B230 sug trim

Jockefr
1 april 2012 · 44 Inlägg

Hej jag har ett uppborrat b230block med h-profil och smidda turbo kolvar. Tänkte sätta på en portad 631a med extraktor och 16v insug sedan även något sprut.

Kan detta vara nått skoj?

Med vänlig hälsning,

NoFantasy Garaget Anhängare!
1 april 2012 · 2 068 Inlägg

Jockefr skrev:
Hej jag har ett uppborrat b230block med h-profil och smidda turbo kolvar. Tänkte sätta på en portad 631a med extraktor och 16v insug sedan även något sprut.

Kan detta vara nått skoj?

Med vänlig hälsning,

Låter som att kunna bli nått!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Thedriftking
1 april 2012 ·

nej nej nej, 631an har inga förbrännings rum, så för att köra med den behövs K kolvar !
och den toppen är inget att ha.

Kör på en 530 om du inte ska upp i några högre siffror, annars satsa på en 531

Du bör även satsa på nån vass kam, utöver volvos STD kammar.

Jockefr
1 april 2012 · 44 Inlägg

Jo kam vet jag. Vet inte vilken de blir än men hyfsat vass från rallyshopen lr va den heter. Smidda turbo kolvar och va ja vet så får man lagom förbrännings rum med dom?

Thedriftking
1 april 2012 ·

Jockefr skrev:
Jo kam vet jag. Vet inte vilken de blir än men hyfsat vass från rallyshopen lr va den heter. Smidda turbo kolvar och va ja vet så får man lagom förbrännings rum med dom?

du kommer verkligen inte få tillräckligt med utrymme med dom !
Jag har en topp liggandes som är "perfekt" till dig, en 530, nyrenoverad och planad 2mm (så STD rem kan användas) Och "streetportad", lär ge bra med mos med en vass kam som gärna lyfter över 12mm, och har "lite" duration

Jockefr
2 april 2012 · 44 Inlägg

Så du menar att turbo botten och 631 funkar inte hmm har en fin fin 531 också men lite lågt komp med den på turbo botten.

elgh33
4 april 2012 · 266 Inlägg

varför har du turbo kolvar då? de sänker väll kompet rätt mycket? antar att b23ans "plana" kolvar är "bäst" för sugtrimm eller har jag fel?

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
AndreasPlars
6 april 2012 · 1 062 Inlägg

Jockefr skrev:
Så du menar att turbo botten och 631 funkar inte hmm h.

Du får helt enkellt kolla det själv eftersom det inte verkar vara ett så vanligt koncept.
Kan säkert fungera bra om du bara mäter och kollar att det inte tar i!
Kan ju säkert bli lagom högt kom för sugistrim med E85?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Jockefr
10 april 2012 · 44 Inlägg

Ja de va de ja tänkte oxå. Får ta och testa och hoppas på de bästa wink kan inte gå allt för illa tongue

Jockefr
10 april 2012 · 44 Inlägg

elgh33 skrev:
varför har du turbo kolvar då? de sänker väll kompet rätt mycket? antar att b23ans "plana" kolvar är "bäst" för sugtrimm eller har jag fel?

Har ett block med h-profil och smidda je 97mm kolvar liggandes och tänkte testa något nytt.
Vet inte hur mkt kompet sänks med dom men men.

Thedriftking
10 april 2012 ·

Jag tror till 99% att det inte kommer funka, köp dig en 530 och porta/plana den, hårdare fjädrar m.m släng 631an långt åt helvete.. Du behöver b230k:ns kolvar för att den ska funka, och nu när du ändå har smidda så kan du köpa en 530 för 500:- på blocket/garaget

3CSi
12 april 2012 · 77 Inlägg

Jag hade skaffat en portad 531 med 48 eller 50 mm:s insugsventil och 38 mm avgas. Agaps kammar är några av dom bästa som finns till Volvo. Om du ska ha den till gatan hade jag inte kört med alldeles för mycket duration utan fixat en relativt snäll kam. Det beror helt på vilket register du vill ha och var du vill ha maxeffekt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang