AzXig's nya brukis BMW 540i/6 UPDATE 22/5

azXig Finlirare
27 mars 2012 · 478 Inlägg

Hej!

Skrivit ihop en liten projekttråd om min BMW.

Oktober 2011
Har på senaste tiden blivit mer och mer sugen på en bmw, då jag kört lite olika bmw's nu och jag gillar dom som fan att köra.
Så det blev att slå till på en 540i -98.

Info om bilen:
#1998 årsmodell
#BMW M62B44 (4,4lit V8) 286 hk / 420 Nm (Antagligen motorn utan VANOS som kom 99)
#Manuell 6-vxl Getdrag låda
#M-chassi
#M-ratt
#M-knopp
#Svart skinn med sportstolar
#Dubbel klimatänläggning som fungerar klockrent. (jämfört med Volvo som aldrig funkar :wink: )
#Shadowline-pkt (svarta lister ist för kromade)
#BMW Business CD-spelare med HIFI-högtalare plus original subwoofer bak.
#Automatisk nivåreglering bak (Nybytt)
#Regnsensor
#Telefon i armstödet (Hemsk tegelsten lol )
# 19" AC Schnitzer fälgar. 8,5" fram och 9,5" bak. Däck 235/35-19" fram och 275/30-19" bak.
#Vinterdäck dubbade 16" på nån random BMW originalfälg
#Vinterdäck 2 Nyinköpta M5 17" fälgar med dubbfria nokian däck 235/45-17"


Där var lite info om bilen. Den har gått 24000mil och är servad på verkstad noggrant enligt serviceboken. Den är ju en importbil (såldes aldrig några manuella 540 i Sverige)
så det är ju lite sådär men man får hoppas att det går bra  smile  Har alla papper från att den kom in i Sverige -05 och det är ju ett plus att den fått gå 6år på saltfria vägar plus att den
inte gått så mycket på vintern i Sverige.

Här kommer ett par bilder när den var nyköpt med 19" fälgarna
http://img9.imageshack.us/img9/6548/dsc1922reddad.jpg

http://img259.imageshack.us/img259/9244/dsc1921reddad.jpg


Råkade ut för ett litet missöde för ett par veckor sen. Fick punka på ena bakdäcket. Som tur va så hände det i kanske 40km/h på en liten väg. Men när vi väl fick av däcket
så det att det var en typ 15-20cm lång reva i innerkant på däcket. Jävla skit med breda däck på BMW med delad bakaxel. Men dom var ändåså ganska slut så de får bli två nya
bakdäck till våren (Hmm kul att köpa 275or  [jerk] )

Så fick ju slänga på 16" dubbdäcken jag fick till bilen.
http://img820.imageshack.us/img820/9140/dsc1943r.jpg

Som ni ser ser ju detta inte så roligt att åka på. Var ju ingen hit att åka dubbat heller på barmark plus att bilen blev ganska ostabil i högre farter.

Så började lita lite på blocket efter nått vettigare. Fick till slut tag på ett par vettiga fälgar och däck. M5 17" fälgar med dubbfria nokian däck 235/45-17".
Detta är den dimensionen som bilen ska ha egentligen. Så nu blev den mycket bättre att köra plus att det ser snyggare ut med 17"

Här kommer lite nytagna HDR bilder som jag tog igår på den.
http://img338.imageshack.us/img338/3886/dsc195123tonemapped.jpg

http://img802.imageshack.us/img802/4580/dsc1955bl67tonemapped.jpg

http://img827.imageshack.us/img827/1254/dsc1959and2moretonemapp.jpg

http://img189.imageshack.us/img189/9334/dsc196345tonemapped.jpg


Så det var allt för tillfället. Blir väl att försöka pula lite med denna också iallafall köpa lite kul utrustning/styling till den.

Lite planer:
#Original Takvinge. Har lite rost på glasbakluckan som behöver fixas (Fick en annan lucka med också men själva ramen runt rutan är också rostig)
#Angel-Eyes. Verkar som om det är orignal lysen som gäller om man vill ha det snyggast och med bäst kvalité. Blir inga biltema-ringar iaf  [ajbaja]
#Försöka fixa lite sång i maskinen. Nu är den knäpptyst om man inte drar på bra. Billigaste lösningen är ju att ta bort sista dämparen. Men det verkar ju vara ett bastant avgassystem.
Man vill ju helst att det ska gå att återställa till original också.



November 2011

Varit ute och landsvägsåkt lite idag.
http://img641.imageshack.us/img641/1458/39374926434294928771469.jpg

4 personer i bilen. Dock som ni förstår väääldigt lugnt kört. Men det går ju om man vill.  big_smile  big_smile


December 2011
UPDATE:

Bilen gick igenom besiktningen med blankt papper. Dock med nöd och näppe på avgasvärderna. Dock inget fusk med E85 som iallafall jag brukar slå i lite innan besiktning för säkerhets skull på mina bilar. Sedan var det ett bromsrör bak som var dåligt på den(klarar inte nästa besiktning), så det får jag åtgärda. Lika bra att byta båda bak till koppar så slipper man det i framtiden.

Men nu är bilen grön till April 2013! big_smile

Sen kunde man ju passa på att titta lite under bilen också, INGEN rost där inte..skönt de.  big_smile

Kan tillägga att en trip på ca 20mil i veckan landsväg slutade på 0.84 lit/per mil. Inte så mycket ansträngning med snål körning men inte heller någon
vansinneskörning som ni förstår.  big_smile

Slutet av december 2011


Det har etablerat sig en ny firma i stan där jag bor (Karlskrona). Eller att företaget har öppnat upp här också. Iallafall heter företaget ColorGlo som
har specialiserat sig på skinnrestaurering. Det var i början pappa som skulle dit och kolla upp lite priser på olika jobb han ville ha gjort på sina bilar med skinn.

Det hela slutade iallafall att jag lämnade in BMW:n för en rekond på framstolarna och ratten. Nu var ju inte mitt skinn i något dåligt skick precis, men ratten var däremot ganska nött i skinnet(hade nötts ner så de var lite grått och matt).

Så tjejen som hade firman fick ha bilen i ett par dagar och fixa till den.

Här kommer lite bilder som jag tog idag. Tyvärr hann jag inte ta några närbilder då de blev lite hastigt, men det blev bättre än innan. Tjejen
sa även att en behandling även förebygger att det blir värre, så det är ju bra.  big_smile
http://img546.imageshack.us/img546/7105/dsc0165mb.jpg

http://img207.imageshack.us/img207/7752/dsc0166yk.jpg

http://img822.imageshack.us/img822/4007/dsc0167zf.jpg

http://img28.imageshack.us/img28/9329/dsc0168dc.jpg

Här nere vid M-märket var det ganska grått istället för svart.

http://img526.imageshack.us/img526/447/dsc0172xs.jpg

Hon maskade även sömmarna, så dom inte skulle bli svarta när hon färgade ratten.

http://img404.imageshack.us/img404/633/dsc0175we.jpg

Baksätet tyckte jag inte var värt att fixa till, då det är i bra skick. Men en smörjning ingick i priset ändå. Hon ville vara schysst med bra priser på
allting då hon precis har startat upp firman här. Så hon var bara glad att hon fick lite kunder.

Ratten är jag riktigt nöjd med. Den ser som ny ut och känns jätteskön och len. Så de blir att lämna in fler bilar hos henne i framtiden. Min 740 ska lämnas in till våren, för min Le-mans ratt är ganska dålig och förarstolen är också lite dålig.  big_smile



Mars 2012
UPDATE:

Nu börjar ju våren ta fart. Vintern har funkat bra trots breda 235or där bak. Funkade bättre än 945an jag hade förra vintern.

Det som hänt med bilen är inte så jättemycket än, men hoppas att det ska bli lite pill på den.

#Bromsrör bak är bytta till koppar nu, så man slipper bekymmer i framtiden.
#Nya belägg bak
#Uppspänd handbroms


Tror jag nämnde att jag körde punktering på ena bakdäcken första veckan jag hade bilen i höstas.
http://img826.imageshack.us/img826/8960/31991410150439533872930.jpg


Men det var ju höst, och jag fick ju tag i fina 17" dubbfria att åka på, så de har jag gjort nu.

Nu i veckan ligger det dock nya bakdäck på sommarfälgarna. Tog lite bilder igår på bilen med sommarfälgarna.
http://img196.imageshack.us/img196/5730/20120316141942.jpg

http://img341.imageshack.us/img341/3922/20120316142051.jpg

http://img814.imageshack.us/img814/1673/20120316142133.jpg

http://img594.imageshack.us/img594/9660/20120316142148.jpg


Så nu känns det skönt att det är gjort.

Däcken är av märket Rockstone F105 265/30-19". Förra däcken var Vredenstein 275or, men dessa fanns inte i 275, men det blev ju ingen större skillnad. Ska man upp i michelin/goodyear/continental får man punga upp mellan 2500-3000kr per däck. Inte så roligt, plus att dom säkerligen slits mer på insidan och kanske inte håller så länge.

Har ju kontakter inom däckbranchen så billigt blev det också. Gav 2200:- för 2st bakdäck. Sedan bjöd han på krängningen, balansering av alla däck, nya hjulbultar, tvätt av vinterfälgarna, samt att han monterade de nya fälgarna.  :wink:  :wink:


Idag lämnades bilen in på rekond av lacken samt lackförsegling. Får tillbaka bilen imorrn.

Ska beställa nya njurar i veckan också tänkte jag.



Slutet på Mars 2012

Nu i helgen har vi pillat en hel del med bilen. Råkade dock ut för problem i slutet på förra veckan. Hade tvättat bilen och skulle köra vindrutan ren från vatten.
Då la vindrutetorkarna av precis i mitten på rutan och var helt stendöda. Så först byttes relät till torkarna men det hjälpte inte. Så vi fick skruva isär sketet och nu ska motorn kollas.
http://img13.imageshack.us/img13/5207/20120323164130.jpg

Ganska bökigt att komma åt. Det kommer iallafall fram ström på en kabel till motorn. Men vi ville inte chansa på att motorn är slut än, så jag har lämnat in bilen så får en bilelektriker konstatera
vad som är fel.
http://img337.imageshack.us/img337/9720/20120323164139.jpg



Som tur har vi haft gott väder i helgen så jag har kunnat använda bilen ändå. Men vi har även fixat en massa annat på bilen.

Nya faceliftnjurar monterade. Den ena gamla var dessutom trasig så bara det var ju en anledning till att byta dom.  big_smile
http://img560.imageshack.us/img560/2359/dsc0287i.jpg

Tycker det blev helt ok, bilen ser lite nyare ut också. Ska beställa nya reg-plåtar till den också.  big_smile
http://img525.imageshack.us/img525/849/dsc0331s.jpg


Sedan har vi fräschat upp alla bromsoken runtom.

Ett oslipat framok  big_smile
http://img36.imageshack.us/img36/4127/dsc0311iy.jpg

Slipat
http://img824.imageshack.us/img824/484/dsc0321pi.jpg

Klart! Det fick bli silver denna gången. Man måste ju ha lite puts på grejerna när man åker 19"  :wink:
http://img109.imageshack.us/img109/8462/dsc0329r.jpg

Putsade upp slutröret lite också.
http://img812.imageshack.us/img812/162/dsc0313ny.jpg


Sedan köpte jag även en justerbar short-shifter. Har tyckt sen jag köpte den att slagen på växellådan har varit onödigt långa. Så jag tog en chansning och beställde denna.

Justerad och infettad  big_smile
http://img828.imageshack.us/img828/4241/dsc0317a.jpg

Öppnat upp och här är orignalspaken
http://img859.imageshack.us/img859/8184/dsc0314o.jpg

Gammalbussning och gammalt fett  big_smile
http://img813.imageshack.us/img813/8785/dsc0315c.jpg

Rengjort och ny bussning på plats.
http://img804.imageshack.us/img804/6950/dsc0318kn.jpg

Short-shiftern ditsmackad  smile
http://img593.imageshack.us/img593/9863/dsc0319wx.jpg

Orignal-spaken
http://img811.imageshack.us/img811/3341/dsc0322k.jpg

Allting ditsatt igen. Ska nog köpa en kortare M-knopp också.
http://img138.imageshack.us/img138/3502/dsc0326c.jpg


Sen bar det av på en testrunda. Fyfan var nice det blev. Korta goa lägen och inga långa slag som på en gammal 740. Men ska ju inte sticka under stolen
med att det blev lite mer tungväxlat såklart. Så den investeringen av värd sina pengar iallafall.  big_smile


Avslutar med en helhetsbild på bilen med nymålda bromsok å allt.  big_smile
http://img821.imageshack.us/img821/9451/dsc0328oi.jpg

Allt för denna gången! // azXig !

Senast redigerat av azXig (22 maj 2013)

azXig Finlirare
2 april 2012 · 478 Inlägg

UPDATE:

Nu funkar torkarna igen. Det var torkarmotorn som var slut. Hade på nått sätt kommit in vatten i den och kortslutit.
Bilelektriken lyckades även släcka Airbag-lampan som har lyst den jag köpt bilen. Så det var ju också skönt.

Allansson
4 april 2012 ·

Bilen är riktigt snygg! Vad är tankarna om bilen? Något speciellt eller helt enkelt uppfräschning och förfining?

azXig Finlirare
6 april 2012 · 478 Inlägg

Tack så mycket! Nja inget speciellt så, utan bara försöka hålla skicket samt uppgradera lite i den mån som pengar finns och lite. Drömmen vore ju nya Angel-eyes och komplett M-paket runtom. big_smile

Addez_89 BMW i mitt <3
6 april 2012 · 28 Inlägg

Riktigt snygg BMW du har! älskar BMW också, dom är underbara att köra smile. Pren lagd

azXig Finlirare
6 april 2012 · 478 Inlägg

Tack! Jo dom är ju så goa att köra. Annat än gamla Volvos iaf.

demk
6 april 2012 · 680 Inlägg

åker på samma bredd som mig då smile lackat oken silver med innan, söker efter takvinge med har du hittat någon än,,

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
azXig Finlirare
9 april 2012 · 478 Inlägg

Okej! Min är spårig som fan men vill man va fin får man lida pin. big_smile Takvinge verkar ovanligt att få tag på begagnat. Däremot finns det orignalvinge att köpa på schmeidman. Den går på 2000:-

demk
11 april 2012 · 680 Inlägg

oki har ingen brådis är sugen på annan front med...

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
Jorsten
11 april 2012 · 376 Inlägg

Kul att se en 540 snyggas till smile

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
Vikr
13 maj 2012 · 210 Inlägg

Gillar BMW och så men mer volvo människa och har sett ditt arbete på din 740 så prem lagd på tråden o lycka till big_smile

azXig Finlirare
22 maj 2013 · 478 Inlägg

UPDATE:

Kan ju slänga upp lite bilder på beemern.

Har inte hänt så jättemycket men lite iallafall.

Fick tag på Angel-Eyes i höstas till en bra pris. Köpte begagnade Hella orignal.
Försökte fräscha upp dem i den mån jag kunde och visst blev det bättre. Våtslipade dem. Den undertill är inte fixad som ni kanske ser. smile
http://img801.imageshack.us/img801/5103/forum1db.jpg



Sen tror jag inte att jag berättat att jag plockade bort en liten manick på kopplingen som kallas för CDV "Clutch Delay Valve".

Saxar en kort beskrivning från AP: "CDV är en envägs strypventil som fördröjer bromsoljans flöde tillbaka till kopplingsslavcylindern med några mikrosekunder. Genom den fördröjningen reduceras därmed den hastighet som lamellen rör sig tillbaka mot svänghjulet när föraren släpper upp kopplingspedalen. Teoretiskt skall man på så sätt få ett mjukare ingrepp som förhindrar att chockstötar uppstår i drivlinan då kopplingspedalen släpps upp för hastigt."


Så tanken av BMW var god men folk har kommit fram till att det är riktigt irriterande att köra med bilen. Den blir svår att komma iväg med och det går lite ryckigt. Iallafall tog jag bort min och det blev en väldlig skillnad i kopplings-känsla. Mer linjärt motstånd eller vad man ska säga.

Hittade en bild på var den sitter.
http://i45.photobucket.com/albums/f69/a330ci/CDV.jpg

Alltså precis innan kopplingscylindern. Så det är bara att skruva loss den och sen bara skruva tillbaka den utan, gängorna passar. Vanligtvis ska man slippa att lufta också.

Sitter på E36, E39, och E46 vad jag vet.


Jaja, nog om det. Haft bilen i vinter och den har rullat på utan större problem(förutom den usla framkomligheten i vinterväglag, men det är man ju van vid om man också är Volvo-ägare  smile  )

Värmen i den är kanon och den blir varm sjukt fort. V8:orna har heller inga problem med frusen vevhusventilation som är vanligt på 6:orna.
Dock hade jag problem med att den ibland och mer ofta stängde av sig precis när man startat den. Efter några gånger gick den ordentligt om man gav lite gas. Det visade sig efter en felkodsläsning vara kamaxelgivaren. Så det var bara att köra en ny på BMW till priset av 1300 riksdaler  :x  Men som tröst var den jätteenkel att byta och bilen har gått klockrent efter bytet.


Var och tog lite bilder för några veckor sen på den när jag slängt på mina sommardäck och tvättat av den. Men blev ju skitig när man körde till fotarstället, men jaja här kommer dom.  big_smile

http://img9.imageshack.us/img9/2493/dsc0487skarpare.jpg

http://img198.imageshack.us/img198/5223/dsc0488skarpare.jpg


Läste också ett test av Sonax Plastiv Renovator och blev inspirerad. Så jag köpte en tub och gick loss på mitt dammiga motorutrymme.

Före:
http://img4.imageshack.us/img4/729/motorinnan.jpg

Efter:
http://img822.imageshack.us/img822/5240/motorefter.jpg

Var verkligen kalas att arbeta med och resultatet blev bra också.


Allt för denna gången!! // azXig !  [thum]

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang