Spraya över rost med färg, hur?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 maj 2012 · 14 077 Inlägg

Naikon skrev:
Ok. Tack för tipsen. Det negativa är att jag är verkligen helt nybörjare på allt som har med rostlagning och lackering att göra. Spackla känns som att det kommer gå åt helvete tongue Men varför inte... någon gång måste man ju prova.

Så ni rekommenderar:
1. Slipa bort så mycket rost som möjligt. Tidigare har jag använt en sliptrissa på en borrmaskin. Måste jag ha slipmasking nu? Svårt att komma åt kanter då?

2. Spackla

3. Måla över med grundfärg (rostfärgen)

4. Slipa igen?

5. Grundfärg

6. Sen till slut färgen?


Försöker bara få mig en överblick just nu.

Får du inte bort all rost kommer det tillbaks inom nån vecka säkert. Du bara döljer rosten tillfälligt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jimmzzan
16 maj 2012 · 1 168 Inlägg

Detdär är ju ett solklart fall för penselbättring, jättesimpelt och hade blivit mycket snyggare och bättre!

Alpinabiturbo Kulan
17 maj 2012 · 1 435 Inlägg

Mitt råd är att du byter ut hela bagageluckan till en begagnad i samma färg som inte är rostfri alternativt lämnar in luckan du har på riktig lack framöver när du känner att du kan lägga pengar på det.

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
dawwe ...has left the building...
17 maj 2012 · 4 474 Inlägg

Snyggt blev det inte...Enklast/billigast(?) är om du skaffar en sån där liten "M5 vinge" som sitter på bakluckan o lackar (hos en lackverkstad!) sedan HELA ytan under denna. Skarven lägger de under vingen så klart, fast denna lösning blir kanske lika dyr som att lacka om hela luckan? Den bästa lösningen är att skaffa en rostfri lucka i valfri färg o lacka om...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mack Forum- och sitemoderator
17 maj 2012 · 26 167 Inlägg

Naikon skrev:
Tjena igen!


Är nu klar med arbetet. Körde den enkla vägen. På med grundfärg, sen maskera och sen klarlack. Tyvärr blev det ju väldigt fula kanter, och det ser ut som plåster tongue Men men. Målet var att det inte skulle sticka ut så mycket som rostfärgen gjorde innan.

Innan
http://i.imgur.com/tuds4h.jpg

Efter
http://i.imgur.com/FDcyA.jpg

Efter
http://i.imgur.com/tVYvB.jpg

Tyvärr ljuger den första bilden. Står man på 2 meters avstånd så ser man inte fläckarna, men om man är nära, som på den andra bilden, så ser man dom tydligt.

Kan man typ rubba/polisha för att få bort kanterna lite?

Du la alltså grundfärgen direkt på rosten, såsom det var?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang