Denna bilen har varit i min ägo sedan okt 06. Motivationen har vaknat för att sedan somna flertalet gånger, men nu när jag fått upp den till Götet så känner jag ett starkt sug att färdigställa den. Jag kommer försöka hålla en bra standard på uppdateringarna, men det kan också vara lite svårt ibland då man tyvärr har annat att lägga energin och pengarna på med :( Kommentera gärna, både positiva och negativa sådana.
Resultatet av 4 lager plasti dip, blir till att använda sig av riktig lackspruta som sagt. Men helnöjd med det. Man känner att det är gummi men med lite klarlack på så blir det nog kanon.
Rovers skrev: Blir det non-seq? Behöver du tips eller kanske färdigmoddade delar så äre bara å fråga
Skall ta mig en titt på aggregaten om ett tag och se hur skicket är på dem, där efter bestämmer jag vilket det blir. Men det lutar mer mot non-seq än seq. Va e det för färdigmoddade delar du har isf? Vad har du föresten för planer nu? Såg att du skulle sälja ett svart FD chassie
Pengar sökes!!!!! :p Nu bränner man de sista för denna månaden på inredning till bagaget. Letat i snart 6 år efter allt kraffs, men har aldrig funnits till rätt pris. Äntligen var det en som ville sälja till en rimlig peng
Väntar på att Rotary Performance skall få tid över att plocka ner min motor från hyllan så kompisen kan hämta den. suck..... det tar sådan tid ibland
I lördags var det en liten städning som gällde. Men passade på att knäppa ett foto på projektet. Fortfarande mycket kvar men jag känner att det blir mindre och mindre för var gång jag är där.
Ja nu har det varit dåligt med tid i garaget. Beror säkert mestadels på att jag och sambon flyttat och bor nu en bra bit därifrån Men hockeyn och jobbet tar ju sin tid också. Håller på att leta efter olika leverantörer av tätningar och övrigt för motorn, så man har något att jämföra pris och dyligt med.
Någon som beställt och kan rekomendera? Kollat Atkins och pineappleracing, skillnad på dessa?
Vad valde du för overhaulkit på atkins Tony? Du skall väl köra singel på din? Är det samma setup med tätningar och sådant då eller plockar du ut ännu mer effekt och kör med kraftigare doningar?
Lade några timmar i garaget igår och satte ihop bromssystemet igen, jäklar va omärkta bromsrör kan få en att klia sig i skallen :p Vet inte riktigt när nästa tillfälle kommer men det får bli snart hoppas jag. Kanske med lite nya delar också.
Efter lite pillande ned tantens bil inför besiktning, så passade jag på att rengöra lite på rxen. Subframen fick sig en omgång och oljekylarna likaså. Tänkte att det kunde vara skoj att plocka ihop snurbon och grenrör, My ASS heller!! Skiten väger ju nästan mer än hela bilen när allt är på.
Hur mycket vikt kan man spara med singel? Jag lär ju få banta i ett år för att kompensera annars
Märkte också att nya fläktar måste köpas för kylet... Även en ny kondensor måste tillverkas....
Tony-SAAAN!!! skulle du kunna infoga ett foto på hur kabelstammen för batteri och sådant går i motorutrymmet?
Nä, motorn är ett senare projekt för mig. Tänkte på reläboxarna och batterikablarna på vänstersidan. Dom går ju antingen i hjulhuset eller någon annanstans. Men kan inte komma på var
Idag fick jag äntligen åkt till bussgods och hämtat ut mitt paket. Snabbt som satan ner till garaget efter jobbet för att packa upp. Kunde inte låta bli att bara lägga in kylet lite i förbifarten
Hängde lite i garaget idag och började med montaget av ICn och kylet. Tur att alla fästena redan fanns så man slipper tillverka det själv Däremot var det lite jobbigt med styrservo röret som man skall byta, inte riktigt vän med tanken och får ta med laptopen nästa gång. Tryckrören var också lite små onda, men tillslut så fick jag kläm på det (fuskade och kollade på Tonys bilder)
Kylet måste jag fixa lite med innan det monteras. Byte av gummikuddarna blev det, samt att jag måste tillverka nya fästen som faller mig i smaken. Ser lite mörkt ut för de undrefästena, fattar absolut INTE hur det skall monteras dittt. men men det löser sig säkert i veckan.
Märkte tyvärr att jag måste köpa en ny framskärm, fattar inte vad som e fel. Men dörren slår iaf i hela tiden och jag lyckas inte justera skärmen eller dörren
Sommaren är här, ingen bil ute :p Men hela bromssystemet är tillbaka, IC och kyl sitter på plats. En lista på delar som skall beställas i ordentlig turordning finns.
Lödat och krympslangat lite kablar som plintats riktigt fult när en kille skulle installera larm.
Då har det hänt lite roligt med wankelbilarna, säger bilarna för att även en bekant har en sjua. Har hållt på lite till och från nu på sistonde med hans motor som vi plockat ur och som han sedan körde ner till Jörgen för lite ordentlig massage. Kan verkligen behövas!!
Fick sålt min cross och allt som tillhörde den. så nu finns det lite kapital för att behandla min bil. I väntas stund på motorn så fick det bli att städa och sortera om lite.
Äntligen så är hjärtat till bilen hemma! Dags att lära sig bygga wankelmotor
Börjat sortera alla skruvar, lager etc
Dags för ytterligare x-antal timmar med videos och handboken
Funderat lite och gjort en liten testlack, blir nog att har Silver/Lila på blocket. Skall försöka få fram lite bilder på det så fort jag kan.
Någon som har måtten på plattan mellan motorstativ och block? Tänkte tillverka ett sådant nästa vecka.
La en beställning från Atkins Rotary nu i veckan, fy tusan va fattig jag blev. Men tror jag fick med allt, vet inte riktigt hur många gånger jag gick igenom motorn och samtidigt kollade inköpslistan :p
Någon som vet hur dyrt det är att köpa en massa skruv och bult till motorn från Mazda? Eller bör jag satsa på vanliga m6/m8 muttrar med fläns?