Djo skrev:
Stör mig som fan på detta fenom också. Dock ligger jag ibland på vad jag tycker är gränsen för nära för att ha helljus vid flera av dessa tillfällen har framförvarande bromsat till jag fattat vinkeln slagit av sen inget mer med det Då tycker jag det är okej om man som bakomvarande fattar att ett ljusblink kan betyda något och har man helljus på så är det förmodligen det.
Mitt halvljus är så kasst så är det mörkt ute vill man gärna se därför jag gärna har helljuset på så länge som möjligt.
Har framförvarande kasst helljus kör jag helt sonika om. Om det finns vettigt ställe att göra detta.
Men att med flit ligga röv med helljus det hatar jag något jag vart med om flertalet gånger tyvärr.
Kör lugnt där ute och ta hänsyn till alla andra.
Ja verkar vara flera som inte fattar det där med exempelvis helljusblink eller att man bromsar eller sätter på dimljus bak.
Exempelvis om någon kommer emot en på en raka och båda släcker av helljuset, och man märker att deras halvljus bländar och blinkar åt dem med helljuset för att uppmärksamma dem om att de bländar. Då får man oftast ett helljusblink tillbaka för att de troligen trodde att man inte fattat att de lagt av helljuset. Man undrar ju ifall de förstod att deras halvljus bländade.
Och gör de sen något åt problemet eller trodde de att man jävlades kan man ju fråga sig.
Men har märkt att det är onödigt att försöka visa åt någon att de kör med både halv och dimljus på. Ovanligt att ens en av hundra bilister lägger av dimljuset innan möte om man helljusblinkat åt dem eller blinkat åt dem med dimljusen.
Samma sak när någon kör bakom en med fyra ljuspunkter, inte förstår de att lägga av dimljusen fastän man tänder dimljuset bak eller trycker på bromsen så att bromsljusen lyser.
Själv brukar jag ibland köra med både dimljus och halvljus (om vädret är dåligt, eller bara annars för att visa att jag också har dimljus som de flesta andra verkar göra) men brukar lägga av vid möte av andra med endast halvljus. Men inte har någon heller blinkat åt en fastän man kört med båda så troligen har de märkt samma sak som jag att det inte lönar sig att ''klaga''.
Som du skrev så brukar jag också köra förbi om någon framför har dåliga helljus, men kör de fort så brukar jag vänta tills de är en bra bit bort och sätta på.
Däremot så förstår jag inte de som har skit helljus eller endast kör med halvljus och ska om en fastän det är mörkt och man själv håller sig en bra bit ovanför hastighetsbegränsningen och mer eller mindre har dagsljus framför sig.
Då brukar man vänta med att lägga av tills de får på sina helljus, men de verkar ju aldrig få på dem eller så lyser de så svagt så man inte ser att de lyser något jämfört med ens egna 200W xenon extraljus (är inte direkt vanligt med extraljus här och framförallt inte mer än två halogen). Och då igen får man köra flera kilometer utan helljus innan man kan dra igång ljuset igen (men brukar inte vara så tålmodig utan man bländar dem ju lite också när de ändå inte verkar behöva se direkt mycket framför sig)
Och om de tycker man bländar så förstår man ju vad dimbakljus eller bromsljuset betyder