försöker komma på ett bra sätt att svetsa diffen. behöver ha lite råd och ideer.
Så varför svetsa. jo har en diff som ligger hemma nu som jag tänkte göra så man kan köra RWD men skulle vara bra om axlarna fram är kvar. i nu läget är diffen isär tagen.
Då till min ide
Om jag tar bort kugghjulet som gör att kraften kommer till framhjulen. så borde man kunna svetsa diffen invändigt och även kunna ha drivaxlarna fram kvar på bilen.
alltså ta bort kugg 30 på bilden och svetsa ihop del 28 med godset runt om då det blir konstant drivning bakåt.
har jag fel eller låter detta vettigt ? i teorin tycker jag det låter rimligt för det finns ju axlar man kan köpa för ca 5400 och på deras hemsida står det att det går att köra med både drivaxlarna fram i eller borttagna.
KHRacing skrev: Jag skulle vilja ha hela bilden du nu visar en del utav, för att kunna hjälpa dig med RWD konverteringen
RWD konverteringen vet jag hur det funkar frågan är bara om man kan ta bort drevet som överför kraften framåt i lådan igen. men här är en pdf som visar drivlinan http://www.ludicrous-speed.com/automoti … ential.pdf
ganska stor (10MB) så tar en stund att ladda
förstår du annars vad jag menar med att ha axlarna kvar i bilen ?
personligen hade jag tatt av drivaxlarna fram o låtit framdiffen snurra med hela tiden. finns en anledning till att den sitter i lådans konstruktion ju.
Kunde ej få fram den PDF´n
Svetsa mellandiffen men låt framdiffen sitta kvar är alltså mitt förslag
KHRacing skrev: personligen hade jag tatt av drivaxlarna fram o låtit framdiffen snurra med hela tiden. finns en anledning till att den sitter i lådans konstruktion ju.
Kunde ej få fram den PDF´n
Svetsa mellandiffen men låt framdiffen sitta kvar är alltså mitt förslag
okej
men om jag tar bort drivningen till framdiffen på centrum diffen har jag ingen drivning på framdiffen detta borde ju leda till att axlarna kan sitta kvar. ?
KHRacing skrev: absolut. men jag ser inte hur du skall kunna ta av drevet...... det drevet du menar på skissen ser defenitift inte ut att vara rätt drev i mina ögon
drev 30 gör att kraften får tillbaka genom växellådan och ut till diffen fram
Mkt bättre skiss ja... då borde det inte vara några problem alls. Men se för tusan till att du svetsar det seriöst & gärna med rätt sorts pinne. o låt det självkyla (vad jag vet rätt så länge)
KHRacing skrev: Mkt bättre skiss ja... då borde det inte vara några problem alls. Men se för tusan till att du svetsar det seriöst & gärna med rätt sorts pinne. o låt det självkyla (vad jag vet rätt så länge)
nej det ska värmas upp med gas o sedan svetsas. har en kompis som är utbildad svetsare. den ska vi också försöka att balansera den.
hoppas att det funkar med drivaxlarna i annars har jag en till låda liggandes som är hel
Tjena.. Gjorde om min impreza till rwd några gånger, vi körde svetsad diff och det höll max 1 dag då lagret började skrika.. Men det finns ett drev som har kuggar på både in och utsidan, det slipade vi ner på utsidan, då var det det enda som behövdes göras. vet dock inte vilket drev det var, men det var rätt enkelt att komma åt bakifrån på lådan iallafall.. det höll tills drivaxeln gick av, och det var sjukt roligt att köra innan det nu hände ;p
helvetec skrev: Tjena.. Gjorde om min impreza till rwd några gånger, vi körde svetsad diff och det höll max 1 dag då lagret började skrika.. Men det finns ett drev som har kuggar på både in och utsidan, det slipade vi ner på utsidan, då var det det enda som behövdes göras. vet dock inte vilket drev det var, men det var rätt enkelt att komma åt bakifrån på lådan iallafall.. det höll tills drivaxeln gick av, och det var sjukt roligt att köra innan det nu hände ;p
Vart menar du att du svetsa ? och vad är det för lager som inte gillar det ? det som sitter runt diffen ? jag har svetsat center diffen och kommer köra orginaldiffen bak
finns inget drev i lådan som har både kuggar på insidan och utsidan vad jag kommer på nu
vi provade att svetsa centerdiffen, och lagret som den sitter med böt jag 2 eller 3 gånger sen gav jag upp, då rev vi min kompis legacy som är rwd, och såg att dom hade gjort på ett enklare vis.. det var bakom centerdiffen , längre in mot lådan, ska försöka ta reda på vad det heter / exakt plats.
okej Lustigt. jag har försökt att svetsa så lika som möjligt för att få så små vibrationer som möjligt detta är väll det ända som kan göra att lagret går sönder. och om inte diffen svetsas så kommer diffen att bli varm och gå sönder. vet om en i örebro som kör AWD med svetsad centerdiff så det känns lusigt att lagret ska ta slut så fort på din.
eftersom delarna inte är gjorda för att svetsas o köras med den påfrestningen detta ger så är det förståligt att det går sönder. men sedan finns det många som kör på detta sättet & det aldrig går sönder.. hugget som stucket asså.
KHRacing skrev: eftersom delarna inte är gjorda för att svetsas o köras med den påfrestningen detta ger så är det förståligt att det går sönder. men sedan finns det många som kör på detta sättet & det aldrig går sönder.. hugget som stucket asså.
Precis bara hoppas att jag har fått det så bra att det håller under elmia iallafall hehe