Kan polisen göra så?

Marbu
19 mars 2012 · 556 Inlägg

Dan före besiktning mötte ja polisen inne i stan, då tog dom tydligen reg nr på min bil och såg att den inte var besiktigad. Dom stannade mig inte då utan dom kom hem till mig senare och krävde böter, kan dom göra så? Dom hade ju ingen susning om att ja körde, jag måste väl inte äns öppna åt dom?
Ja kan väl bara säga att ja har inte vart ute och kört ni måste sett fel?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Volvo 740 "snobben" (1988)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
SylvesterStallone
19 mars 2012 · 1 433 Inlägg

Jag skulle stått i fönstret brevid dörren och tittat på dem och vinkat "hejdå"

BMW 730D (2005)
davel
19 mars 2012 · 347 Inlägg

Dom såg dig köra en obesiktigad bil. Du var ju uppenbarligen och körde den så du är skyldig.

Är väl inget att bråka om att du fått böter för vad du har gjort eller? Har väl ingen betydelse hur/vad polisen gör när det är du som gjort fel...

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
gamlingen
19 mars 2012 · 5 198 Inlägg

Alltid nån annans fel

discokapten Kapten på disco!
19 mars 2012 · 1 729 Inlägg

Marbu skrev:
Dan före besiktning mötte ja polisen inne i stan, då tog dom tydligen reg nr på min bil och såg att den inte var besiktigad. Dom stannade mig inte då utan dom kom hem till mig senare och krävde böter, kan dom göra så? Dom hade ju ingen susning om att ja körde, jag måste väl inte äns öppna åt dom?
Ja kan väl bara säga att ja har inte vart ute och kört ni måste sett fel?

Klart du inte behöver öppna åt dem, dock så öppnar de nog dörren iaf tillslut.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Volvo_245__
19 mars 2012 · 29 Inlägg

Tyvärr så kan dom de,

Chevyzon
19 mars 2012 · 67 Inlägg

Ska polisen ta sig in behövs nog mer än obesiktad bil..Tänk lite cool

Senast redigerat av Chevyzon (19 mars 2012)

THEBADGUY Gorgilus addictus
19 mars 2012 · 4 737 Inlägg

Är väl polisens uppgift att bevisa att du var ute och körde med bilen?
Har dom inget bevis(bild/video etc) så hade jag inte skrivit på böterna iaf.

Senast redigerat av THEBADGUY (19 mars 2012)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Nyman1337 Hhehehehhest
19 mars 2012 · 375 Inlägg

Som sagt, har dom inge bevis på att det var du som körde så kan dom inte bötfälla dig om du inte skriver på dvs..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
volvoentusiasten
19 mars 2012 · 4 005 Inlägg

Nyman1337 skrev:
Som sagt, har dom inge bevis på att det var du som körde så kan dom inte bötfälla dig om du inte skriver på dvs..

Du har inte tänkt på att poliserna kan vittna och intyga i tingsrätt att det var trådskaparen som körde bilen? Vad tror du händer då?

TS: Om du var ute och körde med bilen olagligt så skriver du väl bara på. Fråga om de såg dig och vad du hade för kläder på dig.

Vad gjorde du då? Skrev du under?

Mvh

Mattias_Vejdeland
19 mars 2012 · 329 Inlägg

Trafikförordning (1998:1276)
5 § Ägaren av ett fordon är skyldig att se till att fordonet inte brukas i strid mot bestämmelserna i denna förordning eller mot bestämmelser eller förbud som har meddelats med stöd av denna förordning
https://lagen.nu/1998:1276#K14

Saab 900R (1996)
Volvo XC70 (2001)
discokapten Kapten på disco!
19 mars 2012 · 1 729 Inlägg

Chevyzon skrev:
Ska polisen ta sig in behövs nog mer än obesiktad bil..Tänk lite cool

Söker de dig för ett förhör för att du snattat ett hubbabubba och du vägrar öppna dörren så tar de sig in.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
nesum
19 mars 2012 · 695 Inlägg

Blåser du ifrån snuten och dom kommer hem och vill bötfälla dig för smitning och fortkörning så är de bara o blåneka, deras bekymmer är ifall det va du som körde, INTE varför du INTE körde, ordningsböter av all karaktär är personliga... Detsamma kan du göra i nuläget, MEN, då kan dom bötfälla dig för andra grejjer, även om de inte va du som körde är du skyldig att se till så din bil är besiktigad, försäkrad mm IFALL den på något sätt måste/kan vistas på allmänna vägar, bilen har juh via länsman som vittne brukats på allmänna vägar oavsett förare. Om du fortfarande nekar kan dom hänga dig för att du inte haft tillräcklig uppsikt över nycklar/bil samt vidtagit de åtgärder som krävts för bilen ska bli ståendes... De du kan göra är att erkänna, för du var påväg till verkstad, sen togs bilen hem på släp därifrån i väntan på besiktningstid, och bara hålla tummarna, för du får lov att köra till närmaste verkstad om den är påställd och försäkrad..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Darkus
19 mars 2012 ·

Haft mycket med dom att göra i mina yngre år roll å nä...dom tar sej inte in för sånna saker.

rickylicious Webbutvecklare
19 mars 2012 · 2 369 Inlägg

TA ANSVAR FÖR VAD DU GÖR I TRAFIKEN!!!!

Ska det vara så jävla svårt. Ta böterna som en man och sluta smussla runt och försök smita undan. Du vet ju uppenbarligen att du har gjort fel.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Darkus
19 mars 2012 ·

lol Bäst du lyssnar på lill polisen å gö som han säger

rickylicious skrev:
TA ANSVAR FÖR VAD DU GÖR I TRAFIKEN!!!!

Ska det vara så jävla svårt. Ta böterna som en man och sluta smussla runt och försök smita undan. Du vet ju uppenbarligen att du har gjort fel.

rickylicious Webbutvecklare
19 mars 2012 · 2 369 Inlägg

Darkus skrev:

rickylicious skrev:
TA ANSVAR FÖR VAD DU GÖR I TRAFIKEN!!!!

Ska det vara så jävla svårt. Ta böterna som en man och sluta smussla runt och försök smita undan. Du vet ju uppenbarligen att du har gjort fel.

lol Bäst du lyssnar på lill polisen å gö som han säger

Gissar att även du hör till skaran med häftiga killar som kör som idioter, men så fort man ska ta sitt straff så darrar knäna sönder och man gråter ut på Internet för man har inte råd att ta en tusenlapp i böter?

Senast redigerat av rickylicious (19 mars 2012)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Elving_
19 mars 2012 · 675 Inlägg

Bara o neka, blir det tingsrätt (om dom nu skulle bry sig) så blir det endå inte mer böter än vad du skulle fått från början. Du behöver inte betala några rättegångskostnader då det var staten som ville fälla dom mot dig och inte tvärt om. Är ju inte direkt nått att förlora? smile

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
Darkus
19 mars 2012 ·

lol Du är lustig

rickylicious skrev:

Darkus skrev:

rickylicious skrev:
TA ANSVAR FÖR VAD DU GÖR I TRAFIKEN!!!!

Ska det vara så jävla svårt. Ta böterna som en man och sluta smussla runt och försök smita undan. Du vet ju uppenbarligen att du har gjort fel.

lol Bäst du lyssnar på lill polisen å gö som han säger

Gissar att även du hör till skaran med häftiga killar som kör som idioter, men så fort man ska ta sitt straff så darrar knäna sönder och man gråter ut på Internet för man har inte råd att ta en tusenlapp i böter?

Traneskog
19 mars 2012 · 63 Inlägg

Det är bara och blåneka, dom har inte ens rätt att beträda din tomt om dom inte har en husrannsakan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang