Nissan 200sx S13 drifting

RobAnd
15 april 2012 · 2 Inlägg

OBS! Bilen är närmast färdigbyggd och jag har kopierat hela tråden från ett annat forum men tänkte att fler kanske ville se vad man grejat med i vinter!



Är väl dags att visa upp vad man gör i garaget om kvällarna, håller på att bygga om en Nissan 200sx S13 till att fungera som driftingbil nästa säsong.
Kommer att ha detta bygge som projektarbete i skolan därför är allt väldokumenterat!

Kort fakta om mig: Jag heter Robin är 18 år och bor utanför Örebro och går sista året på Tullängsskolan med inriktning personbilsteknik.
Har varit intresserad av bilar, motorer och motorsport sedan barnsben.

Kort fakta om bilen är väl att den köptes i början av september med T28 turbo, steg 2 chip och en biltema dump som var fastsatt med en bit trädgårdsslang. Lagade lite rost, besiktigades och kördes i ett par veckor innan jag började riva ner ner för vinterns ombyggnationer.

Mål: Bygga en lättkörd och trevlig nybörjarbil för drifting med följande specs:

Motor:
Garrett T28 turbo                    
Steg 2 chip
Extraktorgrenrör                   
Större intercooler
Hemmagjorda tryckrör               
Tial 50 mm dumpventil
3” downpipe                       
3” avgassystem med racekatalysator
Bmw 540 bränslepump               
Oljekylare
Ombyggt vattensystem               
Hemmagjorda motor och växellådsfästen


Eventuellt
catch tank - lämplig matarpump
Avgaskam på insugssidan
Z32 Lmm/uppsvarvad org med större spridare

Chassi och drivlina:
Sänkningssats                             
Målad bakaxel med nya tätningar
Svetsad differential                   
Polyuretan bussningar överallt
Målad bak och framvagn               
Nylonbussningar till bakvagnsupphängning   
Servokylare                       
Ombyggda hjulspindlar för mer styrvinkel
Rattstångsbussning i stål           

Eventuellt:
värre bromsar
Coilovers

Inredning:
Rensad på allt onödigt                      
Fjäderbensstag fram och bak
Borttagna asfaltsmattor                
Borttagen ljudisolering
Lacka invändigt med ordentlig lack       
Bakflyttat batteri
Extra mätare                       
Strömbrytarpanel


Utseende:
Hålborra front                       
Rostlaga bakskärmar
Rostlaga baklucka                   
Borttagen vinge och bakrutetorkare



Blev mycket text men nu kommer de en del bilder!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan334.jpg
Första bilden efter hemfärden

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan335.jpg
Motor

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan344.jpg
Rost..

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan347.jpg
Började med att riva en lagom fin kabelhärva som gömde sig under instrumentbrädan

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan349.jpg
Mycket bättre!

Hade en del avgasläckage när jag köpte den, inte så konstigt när både turbo och downpipe satt löst..
http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan009.jpg

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan023.jpg
Sen rensades inredning för de värsta slitgörat..

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan006.jpg
Att laga rost..

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan010.jpg

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan003.jpg

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan007.jpg
Ny tröskelkant

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan019.jpg
Golv!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan004.jpg
Risiga balkar

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan027.jpg
Lagning av tröskel

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan032.jpg

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan001.jpg
Gamla intercoolern och tryckrör ute

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan011.jpg
Urkapad batterihylla för att ge plats åt tryckrör

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan041.jpg
Mer rost att laga i vinter..

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan049.jpg
Svetsad diff

Blev långt inlägg men såhär långt jag hunnit nu!

//
Robin!







Update 3/11

Köpte mig en intercooler igår av Johan Skogsby som jag jobbat på att montera idag, kommer ifrån en Skyline R32 GTR och var klart större än jag trodde. Fick kapa en hel del i krockbalken, fronten och lite andra fästen i fronten.

Konstigt att man börjar med att försöka montera en intercooler på bilen men slutar med att anpassa hela fronten runt intercoolern istället!  wink

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan2003.jpg
Fått lite färg på diffkåpan med!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan2005.jpg

Intercoolern, lite skadad men borde inte skada flödet märkvärt.

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan2007.jpg
Bred!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan2016.jpg
Kapa ur lite här..

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan2021.jpg
Kapa lite mer här, hela nedre delen av balken bortkapad. 

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan2020.jpg
Börjar att komma på plats!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan2031.jpg
Jacka ur lite där, seriösare fästen nu!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan2037.jpg
Efter lite kapande och filande i fronten passade även den! Ska bara hålborras sen!
Update 16/11

Varit tyst från mig ett tag men har skruvat desto mer, köpte ett extraktorgrenrör av Mellander förra veckan (tack för en smidig affär!) som lindats och monterats. Har även byggt om motorfästena med hårda kuddar istället för originalen som var närmast geléaktiga, byggdes med en Volvokudde på varsin sida ihop två distanser som Carlsson industriservice sponsrade med! Lackat diffhuset och svetsat om diffen efter inrådan av några medlemmar!

Håller även på och bygger en ny växellådskudde och rensar bort onödiga vatten och vakuumslangar, finns en hel del!

Lite bilder!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan001-1.jpg
Fått lite färg på diffhuset, bara att montera ihop allt nu!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan006-3.jpg
Grenröret från Mellander!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan010-2.jpg
Lindat grenrör och downpipe

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan018.jpg
Grenrör och turbo ihop, och ja, jag råkade montera turbon åt fel håll på bilden..  roll

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan033.jpg
Ombyggda motorkuddar!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan034.jpg
Allt monterat på plats, återstår lite ombockning av vatten och oljerör bara!

Stort tack till Carlsson industriservice för distanserna!

Allt för den här gången!
// Robin  big_smile
Update 30/11

Dags att visa lite vad man pysslat med sista tiden, byggde om gamla växellådsfästet till ett lite kraftigare genom att kapa ur det spruckna standard gummit och bulta ihop de med en bit hård nylonplast istället! Har fått bygga om olja och vatten matning och retur till turbon då den flyttade sig några centimeter med nya grenröret.

Har byggt nya tryckrör med, klara sånär som på att en dumpventil ska dit och nippel till tomgångsmotorn sen ska dom blästras och lackas! Tack till Pontus Amundsson som ställde upp och helsvetsa!

Håller även på att bygga om vattensystemet, tar bort allt onödigt som värmeväxlare och uppvärmningen av spjäll och insug, det enda som blir kvar är kylning till turbo och motor och värmepaketet.

Bilder:
http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan001-2.jpg
Växellådsfäste!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan006-4.jpg
Ombyggd oljeretur

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan008.jpg
Lackad

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan010-3.jpg
Börja med att måtta upp alla tryckrör, byggs med vanliga avgasböjar

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan015.jpg
Punktade

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan028.jpg
Borttagen värmeväxlare, monterar oljekylaradaptern direkt mot blocket sen

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan025.jpg
Monterat ihop diffen med! bara fylla i olja så är den klar!

//Robin
Update 4/12

Blivit en del tid i garaget i helgen!

Började med att plocka ner bakvagnen som ska iväg på syrabad imorgon för att få bort all gammal färg och rost, bärarmarna ska sedan boxas och förstärkas för att sedan skicka iväg hela paketet på förzinkning!

Även byggt klart vattensystemet efter att ha tagit bort värmeväxlaren m.m

Började även måtta in var oljekylaren ska sitta, hoppas på att det ska funka bra där!

Mindre tjöt mer bilder!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan006-5.jpg
Bakvagnen nere!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/2011-12-04112412.jpg
Bussningar bråka lite när de satt i pressen så blev att elda ur dom istället

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan012.jpg
Vattensystemet byggde jag om genom att först såga av gamla vattenröret, använder bara det högra röret, tog även bort T-korset på ingående slang från kylaren.

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan017.jpg
Sedan slang från de sågade röret till utgående från vattenpumpen, tog bort slangarna till gasspjället och insuget så bara värmepaket och turbokylning kvar utanför motorn.

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan016-1.jpg
Satte även en slang där värmeväxlaren satt förut för att bibehålla cirkulationen.

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan020.jpg
Så här har jag tänkt ha oljekylaren, hoppas det ska funka!

// Robin
Update 18/12

Var längesen det hände något här men kämpar på desto bättre i garaget! Har byggt klart vattensystemet med borttagen värmeväxlare, använde en typ av adapter som jag tror kommer från RB25 motorn för att kunna montera oljekylaradapter och sedan oljefilter. Även gjort klart slangar och monterat oljekylaren.

Nästan klar med tryckrören med, alla svetsade, trycktestade och blästrade och tre av fyra målade. Sista ska jag bara helsvetsa flänsen till dumpventilen och en slanganslutning till tomgångsmotorn. Var ute hos Johan Skogsby och köpte en Tial wastegate hade kärvat fast rätt duktigt men löste sig med lite mildare våld, råka även bli så att en 3" frontpipe i rostfritt och en downpipe packning fick följa med hem.

Lite bilder!
http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/vattenschema.jpg
Hur vattnet var draget från början

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/vattenschema2.jpg
Nya vattensystemet

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan016-2.jpg
Oljefilter adaptern, dubbla gängor till skillnad från originalet

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan022.jpg
Adapterplattan till oljekylaren på plats, blev lite kladd vid monteringen!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan023-1.jpg
Oljekylare på plats med slangar

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan037.jpg
Tryckrören blästrade och målade

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan039.jpg
Vart rätt schysst tycker jag!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan040.jpg
Flänsen till dumpventilen punktad, helsvetsas imorgon!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan048.jpg
Ny Tial dumpen jämfört med gamla från biltema..

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan033-1.jpg
Dumpventil isärplockad för lättare översyn


Skönt att snart vara klar med motordelen!

// Robin
Update 9/1

Första uppdatering på det nya året, varit full fart ute i garaget under jullovet, fått fästplattor till fjäderbenstornen utskurna så har tillverkat fjäderbensstag fram och bak till bilen! Dragit batterikabel till batteriet i bakluckan. Har även gjort klart det mesta runt motorn, ska bara ordna vevhusventilationen, lite el och avgassystem. Även beställt nya polyurethan bussningar från USA och pressat ur de gamla.

Bilder:

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan045.jpg
Fästplattor fram

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan051.jpg
Polyurethane bussningar


http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan055.jpg
Fyrpunktsstag bak, fäster i fjäderbenstornen och stötfångarfästena, även byggt batterihylla

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan054.jpg
Närbild på infästningarna vid tornen, dubbla M8 insex till staget

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan062.jpg
Såhär blev det med batteribox och kabel, lite färg på alltihopa bara så är det klart!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan058.jpg
Hackade loss asfaltsmattan i skuffen för att svetsa batterihyllan, blev en del skräp, mattorna fram använder jag kolsyreis till istället.

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan061.jpg
Påbörjat fäste och stag fram, ska helsvetsas imorgon


Stort tack till
Carlsson Industriservice som sponsrar mig med utskärningar och material till allting!

Update 6/2 2012

Var längesen man uppdaterade, varken haft tid eller lust men skruvar desto mer istället. Bilen ska redovisas i skolan fredag vecka 13 vilket är om ungefär 2 månader så borde hinna bli klar med allt.

Det jag gjort sedan sista updaten är lacka bakvagnen, montera bussningar och tillverkat egna subframebussningar i nylon. Blev riktigt snyggt och grym passform på allt. Monterade bromsar och allting bak så den biten är avklarad nu, riktigt skönt. Även byggt om servosystemet, flyttat om behållaren och satt den uppe vid torpeden och även tagit bort "kylslingan" och monterat gamla bakaxelkylaren där istället, något smidigare nu med bortkapade fästen.

Efter att ha rensat ur asfaltsmattan i skuffen så orkade jag inte vänta på att få tag i kolsyreis utan tog bort den med hammare, stämjärn, värmepistol och spackelspade, inget direkt drömjobb men men. Hittade även lite rosthål som lagades i golvet, allt lackades sedan i ordentlig 2-komponentslack.

När jag ändå höll på med rosten i golvet så började jag även med rosten i bakskärmarna som jag inte orkat tagit tag i.. Var riktigt genomruttet men fick ihop det helt okej!

Tog även och böt bränslepump till en som kommer från en BMW 540, samma som sitter i M5an så borde orka pumpa till min motor.

Sist men absolut inte minst så byggdes ett nytt avgassystem i 3" och racekat, utblåset mynnar ut framför bakhjulet!

Bilder;
http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/2012-01-18183721.jpg
"Homemade" Subframebussningar

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan010-4.jpg
Bussningar på plats i länkarmarna

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan017-1.jpg
Bakvagnen ser lite trevligare ut nu!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan018-1.jpg
Rent och snyggt!

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan001-3.jpg
Gamla bakaxelkylaren som får anpassa sig till servot istället

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan006-6.jpg
Monterad och klar bakom ordinarie kylare

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan004-1.jpg
Borttagna kylslingan

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan007-1.jpg
Tog bort tryckutjämnaren till kopplingen så den förhoppningsvis greppar lite bättre

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan008-1.jpg
Drog röret direkt till slavcylindern.

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/nissan0012.jpg
Hacka, skrapa, slita

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/2012-02-02195721.jpg
Allt ute till slut

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/nissan0082.jpg
Rost..

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/nissan009-1.jpg
Ännu mer

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissam001.jpg
Lackat och klart

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/nissan012-1.jpg
Kapat ur bakskärmarna

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/nissan0172.jpg
Svetsat

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissam004.jpg
Spacklat och grundat

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissam006.jpg
Andra sidan

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissam022.jpg
Lackat och klart, lite nyansskillnad bara

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissam015.jpg
Gamla guldiga pumpen med nya bredvid

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissam016.jpg
Nya pumpen monterad, klämdes fast med filtret i botten och sedan slangklämma upp till, använde en del av gamla hållaren som distans.

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan025-1.jpg
Avgassystemet!

Stort tack till:
Pontus Amundsson som hjälpte till att bygga avgassystemet.
Robert Andersson, min pappa som hjälpt mig med tips, råd och en del svetsning genom hela bygget!

Hoppas ni orkade läsa allt!
Over N' Out!

Update 5/3

Hänt lite med bilen sen sist, har haft ner framvagnen, målat upp den och bytt bussningar. Byggde även om spindlarna genom att korta ner styrarmen 35 mm och flytta fram infästningen för att reducera ackerman. Tänkte bygga distanser för att få ut styrstagen längre men fick inte tag i rätt gängsnitt så blev att förlänga dom istället. Blev ganska nöjd med styrvinkeln, går att svänga tills det tar i casterstagen så får se om jag tar och breddar bärarmarna i framtiden eller hur jag gör. Även fått tillbaka bakluckan efter rostlagning och lack av en polare.

Känner mig ganska klar med projektet, ska dit med en plåt vid kylaren, ett expansionskärl och ordna en ny ABS givare fram. Ska bänka bilen i skolan om tre veckor samtidigt som jag redovisar projektarbetet. Provkörde bilen i helgen med, gick jävligt bra enligt mig själv, klart bättre än en gammal trött bmw som jag har som vinterbil! Var väldigt ovant och brytigt att köra med svetsdiff!  big_smile

Anledningen till att jag inte bygger ännu mer är för att jag känner att jag nått mitt mål sen har jag inte tid heller då jag ska flytta nu i veckan och börja arbeta som TTA mekaniker kommer nog bli riktigt spännande!

Bilder åt folket!
http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissam002.jpg
Framvagn nere

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissam005.jpg
Spindlar ombyggda

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissam009.jpg
Rattstång nere för byte till stålbussning

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissam010.jpg
Nya vs gamla bussningen

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan017-2.jpg
Styrstag innan

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan018-2.jpg
Styrstag efter, sitter med 20mm instick i hylsan sedan svetsat

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissam014.jpg
Baklucka lagad

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan060.jpg
Hur bakluckan såg ut innan..

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan002.jpg
Ute och tvättade av allt damm i finvädret

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan005-1.jpg

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan009-2.jpg
Invändigt, ska i andra stolar till sommaren

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan010-5.jpg
Mätarpanel

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan011-2.jpg
Strömbrytarpanel

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan013.jpg
Motor

http://i1105.photobucket.com/albums/h351/ProjektNissan/Nissan014.jpg
Inredningen bak, blev riktigt bra med röda färgen och fjäderbensstaget!


Inte långt kvar till sommaren nu!
/Robin

Senast redigerat av RobAnd (15 april 2012)

Nissan 200sx S13 "Driftingbil" (1992)
KHRacing
15 april 2012 ·

Sjysst bygge. 4-punkts staget får du inte ha om du skall köra drifting då ingen förstärkningsbalk får monteras bakom bakom bakre fjäderbenstornen tyvärr.

RobAnd
15 april 2012 · 2 Inlägg

KHRacing skrev:
Sjysst bygge. 4-punkts staget får du inte ha om du skall köra drifting då ingen förstärkningsbalk får monteras bakom bakom bakre fjäderbenstornen tyvärr.

Enligt vilka regler då? SBF/SMA modified/proint?

Nissan 200sx S13 "Driftingbil" (1992)
Yo Malte
30 augusti 2014 · 269 Inlägg

Schysst ! prem lagd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang