§1 Resan
[Norwegian Airlines] Luleå - Stockholm (arlanda) 540 kr
[Flygbuss] Arlanda - Stockholm Centrum 149 kr
[Flygbuss] Stockholm Centrum - Skavsta Airport 129 kr
[Ryanair] Stockholm (Skavsta) - London (Gatwik) 310 kr
Luleå - Gatwik (London) Totalt: 1158 kr
__________________________________________________________________________________
England
Ankomst: London-Gatwick 14:35
Beroende på vars jag skulle åka och kolla på en bil så varierar priserna ganska drastiskt, antingen reser jag via tåg eller hyrbil. Om jag skulle hitta en bil i närheten av London området så skulle det inte heller vara omöjligt att be säljaren komma dit med bilen (då jag betalar bensinen givetvis). Men jag räknar på att för att ta mig från Gatwick till staden där bilen är kostar runt 1000kr.
1000 kr - Tåg/Hyrbil/Bensin/etc.
På hemresan har jag valt att ta färjan från Harwich (England) till Esbjerg (Danmark), olyckligtvis så går färjan inte på lördagar. Alltså tidigaste färjan skulle gå 22/4 (17.15). Jag verkar inte hitta någon biljett utan att behöva boka en hytt, så jag valde att ta någon billig skithytt, bilresa med hytt skulle kosta mig...
3530 kr - Färja m. & insides hytt med 2 bäddar på golvet.
Eftersom att jag är i England redan 14:35 på lördag 21/4 så måste jag övernatta någonstans, för mig vore det inget problem eftersom att halva min släkt bor spridet över landet, så jag skulle sova hos min syster i London. Men om man skulle ta och övernatta på något B&B (Bed & Breakfast) så kostade det jag kollade på...
376 kr - Bridge Guest House Ipswich ***
Sen för att inte glömma bensin kostnaderna, de varierar väldigt beroende på var ifrån jag åker med bilen. Men jag tänkte att jag räknar med att nissen som jag köper bilen av kommer med den till Flygplatsen i Gatwick, därifrån åker jag till B&B'n i Ipswich och sen till Hamnen i Harwich. Det är alltså 21,44 mil enligt google maps, men bara för att vara på plus sidan så säger jag 25 mil, räknar också med att bilen drar ca 1,0 liter per mil. Bensin priset ligger idag (11/4-12) på 141.9p / liter alltså £1,419/liter, med dagens valuta kurs (10.7794 kr / £) så kostar resan (i bensin) 323 kr
323 kr - Gatwick - Ipswich - Harwich Harbour (Bensinpris)
Personligen så är jag väldigt liten i mat, jag äter väldigt sällan och oftast väldigt lite, men jag räknar med att jag äter och dricker för 200 kr per dag, alltså Lördag + Söndag.
400 kr - Mat i England
Det där borde täcka själva resandet, boendet, mat&dryck i England, färjan över till Danmark och bensinen. Man ska alltid räkna med att det kan bli lite dyrare, saker kan alltid dyka upp och priserna förändras hela tiden, men enligt min kalkyl så blir det totala priset för kalaset i England...
Totalt: 4629 kr
__________________________________________________________________________________
Danmark
Ankomst: Esbjerg, Danmark 13:00 23/4 - 12
Så nu borde klockan vara 13.00 på Måndagen den 23/4 och jag kör av båten och hamnar plötsligt i Esbjerg, Danmark. Här ifrån har jag tänkt köra norrut raka spåret upp till Luleå (Var jag bor). Kostnader jag räknar med är mat, bensin, tullavgiften då man ska över Öresundsbron.
Jag börjar givetvis med bensinen, idag (11/4-12) ligger bensinpriset i Danmark runt 15,86 kr / liter (Enligt Bilsemester.net). Från Esbjerg till Malmö Centralstation är det ca 33,0 mil (enligt google maps), så med en bil som drar 1 liter / mil som ska köra 33 mil i Danmark då bensinpriset är 15.86 kr så kostar det 523 kr + 375 kr för en kontantbiljett över Öresundsbron.
898 kr -Bensin Esbjerg - Malmö Centralstation + Öresundsbron
200 kr - Då vill jag även lägga för mat & dryck under dagens lopp
Totalt: 1098 kr
__________________________________________________________________________________
Sverige
Estimerad ankomst: Malmö Centralstation, Sverige 18:00 23/4 - 12
Enligt google maps så skulle det ta 3 timmar och 38 minuter att köra med dagens trafik, men jag räknar med att det skulle ta ca 5 timmar eftersom att man måste käka, pissa, sträcka på sig etc. Det skulle säkert gå snabbare eftersom att Danmark har så mycket bättre vägar än Sverige (enligt mig iallafall). Men vi säger att jag är i Malmö klockan 18.00, nästa mål är att ta mig till Uppsala, där stannar jag och sover hos min syster (Om ni inte har någon ni känner efter vägen så är det inte svårt att kolla upp hotellkostnader, de ligger väl runt 600 kr per natt).
Malmö. Centralstation - Uppsala Centralstation
Hur som helst, från Malmö, Centralstation är det 67,7 mil (enligt googlemaps), resan är beräknad att ta ca 7 timmar och 30 minuter med dagens trafik. Men jag lägger till 90 minuter för att räkna med pauser etc. Så 67.7 mil på 9 timmar, skulle garanterat köra sträckan snabbare. Men det hör inte till. Då är jag beräknat att vara framme 03.00 på tisdag morgonen den 24/4 - 12.
Bensinpriset på 15.24 kr / liter (dagens läge enligt bensinpriser.nu) så skulle det kosta 1031 kr och med maten så räknar jag på 200 kr extra
1231 kr - Bensin + mat, Malmö - Uppsala
Som sagt så skulle jag övernatta i Uppsala, jag räknar med att jag sover och äter nå i 7 timmar, så att jag är ute på vägen igen klockan 10.00 på tisdagen den 24/4. Den här gången kör jag direkt till Luleå, enda stoppet jag gör är i Sundsvall där jag äter min favorit måltid, en Tacobuffé på ett ställe som heter **. Stannar där och käkar varje gång jag kör genom landet, rekommenderar verkligen ett stopp där.
Hur som helst så är det 84,1 mil från Uppsala Centralstation till min slutdestination. Om bensinen kostar 15.24 kr / liter så kostar bensinen 1282 kr och det beräknas ta 10 timmar (vilket jag vet att det absolut inte gör). Men vi säger att 10 timmars bilkörning + mat-, piss-, streckpauser så tar det väl runt 11 timmar att köra hem då. Så jag beräknas vara hemma i Luleå klockan 21.00, det låter ju passande.
1482 kr - Bensin + mat, Uppsala - Luleå
Totalt: 2713 kr
__________________________________________________________________________________
Såvida jag inte har glömt något så bör det där täcka kostnaderna för resan, när jag har kommit hem så måste jag börja med allt pappersarbete (går igenom det i nästa kapitel).
Total kostnad för resan:
9598 kr
§2 Registreringen
Nu när jag har fått hem min drömbil så är det dags att få den registrerad och påställd. Eftersom att bilen är importerad är det en del saker man måste tänka på, med lagar och bestämmelser. All information om hur pappersarbetet ser ut och vad lagarna säger hittade jag på Transportstyrelsens hemsida, där finns det steg-för-steg anvisningar och jätte bra tips som man bör läsa innan man importerar sin bil.
Men jag tänkte att jag tar upp det jag tycker är de viktigaste sakerna att tänka på.
§ 2.1 Pappersarbetet inför importen
Eftersom att England är med i EU så behöver inte fordonet förtullas, alltså man behöver inte betala tullavgift till svenska tullverket. Om du ska importera en bil från ett annat land, kolla då upp i förväg ifall landet är med i EU eller ej.
Ursprungskontrollen är det första steget man måste gå igenom, det är för att transportstyrelsen ska veta att bilen har varit laglig i landet det importeras ifrån, samt att den har blivit köpt lagligt. Så det är VÄLDIGT viktigt att man skickar med sig samtliga handlingar. Alltså:
Handlingar som efterfrågas vid Ursprungskontrollen:
- Undertecknad bekräftelse (Alltså din namnteckning)
- Registreringsbevis från ursprungslandet, original. Så här skriver Transportstyrelsen om det.. "om ett sådant är utfärdat. Vid ursprungskontrollen kontrollerar vi att fordonet är fritt för omsättning inom EU och att fordonet varit permanent registrerat i föregående registreringsland. Registreringsbeviset ska du få av säljaren.
Observera att vi vill ha in samtliga delar av registreringsbeviset i original (om det finns fler) och att vi inte lämnar tillbaka inskickade originalhandlingar".
- Köpehandling, kvitto eller annan handling som visar hur fordonet har blivit ditt.
Frågor som uppstår i formuläret man ska fylla i:
- Är fordonet nytt eller begagnat?
- Identifieringsnummer (chassinummer)
- Fabrikat
- Årsmodell (fordonsår)
- Vägmätarställning (i kilometer)
- Senaste utländska registreringsnummer
- Senaste registreringsland
- Typ av fordon (till exempel personbil, motorcykel, buss)
- Färg
- Vilken importorsak ska du välja? (Läs på transportstyrelsen om du inte förstår frågan)
(Annat ändamål, är den vanligaste importsaken)
Jag valde att jag ville ansöka om en tillfällig registrering, den varar i 3 månader och då skjuter man helt enkelt fram på registreringsbesiktningen. För att skaffa en tillfällig registrering måste jag teckna en trafik-/halv-/helförsäkring. Det här gör jag genom att kontakta ett försäkringsbolag, jag har valt att gå till försäkringsbolaget Dina.se. Kom bara ihåg att ifall man har tänkt ansöka om en tillfällig registrering så gör det samtidigt som du ansöker om ursprungskontrollen
!OBS!
(!) Om man väljer att göra som mig och ansöka om en tillfällig registrering så måste man skicka med intyg om att bilen är trafikförsäkrad. Detta får man av försäkringsbolaget som man har valt att teckna sin försäkring hos. (!)
"När ursprungskontrollen är godkänd kan du beställa tid för registreringsbesiktning och identitetskontroll hos ett besiktningsorgan. Swedac kan informera om vilka besiktningsorgan som finns tillgängliga." - Transportstyrelsen, jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Olika fordon kräver olika handlingar (papper), kontakta besiktningen och hör vilka handlingar du ska ha med dig för just din bil. De flesta uppgifterna som efterfrågas står med i registreringsbeviset som du fick med dig från utlandet.
Exempel på handlingar som besiktningsmännen kan be om är:
- Uppgifter om fordonets tekniska data (Dessa uppgifter kan du få i en handling utfärdad av tillverkaren eller generalagenten, eller via en annan handling från föregående registreringsland).
- Fordonets helfordonsgodkännande
"Normalt tas helfordonsgodkännandet in av registreringsmyndigheten i det land där fordonet först registreras och det dokumentet saknas därför för ett begagnat fordon. Men om du ändå har ett sådant dokument för fordonet, ska det tas med till registreringsbesiktningen." - Transportstyrelsen
- Vågsedel
I vissa fall utfärdas en vågsedel på plats vid registreringsbesiktningen, men i de fall det inte sker kan du behöva ha med en sådan.
- Fordonets instruktionsbok.
Instruktionsboken ska du få av säljaren.
- Protokoll på en tidigare godkänd trafiksäkerhetsprovning.
I vissa fall kan du tillgodoräkna dig en trafiksäkerhetsprovning som utförts i ett EU-/EES-land.
§ 2.2 Ombyggnation inför registreringsbesiktningen
Eftersom att de har helt andra regler på besiktningen i andra länder än Sverige så är det med störst sannolikhet att bilen inte går igenom registreringsbesiktningen utan att man måste ändra en vissa saker på bilen.
Saker som jag känner till att man kan vara tvungen att byta ut eller bara lösa temporärt inför registreringsbesiktningen är:
- Byta avgassystem till original
För att få rätt avgasvärden
- Byta hastighetsmätare
Om det är MP/H- istället för KM/H mätare så bör man (enligt min åsikt) köpa en KM/H mätare direkt, annars kan man börja fiffla med motstånd osv. Men eftersom att det inte är någonting jag har lärt mig så håller jag mig till att köpa en TRD 320 km/h mätare.
- Strypa tanken.
I England och säkert flera andra länder så är det väl någon annan bränsletillförsel, även det här är något jag inte har satt mig in i. Hur som helst så läste jag Ilradons ruskigt bra tråd (den som inspirerade mig till att skriva den här) och lärde mig att man faktiskt kan göra det här med en H4 lampa (i alla fall för Mitsubishi EVO 6 RS). Läs någon guide om hur man gör det, om jag hittar någon bra så finns det i slutet av guiden, bland alla andra länkar.
- Byte av strålkastare
Eftersom att bilen är köpt i England så är strålkastarna vinklade så att de lyser mer åt vänster än åt höger. Detta beror på att i England så kör man på vänster sida istället för högersida av vägen, och att strålkastarna ska vara riktade så att man ser på sidan av vägen (t.ex för att man ska kunna upptäcka vild-djur lättare). Leta fram ett par strålkastare på någon skrot, blocket.se, bildelsbasen, eller dylikt. Tänk på att samtliga lampor måste vara e-märkta.
- Inge krims-krams i motorn
Som Ilradon skrev i sin Guide "Dom kräver på pappret att bilen ska vara helt original, därför ska du försöka hitta en bil som är så mycke original som möjligt, dom tycker tex inte om blåa/röda slangar i motorområdet. Här kan man ha extrem otur och man kan även ha tur."
§ 2.3 Kostnader för registrering & påställning
Som många andra så funderar jag huvudsakligen på hur mycket det kostar att ta in bilen själv, vad det är som kostar och helt enkelt ifall det är värt att göra det själv. Det är givetvis någonting man avgör själv, men eftersom att jag älskar att köra bil och eftersom att jag vill lära mig hur det fungerar att importera bilar så har jag försökt lära mig det här själv.
Hur som helst, kostnaderna kan variera ganska mycket beroende på hur situationen ser ut, men jag ska försöka förklara min situation och förhoppningsvis hjälper det någon som är i en liknande sits.
Från att jag har fått hem bilen jag har hämtat från England så tillkommer det en hel del utgifter som många ofta inte tänker på, allt jag har skrivit om pappersarbetet & besiktningen inför registreringen kostar mer än man tror.
Kostnader:
- 700 kr Ursprungskontrollen
- 450 kr Tillfällig registrering
- 5000 kr Nya lycktor (Priserna varierar nog drastiskt beroende på var man köper de, men på bildelsbasen kostade de mig 2500 kr styck.
- 1380 kr Registreringsbesiktning
- 300 kr Besiktning
- 2246 kr Skatt
- 1547 kr Påställningsavgift
- 1916 kr Helförsäkring (månadsavgift 23000 kr /år)
- 1590 kr Månadskostnad på mitt lån till bilen (90,000 kr över 60 månader, 6% ränta)
Vet inte ifall det är någonting jag har glömt, men hela den här guiden är ett "work in progress" så ifall det är något jag har missat eller haft fel ang. släng en kommentar så ska jag se till att det rättas så fort som möjligt. Jag har trots allt aldrig importerat en bil så allt det här är bara information jag har fått från trådar, hemsidor och vad jag har fått höra från folk jag känner.
Totalt: 15129 kr
Bilen jag har kollat på kostar idag ca £6700 (ca 70350 kr)
Helförsäkringen
Jag valde att ringa runt och se vad jag kunde få för pris för en helförsäkrad Toyota Supra TT -96 om den dessutom står på mig. Jag är 20 år, bor centralt, har bilen i ett garage och jag har inte varit involverad i någon krock tidigare. Jag valde att kontakta försäkringsbolaget Dina.se, inte på grund av priset, priset var nästan ingen skillnad ifrån det billigaste. Tror det skiljer typ 500 kr / år eller något.
Tillfällig registrering (3 månader)
Att jag, en hyffsat okunnig 20 årig grabb kan lyckas utföra hela köpet och importen själv är som de flesta vet väldigt otroligt, det tycker då jag iallafall. Som tur är har jag en far som har hållit på med bilimport i över 10 år nu, så han lär väl sköta det mesta.
Hur som helst så säger han att försäkringsbolagen inte vill försäkra en importerad bil längre än en månad, det här är inget jag har kollat upp.. ännu, men jag tänkte att jag skulle höra med er om någon vet om det är sant?
Jag kan tänka mig att den försäkringen måste vara grymt dyr dessutom, med tanke på att bilen inte har gått igenom varken en registreringsbesiktning eller en kontrollbesiktning.
Övriga ord
Jag vill börja tacka Ilradon (Cim) för hans inspirerande tråd, det blev väldigt många "Jahaaa"- upplevelser måste jag säga. Anledningen till att jag gjorde den här guiden är bara för att jag tänkte att jag skulle ta med några saker som jag själv funderat på då jag har läst andras guider.
Som jag har sagt flera gånger i tråden (tror jag), så är hela den här guiden teoretisk och jag har inte utfört den.. ännu. Men alla kostnader och priser har jag dubbelkollat och hela arbetet har tagit mig ca 7 timmar av internet sökning och skrivande.
Något annat jag också har tagit upp är att hela guiden är ett "work in progress", så det blir väl en del som ändras efter andras synpunkter och ifall jag hittar ny information.
Som sagt, kom gärna med synpunkter och förslag. Rätta mig om jag har fel om något, hänvisa i så fall gärna till rätt information. Stavfelen det är ingenting som är värt att ta upp, håll det för er själva eftersom att jag vet att de finns.
Tips från coachen! (Bra att tänka på)
- "I england kan det vara olika ägare respektive brukare utav ett fordon - Det är ju såklart 100% viktigt att begära ID på säljaren & ett intyg från ÄGAREN att han /hon tillåter försäljningen - Om ägaren ej är på plats." - KHRacing
- "Som köpare från Sverige är du inte engelsk medborgare och får då inte köra ett engelskregistrerat fordon inom landet (England)" - KHRacing.
Vad som menas med det är alltså att ifall du krockar, bilen blir stulen eller om någonting annat händer, då finns det ingen försäkring som täcker kostnaderna. Då är det du som betalar för "festen". Sen kan man hamna i häktet eller fängelset ett tag också, ska man vara 100% laglig så är det bästa sättet att kontakta en import-firma. Eller att hyra en bil med ett släp (tillräckligt stort för bilen du köpt) och frakta den till hamnen på det viset. Så fort du tar dig till Sverige så får du köra den i 7 dagar med en trafikförsäkring.
Bilagor
1.1 Luleå - Arlanda (Norwegian Airlines)
1.2 Stockholm Centrum - Skavsta (Buss)
1.3 Skavsta - Gatwick (Ryanair)
1.4 Gatwick (bensinmacker bensin pris)
1.5 Gatwick (bensinmacker)
1.6 Gatwick - Ipswich (B&B) - Harwich Harbour (Bilresa)
1.7 Bridge Guest House Ipswich (Bed & Breakfast)
1.8 Harwich - Esbjerg (DFDS)
1.9 Bensinkostnad bilresa i England
1.10 Esbjerg - Malmö Centralstation (bilresa)
1.11 Bensinpriser Malmö
1.12 Uppsala - Luleå (bilresa)
1.20 Esbjerg - Luleå (Bilresa)
2.1 Transportstyrelsen start
2.2 Tillfällig registrering Transportstyrelsen
2.3 Ursprungskontroll Transportstyrelsen
URL Länkar kommer snart!
Import guide England (Ilradon) - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=219034
Länk till .rar filen med alla bilagor ---> http://speedy.sh/zpcKp/bilagor.rar
// Crille
[Norwegian Airlines] Luleå - Stockholm (arlanda) 540 kr
[Flygbuss] Arlanda - Stockholm Centrum 149 kr
[Flygbuss] Stockholm Centrum - Skavsta Airport 129 kr
[Ryanair] Stockholm (Skavsta) - London (Gatwik) 310 kr
Luleå - Gatwik (London) Totalt: 1158 kr
__________________________________________________________________________________
England
Ankomst: London-Gatwick 14:35
Beroende på vars jag skulle åka och kolla på en bil så varierar priserna ganska drastiskt, antingen reser jag via tåg eller hyrbil. Om jag skulle hitta en bil i närheten av London området så skulle det inte heller vara omöjligt att be säljaren komma dit med bilen (då jag betalar bensinen givetvis). Men jag räknar på att för att ta mig från Gatwick till staden där bilen är kostar runt 1000kr.
1000 kr - Tåg/Hyrbil/Bensin/etc.
På hemresan har jag valt att ta färjan från Harwich (England) till Esbjerg (Danmark), olyckligtvis så går färjan inte på lördagar. Alltså tidigaste färjan skulle gå 22/4 (17.15). Jag verkar inte hitta någon biljett utan att behöva boka en hytt, så jag valde att ta någon billig skithytt, bilresa med hytt skulle kosta mig...
3530 kr - Färja m. & insides hytt med 2 bäddar på golvet.
Eftersom att jag är i England redan 14:35 på lördag 21/4 så måste jag övernatta någonstans, för mig vore det inget problem eftersom att halva min släkt bor spridet över landet, så jag skulle sova hos min syster i London. Men om man skulle ta och övernatta på något B&B (Bed & Breakfast) så kostade det jag kollade på...
376 kr - Bridge Guest House Ipswich ***
Sen för att inte glömma bensin kostnaderna, de varierar väldigt beroende på var ifrån jag åker med bilen. Men jag tänkte att jag räknar med att nissen som jag köper bilen av kommer med den till Flygplatsen i Gatwick, därifrån åker jag till B&B'n i Ipswich och sen till Hamnen i Harwich. Det är alltså 21,44 mil enligt google maps, men bara för att vara på plus sidan så säger jag 25 mil, räknar också med att bilen drar ca 1,0 liter per mil. Bensin priset ligger idag (11/4-12) på 141.9p / liter alltså £1,419/liter, med dagens valuta kurs (10.7794 kr / £) så kostar resan (i bensin) 323 kr
323 kr - Gatwick - Ipswich - Harwich Harbour (Bensinpris)
Personligen så är jag väldigt liten i mat, jag äter väldigt sällan och oftast väldigt lite, men jag räknar med att jag äter och dricker för 200 kr per dag, alltså Lördag + Söndag.
400 kr - Mat i England
Det där borde täcka själva resandet, boendet, mat&dryck i England, färjan över till Danmark och bensinen. Man ska alltid räkna med att det kan bli lite dyrare, saker kan alltid dyka upp och priserna förändras hela tiden, men enligt min kalkyl så blir det totala priset för kalaset i England...
Totalt: 4629 kr
__________________________________________________________________________________
Danmark
Ankomst: Esbjerg, Danmark 13:00 23/4 - 12
Så nu borde klockan vara 13.00 på Måndagen den 23/4 och jag kör av båten och hamnar plötsligt i Esbjerg, Danmark. Här ifrån har jag tänkt köra norrut raka spåret upp till Luleå (Var jag bor). Kostnader jag räknar med är mat, bensin, tullavgiften då man ska över Öresundsbron.
Jag börjar givetvis med bensinen, idag (11/4-12) ligger bensinpriset i Danmark runt 15,86 kr / liter (Enligt Bilsemester.net). Från Esbjerg till Malmö Centralstation är det ca 33,0 mil (enligt google maps), så med en bil som drar 1 liter / mil som ska köra 33 mil i Danmark då bensinpriset är 15.86 kr så kostar det 523 kr + 375 kr för en kontantbiljett över Öresundsbron.
898 kr -Bensin Esbjerg - Malmö Centralstation + Öresundsbron
200 kr - Då vill jag även lägga för mat & dryck under dagens lopp
Totalt: 1098 kr
__________________________________________________________________________________
Sverige
Estimerad ankomst: Malmö Centralstation, Sverige 18:00 23/4 - 12
Enligt google maps så skulle det ta 3 timmar och 38 minuter att köra med dagens trafik, men jag räknar med att det skulle ta ca 5 timmar eftersom att man måste käka, pissa, sträcka på sig etc. Det skulle säkert gå snabbare eftersom att Danmark har så mycket bättre vägar än Sverige (enligt mig iallafall). Men vi säger att jag är i Malmö klockan 18.00, nästa mål är att ta mig till Uppsala, där stannar jag och sover hos min syster (Om ni inte har någon ni känner efter vägen så är det inte svårt att kolla upp hotellkostnader, de ligger väl runt 600 kr per natt).
Malmö. Centralstation - Uppsala Centralstation
Hur som helst, från Malmö, Centralstation är det 67,7 mil (enligt googlemaps), resan är beräknad att ta ca 7 timmar och 30 minuter med dagens trafik. Men jag lägger till 90 minuter för att räkna med pauser etc. Så 67.7 mil på 9 timmar, skulle garanterat köra sträckan snabbare. Men det hör inte till. Då är jag beräknat att vara framme 03.00 på tisdag morgonen den 24/4 - 12.
Bensinpriset på 15.24 kr / liter (dagens läge enligt bensinpriser.nu) så skulle det kosta 1031 kr och med maten så räknar jag på 200 kr extra
1231 kr - Bensin + mat, Malmö - Uppsala
Som sagt så skulle jag övernatta i Uppsala, jag räknar med att jag sover och äter nå i 7 timmar, så att jag är ute på vägen igen klockan 10.00 på tisdagen den 24/4. Den här gången kör jag direkt till Luleå, enda stoppet jag gör är i Sundsvall där jag äter min favorit måltid, en Tacobuffé på ett ställe som heter **. Stannar där och käkar varje gång jag kör genom landet, rekommenderar verkligen ett stopp där.
Hur som helst så är det 84,1 mil från Uppsala Centralstation till min slutdestination. Om bensinen kostar 15.24 kr / liter så kostar bensinen 1282 kr och det beräknas ta 10 timmar (vilket jag vet att det absolut inte gör). Men vi säger att 10 timmars bilkörning + mat-, piss-, streckpauser så tar det väl runt 11 timmar att köra hem då. Så jag beräknas vara hemma i Luleå klockan 21.00, det låter ju passande.
1482 kr - Bensin + mat, Uppsala - Luleå
Totalt: 2713 kr
__________________________________________________________________________________
Såvida jag inte har glömt något så bör det där täcka kostnaderna för resan, när jag har kommit hem så måste jag börja med allt pappersarbete (går igenom det i nästa kapitel).
Total kostnad för resan:
9598 kr
§2 Registreringen
Nu när jag har fått hem min drömbil så är det dags att få den registrerad och påställd. Eftersom att bilen är importerad är det en del saker man måste tänka på, med lagar och bestämmelser. All information om hur pappersarbetet ser ut och vad lagarna säger hittade jag på Transportstyrelsens hemsida, där finns det steg-för-steg anvisningar och jätte bra tips som man bör läsa innan man importerar sin bil.
Men jag tänkte att jag tar upp det jag tycker är de viktigaste sakerna att tänka på.
§ 2.1 Pappersarbetet inför importen
Eftersom att England är med i EU så behöver inte fordonet förtullas, alltså man behöver inte betala tullavgift till svenska tullverket. Om du ska importera en bil från ett annat land, kolla då upp i förväg ifall landet är med i EU eller ej.
Ursprungskontrollen är det första steget man måste gå igenom, det är för att transportstyrelsen ska veta att bilen har varit laglig i landet det importeras ifrån, samt att den har blivit köpt lagligt. Så det är VÄLDIGT viktigt att man skickar med sig samtliga handlingar. Alltså:
Handlingar som efterfrågas vid Ursprungskontrollen:
- Undertecknad bekräftelse (Alltså din namnteckning)
- Registreringsbevis från ursprungslandet, original. Så här skriver Transportstyrelsen om det.. "om ett sådant är utfärdat. Vid ursprungskontrollen kontrollerar vi att fordonet är fritt för omsättning inom EU och att fordonet varit permanent registrerat i föregående registreringsland. Registreringsbeviset ska du få av säljaren.
Observera att vi vill ha in samtliga delar av registreringsbeviset i original (om det finns fler) och att vi inte lämnar tillbaka inskickade originalhandlingar".
- Köpehandling, kvitto eller annan handling som visar hur fordonet har blivit ditt.
Frågor som uppstår i formuläret man ska fylla i:
- Är fordonet nytt eller begagnat?
- Identifieringsnummer (chassinummer)
- Fabrikat
- Årsmodell (fordonsår)
- Vägmätarställning (i kilometer)
- Senaste utländska registreringsnummer
- Senaste registreringsland
- Typ av fordon (till exempel personbil, motorcykel, buss)
- Färg
- Vilken importorsak ska du välja? (Läs på transportstyrelsen om du inte förstår frågan)
(Annat ändamål, är den vanligaste importsaken)
Jag valde att jag ville ansöka om en tillfällig registrering, den varar i 3 månader och då skjuter man helt enkelt fram på registreringsbesiktningen. För att skaffa en tillfällig registrering måste jag teckna en trafik-/halv-/helförsäkring. Det här gör jag genom att kontakta ett försäkringsbolag, jag har valt att gå till försäkringsbolaget Dina.se. Kom bara ihåg att ifall man har tänkt ansöka om en tillfällig registrering så gör det samtidigt som du ansöker om ursprungskontrollen
!OBS!
(!) Om man väljer att göra som mig och ansöka om en tillfällig registrering så måste man skicka med intyg om att bilen är trafikförsäkrad. Detta får man av försäkringsbolaget som man har valt att teckna sin försäkring hos. (!)
"När ursprungskontrollen är godkänd kan du beställa tid för registreringsbesiktning och identitetskontroll hos ett besiktningsorgan. Swedac kan informera om vilka besiktningsorgan som finns tillgängliga." - Transportstyrelsen, jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Olika fordon kräver olika handlingar (papper), kontakta besiktningen och hör vilka handlingar du ska ha med dig för just din bil. De flesta uppgifterna som efterfrågas står med i registreringsbeviset som du fick med dig från utlandet.
Exempel på handlingar som besiktningsmännen kan be om är:
- Uppgifter om fordonets tekniska data (Dessa uppgifter kan du få i en handling utfärdad av tillverkaren eller generalagenten, eller via en annan handling från föregående registreringsland).
- Fordonets helfordonsgodkännande
"Normalt tas helfordonsgodkännandet in av registreringsmyndigheten i det land där fordonet först registreras och det dokumentet saknas därför för ett begagnat fordon. Men om du ändå har ett sådant dokument för fordonet, ska det tas med till registreringsbesiktningen." - Transportstyrelsen
- Vågsedel
I vissa fall utfärdas en vågsedel på plats vid registreringsbesiktningen, men i de fall det inte sker kan du behöva ha med en sådan.
- Fordonets instruktionsbok.
Instruktionsboken ska du få av säljaren.
- Protokoll på en tidigare godkänd trafiksäkerhetsprovning.
I vissa fall kan du tillgodoräkna dig en trafiksäkerhetsprovning som utförts i ett EU-/EES-land.
§ 2.2 Ombyggnation inför registreringsbesiktningen
Eftersom att de har helt andra regler på besiktningen i andra länder än Sverige så är det med störst sannolikhet att bilen inte går igenom registreringsbesiktningen utan att man måste ändra en vissa saker på bilen.
Saker som jag känner till att man kan vara tvungen att byta ut eller bara lösa temporärt inför registreringsbesiktningen är:
- Byta avgassystem till original
För att få rätt avgasvärden
- Byta hastighetsmätare
Om det är MP/H- istället för KM/H mätare så bör man (enligt min åsikt) köpa en KM/H mätare direkt, annars kan man börja fiffla med motstånd osv. Men eftersom att det inte är någonting jag har lärt mig så håller jag mig till att köpa en TRD 320 km/h mätare.
- Strypa tanken.
I England och säkert flera andra länder så är det väl någon annan bränsletillförsel, även det här är något jag inte har satt mig in i. Hur som helst så läste jag Ilradons ruskigt bra tråd (den som inspirerade mig till att skriva den här) och lärde mig att man faktiskt kan göra det här med en H4 lampa (i alla fall för Mitsubishi EVO 6 RS). Läs någon guide om hur man gör det, om jag hittar någon bra så finns det i slutet av guiden, bland alla andra länkar.
- Byte av strålkastare
Eftersom att bilen är köpt i England så är strålkastarna vinklade så att de lyser mer åt vänster än åt höger. Detta beror på att i England så kör man på vänster sida istället för högersida av vägen, och att strålkastarna ska vara riktade så att man ser på sidan av vägen (t.ex för att man ska kunna upptäcka vild-djur lättare). Leta fram ett par strålkastare på någon skrot, blocket.se, bildelsbasen, eller dylikt. Tänk på att samtliga lampor måste vara e-märkta.
- Inge krims-krams i motorn
Som Ilradon skrev i sin Guide "Dom kräver på pappret att bilen ska vara helt original, därför ska du försöka hitta en bil som är så mycke original som möjligt, dom tycker tex inte om blåa/röda slangar i motorområdet. Här kan man ha extrem otur och man kan även ha tur."
§ 2.3 Kostnader för registrering & påställning
Som många andra så funderar jag huvudsakligen på hur mycket det kostar att ta in bilen själv, vad det är som kostar och helt enkelt ifall det är värt att göra det själv. Det är givetvis någonting man avgör själv, men eftersom att jag älskar att köra bil och eftersom att jag vill lära mig hur det fungerar att importera bilar så har jag försökt lära mig det här själv.
Hur som helst, kostnaderna kan variera ganska mycket beroende på hur situationen ser ut, men jag ska försöka förklara min situation och förhoppningsvis hjälper det någon som är i en liknande sits.
Från att jag har fått hem bilen jag har hämtat från England så tillkommer det en hel del utgifter som många ofta inte tänker på, allt jag har skrivit om pappersarbetet & besiktningen inför registreringen kostar mer än man tror.
Kostnader:
- 700 kr Ursprungskontrollen
- 450 kr Tillfällig registrering
- 5000 kr Nya lycktor (Priserna varierar nog drastiskt beroende på var man köper de, men på bildelsbasen kostade de mig 2500 kr styck.
- 1380 kr Registreringsbesiktning
- 300 kr Besiktning
- 2246 kr Skatt
- 1547 kr Påställningsavgift
- 1916 kr Helförsäkring (månadsavgift 23000 kr /år)
- 1590 kr Månadskostnad på mitt lån till bilen (90,000 kr över 60 månader, 6% ränta)
Vet inte ifall det är någonting jag har glömt, men hela den här guiden är ett "work in progress" så ifall det är något jag har missat eller haft fel ang. släng en kommentar så ska jag se till att det rättas så fort som möjligt. Jag har trots allt aldrig importerat en bil så allt det här är bara information jag har fått från trådar, hemsidor och vad jag har fått höra från folk jag känner.
Totalt: 15129 kr
Bilen jag har kollat på kostar idag ca £6700 (ca 70350 kr)
Helförsäkringen
Jag valde att ringa runt och se vad jag kunde få för pris för en helförsäkrad Toyota Supra TT -96 om den dessutom står på mig. Jag är 20 år, bor centralt, har bilen i ett garage och jag har inte varit involverad i någon krock tidigare. Jag valde att kontakta försäkringsbolaget Dina.se, inte på grund av priset, priset var nästan ingen skillnad ifrån det billigaste. Tror det skiljer typ 500 kr / år eller något.
Tillfällig registrering (3 månader)
Att jag, en hyffsat okunnig 20 årig grabb kan lyckas utföra hela köpet och importen själv är som de flesta vet väldigt otroligt, det tycker då jag iallafall. Som tur är har jag en far som har hållit på med bilimport i över 10 år nu, så han lär väl sköta det mesta.
Hur som helst så säger han att försäkringsbolagen inte vill försäkra en importerad bil längre än en månad, det här är inget jag har kollat upp.. ännu, men jag tänkte att jag skulle höra med er om någon vet om det är sant?
Jag kan tänka mig att den försäkringen måste vara grymt dyr dessutom, med tanke på att bilen inte har gått igenom varken en registreringsbesiktning eller en kontrollbesiktning.
Övriga ord
Jag vill börja tacka Ilradon (Cim) för hans inspirerande tråd, det blev väldigt många "Jahaaa"- upplevelser måste jag säga. Anledningen till att jag gjorde den här guiden är bara för att jag tänkte att jag skulle ta med några saker som jag själv funderat på då jag har läst andras guider.
Som jag har sagt flera gånger i tråden (tror jag), så är hela den här guiden teoretisk och jag har inte utfört den.. ännu. Men alla kostnader och priser har jag dubbelkollat och hela arbetet har tagit mig ca 7 timmar av internet sökning och skrivande.
Något annat jag också har tagit upp är att hela guiden är ett "work in progress", så det blir väl en del som ändras efter andras synpunkter och ifall jag hittar ny information.
Som sagt, kom gärna med synpunkter och förslag. Rätta mig om jag har fel om något, hänvisa i så fall gärna till rätt information. Stavfelen det är ingenting som är värt att ta upp, håll det för er själva eftersom att jag vet att de finns.
Tips från coachen! (Bra att tänka på)
- "I england kan det vara olika ägare respektive brukare utav ett fordon - Det är ju såklart 100% viktigt att begära ID på säljaren & ett intyg från ÄGAREN att han /hon tillåter försäljningen - Om ägaren ej är på plats." - KHRacing
- "Som köpare från Sverige är du inte engelsk medborgare och får då inte köra ett engelskregistrerat fordon inom landet (England)" - KHRacing.
Vad som menas med det är alltså att ifall du krockar, bilen blir stulen eller om någonting annat händer, då finns det ingen försäkring som täcker kostnaderna. Då är det du som betalar för "festen". Sen kan man hamna i häktet eller fängelset ett tag också, ska man vara 100% laglig så är det bästa sättet att kontakta en import-firma. Eller att hyra en bil med ett släp (tillräckligt stort för bilen du köpt) och frakta den till hamnen på det viset. Så fort du tar dig till Sverige så får du köra den i 7 dagar med en trafikförsäkring.
Bilagor
1.1 Luleå - Arlanda (Norwegian Airlines)
1.2 Stockholm Centrum - Skavsta (Buss)
1.3 Skavsta - Gatwick (Ryanair)
1.4 Gatwick (bensinmacker bensin pris)
1.5 Gatwick (bensinmacker)
1.6 Gatwick - Ipswich (B&B) - Harwich Harbour (Bilresa)
1.7 Bridge Guest House Ipswich (Bed & Breakfast)
1.8 Harwich - Esbjerg (DFDS)
1.9 Bensinkostnad bilresa i England
1.10 Esbjerg - Malmö Centralstation (bilresa)
1.11 Bensinpriser Malmö
1.12 Uppsala - Luleå (bilresa)
1.20 Esbjerg - Luleå (Bilresa)
2.1 Transportstyrelsen start
2.2 Tillfällig registrering Transportstyrelsen
2.3 Ursprungskontroll Transportstyrelsen
URL Länkar kommer snart!
Import guide England (Ilradon) - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=219034
Länk till .rar filen med alla bilagor ---> http://speedy.sh/zpcKp/bilagor.rar
// Crille
Senast redigerat av AlfaMannen (16 april 2012)
0
0
0
0