Nyrenoverad b230fk läcker vatten från toppen.

Yacco
2 april 2012 · 124 Inlägg

nu är det så att har renoverat och trimmat en b230fk.. när jag hällde i vatten så började det läcka mellan topp och block.. bilen var inte ingång vid detta tillfället. tog bort toppen och mätte upp den och den var rätt bra skev. så tog den gamla toppen från den motorn som satt i bilen innan drog dit toppen med dom momenten som den skulle dras med. fortfarande sipprar det ur vatten mellan topp och block. jag använde samma topplockspackning som första gången. så min fråga är, måste jag köpa en ny topplockspackning nu när jag skruvar på en annan topp?

Tacksam för snabba svar! big_smile

MVH Jacob

Rallee
2 april 2012 · 45 Inlägg

ja om du använder kopparpackning!

NeXz
2 april 2012 · 236 Inlägg

Yacco skrev:
nu är det så att har renoverat och trimmat en b230fk.. när jag hällde i vatten så började det läcka mellan topp och block.. bilen var inte ingång vid detta tillfället. tog bort toppen och mätte upp den och den var rätt bra skev. så tog den gamla toppen från den motorn som satt i bilen innan drog dit toppen med dom momenten som den skulle dras med. fortfarande sipprar det ur vatten mellan topp och block. jag använde samma topplockspackning som första gången. så min fråga är, måste jag köpa en ny topplockspackning nu när jag skruvar på en annan topp?

Tacksam för snabba svar! big_smile

MVH Jacob

kan vara bra att plana toppen med då aluminium topparna är känsliga? ;P gör om gör rätt roll

KarlEdlund
2 april 2012 · 28 Inlägg

har samma problem.. så ska plana min med. vad har du för grejor du har stoppat i den trimmade toppen?

BMW e36 m50b28 turbo "Drifting" (1995)
FLindgren
2 april 2012 · 5 089 Inlägg

Har du bytt topplocksbultarna?.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Yacco
2 april 2012 · 124 Inlägg

topplocksbultarna är bytta

Volvo-poweer Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
2 april 2012 · 78 Inlägg

När man håller på å trimmar och när man har isär topp så är det bästa man kan göra är då att plana toppen och ny packning! Detta eftersom att man drar åt så mkt att packningen blir tunnare och kan bara användas en gång! Bultarna brukar bytas ifall det är strek-bult, De har tendens. att gå av annars! Om du vill så kan jag Pm:a dej om åtdragningsmoment och vinkeldragning. Jag har tolerance data på min pc;)

Volvo S40 "-Raketen-" (2004)
dawwe ...has left the building...
2 april 2012 · 4 474 Inlägg

Om det läcker när man häller på kylarvatten då är det bra skevt...Frågan är inte om man skall kontrollera blocket med, även om det är ovanligt att (gjutjärn?) blocket slår sig...En sträckbult bör inte användas mer än en gång, har den sträckt sig en gång så kommer man INTE få rätt klämkraft. Topplocksbultarna skall dras i en viss ordning o normalt i 3-4 steg. Jag brukar börja dra bultarna i mitten o sedan jobba mig utåt i cirklar.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
henkemedpuffen
2 april 2012 · 249 Inlägg

Bultarna går att använda några gånger då jag har gjort det fast körde bara 300 mil inan jag byta topp och använde samma bultar och dem fungerar klockrent! Så samma går att ända om den inte gått flera tusen bil med dem

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang