitter i lådans konstruktion ju.

Kunde ej få fram den PDF´n

Svetsa mellandiffen men låt framdiffen sitta kvar är alltså mitt förslag

okej

men om jag tar bort drivningen till framdiffen på centrum diffen har jag ingen drivning på framdiffen detta borde ju leda till att axlarna kan sitta kvar. ?

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
KHRacing
14 mars 2012 ·

absolut. men jag ser inte hur du skall kunna ta av drevet......
det drevet du menar på skissen ser defenitift inte ut att vara rätt drev i mina ögon

kleinis
14 mars 2012 · 253 Inlägg

KHRacing skrev:
absolut. men jag ser inte hur du skall kunna ta av drevet......
det drevet du menar på skissen ser defenitift inte ut att vara rätt drev i mina ögon

drev 30 gör att kraften får tillbaka genom växellådan och ut till diffen fram

hitta en bild på hela växellådan http://pages.infinit.net/aceclan/subaru_gearbox3.jpg

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
KHRacing
14 mars 2012 ·

Mkt bättre skiss ja... då borde det inte vara några problem alls.
Men se för tusan till att du svetsar det seriöst & gärna med rätt sorts pinne. o låt det självkyla (vad jag vet rätt så länge)

kleinis
14 mars 2012 · 253 Inlägg

KHRacing skrev:
Mkt bättre skiss ja... då borde det inte vara några problem alls.
Men se för tusan till att du svetsar det seriöst & gärna med rätt sorts pinne. o låt det självkyla (vad jag vet rätt så länge)

nej det ska värmas upp med gas o sedan svetsas. har en kompis som är utbildad svetsare. den ska vi också försöka att balansera den.

hoppas att det funkar med drivaxlarna i annars har jag en till låda liggandes som är hel smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
E30Powerdyne
22 mars 2012 · 41 Inlägg

En fråga... Om man lämnar allt som orginal och bara plockar bort drivaxlarna fram. Vad händer då? Blir det mycket knasigt?

BMW 540 (1997)
Ford Thunderbird "Sportsroof" (1971)
Rojpen
22 mars 2012 · 2 230 Inlägg

E30Powerdyne skrev:
En fråga... Om man lämnar allt som orginal och bara plockar bort drivaxlarna fram. Vad händer då? Blir det mycket knasigt?

ja du kan få rätt stora problem att komma någonstans smile om nu inte mitten diffen går att låsa dvs.

Senast redigerat av Rojpen (22 mars 2012)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
kleinis
22 mars 2012 · 253 Inlägg

E30Powerdyne skrev:
En fråga... Om man lämnar allt som orginal och bara plockar bort drivaxlarna fram. Vad händer då? Blir det mycket knasigt?

Det går,
men Centerdiffen kommer att bli mycket varm samt oljan i växellådan och till slut kommer diffen gå sönder och då står man still tyvärr hmm

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
dailydriven
22 mars 2012 · 77 Inlägg

Tjena.. Gjorde om min impreza till rwd några gånger, vi körde svetsad diff och det höll max 1 dag då lagret började skrika..
Men det finns ett drev som har kuggar på både in och utsidan, det slipade vi ner på utsidan, då var det det enda som behövdes göras. vet dock inte vilket drev det var, men det var rätt enkelt att komma åt bakifrån på lådan iallafall..
det höll tills drivaxeln gick av, och det var sjukt roligt att köra innan det nu hände ;p

kleinis
22 mars 2012 · 253 Inlägg

helvetec skrev:
Tjena.. Gjorde om min impreza till rwd några gånger, vi körde svetsad diff och det höll max 1 dag då lagret började skrika..
Men det finns ett drev som har kuggar på både in och utsidan, det slipade vi ner på utsidan, då var det det enda som behövdes göras. vet dock inte vilket drev det var, men det var rätt enkelt att komma åt bakifrån på lådan iallafall..
det höll tills drivaxeln gick av, och det var sjukt roligt att köra innan det nu hände ;p

Vart menar du att du svetsa ? och vad är det för lager som inte gillar det ? det som sitter runt diffen ?
jag har svetsat center diffen och kommer köra orginaldiffen bak

finns inget drev i lådan som har både kuggar på insidan och utsidan vad jag kommer på nu

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
dailydriven
22 mars 2012 · 77 Inlägg

vi provade att svetsa centerdiffen, och lagret som den sitter med böt jag 2 eller 3 gånger sen gav jag upp, då rev vi min kompis legacy som är rwd, och såg att dom hade gjort på ett enklare vis..
det var bakom centerdiffen , längre in mot lådan, ska försöka ta reda på vad det heter / exakt plats.

kleinis
22 mars 2012 · 253 Inlägg

okej Lustigt.
jag har försökt att svetsa så lika som möjligt för att få så små vibrationer som möjligt detta är väll det ända som kan göra att lagret går sönder. och om inte diffen svetsas så kommer diffen att bli varm och gå sönder.
vet om en i örebro som kör AWD med svetsad centerdiff så det känns lusigt att lagret ska ta slut så fort på din.

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
KHRacing
22 mars 2012 ·

eftersom delarna inte är gjorda för att svetsas o köras med den påfrestningen detta ger så är det förståligt att det går sönder. men sedan finns det många som kör på detta sättet & det aldrig går sönder..
hugget som stucket asså.

kleinis
22 mars 2012 · 253 Inlägg

KHRacing skrev:
eftersom delarna inte är gjorda för att svetsas o köras med den påfrestningen detta ger så är det förståligt att det går sönder. men sedan finns det många som kör på detta sättet & det aldrig går sönder..
hugget som stucket asså.

Precis bara hoppas att jag har fått det så bra att det håller under elmia iallafall hehe

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang