Bmw 320i 91A Hc halt skyhög på kontroll besiktning men inte på Vanliga beisktningen.

_Lager
15 mars 2012 · 191 Inlägg

Heej besiktade bilen för en dryg månad sedan. Då fick jag för höga HC värden 165(100). Kollade runt lite om vad det kunder vara för fel byt olja,filter,tendstift. Sen sa någon att man skulle tanka etanol gjorde det och for in idag på besiktningen körde bilen riktigt varm. Men fick stå i 11 min utan för bilprovningen men hade hyffsat höga varv för att den inte skulle bli sval. Nu till det tråkiga fick HC VÄRDE 783(100)CO 0.6(05) Co2500 0.5(0.3)
Vad beror detta på ? fick bra lamba värde men på gränsen. Lamba 1.01(97,3-1.03) Blir inte klok.

luminal
17 mars 2012 · 1 Inlägg

_Lager skrev:
Heej besiktade bilen för en dryg månad sedan. Då fick jag för höga HC värden 165(100). Kollade runt lite om vad det kunder vara för fel byt olja,filter,tendstift. Sen sa någon att man skulle tanka etanol gjorde det och for in idag på besiktningen körde bilen riktigt varm. Men fick stå i 11 min utan för bilprovningen men hade hyffsat höga varv för att den inte skulle bli sval. Nu till det tråkiga fick HC VÄRDE 783(100)CO 0.6(05) Co2500 0.5(0.3)
Vad beror detta på ? fick bra lamba värde men på gränsen. Lamba 1.01(97,3-1.03) Blir inte klok.

Du har gjort den första åtgärden att byta olja och filter. Något du inte skall göra är att tanka E85 tanka istället med Shells Vpower och varm kör den ordentligt. Om inte det hjälper rekommenderar jag att du byter katten då den kan vara förbrukad.

Opel Corsa GSI "MagmaRed" (1994)
_Lager
18 mars 2012 · 191 Inlägg

Ok Tack så mkt big_smile ska göra det om detta inte funkar något mera klokt förslag. Var och gjorde ett komptest på den 11,5 på varje cylinder sen stoppa jag 2 klick från en oljekana med motor olja i varje cylinder och fick 14.5 i vare cylinder då. Mvh Mathias

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang