SQ-projekt Citroën C5

Vintern 2011-2012 så förverkligade jag en gammal dröm, jag byggde mig en anläggning för att kunna prova på att tävla i billjud, vilket jag gjorde säsongen 2012. Tävlade i klassen Emma Advanced Unlimited och det slutade med en SM-vinst. Förvisso var det ingen enorm konkurrens den klassen men poängen jag fick hade räckt till pallplats även i klassen över så jag var rätt nöjd. Efter detta fick jag blodad tand och tänkte avancera lite med bättre grejor och tävlan i en högre klass. Kopierar först diverse inlägg från min tråd på bilstereoforumet hit så det börjar med lite gammalt. Kommer även lite gästspel från andra byggen jag pillar med ibland.
  • 16 Följare
  • 62 340 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 oktober 2014
Expoze
2 april 2012 · 2 024 Inlägg

Bilen ifråga är ju då en Citroen C5 kombi som jag haft i 4år.
Har haft lite enklare installation i den men det ska bytas ut nu då.

Huvudenheterna har varit många, kört med original, Blaupunkt Acapulco, Nakamichi CD400, Sony Explod ,mm,mm, men nu ska det in en fin-fin gammal Alpine CDA-7998R.

Slutstegen har hängt med från förra bilen och det är 2st Zachry. Ett 2150 till basarna och ett 260 till framsystemet. De kommer att stryka på foten till förmån för ett Genesis 5-channel. Hade velat ha ett till så man körde ett till höger och ett till vänster men tyvärr måste ju pengarna räcka till oxå.

Framsystemet har jag tyvärr kört original tillsvidare. Ska bytas mot troligen ett par Amega 6,5or och ett par bättre diskanter. I framtiden kanske ett par Amega 3,5 koaxialer.

Basarna letade jag länge efter. Ville ha ett par som tog minimal plats i skuffen, både på djupet och vad det gäller lådliter. Hittade inte något enormt sortiment som passade min plånbok då för 3 år sen men det slutade med ett par Rockford Fosgate P3SD410 10-tummare. Monteringsdjupet på dessa är knappt 9cm och de klarar sig i varsinn sluten 17 liters låda. Dessa lådorna är sen skruvade i ryggstöden så ifall man behöver lasta så hänger lådorna med respektive ryggstöd ner. Har nu dessutom ett par riktigt kraftiga galler i rostfritt som skyddar basarna. Dessa kommer jag att behålla tillsvidare och kanske bygga nya lådor till.

Strömförsörjningen består av 21mm2 kablage från ett större batteri fram till ett extra batteri i reservhjulsbaljan.

Beställt lite SilentCoat och ska dämpa valda delar av bilen innan jag börjar plocka in nya grejorna oxå. Bakluckan är dock dämpad sen innan då det är den löjligaste lilla plåtbit jag nånsin råkat ut för.

Vi får helt enkelt se vart det hela slutar....

Bjuder på ett par bilder på hur det såg ut i somras.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/44917_471569852791_577277791_6684794_7962497_n.jpg

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/65951_471569727791_577277791_6684793_8116763_n.jpg

Senast redigerat av Expoze (15 april 2013)

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
15 april 2013 · 2 024 Inlägg

Mer prylar har trillat in, mer har beställts och planerna har utvidgats något från ursprungstanken. Nu har jag iallafall fått tag i allt och kunnat spika en plan. Den ser ut som på bilden. Hoppas bara att jag är duktigare på att bygga än på att rita i paint..... :o
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/upplgg.jpg
Ska bli spännande det här.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
15 april 2013 · 2 024 Inlägg

Bara att hoppas på att man slutar försöka hosta ut lungorna ur kroppen snart så man kan börja vistas lite i min luftiga "bygglokal", dvs trädgården.
Går och tittar på detta bordet alldeles för ofta nu och längtar ut.....
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/19F51532-orig.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
15 april 2013 · 2 024 Inlägg

Fortfarande inte frisk men less på att det står stilla så jag tog mig an ett par kablar iallafall.
Har köpt en adapter mellan original rattfjärr och Alpine stereon.
Det kablaget förutsatte att man skulle koppla allt från bilens iso-kontakt men eftersom jag vill ha separat matning till stereon så har jag möjlighet att rensa lite skit. Dessutom kan jag ju rensa alla högtalarkablar.

Adaptern innan:
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/CB1A5DD6-orig.jpg

Ritat mig ett kopplingsschema för att reda ut vad som kan rensas och hur jag skarvar ihop allt med stereons kablage:
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/A9363805-orig.jpg

Blev en helkass bild det sista men nu är allt kablage bakom stereon färdigt. Stereons kablage ihopskarvat med fjärradapterns, allt onödigt rensat, klädde in allt i strumpa som tyvärr var lite för grov men jag hade ingen annan hemma.
Ska märka upp allt sen oxå, måste bara ha hem skylthållare.:
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/7D34B6F1-orig.jpg

Det var allt för nu....hoppas man kan bli frisk och börja riva i bilen snart.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
XorcessX
15 april 2013 · 709 Inlägg

kul med SQ byggen! prem lagd

BMW 540iA (1993)
BMW 530i (2001)
Expoze
15 april 2013 · 2 024 Inlägg

Då har det hänt lite iallafall.
Det dök upp en intressent på mina gamla steg så jag blev ju hastigt och lustigt tvungen att riva ut dem ur bilen. De satt ju inbyggda i sidorna i bagaget så det innebar att rensa ur all inredning ur skuffen. Gick snabbt och smidigt dock så man hann med att rensa loss lite kablar och plocka ur extrabatteriet och lite sånt. Samlade ihop allt i reservhjulsbaljan sålänge så får man rensa iordning mer när det är ljust ute. Bjuder på ett par halvdassiga mobilbilder som knappast är intressanta egentligen men i brist på annat.....

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/218664AF-orig.jpg

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/58FDDFF3-orig.jpg

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/A0485F18-orig.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
15 april 2013 · 2 024 Inlägg

Ägnat en stund år slutstegsplacering idag. Mina ursprungliga planer gick i stöpet så det fick bli det näst bästa alternativet istället. Sågade till en platta som kommer sitta längst bak i reservhjulsbaljan och testade lite placering på den. Den får vi nog bygga vidare lite på men nu finns det iallafall en fungerande plan.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/573F0071-orig.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
15 april 2013 · 2 024 Inlägg

Fortfarande sviter från lunginflammationen....den tog nog värre än jag trodde. Blir inte så mycket gjort utomhus pga det utan måste nog leta rätt på ett varmgarage som jag kan låna en dag för att det ska ske några större framsteg i bilen.
Kan dock inte låta bli att fixa lite när man sitter inomhus och degar så jag har lött ihop lite lågnivåkablar. Tar sin lilla stund att snickra ihop dem men det är det värt.
Så här blir de iallafall.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/2B6C0D2A-orig.jpg

Ett litet tips ifall någon som är ovan att löda läser detta är att man med fördel kan sticka fast rca-kontakten i en annan kontakt när man löder. Dels får man en stabil hållare av kontakten och dels finns det ingen risk att mitt-stiftet flyttar sig vilket det lätt gör på billigare kontakter ifall man värmer en gnutta för mycket.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/EDBA5504-orig.jpg

Sen har jag konstaterat en sak som jag inte blev så glad för. När jag kör min HU aktivt så kan jag inte köra ner filtret i 2 av kanalerna lägre än 1kHz, inte heller stänga av det..... Detta innebär att jag blir tvungen att köra middarna i dörrarna betydligt högre än jag tänkte från början men så får det ju bli såvida jag inte lyckas komma på nåt eller om någon annan har ett tips. Alternativet kan vara om jag får tag i ett schema på HU´n så kanske med en jävla tur att det går att brygga förbi filtret om det körs över en separat krets men sån tur har man väl inte. sad

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
15 april 2013 · 2 024 Inlägg

Verkligen dags för en uppdatering här.
Har dock inte hänt alls så mycket som jag hade velat men lite iallafall.
Allt kablage till bilen ligger färdigt och väntar på att monteras in, hållare till batteri och slutsteg är uttänkt och påbörjat men kan inte slutföras innan dämpmattorna sitter på plats. Just dämpningen är det stora problemet just nu men förhoppningsvis har jag ett ställe jag kan vara på i värme i nästa vecka och då kan det börja hända lite mer saker igen.
Har tillverkat ett par monteringsringar till mina Amega 3,5or som ska sitta på brädan fram. Finns inte plats att montera dem underifrån tyvärr så jag har valt att sätta monteringsringen på ovansidan.
Tog hjälp av en jobbarkompis efter jobbet häromdan och vi hjälptes åt att slänga ihop ringarna.
Utgick från lite rejält plattjärn som sågades till ett par kvadrater.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00478.jpg

Drog ihop dem med en bult och satte upp dem i svarven så man fick rätt grundform på dem och samma yttermått.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00483.jpg

Sen var det bara upp i svarven igen och börja få fram formerna jag var ute efter.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00484.jpg

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00485.jpg

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00486.jpg

Amegorna var sedan innan modifierade med borttagna galler och nerklippta fästöron. Jag klippte bort fästöronen helt nu och fick riktig sugpassning in i monteringsringarna.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00489.jpg

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00490.jpg

Kompletterade sen med bilens originalgaller. Ska bara ha tag i vinyl nu som passar mot brädan så ska ringarna kläs i det.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00492.jpg

Det blev som sagt ingen stor uppdatering men mer kommer vad det lider.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
15 april 2013 · 2 024 Inlägg

Då har man tagit ett litet ryck. Dagen bjöd på plusgrader vilket i kombination med kupévärmaren gav mig rätt trevligt klimat för att börja montera lite matta i skuffen. Tog en del tid att få bort det gamla som satt där, framförallt det håriga skitet som satt som vattensamlare på insidan av skärmarna och hjulhusen. Hoppas på att få lite tid att fortsätta i morgon.
Bjuder på ett par taskiga mobilbilder på dagens resultat.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/9598E2BE-orig.jpg

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/A2FB40A3-orig.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
15 april 2013 · 2 024 Inlägg

Lite motgångar ska man ha, annars blir man inte glad för alla medgångar. big_smile
Dagen började med migrän, vilket gav en sjukdag.....kul för plånboken.
När man väl kom upp efter lunch nångång kände man en udda lukt som spred sig genom huset. Jodå, avloppet hade svämmat över i källaren. mad
Blev att ringa spolbilen som fick komma och spola ur ordentligt och göra rent det som kommit upp.....
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/2196EB90-orig.jpg

Framåt middagen så stod kabeldragning på schemat. För att underlätta lite så åkte passagerarsätet ur vilket gav betydligt mer utrymme både att röra sig på och att dra kabel på. Klippte den lilla biten mellan konsollen och baksätet så jag enkelt kunde vika undan halva mattan.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/92A18990-orig.jpg

Började med lågnivåkablarna som känns viktigast att hitta en bra dragning på.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/CAC092EE-orig.jpg

Hittade en fin möjlighet att dra dem utmed värmekanalen till baksätet. Skar ut ett spår i den tjocka isoleringen som var enkelt att lägga ner kabeln lite i. Längst bak mot sätet så gick jag ner genom isoleringen och upp vid ytterkanten på sätet och därigenom vidare till bagaget.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/830C2D02-orig.jpg

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/A927A8E8-orig.jpg

Hann även med ström/interface kablaget till HU:n och en del av högtalarkablarna innan mörkret kom. Nu känns det som man är på g igen iallafall. Väderprognosen verkar bjuda på fler skruvar-dagar denna veckan oxå. big_smile

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
16 april 2013 · 2 024 Inlägg

Jahapps, veckans planerade jobb fick stryka på foten lite då vi fick åka till veterinären och plocka bort en siames istället. Tjälen låg djupt i trädgården oxå så det blev att plocka fram den gamla bensindrivna cobran och köra upp ett hål med. Efter den bravaden hade man inte rygg nog att ligga i bilen på nån dag.
Idag hade man dock mellandag mellan kvällsskift och nattskift vilket nästan ger en extra ledig dag. Plusgrader var det gott om oxå så man fick en del gjort.
Började med att montera in mittpanelen igen och få dit stereon och koppla in allt kablage i den. Kändes lite som en milstolpe att se den på plats äntligen.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/41B82C74-orig.jpg

Sen var det bara att fortsätta. Lägga kablaget på plats ordentligt och dra dit mittkonsollen.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/EBF8B36D-orig.jpg

Sakta men säkert börjar det kännas som en bil igen. Blir lite pyssel att få allt kablage att ligga bra utan att vara ivägen när allt monteras ihop igen så det går ju lite mer tid än man tror. Fortsatte med kablaget som gick under baksätet. Lågnivå till vänster på bilden och högtalarkablaget till höger. Många buntband blir det.....
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/B4A6792E-orig.jpg

Sen var det ju bara att dunka dit sätena igen. Gott när man verkligen ser att man gör nånting.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/CEF702A3-orig.jpg

För att avsluta dagen var jag bara tvungen att koppla in stereon lite tillfälligt och köra ut panelen för att se hur det såg ut. Kunde ju även passa på att testa rattfjärren och det funkade precis som det skulle. Inte fel att börja slita på den, den har inte använts sen originalstereon åkte ut för ett gäng år sen.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/41EA6A34-orig.jpg

Nästa punkt på agendan blir väl att få ordning där bak med batterifäste och slutstegsrack. Strömkabeln blir väl i samma vända skulle jag tro.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
16 april 2013 · 2 024 Inlägg

Skulle egentligen åkt iväg och pysslat med nåt annat kul idag men det verkar som det sket sig...... sad börjar bli trött på att folk gör affärer via telefon men sen säljer till nån annan innan man haft möjlighet att åka. mad
Gick ut till bilen för att trösta mig lite iallafall.
Fixat en skena att lägga som bas i reservhjulsbaljan som jag kan fästa batteri och slutstegsrack i. Det är en 6x100mm stålskena som jag fäst genom golvet med försänkta M12. På utsidan ligger det 40x40 fyrkantsbricka innan låsmuttern så jag tror nog att det kommer sitta kvar. big_smile
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/4A719959-orig.jpg

Skruvade ihop ett rack lite snabbt. Har inga större estetiska krav på det då det ska fixas lite covers sen oxå. Var tvungen att hämta ut alla stegen och lägga upp lite så man får lite blick för hur det kommer bli. Känns som det kan bli rätt bra faktiskt.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/34D53C79-orig.jpg

Nu måste jag iväg och handla nåt akustikdämpande som jag kan sätta ovanpå silentcoaten i innerskärmar och sånt innan jag kan börja montera inredningen bak vilket jag måste göra innan jag kan planera covers. Uppdatering kommer väl förr eller senare. roll

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
16 april 2013 · 2 024 Inlägg

Miniuppdatering idag bara.
Tryckt dit lite akustikdämpning ovanpå en del av silent coaten i skärmarna, satte även på baksidan av innerpanelerna som jag sen äntligen kunde få dit igen. Nu börjar det ju likna bil igen.
La även in innergolvet bak så jag får lite pejl på hur det ligger mot golvet.
Ska börja med covers och sånt samt dra ny strömkabel härnäst.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/D9684A66-orig.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
16 april 2013 · 2 024 Inlägg

Ytterligare en miniuppdatering. Näja, det är ju bättre att göra lite varje dag än att bara pyssla med annat. :o
Fortsatt med mitt allt annat än snygga slutstegsrack. Bultat fast det i min fästskena med totalt 8st M5 så jag skulle nog tro att det kommer sitta kvar.
Batteriet ska jag fixa ett par ordentliga fästprofiler till som oxå bultas ner i skenan.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/9E4A8451-orig.jpg

När racket var ihopskruvat och satt färdigt på plats så måttade jag en stund och stack sen sticksågen i bagagegolvet. Resultatet blev ett lagom stort hål för att kunna exponera stegen om man vill göra det. Ska tillverka 2 olika insatser som passar i hålet. Dels av biten som jag sågade ur som ska få ligga där till vardags och dels blir det väl en plexiskiva som man kan använda om man vill visa härligheten lite. Troligen lär väl nån form av belysning behövas oxå då. Får se vad som kan hitta in. Fläktar lär oxå behövas och det kommer jag nog koppla på stegens inbyggda fläktstyrning istället för att fixa nåt eget eller låta dem gå hela tiden.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/A1660CB0-orig.jpg

Har fått hem lite vinyl nu oxå så jag kan göra färdigt monteringsringarna till 3,5orna. Det blir nog helgens jobb.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
16 april 2013 · 2 024 Inlägg

Som jag trodde så tog det nya tidsfördrivet all uppmärksamhet ett par dagar, så det har inte blivit gjort så mycket med stereobygget. Fick dessutom idag redo på att en kompis ska ställa sin pickup på Elmia och då vill han ha ett stereobygge i den oxå. Det handlar om en mycket bra kompis som alltid ställt upp på mig så det känns som att hans bygge går före mitt eget i prioritet. Var hos Nonne på Ljudbyggaren idag och rekade lite till det bygget och det kan nog bli häftigt, kommer en egen tråd om det när det tar fart.
Lite har jag gjort iallafall men det enda jag känner är nåt att visa är mina monteringsringar till 3,5orna. Har ju visat dem här innan.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00490.jpg

Var dock inte riktigt nöjd med dem, dels blev de lite för höga och sen behövdes det en liten fasning i dem där man kan vika ner vinylen lite. Det blev ett besök till i svarven för dem iallafall och resultatet blev bra känns det som.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/09ED6E70-orig.jpg

Hoppas nu på milt och torrt väder i morgon för då ska det bli ett ryck igen hoppas jag.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
16 april 2013 · 2 024 Inlägg

Dagen bjöd på uppehållsväder men blåsigt och kyligt. Gick iallafall att stå ute en stund och hålla på innan lederna började värka för mycket. Fördelen med blåsten var väl att man slapp städa undan sågspån efter sig. big_smile
Har iallafall sågat till gavlarna till racket, blev lite figursågning och fräsning för att få till passformen bra. När jag ställde dem på plats så upptäckte jag att det såg väldigt platt och tråkigt ut med stegen. Det blev att såga till lite mer virke snedställa stegen lite.
Blev betydligt bättre tycker jag. Var slarvig med att fotografera idag men en bild blev det. Ser lite snett och vint ut men det beror (hoppas jag) på att alla gavlar står löst fortfarande på bilden.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/AAA07B55-orig.jpg

Ska bara fixa batterifäste och ta lite hål för kablar och fläktar, sen kan jag börja klä allt.

Provade att klä in mina monteringsringar till 3,5orna oxå och det gick förvånansvärt bra trots att jag inte hade ett lämpligt lim. Var tvungen att lägga den ena på plats för att se hur det blir och det får nog duga för mig tror jag.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/65C3A00D-orig.jpg

Dags att gå på en ny arbetscykel i morgon, lagom tills det tydligen ska bli finare väder igen men man får försöka hinna med lite ändå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
16 april 2013 · 2 024 Inlägg

Här var det tyst och stilla....
Tur man kunnat vara ute lite de senaste dagarna och pyssla.
Väntade på lite småprylar till bagaget så jag började med att dämpa framdörrarna. Trångt som tusan mellan plåtarna men det gick rätt bra. Blev grym skillnad på känslan i dörrarna, blev lite mer mercedes om man säger så.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00543.jpg

Började kika på att dra ut högtalarkabel i dörrarna oxå. På passagerarsidan är handsfacket bortplockat så det var gott om plats. Tyvärr sitter det gummigenomförning på bägge sidor av a-stolpen och de är förskjutna lite i sidled, däremellan sitter det dessutom ett kontaktstycke. Tog väl en halvtimma typ att trä igenom och få dit allt hyffsat igen, men förarsidan bävar jag för, där sitter hela säkringscentralen precis där gummigenomförningen på insidan är. Får ta det när bilen kan stå en heldag framöver.

Insidan av stolpe med orginalkablar och högtalarkablar.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00546.jpg

Sköt in gummitutan i dörren vilket gjorde det betydligt lättare att dra igenom kablarna.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00545.jpg

Sen var det bara att dra tillbaks gummitutan igen.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00547.jpg

Återgick till bagaget igen.
Borrade hål genom den bakre av bultarna till fästskenan i golvet.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00551.jpg

Drog tillbaka bulten och silikonade fast en luftnippel i den.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00554.jpg

Eftersom jag gick och handlade mig en sommarbil så är hobbykontot tvärtomt. Pga detta fanns det inga som helst pengar till ett batteri, därför fick jag ta ett vanligt batteri jag redan hade och det var därför jag ordnade luftning genom bulten. På bilden syns luftslangen till vänster. Drog fast batteriet med 4st M6 så det kommer nog sitta kvar.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00556.jpg

Plockade fram en plint som ska användas till all jord, den sitter på undersidan av racket.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00558.jpg

Kapat ur lite kabelgenomförningar och monterat ett par fläktar som ska ge lite cirkulation i baljan. Hoppas det räcker till.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00560.jpg

Klädde hela racket i matta och provmonterade. Ska vara samma nyans som resten av bagaget men den gamla inredningen måste tvättas ordentligt....
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/DSC00563.jpg

Där nånstans är vi väl i dagens läge, det rullar på sakta men säkert. big_smile
Börjar längta efter att få provspela nu.....

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
16 april 2013 · 2 024 Inlägg

Nattpass innebär väldigt korta arbetsstunder med bilen tyvärr. Dock bara ett pass kvar och sen 4 dagar ledigt. Den lilla stunden idag fick bli att såga lite.
Upp med skiten på bockarna.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/489381BC-orig.jpg

Efter ett par minuter finns det ingen återvändo. Nu blir det lite lättare för mig att se hur jag ska bygga.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/B5F13A86-orig.jpg
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/7A8D5006-orig.jpg

Provade lite med att hänga upp galler för att ge lite blickfång för planeringen.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/15DA4BA4-orig.jpg

Sen började solen gå ner bakom trädtopparna.....funderar seriöst på att skaffa en motorsåg och fälla en hel talldunge. Andra ändan av kvarteret har fortfarande sol....

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
16 april 2013 · 2 024 Inlägg

Litet ryck igen då.
Behöver ju lite ström till stereon och remote mm, allt som har med stereon att göra ska tas från det bakre batteriet och få gemensam jordpunkt för att i största möjliga mån undvika problem med jordpotential.
Fixat till en liten säkringshållare att ha där bak.
Ville dock inte köra med flatstift på inkommande utan gjorde om lite så jag kunde löda dit en 6mm2 kabel. Isolerade sen den sidan med smältlim och det blir nog vettigt.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/9CBC0026-orig.jpg
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/D287FA88-orig.jpg

Började med bafflarna till dörrarna sen. Inte lönt att visa massa detaljer med det, det är ju bara att lappa ihop lite skivor och såga och fräsa så det passar bra. Fäster dom med bult som går in i popnuts i dörrarna. Dörrsidorna ska sedan fästas ordentligt mot bafflarna oxå. Bafflarna är inte färdiga än, kommer lite mer om dom i morgon troligen men ett par bilder bjuder jag på.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/180E1A4C-orig.jpg
Provade att bara hänga dit ett par galler för att se ungefär hur det blir. Gallren ska givetvis försänkas oxå.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/20273A81-orig.jpg
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/AF7A3DA3-orig.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang