Varför är Volvos 850/855 modeller så populära?

Johanness
27 mars 2012 · 853 Inlägg

Tanken slog mig när jag var på väg hem idag, cirka 35 minuter körsträcka och jag såg minst 11st 850/855.

Varför är dessa bilar så pass populära?

Rquired Allmänt envis
27 mars 2012 · 12 512 Inlägg

Det är en Volvo skulle jag tro är det svar som täcker de flesta fall, 850 är en bra bil utan tvekan men eftersom Volvo är ett så inarbetat varumärke i Sverige tror jag att Hisingen i framtiden kan bygga en riktig skitbil och folk hade ändå köpt den "av gammal vana".

Men hittills kan man enkelt se följande, 850 hör egentligen till den en av de första modellerna från märket som med facit i hand inte varit lika stryktåliga och billiga som dom gamla bakhjulsdrivna pråmarna: Men som din iakttagelse bevisar så rullar många av dem än idag så sköter man dem så håller 850 uppenbarligen bra!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
KBAragger
27 mars 2012 · 961 Inlägg

precis som Rquired skrev så köps de troligtvis för att det är en volvo, det finns ju dessutom många i landet då de är sisådär 20-16 år gamla så de är ju inte uprostade så att säga. de finns ju i t5 och R version så de är inte slöa direkt, är det tillräkligt som svar på din fråga? tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
Firetunez
28 mars 2012 · 282 Inlägg

Köpte mig en T5a förra året för att det var en billig bil med turbo (tänker på inköpspriset då). Sen är den enligt mitt tycke riktigt snygg och har bra komfort.  Men antar att det är som andra säger också att det är av gammal vana som man väljer Volvo. Sen väljer man bara modell efter tycke och smak.

SportPilot Ubåtsingenjör
28 mars 2012 · 7 234 Inlägg

förstår inte riktigt heller varför de är så populära ... inte med tanke på dagens bensin priser, visst en t5 eller en r förstår jag varför. Men en vanlig gl, den är både törstig och slö

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Munkis
28 mars 2012 · 1 637 Inlägg

För att det är bra bilar smile  Köpte min för att jag ville ha en bil med bra prestanda samt plats för barnvagn. Finns inte mycket för 35000:- som jag gav som går bättre och har samma lastutrymme.

Volvo_Peppe Nattarbetare
28 mars 2012 · 137 Inlägg

Min T5 har aldrig krånglat går kanske lite dyrt men det beror nog på gasfoten wink Min brors GLT är varken oförskämt slö eller törstig tycker jag, båda har rullat över 30k mil smile

Volvo 855 T5 "Importen" (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 mars 2012 · 13 749 Inlägg

CHEEVA skrev:
förstår inte riktigt heller varför de är så populära ... inte med tanke på dagens bensin priser, visst en t5 eller en r förstår jag varför. Men en vanlig gl, den är både törstig och slö

allt är relativt även 140hk är piggare än många andra bilar från samma år
fast det är en superseg bil smile

men dom är långt ifrån så törstiga många tror

kan jag åka med min gamla 855turbo med aut på 0.78 även om jag hade sjukt tråkigt så tror jag inte en snik drar så mycket mer

nu kör jag sällan lungt och eftersom jag inte har färdator i sniken så har jag aldrig kollat

tanten pendlar 13mil om dagen med våran svarta 855turbo med aut visst ingen super ekonomi men inte så farligt som man kan tänka sig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tobbetdi Diesel ska man ha!
28 mars 2012 · 482 Inlägg

Jag köpte en 855T5 endast pga motorljudet och effekten.. Trimmad till 300 hk och 502 NM 3" raka rör m.m.
Grymt rolig att köra, väldigt pålitlig bil, förbannat tråkig att tanka smile
Den var inte direkt praktisk då insteget till baksätet är väldigt litet och bagageutrymmet var inte det bästa heller. Ska n og tillägga att jag har 2st barn i bakåtvända stolar. Nu kör jag en snål och slö VW Passat som är större invändigt.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Bebben Legitimerad besserwisser
28 mars 2012 · 921 Inlägg

Min förstabil var en 854 -95. Köpte den för att den
1) Driftsäker
2) Komfortabel (Fungerande ACC, farthållare, sköna säten, lågt buller)
3) Billig att köpa
4) Billiga och lättåtkomliga reservdelar
5) Billig försäkring

850 är "nya" 740. wink

Senast redigerat av Bebben (28 mars 2012)

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
29 mars 2012 · 2 100 Inlägg

Driftsäker, billig och krocksäker.

Tja!
horbybonnen
29 mars 2012 · 1 160 Inlägg

så sant så sant

Bebben skrev:
Min förstabil var en 854 -95. Köpte den för att den
1) Driftsäker
2) Komfortabel (Fungerande ACC, farthållare, sköna säten, lågt buller)
3) Billig att köpa
4) Billiga och lättåtkomliga reservdelar
5) Billig försäkring

850 är "nya" 740. wink

PerfectionR Japanese Engineering
29 mars 2012 · 690 Inlägg

Håller med alla andra.

Sedan så ser man ju många 850in med styling-delar. Det finns massor med delar till 850 och det var enligt mig den första Volvon som gick att styla i F&F stil om ni förstår vad jag menar. Därför är den relativt populär bland ungdomar.

Själv så gillar jag T5, R, T5-R och jag tycker att de är bland de skönaste Volvo modellerna på den tiden. 850 såg ju modernare ut än 940in också.

En grön T5-R i toppskick är bland mina drömbilar.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
BOLIN_
29 mars 2012 · 2 763 Inlägg

Det är mycket bang for the buck så att säga smile 850 är fina bilar och skulle inte säga nej till en T-gul eller T-röd. Karossen är ju bland de snyggaste Volvo har gjort så, finns ju en anledning till att jag kör den XC jag kör idag, utderbart fin bil och nej, jag har aldrig åkt i en bil av annat märke som har haft samma komfort som min! Skinnklädsel och komfortabla stolar och en förarplats som bjuder in en sådär härligt till att köra! smile Har kört snart 1700 mil sedan 20:e augusti då jag köpte den! smile

Volvo - For Life
saab_sonett Handledare
29 mars 2012 · 1 481 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Det är mycket bang for the buck så att säga smile 850 är fina bilar och skulle inte säga nej till en T-gul eller T-röd. Karossen är ju bland de snyggaste Volvo har gjort så, finns ju en anledning till att jag kör den XC jag kör idag, utderbart fin bil och nej, jag har aldrig åkt i en bil av annat märke som har haft samma komfort som min! Skinnklädsel och komfortabla stolar och en förarplats som bjuder in en sådär härligt till att köra! smile Har kört snart 1700 mil sedan 20:e augusti då jag köpte den! smile

Då har du inte åkt i en E39:a. Jag hade en 855T förut. Komforten är inte i närheten av vad BMW:n erbjuder. Du vet väl att 850:s chassie är en kopia på SAAB 9000.
Att den är så vanlig? Ja, det har ju varit Sveriges mest sålda bil i alla år, så inte konstigt att man ser många på vägen.

Senast redigerat av saab_sonett (29 mars 2012)

Johanness
29 mars 2012 · 853 Inlägg

saab_sonett skrev:

BOLIN_ skrev:
Det är mycket bang for the buck så att säga smile 850 är fina bilar och skulle inte säga nej till en T-gul eller T-röd. Karossen är ju bland de snyggaste Volvo har gjort så, finns ju en anledning till att jag kör den XC jag kör idag, utderbart fin bil och nej, jag har aldrig åkt i en bil av annat märke som har haft samma komfort som min! Skinnklädsel och komfortabla stolar och en förarplats som bjuder in en sådär härligt till att köra! smile Har kört snart 1700 mil sedan 20:e augusti då jag köpte den! smile

Då har du inte åkt i en E39:a. Jag hade en 855T förut. Komforten är inte i närheten av vad BMW:n erbjuder. Du vet väl att 850:s chassie är en kopia på SAAB 9000.
Att den är så vanlig? Ja, det har ju varit Sveriges mest sålda bil i alla år, så inte konstigt att man ser många på vägen.

Vart är likheten?

Saab-9000-2.jpg:http://imageupload.org/?d=B370383A1

Senast redigerat av Johanness (29 mars 2012)

KBAragger
29 mars 2012 · 961 Inlägg

saab_sonett skrev:

BOLIN_ skrev:
Det är mycket bang for the buck så att säga smile 850 är fina bilar och skulle inte säga nej till en T-gul eller T-röd. Karossen är ju bland de snyggaste Volvo har gjort så, finns ju en anledning till att jag kör den XC jag kör idag, utderbart fin bil och nej, jag har aldrig åkt i en bil av annat märke som har haft samma komfort som min! Skinnklädsel och komfortabla stolar och en förarplats som bjuder in en sådär härligt till att köra! smile Har kört snart 1700 mil sedan 20:e augusti då jag köpte den! smile

Då har du inte åkt i en E39:a. Jag hade en 855T förut. Komforten är inte i närheten av vad BMW:n erbjuder. Du vet väl att 850:s chassie är en kopia på SAAB 9000.
Att den är så vanlig? Ja, det har ju varit Sveriges mest sålda bil i alla år, så inte konstigt att man ser många på vägen.

nääee inte då, det såldes fler av 240 än 850, 240 låg över 1 000 000 och jag tror antalet får 850 var som 740, på  500 000 talet smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
Knugcab
29 mars 2012 · 5 111 Inlägg

Rquired skrev:
Det är en Volvo skulle jag tro är det svar som täcker de flesta fall, 850 är en bra bil utan tvekan men eftersom Volvo är ett så inarbetat varumärke i Sverige tror jag att Hisingen i framtiden kan bygga en riktig skitbil och folk hade ändå köpt den "av gammal vana".

Har väl redan provats även om de nu inte byggdes inom landet....400-serien sålde väl t.o.m. bättre än 240 under hela 90-talet. wink

Men rent seriöst så har ju Volvo i stort sett under hela efterkrigstiden varit Sveriges mest sålda bil, och att det gör avtryck 10-20 år senare på begmarknaden är ju inget konstigt, det såldes ju många fler 850 än Fiat Punto om man säger det som så.

Kanske vi får svaret på framtida frågor om vi idag ställer oss frågan varför Volvo V70 är en så populär nybil....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2012 · 17 509 Inlägg

saab_sonett skrev:

BOLIN_ skrev:
Det är mycket bang for the buck så att säga smile 850 är fina bilar och skulle inte säga nej till en T-gul eller T-röd. Karossen är ju bland de snyggaste Volvo har gjort så, finns ju en anledning till att jag kör den XC jag kör idag, utderbart fin bil och nej, jag har aldrig åkt i en bil av annat märke som har haft samma komfort som min! Skinnklädsel och komfortabla stolar och en förarplats som bjuder in en sådär härligt till att köra! smile Har kört snart 1700 mil sedan 20:e augusti då jag köpte den! smile

Då har du inte åkt i en E39:a. Jag hade en 855T förut. Komforten är inte i närheten av vad BMW:n erbjuder. Du vet väl att 850:s chassie är en kopia på SAAB 9000.
Att den är så vanlig? Ja, det har ju varit Sveriges mest sålda bil i alla år, så inte konstigt att man ser många på vägen.

Kopia? Va?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BOLIN_
29 mars 2012 · 2 763 Inlägg

saab_sonett skrev:

BOLIN_ skrev:
Det är mycket bang for the buck så att säga smile 850 är fina bilar och skulle inte säga nej till en T-gul eller T-röd. Karossen är ju bland de snyggaste Volvo har gjort så, finns ju en anledning till att jag kör den XC jag kör idag, utderbart fin bil och nej, jag har aldrig åkt i en bil av annat märke som har haft samma komfort som min! Skinnklädsel och komfortabla stolar och en förarplats som bjuder in en sådär härligt till att köra! smile Har kört snart 1700 mil sedan 20:e augusti då jag köpte den! smile

Då har du inte åkt i en E39:a. Jag hade en 855T förut. Komforten är inte i närheten av vad BMW:n erbjuder. Du vet väl att 850:s chassie är en kopia på SAAB 9000.
Att den är så vanlig? Ja, det har ju varit Sveriges mest sålda bil i alla år, så inte konstigt att man ser många på vägen.

Jodu, har åkt E39 men enligt mig sitter jag bättre i min bil! Volvo 240 är Volvos mest sålda modell, inte 850 smile Sedan så stämmer det inte att 850 chassie är en kopia på Saab 9000:s chassie...

Volvo - For Life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang