S70 2,5t rycker/misständer/spikar vid ladd över 0,5bar

tjox Däckspert
5 april 2012 · 298 Inlägg

Min S70 har normalt 0,8bar i ladd och går klockrent men så häromdan så började den gå skit vid ladd över 0.5.
Bilen går bättre när motorn är kall och ju varmare den blir desto sämre går den.

*Jag har felsökt med dator och fått felkod på främre lamda men jag tror inte att en lamda kar orsaka detta symtom.
*Jag har testat en annan luftmassemätare utan resultat.
*Ic och alla slangar är täta.

Någon som haft liknande symtom som kan hjälpa mig?

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Mack Forum- och sitemoderator
5 april 2012 · 26 167 Inlägg

tjox skrev:
Min S70 har normalt 0,8bar i ladd och går klockrent men så häromdan så började den gå skit vid ladd över 0.5.
Bilen går bättre när motorn är kall och ju varmare den blir desto sämre går den.

*Jag har felsökt med dator och fått felkod på främre lamda men jag tror inte att en lamda kar orsaka detta symtom.
*Jag har testat en annan luftmassemätare utan resultat.
*Ic och alla slangar är täta.

Någon som haft liknande symtom som kan hjälpa mig?

Provat en annan magnetventil?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
tjox Däckspert
5 april 2012 · 298 Inlägg

Nej nästa steg på min felsökning är faktist magnetventil men jag har inte fått tag på någon.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Mack Forum- och sitemoderator
5 april 2012 · 26 167 Inlägg

tjox skrev:
Nej nästa steg på min felsökning är faktist magnetventil men jag har inte fått tag på någon.

Behöver ju inte vara magnetventilen heller men annars är det ju en klassiker till att gå sönder.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
tjox Däckspert
5 april 2012 · 298 Inlägg

Vad är typiska symtom på en trasig magnetventil?

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Mack Forum- och sitemoderator
5 april 2012 · 26 167 Inlägg

tjox skrev:
Vad är typiska symtom på en trasig magnetventil?

Läser man lite i andra trådar om ämnet så verkar det ju handla om dåligt laddtryck i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
tjox Däckspert
6 april 2012 · 298 Inlägg

Det är inget fel på mitt laddtryck problemet är att den började spika.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
tjox Däckspert
6 april 2012 · 298 Inlägg

Kan en dåliga stift/kablar eller spole göra att bilen går dåligt vid högt ladd?
Vid ladd under 0,5 så går bilen klockrent.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Christian S
6 april 2012 · 4 816 Inlägg

ja, kolla även hur fördelarlock och rotor ser ut.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
hangman
6 april 2012 · 2 174 Inlägg

Lambda kan visst orsaka dessa symptom. Även insugstempgivaren om den lägger av då tror bilen att han är kall hela tiden.

Magnetventilen är lätt koppla ur. Plugga slangen till insuget och låt slang till wg och turbo hänga löst. Då kommer den ladda fullt. Tryck inte full gas länge du kan bara testa lite.

tjox Däckspert
8 april 2012 · 298 Inlägg

hangman skrev:
Lambda kan visst orsaka dessa symptom. Även insugstempgivaren om den lägger av då tror bilen att han är kall hela tiden.

Magnetventilen är lätt koppla ur. Plugga slangen till insuget och låt slang till wg och turbo hänga löst. Då kommer den ladda fullt. Tryck inte full gas länge du kan bara testa lite.

Jag testade att rycka WG slangen när bilen gick bra efter att jag hade bytt turbo och hade ett ladd på 1,2 utan spikningar.
Jag har kört bilen med en pysklocka på slangen och ett ladd på 0,8 och bilen har gått klockrent.
Jag tycker att bilen "spikar" vilket troligtvis beror på för lite bränsle.
Jag ska byta bränslefilter imorgon och hjälper inte de så ska jag kolla över tänddelarna.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2012 · 13 757 Inlägg

motortvättat på länge?  har varit med om att motorn går illa som fan när jag fått vatten i tändstiftbrunnarna och sen har vattnet gjort att stfiten rostat
men då var det enbart bludder och allmänt pissig gång
men inga spikningar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
snaku
8 april 2012 · 155 Inlägg

du har fått felkoder på lambda sonden, felet låter som det skulle kunna orsakas av att den är trasig. Men du byter inte den utan är fast vid att det inte är den?

MV lär det inte vara efter som den bara justerar laddtryck. Har inget med bränsleblandningen att göra. Tändrelaterat kan det mycket väl vara. Men du har fortf fått felkoder på lambda sonden, byt den! Glöm inte att du kan ha flera fel på bilen. Behöver inte bara vara ett fel.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2012 · 13 757 Inlägg

snaku skrev:
du har fått felkoder på lambda sonden, felet låter som det skulle kunna orsakas av att den är trasig. Men du byter inte den utan är fast vid att det inte är den?

MV lär det inte vara efter som den bara justerar laddtryck. Har inget med bränsleblandningen att göra. Tändrelaterat kan det mycket väl vara. Men du har fortf fått felkoder på lambda sonden, byt den! Glöm inte att du kan ha flera fel på bilen. Behöver inte bara vara ett fel.

fast det finns ett antal felkoder där lambdan har läst fel som inte har med lambdan att göra

nu vet jag inte vad det är för felkod
men tex brukar övre och undre gräns sättas ganska lätt och den har sällan med sonden att göra utan oftast ett läckage

men endå sätts felkoden på lambdasonden eftersom den får motstridiga uppgifter

läser dagligen på garaget när folk bytt lambda sond vid felkoder och det inte påverkat ett skit

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
tjox Däckspert
13 april 2012 · 298 Inlägg

rotor, fördelare och tändkablar bytta och bilen går bättre än någonsin.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Christian S
13 april 2012 · 4 816 Inlägg

gött att höra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang