Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

MammDiin
11 december 2014 · 2 019 Inlägg

Djo skrev:
Stör mig som fan på detta fenom också. Dock ligger jag ibland på vad jag tycker är gränsen för nära för att ha helljus vid flera av dessa tillfällen har framförvarande bromsat till jag fattat vinkeln slagit av sen inget mer med det Då tycker jag det är okej om man som bakomvarande fattar att ett ljusblink kan betyda något och har man helljus på så är det förmodligen det.

Mitt halvljus är så kasst så är det mörkt ute vill man gärna se därför jag gärna har helljuset på så länge som möjligt.

Har framförvarande kasst helljus kör jag helt sonika om. Om det finns vettigt ställe att göra detta.

Men att med flit ligga röv med helljus det hatar jag något jag vart med om flertalet gånger tyvärr.

Kör lugnt där ute och ta hänsyn till alla andra.

Ja verkar vara flera som inte fattar det där med exempelvis helljusblink eller att man bromsar eller sätter på dimljus bak.
Exempelvis om någon kommer emot en på en raka och båda släcker av helljuset, och man märker att deras halvljus bländar och blinkar åt dem med helljuset för att uppmärksamma dem om att de bländar. Då får man oftast ett helljusblink tillbaka för att de troligen trodde att man inte fattat att de lagt av helljuset. Man undrar ju ifall de förstod att deras halvljus bländade.
Och gör de sen något åt problemet eller trodde de att man jävlades kan man ju fråga sig.

Men har märkt att det är onödigt att försöka visa åt någon att de kör med både halv och dimljus på. Ovanligt att ens en av hundra bilister lägger av dimljuset innan möte om man helljusblinkat åt dem eller blinkat åt dem med dimljusen.
Samma sak när någon kör bakom en med fyra ljuspunkter, inte förstår de att lägga av dimljusen fastän man tänder dimljuset bak eller trycker på bromsen så att bromsljusen lyser.

Själv brukar jag ibland köra med både dimljus och halvljus (om vädret är dåligt, eller bara annars för att visa att jag också har dimljus som de flesta andra verkar göra) men brukar lägga av vid möte av andra med endast halvljus. Men inte har någon heller blinkat åt en fastän man kört med båda så troligen har de märkt samma sak som jag att det inte lönar sig att ''klaga''.

Som du skrev så brukar jag också köra förbi om någon framför har dåliga helljus, men kör de fort så brukar jag vänta tills de är en bra bit bort och sätta på.

Däremot så förstår jag inte de som har skit helljus eller endast kör med halvljus och ska om en fastän det är mörkt och man själv håller sig en bra bit ovanför hastighetsbegränsningen och mer eller mindre har dagsljus framför sig.
Då brukar man vänta med att lägga av tills de får på sina helljus, men de verkar ju aldrig få på dem eller så lyser de så svagt så man inte ser att de lyser något jämfört med ens egna 200W xenon extraljus (är inte direkt vanligt med extraljus här och framförallt inte mer än två halogen). Och då igen får man köra flera kilometer utan helljus innan man kan dra igång ljuset igen (men brukar inte vara så tålmodig utan man bländar dem ju lite också när de ändå inte verkar behöva se direkt mycket framför sig)
Och om de tycker man bländar så förstår man ju vad dimbakljus eller bromsljuset betyder wink

Djo
11 december 2014 · 10 157 Inlägg

MammDiin skrev:

Djo skrev:
Stör mig som fan på detta fenom också. Dock ligger jag ibland på vad jag tycker är gränsen för nära för att ha helljus vid flera av dessa tillfällen har framförvarande bromsat till jag fattat vinkeln slagit av sen inget mer med det Då tycker jag det är okej om man som bakomvarande fattar att ett ljusblink kan betyda något och har man helljus på så är det förmodligen det.

Mitt halvljus är så kasst så är det mörkt ute vill man gärna se därför jag gärna har helljuset på så länge som möjligt.

Har framförvarande kasst helljus kör jag helt sonika om. Om det finns vettigt ställe att göra detta.

Men att med flit ligga röv med helljus det hatar jag något jag vart med om flertalet gånger tyvärr.

Kör lugnt där ute och ta hänsyn till alla andra.

Ja verkar vara flera som inte fattar det där med exempelvis helljusblink eller att man bromsar eller sätter på dimljus bak.
Exempelvis om någon kommer emot en på en raka och båda släcker av helljuset, och man märker att deras halvljus bländar och blinkar åt dem med helljuset för att uppmärksamma dem om att de bländar. Då får man oftast ett helljusblink tillbaka för att de troligen trodde att man inte fattat att de lagt av helljuset. Man undrar ju ifall de förstod att deras halvljus bländade.
Och gör de sen något åt problemet eller trodde de att man jävlades kan man ju fråga sig.

Men har märkt att det är onödigt att försöka visa åt någon att de kör med både halv och dimljus på. Ovanligt att ens en av hundra bilister lägger av dimljuset innan möte om man helljusblinkat åt dem eller blinkat åt dem med dimljusen.
Samma sak när någon kör bakom en med fyra ljuspunkter, inte förstår de att lägga av dimljusen fastän man tänder dimljuset bak eller trycker på bromsen så att bromsljusen lyser.

Själv brukar jag ibland köra med både dimljus och halvljus (om vädret är dåligt, eller bara annars för att visa att jag också har dimljus som de flesta andra verkar göra) men brukar lägga av vid möte av andra med endast halvljus. Men inte har någon heller blinkat åt en fastän man kört med båda så troligen har de märkt samma sak som jag att det inte lönar sig att ''klaga''.

Som du skrev så brukar jag också köra förbi om någon framför har dåliga helljus, men kör de fort så brukar jag vänta tills de är en bra bit bort och sätta på.

Däremot så förstår jag inte de som har skit helljus eller endast kör med halvljus och ska om en fastän det är mörkt och man själv håller sig en bra bit ovanför hastighetsbegränsningen och mer eller mindre har dagsljus framför sig.
Då brukar man vänta med att lägga av tills de får på sina helljus, men de verkar ju aldrig få på dem eller så lyser de så svagt så man inte ser att de lyser något jämfört med ens egna 200W xenon extraljus (är inte direkt vanligt med extraljus här och framförallt inte mer än två halogen). Och då igen får man köra flera kilometer utan helljus innan man kan dra igång ljuset igen (men brukar inte vara så tålmodig utan man bländar dem ju lite också när de ändå inte verkar behöva se direkt mycket framför sig)
Och om de tycker man bländar så förstår man ju vad dimbakljus eller bromsljuset betyder wink

Hade en gång en golf 4a som slickade röv under tiden han detalj studerade röven på min 240 körde jag förbi 4 rådjur och 2 älgar sen ytterligare ett rådjur då bestämmer han sig för att köra om. Jag ville ej riskera att få in bambi rakt in i fronten på min bil eller något annat djur så där bländade jag ej av var en kolsvart vägg med många krön och svängar och åkrar skog bredvid vägen hela tiden.

Dumt kanske men hellre att han får riskera sitt egna liv än mitt också. Och denna eminenta golf förare blåser vidare i dubbla hastighets gränsen med halvljus enbart. Var glad för djurens skull att jag slapp se ett slaktat djur efter vägen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MammDiin
11 december 2014 · 2 019 Inlägg

Djo skrev:
Hade en gång en golf 4a som slickade röv under tiden han detalj studerade röven på min 240 körde jag förbi 4 rådjur och 2 älgar sen ytterligare ett rådjur då bestämmer han sig för att köra om. Jag ville ej riskera att få in bambi rakt in i fronten på min bil eller något annat djur så där bländade jag ej av var en kolsvart vägg med många krön och svängar och åkrar skog bredvid vägen hela tiden.

Dumt kanske men hellre att han får riskera sitt egna liv än mitt också. Och denna eminenta golf förare blåser vidare i dubbla hastighets gränsen med halvljus enbart. Var glad för djurens skull att jag slapp se ett slaktat djur efter vägen.

Ja, står det en älg på vägen när man kör 100 och det är mörkt, och man endast kör med halvljus så ska man troligen ha mera tur en skicklighet för att klara sig utan större skador. Halvljus lyser väl kanske runt 80 meter vanligtvis, så då har man tre sekunder på sig, men misstänker ingen reagerar direkt så troligen smäller man in i älgen i ganska bra fart, om man inte lyckas svänga undan eller bromsa.

Man kan väl säga att om man har otur att en älg springer ut på vägen framför en vid möte eller om man är dum nog att köra på halvljus (visst helljus och extraljus behöver inte alltid hjälpa exempelvis ifall det är tätt buskage eller man har ögonen på något annat) så är man mer eller mindre död.

Man kan ju tycka att någon som smäller in i en älg eller annat djur är en dålig chaufför, men hade man varit i samma situation själv så hade det troligen slutat likadant för en själv.

Senast redigerat av MammDiin (11 december 2014)

CCRobin
11 december 2014 · 737 Inlägg

Det där med helljus i röven har jag märkt av också en gång.

Jag var på väg från Nyköping mot Norrköping på motorvägen, kommer ifatt en bil som ligger ca. 100, jag ligger väl runt 110-115 och glider snällt förbi (klockan var typ 01.00 på en midsommar natt) Den personen bländar inte av, tänkte först att den kanske glömde men även med bromsljus och dimljus blink så fortsätter denna förare att använda helljus, sen att den personen också ökar tempot gör mig mer frustrerande.

Rätt snart möter vi en bil som blinkar, då bländar personen av för att sedan direkt blända på igen när bilen passerat. Och så fortsätter det i ca. 4,5mil tills denna bil svänger av. Jag ville tvärnita och lägga mig i röven och köra på helljuset men min flickvän tyckte inte det var så moget gjort... big_smile


Något "nytt" fenomen som jag märkt är att 75% av alla bilar man möter när det är mörkt bländar på en sekund förtidigt. Visst. jag kan förstå om just min bil kanske skulle ha bländande halvljus och man vill jävlas lite. Men det här händer vilken bil jag än kör. Är det verkligen så jobbigt att vänta tills man har passerat helt?

Senast redigerat av swebooy (11 december 2014)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 december 2014 · 14 058 Inlägg

Jag har uppträtt passivt och läst det ni skrivit en tid tillbaks och blir orolig för folks uppträdande när det gäller användandet av dimljus fram/bak och helljus. Hur folk är helt respektlösa mot medtrafikanter. Så ja, jag håller med er i det mesta ni skriver i detta ämne och jag blir tvärilsk jag med över hur folk är totalt omedvetna (som det verkar) om hur reglerna är med användandet av dimljus/helljus.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
MammDiin
11 december 2014 · 2 019 Inlägg

swebooy skrev:
Det där med helljus i röven har jag märkt av också en gång.

Jag var på väg från Nyköping mot Norrköping på motorvägen, kommer ifatt en bil som ligger ca. 100, jag ligger väl runt 110-115 och glider snällt förbi (klockan var typ 01.00 på en midsommar natt) Den personen bländar inte av, tänkte först att den kanske glömde men även med bromsljus och dimljus blink så fortsätter denna förare att använda helljus, sen att den personen också ökar tempot gör mig mer frustrerande.

Rätt snart möter vi en bil som blinkar, då bländar personen av för att sedan direkt blända på igen när bilen passerat. Och så fortsätter det i ca. 4,5mil tills denna bil svänger av. Jag ville tvärnita och lägga mig i röven och köra på helljuset men min flickvän tyckte inte det var så moget gjort... big_smile


Något "nytt" fenomen som jag märkt är att 75% av alla bilar man möter när det är mörkt bländar på en sekund förtidigt. Visst. jag kan förstå om just min bil kanske skulle ha bländande halvljus och man vill jävlas lite. Men det här händer vilken bil jag än kör. Är det verkligen så jobbigt att vänta tills man har passerat helt?

Bilskolan lär ut att man ska sätta på helljuset strax innan möte.
Brukar ibland tycka man blir bländad av såna som gör det men ibland så tycker jag inte det bländar fastän de lägger på riktigt tidigt.
Fördelen med det är ju att man tidigare ser vad som är framför sig på vägen efter mötet.

Mervolic Yawn...
11 december 2014 · 3 151 Inlägg

MammDiin skrev:

swebooy skrev:
Det där med helljus i röven har jag märkt av också en gång.

Jag var på väg från Nyköping mot Norrköping på motorvägen, kommer ifatt en bil som ligger ca. 100, jag ligger väl runt 110-115 och glider snällt förbi (klockan var typ 01.00 på en midsommar natt) Den personen bländar inte av, tänkte först att den kanske glömde men även med bromsljus och dimljus blink så fortsätter denna förare att använda helljus, sen att den personen också ökar tempot gör mig mer frustrerande.

Rätt snart möter vi en bil som blinkar, då bländar personen av för att sedan direkt blända på igen när bilen passerat. Och så fortsätter det i ca. 4,5mil tills denna bil svänger av. Jag ville tvärnita och lägga mig i röven och köra på helljuset men min flickvän tyckte inte det var så moget gjort... big_smile


Något "nytt" fenomen som jag märkt är att 75% av alla bilar man möter när det är mörkt bländar på en sekund förtidigt. Visst. jag kan förstå om just min bil kanske skulle ha bländande halvljus och man vill jävlas lite. Men det här händer vilken bil jag än kör. Är det verkligen så jobbigt att vänta tills man har passerat helt?

Bilskolan lär ut att man ska sätta på helljuset strax innan möte.
Brukar ibland tycka man blir bländad av såna som gör det men ibland så tycker jag inte det bländar fastän de lägger på riktigt tidigt.
Fördelen med det är ju att man tidigare ser vad som är framför sig på vägen efter mötet.

När jag tog körkortet sade min lärare att man ska slå igång helljuset direkt i mötet, alltså precis när framlyktorna har passerat varandra. Det tycker jag känns vettigt.

Mack Forum- och sitemoderator
11 december 2014 · 26 149 Inlägg

Mervolic skrev:

MammDiin skrev:

swebooy skrev:
Det där med helljus i röven har jag märkt av också en gång.

Jag var på väg från Nyköping mot Norrköping på motorvägen, kommer ifatt en bil som ligger ca. 100, jag ligger väl runt 110-115 och glider snällt förbi (klockan var typ 01.00 på en midsommar natt) Den personen bländar inte av, tänkte först att den kanske glömde men även med bromsljus och dimljus blink så fortsätter denna förare att använda helljus, sen att den personen också ökar tempot gör mig mer frustrerande.

Rätt snart möter vi en bil som blinkar, då bländar personen av för att sedan direkt blända på igen när bilen passerat. Och så fortsätter det i ca. 4,5mil tills denna bil svänger av. Jag ville tvärnita och lägga mig i röven och köra på helljuset men min flickvän tyckte inte det var så moget gjort... big_smile


Något "nytt" fenomen som jag märkt är att 75% av alla bilar man möter när det är mörkt bländar på en sekund förtidigt. Visst. jag kan förstå om just min bil kanske skulle ha bländande halvljus och man vill jävlas lite. Men det här händer vilken bil jag än kör. Är det verkligen så jobbigt att vänta tills man har passerat helt?

Bilskolan lär ut att man ska sätta på helljuset strax innan möte.
Brukar ibland tycka man blir bländad av såna som gör det men ibland så tycker jag inte det bländar fastän de lägger på riktigt tidigt.
Fördelen med det är ju att man tidigare ser vad som är framför sig på vägen efter mötet.

När jag tog körkortet sade min lärare att man ska slå igång helljuset direkt i mötet, alltså precis när framlyktorna har passerat varandra. Det tycker jag känns vettigt.

Samma här.
Har också på senare tid mött fler och fler som slår på, ibland långt innan själva mötet, och jag tror knappast dom gör det bara för att jävlas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MammDiin
11 december 2014 · 2 019 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag har uppträtt passivt och läst det ni skrivit en tid tillbaks och blir orolig för folks uppträdande när det gäller användandet av dimljus fram/bak och helljus. Hur folk är helt respektlösa mot medtrafikanter. Så ja, jag håller med er i det mesta ni skriver i detta ämne och jag blir tvärilsk jag med över hur folk är totalt omedvetna (som det verkar) om hur reglerna är med användandet av dimljus/helljus.

/Benny

Ett problem är att de flesta endast tänker på sig själv.
Exempelvis om någon ser bra med både halv- och dimljus på så varför skulle de då släcka dimljusen för att det bländar andra.

Vill minnas det var någon som hade en tråd där han behövde hjälp vid xenonkonvertering av H4 och alla sa att det kommer blända andra bilister. Och då skrev han något i stil med att, det är inte något problem för han ser i alla fall bättre.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 december 2014 · 14 058 Inlägg

MammDiin skrev:

Vettemannen skrev:
Jag har uppträtt passivt och läst det ni skrivit en tid tillbaks och blir orolig för folks uppträdande när det gäller användandet av dimljus fram/bak och helljus. Hur folk är helt respektlösa mot medtrafikanter. Så ja, jag håller med er i det mesta ni skriver i detta ämne och jag blir tvärilsk jag med över hur folk är totalt omedvetna (som det verkar) om hur reglerna är med användandet av dimljus/helljus.

/Benny

Ett problem är att de flesta endast tänker på sig själv.
Exempelvis om någon ser bra med både halv- och dimljus på så varför skulle de då släcka dimljusen för att det bländar andra.

Vill minnas det var någon som hade en tråd där han behövde hjälp vid xenonkonvertering av H4 och alla sa att det kommer blända andra bilister. Och då skrev han något i stil med att, det är inte något problem för han ser i alla fall bättre.

Tyvärr så är det så.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
granadadr
11 december 2014 · 7 289 Inlägg

MammDiin skrev:

swebooy skrev:
Det där med helljus i röven har jag märkt av också en gång.

Jag var på väg från Nyköping mot Norrköping på motorvägen, kommer ifatt en bil som ligger ca. 100, jag ligger väl runt 110-115 och glider snällt förbi (klockan var typ 01.00 på en midsommar natt) Den personen bländar inte av, tänkte först att den kanske glömde men även med bromsljus och dimljus blink så fortsätter denna förare att använda helljus, sen att den personen också ökar tempot gör mig mer frustrerande.

Rätt snart möter vi en bil som blinkar, då bländar personen av för att sedan direkt blända på igen när bilen passerat. Och så fortsätter det i ca. 4,5mil tills denna bil svänger av. Jag ville tvärnita och lägga mig i röven och köra på helljuset men min flickvän tyckte inte det var så moget gjort... big_smile


Något "nytt" fenomen som jag märkt är att 75% av alla bilar man möter när det är mörkt bländar på en sekund förtidigt. Visst. jag kan förstå om just min bil kanske skulle ha bländande halvljus och man vill jävlas lite. Men det här händer vilken bil jag än kör. Är det verkligen så jobbigt att vänta tills man har passerat helt?

Bilskolan lär ut att man ska sätta på helljuset strax innan möte.
Brukar ibland tycka man blir bländad av såna som gör det men ibland så tycker jag inte det bländar fastän de lägger på riktigt tidigt.
Fördelen med det är ju att man tidigare ser vad som är framför sig på vägen efter mötet.

gör de det idag? ok för 10-15 år sedan,, då det ej var vanligt med Xenon,, för om man bländar på före möte så bländar man mer/snabbare med xenon än med halogen wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
trubbelturbo
11 december 2014 · 1 460 Inlägg

Jag stör mig något otroligt på folk som väntar till strax EFTER mötet med att släcka helljuset trots att man tydligt ser att man får möte, exempelvis i dimma eller över ett krön när man ser hur den mötande bilens lampor lyser upp himlen.

Annars som tidigare nämnt, dimljus, inte alltid man bryr sig, men i rätt (fel) väderlek så kan dem blända ganska rejält, nuförtiden har jag börjat blinka en gång om dem bländar, fattar dem inte (vilket dem aldrig gör)så fortsätter jag helt enkelt blinka tills bilen har passerat, förhoppningsvis lär väl dem sig någon gång. Men troligtvis inte, dem "ser ju så bra" så varför bry sig..

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Djo
11 december 2014 · 10 157 Inlägg

MammDiin skrev:

Djo skrev:
Hade en gång en golf 4a som slickade röv under tiden han detalj studerade röven på min 240 körde jag förbi 4 rådjur och 2 älgar sen ytterligare ett rådjur då bestämmer han sig för att köra om. Jag ville ej riskera att få in bambi rakt in i fronten på min bil eller något annat djur så där bländade jag ej av var en kolsvart vägg med många krön och svängar och åkrar skog bredvid vägen hela tiden.

Dumt kanske men hellre att han får riskera sitt egna liv än mitt också. Och denna eminenta golf förare blåser vidare i dubbla hastighets gränsen med halvljus enbart. Var glad för djurens skull att jag slapp se ett slaktat djur efter vägen.

Ja, står det en älg på vägen när man kör 100 och det är mörkt, och man endast kör med halvljus så ska man troligen ha mera tur en skicklighet för att klara sig utan större skador. Halvljus lyser väl kanske runt 80 meter vanligtvis, så då har man tre sekunder på sig, men misstänker ingen reagerar direkt så troligen smäller man in i älgen i ganska bra fart, om man inte lyckas svänga undan eller bromsa.

Man kan väl säga att om man har otur att en älg springer ut på vägen framför en vid möte eller om man är dum nog att köra på halvljus (visst helljus och extraljus behöver inte alltid hjälpa exempelvis ifall det är tätt buskage eller man har ögonen på något annat) så är man mer eller mindre död.

Man kan ju tycka att någon som smäller in i en älg eller annat djur är en dålig chaufför, men hade man varit i samma situation själv så hade det troligen slutat likadant för en själv.

Dom där djuren är tyvärr lite kamikaze aktiga själv tackat mina extraljus speciellt 1 gång då jag hunnit pall nita och precis missat rådjuret hade självklart ingen bakom då. Hade jag ej haft extraljus då hade det smulit det handlade om inte mer än cirkus 1 meter mellan djur och bil där.

Finns lika mycket att göra för att undvika som att skapa farliga situationer.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MammDiin
11 december 2014 · 2 019 Inlägg

granadadr skrev:

MammDiin skrev:

swebooy skrev:
Det där med helljus i röven har jag märkt av också en gång.

Jag var på väg från Nyköping mot Norrköping på motorvägen, kommer ifatt en bil som ligger ca. 100, jag ligger väl runt 110-115 och glider snällt förbi (klockan var typ 01.00 på en midsommar natt) Den personen bländar inte av, tänkte först att den kanske glömde men även med bromsljus och dimljus blink så fortsätter denna förare att använda helljus, sen att den personen också ökar tempot gör mig mer frustrerande.

Rätt snart möter vi en bil som blinkar, då bländar personen av för att sedan direkt blända på igen när bilen passerat. Och så fortsätter det i ca. 4,5mil tills denna bil svänger av. Jag ville tvärnita och lägga mig i röven och köra på helljuset men min flickvän tyckte inte det var så moget gjort... big_smile


Något "nytt" fenomen som jag märkt är att 75% av alla bilar man möter när det är mörkt bländar på en sekund förtidigt. Visst. jag kan förstå om just min bil kanske skulle ha bländande halvljus och man vill jävlas lite. Men det här händer vilken bil jag än kör. Är det verkligen så jobbigt att vänta tills man har passerat helt?

Bilskolan lär ut att man ska sätta på helljuset strax innan möte.
Brukar ibland tycka man blir bländad av såna som gör det men ibland så tycker jag inte det bländar fastän de lägger på riktigt tidigt.
Fördelen med det är ju att man tidigare ser vad som är framför sig på vägen efter mötet.

gör de det idag? ok för 10-15 år sedan,, då det ej var vanligt med Xenon,, för om man bländar på före möte så bländar man mer/snabbare med xenon än med halogen wink

Ja i alla fall i Finland gör de det.
Men om man inte haft på xenonet innan mötet så bländar det inte så mycket om man sätter på det strax före wink

granadadr
11 december 2014 · 7 289 Inlägg

MammDiin skrev:

granadadr skrev:

MammDiin skrev:

Bilskolan lär ut att man ska sätta på helljuset strax innan möte.
Brukar ibland tycka man blir bländad av såna som gör det men ibland så tycker jag inte det bländar fastän de lägger på riktigt tidigt.
Fördelen med det är ju att man tidigare ser vad som är framför sig på vägen efter mötet.

gör de det idag? ok för 10-15 år sedan,, då det ej var vanligt med Xenon,, för om man bländar på före möte så bländar man mer/snabbare med xenon än med halogen wink

Ja i alla fall i Finland gör de det.
Men om man inte haft på xenonet innan mötet så bländar det inte så mycket om man sätter på det strax före wink

men det gör de om man haft de på och med orginalxenon wink  så njae,, jag gillar ej den tanken

MammDiin
11 december 2014 · 2 019 Inlägg

Djo skrev:

MammDiin skrev:

Djo skrev:
Hade en gång en golf 4a som slickade röv under tiden han detalj studerade röven på min 240 körde jag förbi 4 rådjur och 2 älgar sen ytterligare ett rådjur då bestämmer han sig för att köra om. Jag ville ej riskera att få in bambi rakt in i fronten på min bil eller något annat djur så där bländade jag ej av var en kolsvart vägg med många krön och svängar och åkrar skog bredvid vägen hela tiden.

Dumt kanske men hellre att han får riskera sitt egna liv än mitt också. Och denna eminenta golf förare blåser vidare i dubbla hastighets gränsen med halvljus enbart. Var glad för djurens skull att jag slapp se ett slaktat djur efter vägen.

Ja, står det en älg på vägen när man kör 100 och det är mörkt, och man endast kör med halvljus så ska man troligen ha mera tur en skicklighet för att klara sig utan större skador. Halvljus lyser väl kanske runt 80 meter vanligtvis, så då har man tre sekunder på sig, men misstänker ingen reagerar direkt så troligen smäller man in i älgen i ganska bra fart, om man inte lyckas svänga undan eller bromsa.

Man kan väl säga att om man har otur att en älg springer ut på vägen framför en vid möte eller om man är dum nog att köra på halvljus (visst helljus och extraljus behöver inte alltid hjälpa exempelvis ifall det är tätt buskage eller man har ögonen på något annat) så är man mer eller mindre död.

Man kan ju tycka att någon som smäller in i en älg eller annat djur är en dålig chaufför, men hade man varit i samma situation själv så hade det troligen slutat likadant för en själv.

Dom där djuren är tyvärr lite kamikaze aktiga själv tackat mina extraljus speciellt 1 gång då jag hunnit pall nita och precis missat rådjuret hade självklart ingen bakom då. Hade jag ej haft extraljus då hade det smulit det handlade om inte mer än cirkus 1 meter mellan djur och bil där.

Finns lika mycket att göra för att undvika som att skapa farliga situationer.

Ja visst finns det saker man kan göra för att undvika olyckor.

Men exempelvis för någon månad sen när det för mig sprang ut en hjort i full fart på vägen 50 meter framför mig  så hade jag då varit ''50 meter'' längre fram så hade jag inte ens hunnit reagera när hjorten kom utspringandes förens det hade smällt. För hjorten sprang ut från en infart där en häck typ 2 meter från vägkanten skymde sikten. Och tog inte länge för hjorten att korsa vägbanan och försvinna på andra sidan.
Så har man otur så finns det inte mycket man kan göra för att förhindra en krock med ett djur.

Djo
11 december 2014 · 10 157 Inlägg

MammDiin skrev:

Djo skrev:

MammDiin skrev:

Ja, står det en älg på vägen när man kör 100 och det är mörkt, och man endast kör med halvljus så ska man troligen ha mera tur en skicklighet för att klara sig utan större skador. Halvljus lyser väl kanske runt 80 meter vanligtvis, så då har man tre sekunder på sig, men misstänker ingen reagerar direkt så troligen smäller man in i älgen i ganska bra fart, om man inte lyckas svänga undan eller bromsa.

Man kan väl säga att om man har otur att en älg springer ut på vägen framför en vid möte eller om man är dum nog att köra på halvljus (visst helljus och extraljus behöver inte alltid hjälpa exempelvis ifall det är tätt buskage eller man har ögonen på något annat) så är man mer eller mindre död.

Man kan ju tycka att någon som smäller in i en älg eller annat djur är en dålig chaufför, men hade man varit i samma situation själv så hade det troligen slutat likadant för en själv.

Dom där djuren är tyvärr lite kamikaze aktiga själv tackat mina extraljus speciellt 1 gång då jag hunnit pall nita och precis missat rådjuret hade självklart ingen bakom då. Hade jag ej haft extraljus då hade det smulit det handlade om inte mer än cirkus 1 meter mellan djur och bil där.

Finns lika mycket att göra för att undvika som att skapa farliga situationer.

Ja visst finns det saker man kan göra för att undvika olyckor.

Men exempelvis för någon månad sen när det för mig sprang ut en hjort i full fart på vägen 50 meter framför mig  så hade jag då varit ''50 meter'' längre fram så hade jag inte ens hunnit reagera när hjorten kom utspringandes förens det hade smällt. För hjorten sprang ut från en infart där en häck typ 2 meter från vägkanten skymde sikten. Och tog inte länge för hjorten att korsa vägbanan och försvinna på andra sidan.
Så har man otur så finns det inte mycket man kan göra för att förhindra en krock med ett djur.

Nej så är det. Håller helt och fullt med dig. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MammDiin
11 december 2014 · 2 019 Inlägg

Djo skrev:
Nej så är det. Håller helt och fullt med dig. smile

Men inte kan man heller bara köra 40 för att vara på den säkra sidan...

Djo
11 december 2014 · 10 157 Inlägg

MammDiin skrev:

Djo skrev:
Nej så är det. Håller helt och fullt med dig. smile

Men inte kan man heller bara köra 40 för att vara på den säkra sidan...

Nej så är det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
it_mutt Avstängd
11 december 2014 · 10 388 Inlägg

MammDiin skrev:

swebooy skrev:
Det där med helljus i röven har jag märkt av också en gång.

Jag var på väg från Nyköping mot Norrköping på motorvägen, kommer ifatt en bil som ligger ca. 100, jag ligger väl runt 110-115 och glider snällt förbi (klockan var typ 01.00 på en midsommar natt) Den personen bländar inte av, tänkte först att den kanske glömde men även med bromsljus och dimljus blink så fortsätter denna förare att använda helljus, sen att den personen också ökar tempot gör mig mer frustrerande.

Rätt snart möter vi en bil som blinkar, då bländar personen av för att sedan direkt blända på igen när bilen passerat. Och så fortsätter det i ca. 4,5mil tills denna bil svänger av. Jag ville tvärnita och lägga mig i röven och köra på helljuset men min flickvän tyckte inte det var så moget gjort... big_smile


Något "nytt" fenomen som jag märkt är att 75% av alla bilar man möter när det är mörkt bländar på en sekund förtidigt. Visst. jag kan förstå om just min bil kanske skulle ha bländande halvljus och man vill jävlas lite. Men det här händer vilken bil jag än kör. Är det verkligen så jobbigt att vänta tills man har passerat helt?

Bilskolan lär ut att man ska sätta på helljuset strax innan möte.
Brukar ibland tycka man blir bländad av såna som gör det men ibland så tycker jag inte det bländar fastän de lägger på riktigt tidigt.
Fördelen med det är ju att man tidigare ser vad som är framför sig på vägen efter mötet.

Det är den "gamla skolan", nu är det som Mervolic säger, i "mötesögonblicket".

Jag tror knappt problemet är att om man gör det "precis innan", saken är väl snarare att det där "precis innan" har vuxit från att vara en meter eller något till "ett par billängder innan"..typ.

Men jag personligen anser att man gott kan vänta tills ens nos passerat hela bilen, de metrarna gör ingen (o)lycka

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang