"köpråd" ww Passat

cyrlex
22 mars 2012 · 60 Inlägg

Tjenamors.. Tänkte höra lite med er om ni har nått "bra" "dåligt" att säga om ww passat. Hade tänkt köpa mig en sådan. Vad ska man kika efter?

Vad brukar vara vanliga problem?
nått man ska tänka på generellt?


Tacksam för svar Mvh Emil

rickylicious Webbutvecklare
22 mars 2012 · 2 369 Inlägg

Vilken modell och från vilket år?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
cyrlex
22 mars 2012 · 60 Inlägg

rickylicious skrev:
Vilken modell och från vilket år?

Passat variant kombi 1,8T. Vet ej hade tänkt mig runt 30.000:- större budget har jag inte. så antar att det blir runt 98-00

Senast redigerat av cyrlex (22 mars 2012)

Aero T16
22 mars 2012 · 1 327 Inlägg

Mycket dålig framvagn på passat.

cyrlex
22 mars 2012 · 60 Inlägg

Aero T16 skrev:
Mycket dålig framvagn på passat.

Jasså? Varför detta?

-Michael :-)
22 mars 2012 · 367 Inlägg

Förutom att den går dåligt, är ful och svajar som en flaggstång på vägen är det säkert en bra bil.
Kört 2 som upplevs som ovan så antar att det är fel på bilen från fabrik.

Jag hade aldrig köpt en sådan.

Aero T16
22 mars 2012 · 1 327 Inlägg

cyrlex skrev:

Aero T16 skrev:
Mycket dålig framvagn på passat.

Jasså? Varför detta?

Jag har hört detta av alla som har eller har haft en passat.

En dålig konstruktion på framvagnen som tydligen gör att framvagnens delar slits ut ovanligt fort.

Tror att det är bättre lösning på golf och tex skoda octavia.

cyrlex
22 mars 2012 · 60 Inlägg

vad ska jag satsa på för bil då? Har idag en volvo v70 T5 -98 som jag ska sälja och köpa en mer familjevänlig bil då jag har min dotter och 2 hundar.

rickylicious Webbutvecklare
22 mars 2012 · 2 369 Inlägg

Jag hade en Passat och det var inga problem med den framvagnen, och då körde jag bottsänkta coilovers så det om något borde ju slitit på det. Visst är det många Passater där man får byta nån länkarm och grejer, men det är det på väldigt många framhjulsdrivna bilar smile

Tyckte Passaten var en bra bil.  Körde några hundra mil på originalstötdämparna innan coilsen åkte på och märkte inget svajande med originalfjädringen. Har kört S70 och tycker den har jäkligt mycket sämre väghållning än någon Passat jag har kört. Så allt hänger ju på hur exemplaret man kör är i för skick. smile

1.8T på 150 hästar funkar, den är inte jättepigg men inte heller jättetråkig.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
viktor_89
22 mars 2012 · 113 Inlägg

BMW e39 528 mkt bra alternativ komfort och säkerhet, motorstyrka, ekonomisk, attraktivt utseende mm

rickylicious Webbutvecklare
22 mars 2012 · 2 369 Inlägg

cyrlex skrev:
vad ska jag satsa på för bil då? Har idag en volvo v70 T5 -98 som jag ska sälja och köpa en mer familjevänlig bil då jag har min dotter och 2 hundar.

V70 om något är väl en suverän familjebil? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
viktor_89
22 mars 2012 · 113 Inlägg

Men var finns körglädjen i en volvo V70?

cyrlex
22 mars 2012 · 60 Inlägg

rickylicious skrev:

cyrlex skrev:
vad ska jag satsa på för bil då? Har idag en volvo v70 T5 -98 som jag ska sälja och köpa en mer familjevänlig bil då jag har min dotter och 2 hundar.

V70 om något är väl en suverän familjebil? smile

Jovisst v70 är säkert en kanonbil men inte t5 eftersom att det är så många hästar i och jag har haft nog med problem med denna bil.

Aero T16
22 mars 2012 · 1 327 Inlägg

Köp en Saab 9-5 om du vill ha en familjebil. De skänks ju nästan bort på blocket.

cyrlex
22 mars 2012 · 60 Inlägg

Aero T16 skrev:
Köp en Saab 9-5 om du vill ha en familjebil. De skänks ju nästan bort på blocket.

Är inte sugen på en sälj aset annars byt heller. Har haft en SAAB och det är ingen bil jag skulle vilja äga igen.. Bojkottar Saab och Renault

Volvo_TDI NeverSayNever
22 mars 2012 · 86 Inlägg

Själv tycker jag passat är ett ypperligt val av bil smile sjukt fina med coils och några snygga passande fälgar smile vet många som har passat och inte hört någon klagga på framvagnen men där imot har jag hört tt turbon kan gå sönder på bensinbilarna när de passerat 25xxx mil hmm men det är bara vad jag hört , är faktist riktigt sugen på en passat själv ! Det tycker jag du ska köpa dej , fin bil o go att köra big_smile

Audi A4 "BlackRed" (2015)
Volvo 142 "PatinaStar" (1972)
Volvo 142 "Blue Lagoon" (1972)
rickylicious Webbutvecklare
22 mars 2012 · 2 369 Inlägg

Volvo_TDI skrev:
Själv tycker jag passat är ett ypperligt val av bil smile sjukt fina med coils och några snygga passande fälgar smile vet många som har passat och inte hört någon klagga på framvagnen men där imot har jag hört tt turbon kan gå sönder på bensinbilarna när de passerat 25xxx mil hmm men det är bara vad jag hört , är faktist riktigt sugen på en passat själv ! Det tycker jag du ska köpa dej , fin bil o go att köra big_smile

Coils är väl inte att rekommendera om man ska ha barn och djur i bilen... smile Men hittar man ett fint ex så är det en grym bil. Köper man en för 12 000 som gått 34 000 mil och har 45 ägare så får man ju räkna med en del skavanker tongue Min 1.8t hade gått 20 nånting och jag köpte den för 22 000 kr. Riktigt nöjd och inga problem. smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Volvo_TDI NeverSayNever
22 mars 2012 · 86 Inlägg

rickylicious skrev:

Volvo_TDI skrev:
Själv tycker jag passat är ett ypperligt val av bil smile sjukt fina med coils och några snygga passande fälgar smile vet många som har passat och inte hört någon klagga på framvagnen men där imot har jag hört tt turbon kan gå sönder på bensinbilarna när de passerat 25xxx mil hmm men det är bara vad jag hört , är faktist riktigt sugen på en passat själv ! Det tycker jag du ska köpa dej , fin bil o go att köra big_smile

Coils är väl inte att rekommendera om man ska ha barn och djur i bilen... smile Men hittar man ett fint ex så är det en grym bil. Köper man en för 12 000 som gått 34 000 mil och har 45 ägare så får man ju räkna med en del skavanker tongue Min 1.8t hade gått 20 nånting och jag köpte den för 22 000 kr. Riktigt nöjd och inga problem. smile

Nej de är det kanske inte me de är grymt snygga i coils big_smile Farsan har en passat och den går helt underbart , de är då en turbo diesel men dår riktigt gött , bra drag i dem ändå big_smile
En helt original passat är inte stygga heller för den delen ! och inte så förödande dyra heller smile

Volvo 142 "Blue Lagoon" (1972)
Audi A4 "BlackRed" (2015)
Volvo 142 "PatinaStar" (1972)
TimR
23 mars 2012 · 84 Inlägg

Jag kör Passat 1.8t -04. Framvagnsproblem hade bilarna före årsmod -01 sedan blev dom förstärkta. Annars är det en väldigt bra bil. Har varit nere i Danmark på semester och dom är jäkligt sköna att åka i. Bra med utrymme också.

Original 150 hästar är lite tråkigt om man som jag kört chippad golf gti -06 innan men snabba omkörningar är inga problem. Farsan har chippat sin Passat 1.8t och den går faktiskt väldigt bra! Med 18/19 tummare och sänkning så blir det jävligt goa o köra wink

Kan gott rekommendera Passat 3b/g.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 mars 2012 · 2 972 Inlägg

Volvo_TDI skrev:
Själv tycker jag passat är ett ypperligt val av bil smile sjukt fina med coils och några snygga passande fälgar smile vet många som har passat och inte hört någon klagga på framvagnen men där imot har jag hört tt turbon kan gå sönder på bensinbilarna när de passerat 25xxx mil hmm men det är bara vad jag hört , är faktist riktigt sugen på en passat själv ! Det tycker jag du ska köpa dej , fin bil o go att köra big_smile

Så innan 25xxx mil KAN INTE turbon gå sönder? Fyfan vad bra!! smile
Såklart kan saker gå sönder. Det gäller alla bilar, märken och modeller - oavsett bensin eller diesel...

En Passat av nämnda årsmodell är väl inte en avsevärt bättre (eller sämre) familjebil än en V70, och inte direkt mer körglädje heller - enligt mig.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang