Ombesiktning vid flygande inspektion

plankan
11 april 2012 ·

Rake skrev:
Du kanske inte håller med mig men att dom klagar på sånna saker som usa blinkers för att positions ljuset lyser orangt istället för vitt eller gult som det står i lagen att det ska vara tycker jag är helt jävla sjukt. Inte fan skadar mina oranga positionsljus någon..
Men men du har dina åsikter och jag har mina och dom går separta vägar tydligen.

Kan du garanterar det,att en annan bilist inte i en stunds hetta eller ouppmärksamhet kanske ser dina US blinkers som att du skall svänga och han/hon kör ut rätt framför dig......

Det räcker egentligen med en enda olycka med personskador i ett sånt fall och så har den lagen vunnit sitt kall...... roll

Men nu skall du inte missuppfatta mig,för jag är inte den som dömmer dig.
Jag har inte sett din bil och vet därför inte hur mörka dina lampor bak är eller inte -
men ibland har man sett dom så mörka att man knappt ens ser dom lysa mitt i natten hmm

Lagen finns av en anledning,precis som dom flesta lagar kommer till genom åren.
Den säger däremot inte att du inte får ha tonade baklyktor,endast att du inte får göra det själv och här tycker jag faktisk du är mera ett "offer" mera än en bov.

Du är nämligen ett offer för all den griska försäljning av saker som får säljas "lagligt" över disk,men som oftast inte får monteras på bil som är ute i trafik sad
Ibland står det på förpackningen - ibland inte.....

Så istället för att sitta och gnälla på folk som faktisk gör sitt jobb (polisen),så gå till attack mot dessa "oseriösa" försäljare/ställen som egentligen bara frestar svagt folk med sk häftiga "made in china" prylar som dom både tjänar 200% på och antigen inte är E-märkta eller på annat sätt inte får användas på din bil.......

9Femma
11 april 2012 · 342 Inlägg

Rake skrev:

alain skrev:
En gång har jag ståt bakom en bil som hade mörkare bakljus än original, det var dagtid på sommar., han bromsade och jag såg inte det på direkten, jag bromsade också men det var för sent, krockade rejält.
Naturligtvis polisen och bärningsbil kom på plats.

Jag förklarade till polisen att jag inte såg när han bromsade pga förmörkade bakljus, enligt jag, det var mitt fel.
Polisen pratade med andra förare och förklarade att han orsakade en olycka pga förmörkade bakljus.
Resultat var att hans försäkring betalade allt reparation på min bil ca 80.000:- och andra förare inte fick nånt ersättning på sin bil.

Angående ditt problem, ring till bilprovningen och hör vad som gäller.
Misstänker att polisen kommer att skicka papper vidare även om du inte skrev på men kolla ifall att...

... Tycker din historia låter lite väl otrolig då inget ljus syns bra dagtid och väldigt många bilar har mörka glas på baklyktorna utan starkare lampor orginal men men...

Den historian är inte det minsta otrolig!
Har själv varit med om en liknande situation, med undantaget att jag hann bromsa i tid.

Det som däremot är "lite väl otroligt" är påståendet att "inget ljus syns bra dagtid". De syns, väldigt klart och tydligt, även om solen ligger på. En egenskap som försämras avsevärt om man får för sig att tona bakljusen på egen hand.

Vill man ha andra bakljus är det hundra gånger bättre att köpa eftermarknadsbakljus och ge fan i att tona på egen hand.

Det är verkligen Darwins Award att medvetet försämra ljusgenomsläppet.
En personbil får man stopp på ganska lätt.
En 20 tons långtradare däremot ...

Men hey - det är ju snyggt!

Senast redigerat av 9Femma (11 april 2012)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Rake
12 april 2012 · 164 Inlägg

9Femma skrev:

Rake skrev:

alain skrev:
En gång har jag ståt bakom en bil som hade mörkare bakljus än original, det var dagtid på sommar., han bromsade och jag såg inte det på direkten, jag bromsade också men det var för sent, krockade rejält.
Naturligtvis polisen och bärningsbil kom på plats.

Jag förklarade till polisen att jag inte såg när han bromsade pga förmörkade bakljus, enligt jag, det var mitt fel.
Polisen pratade med andra förare och förklarade att han orsakade en olycka pga förmörkade bakljus.
Resultat var att hans försäkring betalade allt reparation på min bil ca 80.000:- och andra förare inte fick nånt ersättning på sin bil.

Angående ditt problem, ring till bilprovningen och hör vad som gäller.
Misstänker att polisen kommer att skicka papper vidare även om du inte skrev på men kolla ifall att...

... Tycker din historia låter lite väl otrolig då inget ljus syns bra dagtid och väldigt många bilar har mörka glas på baklyktorna utan starkare lampor orginal men men...

Den historian är inte det minsta otrolig!
Har själv varit med om en liknande situation, med undantaget att jag hann bromsa i tid.

Det som däremot är "lite väl otroligt" är påståendet att "inget ljus syns bra dagtid". De syns, väldigt klart och tydligt, även om solen ligger på. En egenskap som försämras avsevärt om man får för sig att tona bakljusen på egen hand.

Vill man ha andra bakljus är det hundra gånger bättre att köpa eftermarknadsbakljus och ge fan i att tona på egen hand.

Det är verkligen Darwins Award att medvetet försämra ljusgenomsläppet.
En personbil får man stopp på ganska lätt.
En 20 tons långtradare däremot ...

Men hey - det är ju snyggt!

Precis alla eftermarknads bakljus som finns är dock olagliga. Vissa går igenom besiktning och klarar sig utan böter men det finns inga som faktiskt är lagliga, de är otillåtna ändringar precis som mina tonade baklampor, och olikt mina orginal baklampor så är inga eftermarknadsprylar E-märkta som de MÅSTE vara för att kunna anvädnas lagligt.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
KHRacing
12 april 2012 ·

Rake skrev:
Precis alla eftermarknads bakljus som finns är dock olagliga. Vissa går igenom besiktning och klarar sig utan böter men det finns inga som faktiskt är lagliga, de är otillåtna ändringar precis som mina tonade baklampor, och olikt mina orginal baklampor så är inga eftermarknadsprylar E-märkta som de MÅSTE vara för att kunna anvädnas lagligt.

Skitsnack. smile

finns massor med eftermarknadsbaklampor som är E-märkta.

bla Hella o Bosch.

it_mutt Avstängd
12 april 2012 · 10 388 Inlägg

plankan skrev:

Rake skrev:
Du kanske inte håller med mig men att dom klagar på sånna saker som usa blinkers för att positions ljuset lyser orangt istället för vitt eller gult som det står i lagen att det ska vara tycker jag är helt jävla sjukt. Inte fan skadar mina oranga positionsljus någon..
Men men du har dina åsikter och jag har mina och dom går separta vägar tydligen.

Kan du garanterar det,att en annan bilist inte i en stunds hetta eller ouppmärksamhet kanske ser dina US blinkers som att du skall svänga och han/hon kör ut rätt framför dig......

För en herrans massa år sedan när jag tog körkort, fick vi iaf lära oss att blinkers inte är "lagligt bindande". Mao; blinkar någon, du kör ut framför och personen inte svänger utan brakar in i sidan på dig, så blir det ditt fel.

Huruvida det är så fortfarande vågar jag dock inte säga något om. Personligen har jag som princip att inte köra ut innan jag ser personen påbörja sin sväng. Varför? Allt för många använder blinkersen "helt fel" eller inte alls

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
9Femma
12 april 2012 · 342 Inlägg

Rake skrev:
Precis alla eftermarknads bakljus som finns är dock olagliga. Vissa går igenom besiktning och klarar sig utan böter men det finns inga som faktiskt är lagliga, de är otillåtna ändringar precis som mina tonade baklampor, och olikt mina orginal baklampor så är inga eftermarknadsprylar E-märkta som de MÅSTE vara för att kunna anvädnas lagligt.

Det intressanta är inte att du har fel, utan att du så momumentalt lyckas missa hela poängen i mitt förra inlägg!

Men ingen fara. Poängen lär i sämsta fall inte missa din bil om situationen uppkommer.
Bokstavligt!

Det glädjer mig dock att E-märkningen plötsligt verkar fått så stor betydelse för dig, eftersom du väljer att belysa frågan.
Fundera nu på när märkningen gäller, när den upphör att gälla och inte minst ... Varför?

Senast redigerat av 9Femma (12 april 2012)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Rake
13 april 2012 · 164 Inlägg

9Femma skrev:

Rake skrev:
Precis alla eftermarknads bakljus som finns är dock olagliga. Vissa går igenom besiktning och klarar sig utan böter men det finns inga som faktiskt är lagliga, de är otillåtna ändringar precis som mina tonade baklampor, och olikt mina orginal baklampor så är inga eftermarknadsprylar E-märkta som de MÅSTE vara för att kunna anvädnas lagligt.

Det intressanta är inte att du har fel, utan att du så momumentalt lyckas missa hela poängen i mitt förra inlägg!

Men ingen fara. Poängen lär i sämsta fall inte missa din bil om situationen uppkommer.
Bokstavligt!

Det glädjer mig dock att E-märkningen plötsligt verkar fått så stor betydelse för dig, eftersom du väljer att belysa frågan.
Fundera nu på när märkningen gäller, när den upphör att gälla och inte minst ... Varför?

Jag bara sa det eftersom du föreslog att ta upp eftermarknadsljus som ett alternativ till tonade orginal. E-märktningen upphör även på modifierade orginalljus, elller om man slipar bort e-märkningen så den inte syns så klart.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang