Någon som har testat att starta eget och fått det att gå bra ?

ghost_boy83 CREW
19 april 2012 · 2 594 Inlägg

Vad startade ni för företag och hur gick det? några bra tips på vägen.

mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2012 · 17 559 Inlägg

ghost_boy83 skrev:
Vad startade ni för företag och hur gick det? några bra tips på vägen.

mvh

Jodå.
Vad är du? Dataguru? Ekonomiprofessor? Bilnörd?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ghost_boy83 CREW
19 april 2012 · 2 594 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

ghost_boy83 skrev:
Vad startade ni för företag och hur gick det? några bra tips på vägen.

mvh

Jodå.
Vad är du? Dataguru? Ekonomiprofessor? Bilnörd?

önskar man hade vart dataguru hehe, bilnörd ja smile har lite fundering på starta eget på sidan om mitt vanliga jobb.
vad har du för företag då ?

LeafBox Lat Perfektionist
19 april 2012 · 6 359 Inlägg

Jag har faktiskt oxå funderingar på eget, lite utav en dröm som jag funderat på att förverkliga i framtiden smile
La en kommantar så att jag hittar tillbaka ^^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2012 · 17 559 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

Dieselsmurfen skrev:

ghost_boy83 skrev:
Vad startade ni för företag och hur gick det? några bra tips på vägen.

mvh

Jodå.
Vad är du? Dataguru? Ekonomiprofessor? Bilnörd?

önskar man hade vart dataguru hehe, bilnörd ja smile har lite fundering på starta eget på sidan om mitt vanliga jobb.
vad har du för företag då ?

Startade en egen bilfirma 2004. Den ligger dock vilande sedan några år tillbaka. Men det gick bra. Tyvärr åkte jag hemifrån tidig morgon och var hemma vid 8 på kvällen... Inte bra med 3 barn. Ska du ha en liten vid sidan om begränsar det ju saker och ting lite grann. Du måste du ju ha något som kan skötas hemifrån eller med en billig lagerlokal någonstans.

Du kan ju importera något och sälja. Det kräver dock lite insats. Har själv gjort det och det blev lite pengar över ibland! Mycket pappersarbete. 

Sök lite på http://www.taiwantrade.com/ och se om du hittar något. Här köper man själv från fabrikerna. Registerad firma med moms & F-skatt krävs. Inte så svårt att få igång.

Man skickar mail på de prylar man är intresserad av och frågar om pris, minsta shippingquantity och kollar med tullen om det är belagt med straffskatt vid införandet till Sverige. En fax krävs ofta då du måste faxa en order med underskrift på.

Finns även mer liknande sidor så klart. Googla "manufacture wholesale" och land (asia, china, germany) du fattar..

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jennykandel
19 april 2012 · 114 Inlägg

Satsa inte för högt direkt bara. Som tidigare skrivet ordna en mindre , billigare lokal till o börja med. Hyran blir trubbel för många i början. Kanske tillome kör hemma. Vilket område inom bilarna då? när jag startade mitt 09 hade jag rykte från skolan osv och tävlingen med bilen, men jag behövde inte marknadsföra mig så mycket i början då "djungeltrumman" gick istället. På så vis slapp jag säga nej till svåra/stora jobb som begränsade mig. Men du ska väl helt enkelt prova va lite annorlunda, de gör folk nyfiken när de inte blir wannabes av allt. Go for it!

Följ med på resan i renovering av familjens gamla Volvo 144 GL
kristofski Japansk
19 april 2012 · 72 Inlägg

Det VIKTIGA är att ta tempen på marknanden och se vad konsumenten vill ha och är villiga att betala/i vilka mängder.

Lönar sig sällan att som liten firma ha ett lager med prylar. Samt att det du tycker är asballt kanske dina kunder tycker är skit. Så det är JÄVLIGt viktigt att du har koll på vad svensson vill ha.

Är svårt att starta eget i dagens samhälle.

Vad är det för företag du vill starta först och främst, vad har du för idéer ?
Sedan tar man tempen utifrån det, så märker du fort om det är värt att ens börja fundera på.

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se
Merljus
24 april 2012 · 113 Inlägg

Jag driver ett företag tillsammans med min bror, vi är återförsäljare för främst xenon och ledbelysning.

I början var det väldigt tidskrävande innan man fått allting i rullning, nu sköter sig det mesta själv.

Räkna med att det kommer ta tid, sen gångrar du det med två.

Om du har tur så kommer det gå väldigt bra för företaget och då kan du som i mitt fall känna att det varit värt varje ödslad minut flera gånger om smile

Är det något du funderar över så är det bara du frågar så ska jag försöka svara på så mycket jag kan.

Senast redigerat av Hans_J (24 april 2012)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 april 2012 · 17 559 Inlägg

Jag har gjort en liten undersökning hos mina grannar med omnejd då vi har haft flera inbrott i närheten och vi bor "lantligt" och alla i hus. En säljare från "Securitas Direct" har varit och knackat på hos de flesta av oss och velat sälja ett svindyrt larm med 40 minuters framkörning!?

Efter ca 45 hus och och ett löfte om att komma nattetid eller när det passar 2 ggr i veckan och kolla runt huset samt även i vissa fall installera ett enkelt larm med en GSM-uppringare till min mobil med löfte om att komma inom 10-15 minuter har jag 37 underskrifter på 245:- per månad i ett år...

Jag tackar för denna tråden! Fick igång mig igen...

Bor du som mig så vad väntar du på? Fredagsgroggen är dock ett minne du kan glömma...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ghost_boy83 CREW
24 april 2012 · 2 594 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Jag har gjort en liten undersökning hos mina grannar med omnejd då vi har haft flera inbrott i närheten och vi bor "lantligt" och alla i hus. En säljare från "Securitas Direct" har varit och knackat på hos de flesta av oss och velat sälja ett svindyrt larm med 40 minuters framkörning!?

Efter ca 45 hus och och ett löfte om att komma nattetid eller när det passar 2 ggr i veckan och kolla runt huset samt även i vissa fall installera ett enkelt larm med en GSM-uppringare till min mobil med löfte om att komma inom 10-15 minuter har jag 37 underskrifter på 245:- per månad i ett år...

Jag tackar för denna tråden! Fick igång mig igen...

Bor du som mig så vad väntar du på? Fredagsgroggen är dock ett minne du kan glömma...

ahh smart ide har faktiskt tänkt nått liknande sälja kamera larm osv, bor själv i villa och vet hur jävligt det är med lösaktigt folk

problemet är att jag ej har bestämt vad jag vill göra pendlar mellan olika saker funderat på att fixa mindre reparationer som bucklor,stenskott,matta lysen stereo installationer mm  ett ganska brett område så att säga .

hur är det med pengar får man ett startbidrag eller hur funkar det

ghost_boy83 CREW
24 april 2012 · 2 594 Inlägg

Hans_J skrev:
Jag driver ett företag tillsammans med min bror, vi är återförsäljare för främst xenon och ledbelysning.
Du kan spana in våran sida om du vill veta mer: www.merljus.se

I början var det väldigt tidskrävande innan man fått allting i rullning, nu sköter sig det mesta själv.

Räkna med att det kommer ta tid, sen gångrar du det med två.

Om du har tur så kommer det gå väldigt bra för företaget och då kan du som i mitt fall känna att det varit värt varje ödslad minut flera gånger om smile

Är det något du funderar över så är det bara du frågar så ska jag försöka svara på så mycket jag kan.

tackar det uppskattar jag  smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 april 2012 · 17 559 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Jag har gjort en liten undersökning hos mina grannar med omnejd då vi har haft flera inbrott i närheten och vi bor "lantligt" och alla i hus. En säljare från "Securitas Direct" har varit och knackat på hos de flesta av oss och velat sälja ett svindyrt larm med 40 minuters framkörning!?

Efter ca 45 hus och och ett löfte om att komma nattetid eller när det passar 2 ggr i veckan och kolla runt huset samt även i vissa fall installera ett enkelt larm med en GSM-uppringare till min mobil med löfte om att komma inom 10-15 minuter har jag 37 underskrifter på 245:- per månad i ett år...

Jag tackar för denna tråden! Fick igång mig igen...

Bor du som mig så vad väntar du på? Fredagsgroggen är dock ett minne du kan glömma...

ahh smart ide har faktiskt tänkt nått liknande sälja kamera larm osv, bor själv i villa och vet hur jävligt det är med lösaktigt folk

problemet är att jag ej har bestämt vad jag vill göra pendlar mellan olika saker funderat på att fixa mindre reparationer som bucklor,stenskott,matta lysen stereo installationer mm  ett ganska brett område så att säga .

hur är det med pengar får man ett startbidrag eller hur funkar det

Är du arbetslös får du startbidrag. inte annars. Jag vet mer men ta det via PM i så fall.

Idé nummer 2: Starta en Recondfirma. Jag har kontakter. En kurs som kostar ca 12500:- måste du ta. Sen är det grönt att handla av riktiga återförsäljare. Rekonda en bil tar 3-8 timmar inkl vilotid och du kan ta 2950:- för detta jobb. Har viss erfarenhet av detta.

Idé nummer 3: Skaffa en OBDII-läsare och läs felkoder innan folk skickar bilen till verkstad. Har ej provat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ghost_boy83 CREW
25 april 2012 · 2 594 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

ghost_boy83 skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Jag har gjort en liten undersökning hos mina grannar med omnejd då vi har haft flera inbrott i närheten och vi bor "lantligt" och alla i hus. En säljare från "Securitas Direct" har varit och knackat på hos de flesta av oss och velat sälja ett svindyrt larm med 40 minuters framkörning!?

Efter ca 45 hus och och ett löfte om att komma nattetid eller när det passar 2 ggr i veckan och kolla runt huset samt även i vissa fall installera ett enkelt larm med en GSM-uppringare till min mobil med löfte om att komma inom 10-15 minuter har jag 37 underskrifter på 245:- per månad i ett år...

Jag tackar för denna tråden! Fick igång mig igen...

Bor du som mig så vad väntar du på? Fredagsgroggen är dock ett minne du kan glömma...

ahh smart ide har faktiskt tänkt nått liknande sälja kamera larm osv, bor själv i villa och vet hur jävligt det är med lösaktigt folk

problemet är att jag ej har bestämt vad jag vill göra pendlar mellan olika saker funderat på att fixa mindre reparationer som bucklor,stenskott,matta lysen stereo installationer mm  ett ganska brett område så att säga .

hur är det med pengar får man ett startbidrag eller hur funkar det

Är du arbetslös får du startbidrag. inte annars. Jag vet mer men ta det via PM i så fall.

Idé nummer 2: Starta en Recondfirma. Jag har kontakter. En kurs som kostar ca 12500:- måste du ta. Sen är det grönt att handla av riktiga återförsäljare. Rekonda en bil tar 3-8 timmar inkl vilotid och du kan ta 2950:- för detta jobb. Har viss erfarenhet av detta.

Idé nummer 3: Skaffa en OBDII-läsare och läs felkoder innan folk skickar bilen till verkstad. Har ej provat.

rekondfirmor finns det en uppsjö av där jag bor sen har jag inte tålamodet som krävs för att stå polera en hel bil.

ang obd2 läsare har jag faktiskt funderat på finns ett skitbra program till i-pad kostar 600 man ser allt möjligt bränsleförbrukning mm man kan nollställa felkoder osv. smart ide. jag är nog inne på en all firma endå.med en bred yta av saker att erbjuda.

berätta gärna lite mer om det du vet men i ett pm vore jag tacksam.

MeloveGolf Vw trimmare
25 april 2012 · 2 995 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Du kan ju importera något och sälja. Det kräver dock lite insats. Har själv gjort det och det blev lite pengar över ibland! Mycket pappersarbete.

Vet flera som forskot leva pa det harifran (asien) utan f-skatt via google merchant ungefar som att salja appar pa market kravs ingen f-skatt, men mycket jobb, svart att hitta kunder och dyr frakt enklast ar att aka sjalv och kopa pa sig saker som man kan kranga hemma latt


men gar ju absolut tjana pa det! men tror det skulle ta pa TS psyke om han fick rejal ruljans pa det om han ska ha kvar sitt vanliga jobb ocksa..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
baltis
26 april 2012 · 1 948 Inlägg

Finns flera vägar att gå om man vill starta en framgångsrik firma men finns väl egentligen 2 huvudspår att gå på.

1. Hitta en/flera varor som du kan sälja i antingen väldigt hög kvantitet eller med väldigt hög vinstmarginal på (eller varför inte båda?).

2. Bli DUKTIG på det du gör. Har en bekant som idag, 2 år efter han startat sin firma, hyr ut säg själv för 1500-2000kr/h och han får ständigt tacka nej till jobb... Han har då dessutom inte ens haft en miljon i investeringskostnader.

Och sen är nästa tips att pengar skapar pengar! Jobba alltid efter att utvecklas! Har du haft en bra år och trotts att du tagit ut en stadig lön så har du 500k kvar i firman. Tänk inte "ååå en stor fin båt!" tänk istället, vad/vart kan dessa pengar investeras för att göra ett ÄNNU BÄTTRE resultat nästa år? Om du sen inte anser dig behöva några nya maskiner/lokaler/kaffemuggar så är reklam alltid bra!
Som egenföretagare (som vill tjäna ordentligt med pengar) så får man aldrig vara helt nöjd.

Tips på vad du sen ska satsa på? Ja, vad har du för talanger? Vad efter frågar folk, dels varor samt tjänster?

Finns ju vissa grenar som enligt mig e stendött... bilrekondare... ja du... hur duktig du än är på att putsa så kommer du aldrig kunna tjäna några stora pengar.

Och sist men inte minst, snackar vi investeringskostnader på över 100k? Starta AB!
Och när det kommer till papper, hör runt i bekantskapskretsen, finns alltid någon revisor eller bara någon väldigt kunnig där ute som nu är pensioner och gärna tjänar några extra kronor samt kan tycka det är roligt bara för att ha något att göra smile

Ramming_Air
16 maj 2012 · 137 Inlägg

Att få sin verksamhet att flyta är ingen enkel sak. Jag som har nära 10 år i konsultbranschen vet detta. Den som tror att egenföretagande handlar om att lägga 8 timmar om dagen och sedan slappa till Greys Anatomy om kvällen tror fel.

Räkna med hundår i början. Om du inte har ett ensamåterförsäljaravtal på en unik produkt eller tjänst kommer du behöva lägga mycket tid på din verksamhet. Driver du AB kan du förmodligen inte räkna med större löneuttag eller utdelningar. Likadant om du kör enskild firma eller HB/KB. Allting handlar om engagemang. Orkar du brinna för din idé i 5 år utan att egentligen tjäna något på det? Är du beredd att satsa av dina egna pengar?

Därför skulle jag till dig som trådskapare och andra som tänker i samma banor vilja säga följande; Om du planerar att starta eget behöver du bestämma dig för hur mycket tid och kapital du är beredd att satsa på din verksamhet. Detta då ingenting kommer gratis, mer än för ett mycket litet antal individer. Skaffa dig bra kontakter inom konsult/revision. Skaffa dig ett nätverk med tänka leverantörer/kunder. Agera professionellt. Lär av stora organisationer/institutioner. Det är mina råd för att få ditt eget företag att blomstra. Om du följer dessa råd..ja, då går det absolut att skapa sig en lukrativ framtid som egenföretagare.


PS..min åsikt är att glömma alla lätta genvägar till bolag i England, Cypern osv. Individer idag är alldeles för informerade. Kör på ett AB, möjligtvis via apport om rena likvider inte finns. Det ger ändå en seriösare bild av dig och din verksamhet när det finns ett svenskt organisationsnr mot ett engelskt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang