Denna bilen har varit i min ägo sedan okt 06. Motivationen har vaknat för att sedan somna flertalet gånger, men nu när jag fått upp den till Götet så känner jag ett starkt sug att färdigställa den. Jag kommer försöka hålla en bra standard på uppdateringarna, men det kan också vara lite svårt ibland då man tyvärr har annat att lägga energin och pengarna på med :( Kommentera gärna, både positiva och negativa sådana.
Ja nu när tändvätskan åter börjat flöda i kroppen kanske det vore dags att starta en projekttråd här. Har ju de senaste veckorna endast uppdaterat med hjälp av bloggen här men nu blir det ändring på detta.
Jag vet inte riktigt vilken version jag skall säga att bilen är i nu. Den har ju trots allt varit i min ägo sedan oktober 2006 och haft lite olika utseenden Men för att göra en lång historia kort!!
Bilen införskaffades av mig i oktober 2006. Alltid kännt att en Sjua var det som jag suktade efter mest även om det fanns bilar som Skyline och Supra Sagt och gjort så hämtade jag hem den från England vilket var, även om det blev jobbigt i efterhand, en riktig hit! Importföretaget som ajg var i kontakt med ville ha 120K för att ta hem den och regga in den. Men varför slänga pengarna i sjön? Kostade mig runt 75K att få hem den och regga in den
Tanken från början var som vanligt när man är ung och dum, en show bil! Köpte mig ett bodykit, fälgar och vinge och tänkte det här går snabbt att fixa. Men det slutade ju med att man började på för många ställen och där någonstans började motivationen försvinna.
Sommaren 2009 skickades motorn till Rotaryperformance, tyvärr är den fortfarande kvar där. Det har varit mycket som satt käppar i hjulen för mig, arbetsskador och flytter.
Men nu står jag äntligen med bilen uppe i Göteborg och håller på med inredningen. Denna gången SKALL det göras på rätt sätt och varken slarvas eller stressas.
Jag har satt upp några mål som jag tänker nå innan sommaren är slut. Följande skall vara gjort!
Inredningen skall vara tillbaka [X]
Karossen skall vara nästintill klar för lack []
Har jag kommit längre än det så är det bara en bonus. Men jag måste också vara realist då jag har en massa annat som tar upp min tid.
Så här såg den ut direkt efter ankomst från England
Efter lite kladd med bodykitet som jag beställde såg den ut så här
Ankomsten till Göteborg för 2 veckor sedan
Alla slags kommentarer mottages, behöver inte alltid vara snälla sådana heller Men är det något som ni som läser detta har synpunkter på eller bara undrar varför jag gjorde på detta sättet, så bara skriv och fråga mig.
Var nere en sväng i garaget så här en påsk och pillade lite. Sambon kom inom med sin bil för att få en liten fortsättning på sitt billjud.
Jag kan väl inte säga att jag hann med så jätte mycket med Sjuan, men det kunde ju ha varit värre. Placerade sändaren/mottagaren för larmet, drog om turbotimern. Fast positionen på den e jag inte helt 100 med
kuul tråd! vet själv hur det kan vara när saker kommer ivägen. känns som jag inte grejat med min på evigheter då ja flyttat. men mer än hälften är ju klart så införsommarn så ska inte klaga. vad har du för mål med bilen denna gången då? bara nyfiken på lite vilket stuk du suktar efter! pren lagd
Tackar! Ja när det blir för mycket i skallen då blir det bara jobbigt, men för min del var det en flytt som satte igång hela bygget igen Jag har inte riktigt hela planen klar för exteriören, men funderar på widekit med diffuser. Det e ju ganska så vanligt med det utförandet, men who cares?
För tillfället så har bilen fått sig en liten liten pause eftersom cross säsongen börjar snart, då måste ju sambons och även min cykel vara i toppskick! Men vad jag funderar på är det relä-packet som jag har till larmet. Var vore det smartaste stället att placera det? I motor utrymmet, bagaget eller under instrumentpanelen? Nackdelen med att ha det under instrumentpanelen är ju att man inte kan göra det så snyggt och seriöst känner jag. Vad tror ni?
Har haft lite annat för mig men det har ju ändå varit garagearbete håller på att montera några väggar så ajg kan få bättre förvarings möjligheter och så. Blir ju lite kylrumsväggar över på bygget jag är på nu, men dom kunde ju inte ha använts till något bättre ändå ;D
Ja då har man gjort vad man kunnat i garaget för denna kvällen. Imorgon får vi se vad som blir gjort. Men eftersom väggarna är uppe och ordningen näst intill är återställd så blir det ju lite mer fixande med bilen.
Utöver väggarna och diverse annat pill så blev det lite saker ordnat med bilen. Sitter popnitar kvar på vänstersidan från kjolarna som var där innan. Men högersidan har jag iaf fått lite pli på. Popnitarna är borta så det blir troligen lite plast där och sedan spackla. Men funderar starkt på att bara tennspackal istället, får se helt enkelt.
Håller på med larmet, men är lite fundersam på färgerna till några kablar. Någon som vet vilka färger kablarna för on, acc, start, power har? Även färgen för feul pump?
Schemat säger inte så mycket enligt mig, kan ju bero på att det är på engelska och min fantasi är vääääääldigt usel
Då har man varit lite i garaget idag också. Har insett att larmet får vänta tills bland det sista som görs. Kanske byter ut det till ett godkännt sådant också. Men det som blivit gjort idag är att huvudbromscylindern samt värmeskölden till denna fått sig lite kärlek. Börjat slipa bort rosten som fanns på dessa.
Måste dock införskaffa lite värmetålig färg. Känns lite trist att man var så snabb med att lyfta ur motorn så man inte tänkte på att märka upp diverse grejer eller fota Men man lär sig av misstagen som man gör.
Kan ju säga att jag är skiiiiiit sugen på att få igång den och vara ute och köra. Bah! får vänta 1 år på det
Liten snabb update innan midsommar firandet. Efter midsommar blir det lite bättre ös i garaget, skall nämligen hämta en motor. Den läcker glykol så förhoppningsvis har "bara" några tätningar gått. Hoppas hus, gavlar och rotorer klarat sig utan större åverkan.
Då var man tillbaka i garaget efter en längre tids semester, har verkligen varit skön. Det blev inget med den andra motorn, fick tänka om lite och prioritera andra saker. Att suger finns där på att få ut bilen, det är en underdrift :p satte mig till och med i den i ca 10 minuter för att få känna känslan igen
Torsdagen ägnades åt att röja lite och sedan vända bilen om så arbetet med fronten och andra sidan kunde påbörjas.
Lördag 4/8 Montage och inpassning av fronten påbörjades, från början trodde jag det skulle vara mycket jobb. Men nu i efterhand så ser det inte ut som det blir så värst mycket. Lite förstärkningar, några nya fästen sedan så är det bara det tråkiga arbetet kvar, spackla....
Så med andra ord ser det ut som att jag lyckas göra klart karossen och inredningen innan sommaren är slut, vilket också var mitt mål.
Nu får vi se när jag lyckas vara i garaget nästa gång. Barca - MUnited på onsdag, sedan drar ju hockeyn igång snart med
Har lite funderingar på att ta hem 3M vinyl eller liknande för att klä bilen istället för lack. Är det någon som har erfarenhet av detta och hur jobbigt det kan kommas bli? Men också, är det några märken man skall undvika?
Tror att det kan gå smidigt på alla ställen förutom fronten och kanske huven. Dock är det kanske inget allternativ om det visar sig kosta en förmögenhet att få hem.
Några nya mål som jag kan tänka mig klara fram tills Januari 2013.
* Få hem motorn och beställa tätningar m.m []
* Påbörjat försöken med att foliera delar på bilen []
* Bygga avgassystem []
* Bestämma mig för singel eller twin aggregat []
Låter detta realistiskt eller är ajg helt ute och cyklar? Crossen skall bort för att få in lite slantar. Så det som kan hindra mig är lägenhetsletande och hockeyn.
Men det borde fungera om man bara motiverar sig och kör på!
jag valde ju att fortsätta köra twin då jag vad jag fått höra att köra singel är inte lika driftsäkert, dyrare, samt att det är svårt att få rätt värden och få igenom besiktning!
men som sagt det är ju var jag hört! sen om någon annan har ngt att tillägga så gärna för mig.
du har inte funderat på plastidip istället för lack? lite "snålmeck" kanske, men det går ju att dra bort och tidigare lack skadas ju inte om man skulle ångra sig.